Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:22

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Plak het aan elkaar en je hebt een behoorlijk troepje …

Het willekeurig aan elkaar plakken van wat losse feiten (en een paar verzinsels) uit een grabbelton en daar dan een verhaal mee maken geeft inderdaad troep.

Juist :j precies wat ik schrijf

Maar los van elkaar bestaat het allemaal in meer of mindere mate..
en wie zegt uiteindelijk dat het niet bestaat en hoe weet je dat zo zeker … :+

Wordt t trouwens een celstraf of kan het ook gedwongen opname zijn oid?

Nienkje_H

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:43

Ik bedoelde zéker niet dat het níet bestaat. Meer dat het institutioneel (door een overheid of de zgn elite) nooit is bewezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:52

Nienkje_H schreef:
Ik bedoelde zéker niet dat het níet bestaat. Meer dat het institutioneel (door een overheid of de zgn elite) nooit is bewezen.

En een aantal specifieke versies (tunnels onder een pizzarestaurant dat geen tunnels heeft, mensen die vermoord zouden zijn die nu nog leven) zijn dus wel aantoonbaar onwaar.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:52

BigOne schreef:
Chris wordt niet door haar zozeer bedreigd als wel door haar aanhangers , silent warriors .
En dat er genoeg zaken gebeuren die absoluut het daglicht niet kunnen verdragen, zeker. De Filipijnen is door ongelooflijke armoede een paradijs voor pedofielen, gelukkig zijn ze er steeds alerter op en zo zijn er nog meer landen.
Maar in het geval Bodegraven , er zijn al mensen om veroordeeld en nu begint die dame opnieuw.
Mocht ze veroordeeld worden heeft ze meer problemen dan haar celstraf, haar kinderen, paarden , eigen bedrijf .
Gescheiden dus kan me ook zo maar voorstellen dat de biologische vader zegt, tot hier en niet verder. Maar je zal toch met zo’n moeder opgroeien.

Veroordeeld zijn zou moeten zeggen dat je schuldig bent. Toch weten we dat er ook mensen vast zitten die onschuldig zijn. Politiek gevangenen bijvoorbeeld. Waarom zou dat wel in het buitenland kunnen gebeuren en niet in Nederland?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:53

Coloured schreef:
Veroordeeld zijn zou moeten zeggen dat je schuldig bent. Toch weten we dat er ook mensen vast zitten die onschuldig zijn. Politiek gevangenen bijvoorbeeld. Waarom zou dat wel in het buitenland kunnen gebeuren en niet in Nederland?

Wat is je punt precies?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 20:58

Laatst bijgewerkt door BigOne op 21-08-24 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:00

Uiteraard zitten er mensen in NL onschuldig in de gevangenis..
wil niet zeggen dat dat in dit geval geldt …

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 21:02

Uiteraard zitten er mensen in nl onschuldig in de gevangenis? Vertel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:03

Voor wie zich afvraagt of alleen laag opgeleide mensen complotdenkers zijn, het antwoord is nee.
Janet Ossebaard werd ook weggezet als complotdenker (iets met Q-Anon, pizza gate, Cabal, enz). En had gewoon aan de universiteit gestudeerd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Janet_Ossebaard

Ook zij heeft het al over pedofiele netwerken en als ik het verhaal van die Alice lees, dan zijn er enorm veel overeenkomsten met Janet (alleen die leeft niet meer).

Maar wanneer ben je gelovig en gelooft in een god, en wanneer ben je een complotdenker en gelooft in die waarheid? Wanneer ben je een dominee en wanneer een sekteleider? Als je hier een antwoord op zoekt zijn er behoorlijk wat overeenkomsten.

Nog een voorbeeldje: de 1115 ontvoerde kinderen door de overheid door de toeslagenaffaire. Een voor mij onbekende cabaratier, Peter Pannekoek heeft hier schande van gesproken.
En dan komt er dus een onderzoek en artikel met feiten dat er niet zo veel 'ontvoerde' kinderen zijn:
https://www.zorgwelzijn.nl/uithuisplaat ... de-feiten/

Citaat:
Voor het feit dat de 1120 kinderen (van de 1674 kinderen van toeslagenouders) de jeugdzorg inmiddels hebben verlaten vindt Smolenaars in de CBS-cijfers diverse redenen:

430 kinderen zijn inmiddels meerderjarig;
Bij 335 kinderen is de beschermende maatregel beëindigd;
Bij 20 kinderen werd de beschermende maatregel tussentijds opgeheven;
Bij 40 kinderen ging de voogdij naar de pleegouder;
In 30 gevallen is het ouderlijk gezag hersteld;
260 kinderen staan nog onder toezicht van de kinderrechter.

Als ik dit lees denk ik ok, die cabaratier zat er dus naast. En is een uithuisplaatsing een ontvoering? Of is ontvoering een onjuist woord voor uithuisplaatsing? Bij het 1 gaat het om een misdaad, bij het andere om een ingreep bepaald door de overheid. Maar zijn dan de feiten wel echte feiten?
Want: inmiddels meerderjarig, prima, kinderen worden ouder. Maar waren ze toen ze dus uit huis geplaatst zijn terecht uit huis geplaatst of niet? Want dat maakt in mijn ogen wel wat uit. Zo ook over het beeindigen van de maatregel, was de maatregel terecht of niet?

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar zou er anders gereageerd zijn op de uitspraak van die cabaratier als die over uithuisplaatsingen gesproken had? Want als je het gehele stuk leest over hoe het gezegd is, dan is het al wat anders dan hoe het volgens sommigen gezegd is:
https://www.dagelijksestandaard.nl/poli ... n-kinderen

of:
https://www.libelle.nl/actueel/cabareti ... ~b7f88312/

En dan is het dus, wie ga je geloven? De overheid of toch wat zo'n cabaratier zegt? En dan, als jij de cabaratier gelooft en je gaat het verhaal verspreiden, ben je dan een complotdenker, of ben je feitelijk een gelovige die ergens in gelooft?

Ik denk dus dat het een glijdende schaal is en dat die Alice langzaam dus hierin gegleden is en dat er dan geen weg meer terug is. Triest, maar zo raken mensen ook aan de drugs e.d. En in dit geval is je waarheid en je hele sterke geloof hierin misschien wel de drug. Als je niemand lastig valt met je 'geloof', dan is er niets aan de hand, maar val je mensen lastig, tja, dan kun je ergens voor veroordeeld worden. Maar dat zou ook kunnen als het gaat om het verspreiden van Gods woord, ook dat kan niet ongelimiteerd om mensen tot wanhoop te drijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 21:13

Tja, toen ze haar bovenbeen gebroken had kon ze niet meer als straat agent ( ipv rechercheur wat ze beweert ) werken. Politie had een nieuwe bureau baan , daar heeft ze zoveel stennis lopen maken dat ze ten langen leste afgekeurd is terwijl ze echt wel kan werken. En fikse alimentatie erbij en ze kan in een fikse vrijstaande woning met paarden aan huis haar gang gaan.
Dat mag, prima maar een herkeuring van het uwv zou niet verkeerd zijn. Zoveel mensen kunnen bijna niets en krijgen met veel pijn en moeite een beetje geld , bah.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:16

BigOne schreef:

Er zitten overal mensen onschuldig in de gevangenis.. je maakt mij niet wijs dat dit een verrassing voor je is
Dat kan je echt heel makkelijk Googlen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 21:47

Cer schreef:
BigOne schreef:

Er zitten overal mensen onschuldig in de gevangenis.. je maakt mij niet wijs dat dit een verrassing voor je is
Dat kan je echt heel makkelijk Googlen :j

Jij beweert iets dus vertel , neem aan dat je voorbeelden hebt en dan specifiek Nederland, niet overal !

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:57

germie schreef:
Voor wie zich afvraagt of alleen laag opgeleide mensen complotdenkers zijn, het antwoord is nee.
Janet Ossebaard werd ook weggezet als complotdenker (iets met Q-Anon, pizza gate, Cabal, enz). En had gewoon aan de universiteit gestudeerd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Janet_Ossebaard

Ook zij heeft het al over pedofiele netwerken en als ik het verhaal van die Alice lees, dan zijn er enorm veel overeenkomsten met Janet (alleen die leeft niet meer).

Maar wanneer ben je gelovig en gelooft in een god, en wanneer ben je een complotdenker en gelooft in die waarheid? Wanneer ben je een dominee en wanneer een sekteleider? Als je hier een antwoord op zoekt zijn er behoorlijk wat overeenkomsten.

Nog een voorbeeldje: de 1115 ontvoerde kinderen door de overheid door de toeslagenaffaire. Een voor mij onbekende cabaratier, Peter Pannekoek heeft hier schande van gesproken.
En dan komt er dus een onderzoek en artikel met feiten dat er niet zo veel 'ontvoerde' kinderen zijn:
https://www.zorgwelzijn.nl/uithuisplaat ... de-feiten/

Citaat:
Voor het feit dat de 1120 kinderen (van de 1674 kinderen van toeslagenouders) de jeugdzorg inmiddels hebben verlaten vindt Smolenaars in de CBS-cijfers diverse redenen:

430 kinderen zijn inmiddels meerderjarig;
Bij 335 kinderen is de beschermende maatregel beëindigd;
Bij 20 kinderen werd de beschermende maatregel tussentijds opgeheven;
Bij 40 kinderen ging de voogdij naar de pleegouder;
In 30 gevallen is het ouderlijk gezag hersteld;
260 kinderen staan nog onder toezicht van de kinderrechter.

Als ik dit lees denk ik ok, die cabaratier zat er dus naast. En is een uithuisplaatsing een ontvoering? Of is ontvoering een onjuist woord voor uithuisplaatsing? Bij het 1 gaat het om een misdaad, bij het andere om een ingreep bepaald door de overheid. Maar zijn dan de feiten wel echte feiten?
Want: inmiddels meerderjarig, prima, kinderen worden ouder. Maar waren ze toen ze dus uit huis geplaatst zijn terecht uit huis geplaatst of niet? Want dat maakt in mijn ogen wel wat uit. Zo ook over het beeindigen van de maatregel, was de maatregel terecht of niet?

Ik heb me er verder niet in verdiept, maar zou er anders gereageerd zijn op de uitspraak van die cabaratier als die over uithuisplaatsingen gesproken had? Want als je het gehele stuk leest over hoe het gezegd is, dan is het al wat anders dan hoe het volgens sommigen gezegd is:
https://www.dagelijksestandaard.nl/poli ... n-kinderen

of:
https://www.libelle.nl/actueel/cabareti ... ~b7f88312/

En dan is het dus, wie ga je geloven? De overheid of toch wat zo'n cabaratier zegt? En dan, als jij de cabaratier gelooft en je gaat het verhaal verspreiden, ben je dan een complotdenker, of ben je feitelijk een gelovige die ergens in gelooft?

Ik denk dus dat het een glijdende schaal is en dat die Alice langzaam dus hierin gegleden is en dat er dan geen weg meer terug is. Triest, maar zo raken mensen ook aan de drugs e.d. En in dit geval is je waarheid en je hele sterke geloof hierin misschien wel de drug. Als je niemand lastig valt met je 'geloof', dan is er niets aan de hand, maar val je mensen lastig, tja, dan kun je ergens voor veroordeeld worden. Maar dat zou ook kunnen als het gaat om het verspreiden van Gods woord, ook dat kan niet ongelimiteerd om mensen tot wanhoop te drijven.

In het verhaal van de toeslagaffaire zijn vele kinderen, (zo bleek achteraf) onterecht uit huis geplaats. Kinderen werden thuis opgehaald, meegenomen en regelmatig werd ouders contact met hun kinderen verboden. Dat je in zo'n geval over ontvoering spreek is dan ook zeker niet geheel onterecht.

De overheid heeft de fouten erkend en heeft excuses aangeboden voor het leed dat ouders en kinderen is aangedaan. Volgens mij werd de term onmenselijk gebruikt. Dit neemt echter niet weg dat zoiets nooit te herstellen is en ook nooit had mogen gebeuren!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:57

Het kan best dat er mensen en methodes ingezet worden om ons te manipuleren.Ik ben me er van bewust dat ik ook te sturen ben vooral met zachte dwang .Maar als je niet weet wie waar en waarom dan heeft het geen zin iets te gaan verzinnen .Ik ben niet zo interessant dat er een team ingezet zou worden om mij ergens te krijgen ofzo.
Als je echt heel invloedrijk ben dan zou ik wel wat achterdochtiger zijn denk ik.Maar dan nog ..als je niet weet wie wat van je wil dan kun je daar ook niet op anticiperen?
Dus ik ben geen complotdenker (denk ik) maar luister geduldig als er weer iemand een theorie heeft bedacht.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:02

Jij beweert iets dus vertel , neem aan dat je voorbeelden hebt en dan specifiek Nederland, niet overal !
[/quote][/quote]
Ik kan ook zat vinden hoor met 1 zoek term .
Lijkt me afschuwelijk opgesloten worden en dan niet kunnen bewijzen dat je onschuldig ben.Je vrienden gaan ook twijfelen dan aan je .Wat een nachtmerrie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:02

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:03

BigOne schreef:

Ik ga morgen speciaal voor jou gerechtelijke dwaling in nl Googlen :j maar net op “onschuldig in de gevangenis in NL” had ik ook al genoeg hits :)

Ik herinner me nog een zaak waar Peter r de vries ook bij betrokken was, die Google ik er dan ook even bij :j

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:34

Cer schreef:
BigOne schreef:

Ik ga morgen speciaal voor jou gerechtelijke dwaling in nl Googlen :j maar net op “onschuldig in de gevangenis in NL” had ik ook al genoeg hits :)

Ik herinner me nog een zaak waar Peter r de vries ook bij betrokken was, die Google ik er dan ook even bij :j

Die kan ik me ook herinneren, met die 2 mannen, namen ben ik helaas ook kwijt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 22:50

Cer schreef:
BigOne schreef:

Hoeft niet, heb ik al gedaan en je hebt gelijk. Alhoewel er wel verschil gemaakt moet worden tussen voorlopige hechtenis ( gebeurt wanneer je verdachte van zwaar misdrijf bent) en gedetineerden.
In Nederland telden de onderzoekers 12 gerechtelijke dwalingen waarin uiteindelijk 14 mensen zijn vrijgesproken.
Dit waren dus idd mensen die op basis van ooggetuigen( verkeerde herinnering of leugens) slecht politiewerk en onvolledige informatie door een rechter veroordeeld zijn en dat lijkt me verschrikkelijk.
Maar terugkomend op het onderwerp, de drie heren mbt Bodegraven zijn wel terecht veroordeeld.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:54

Oh ik ken haar. Ze was eerder heel normaal en het verbaast me dit te lezen.
Tijdens coronatijd ging ze complotten rondom corona spuien op FB en op een gegeven moment was ik het zat en heb ik haar ontvriend. Maar dit had ik niet verwacht.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 00:14

Ik ben ook echt geschrokken hoeveel mensen met kennis en ik dacht verstand, echt iedereen gek maakten.
Een was zo erg dat ze het via facebook van haar kind deed en die hier uiteraard mee gepest werd want ik dacht dat kind is gek?!
Tot ik hoorde dat het moeders was op account van het kind.
Dat vond men echt nog het ergste, maak zelf een account aan.

Ik heb er meerdere ontvriend ook waarvan ik dacht dat ze wijzer waren…
Het liep de spuigaten uit gewoon.

Ik vond de pandemie echt een bominslag en ik had recent weer diehard complotdenkers.
En echt van mensen je verwacht het nooit.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 06:58

journee schreef:
Die kan ik me ook herinneren, met die 2 mannen, namen ben ik helaas ook kwijt.

Was dat niet de Puttense moordzaak?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:26

Ben je als kind nooit ergens onterecht van beschuldigd? Of later in je leven voor iets wat geen misdrijf is? Trek dit door en je weet dat het helaas af en toe ook bij ernstiger zaken misgaat. Geen opzet, maar je bent wel getekend hierdoor. Een valse beschuldiging, hoe irrelevant ook vergeet je nooit meer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:32

Cer schreef:
BigOne schreef:

Puttense Moordzaak en Lucia d B zijn een paar heel bekende voorbeelden. :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 07:44

Ik ben niet van de complotten maar vind het wel erg naïef om te denken dat de bekende gerechtelijke dwalingen de enige zijn.

De gerechtelijke dwalingen zijn namelijk ook eerst "terechte veroordelingen" geweest. Onze rechtsstaat bestaat uit mensenwerk en waar mensen werken ...

Maar goed. Ik denk dat onze regering het deels zelf in de hand heeft door niet altijd transparant te zijn. Ik begrijp dat dat niet altijd mogelijk is maar zo werk je wel dit soort dingen in de hand.

Ook over de coronacrisis lees je nu steeds meer dingen die al bekend waren, hetzelfde geldt nu voor de wolven.

Dat is gewoon voer voor onrust.