Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:06

alice0cullen schreef:
Elisa2 schreef:

Denk je dat TikTok een betrouwbare bron is?

Zitten zat betrouwbare trainers op met goed onderbouwd commentaar, heb mijn huidge revalidatie trainer ook via tiktok gevonden. Dus niet zo negatief. Daarbij heb ik zelf ook gewoon ogen en kan ik de beelden gewoon beoordelen. Filmpje wordt niet anders van een ander platform ;)

Kennelijk niet want Werth is geen rollkur koningin, niemand heeft gezegd dat het mee valt wat Charlotte gedaan heeft. Blauwe tongen, te strakke neusriemen (hallo neusriem controle) en laarzenvet om wondjes te verdoezelen? Dressagehub verzint ze waar ze bij staat. Zwiepende staart automatisch als verzet aanduiden. En dan beweren dat alles bitloos vriendelijker zou zijn?

En dan zou TikTok niet negatief zijn? Alle nuances ontbreken..zo worden mensen dus negatief gehersenspoeld en ze geloven ook nog alles.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:10

Elisa2 schreef:
alice0cullen schreef:

Zitten zat betrouwbare trainers op met goed onderbouwd commentaar, heb mijn huidge revalidatie trainer ook via tiktok gevonden. Dus niet zo negatief. Daarbij heb ik zelf ook gewoon ogen en kan ik de beelden gewoon beoordelen. Filmpje wordt niet anders van een ander platform ;)

Kennelijk niet want Werth is geen rollkur koningin, niemand heeft gezegd dat het mee valt wat Charlotte gedaan heeft. Blauwe tongen, te strakke neusriemen (hallo neusriem controle) en laarzenvet om wondjes te verdoezelen? Dressagehub verzint ze waar ze bij staat. Zwiepende staart automatisch als verzet aanduiden. En dan beweren dat alles bitloos vriendelijker zou zijn?

En dan zou TikTok niet negatief zijn? Alle nuances ontbreken..zo worden mensen dus negatief gehersenspoeld en ze geloven ook nog alles.

Die neusriemcontrole is echt een wassen neus :o.

Even een vingertje ertussen aan de zijkant, en klaar. Viel deze OS erg goed op.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:11

Incroyable schreef:
Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.

Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.

Ik vind dit een hele mooie reactie.

Ik sta er ook eigenlijk versteld van, dat we met de huidige technologie nog niet een meer objectief beeld kunnen schetsen van de dressuurproeven die we zien. Ik heb mij tijdens de dressuur onderdelen zitten opvreten om de jury scores omdat die in mijn ogen niet terecht waren (een niet-getoonde pirouette geven we nog een 7, maar een kleine storing in een andere proef krijgt gelijk een 4?).

Ik denk dat we eens goed moeten kijken naar hoe we naar buiten kunnen communiceren waarom we doen wat we doen, en waarom dit wel of niet zielig is. Er zijn een heleboel mensen die je daardoor mee kan nemen in de werkwijzes en op die manier kan leren wat de bedoeling ergens van is.

Tegelijkertijd vind ik dat de reglementen op de schop moeten. Als het belangrijkste punt van een dressuurproef de harmonie is, waarom moet er dan met stang & trens en sporen gereden worden? En waarom mag je dan in het springen zo'n beetje alle optomingen die er zijn gebruiken, maar wordt dat in de dressuur zo aan banden gelegd?
Is het niet veel mooier/ harmonieuzer als er een combinatie in de ring komt, die zonder sporen en zonder bit een Grand Prix foutloos neer kan zetten? Dit soort dingen begrijp ik niet, en als ik ze als paardensporter al niet begrijp; hoe kunnen we de leken dit dan uitleggen?

Onze sport ligt (terecht) onder een vergrootglas. Zelfs een amazone die geroemd werd om haar harmonie en diervriendelijkheid ligt nu onder vuur.
Tegelijkertijd rijdt er een andere ruiter, waarvan meer dan eens beelden naar buiten zijn gekomen dat zijn paard een paarse tong heeft, nog vrolijk mee op het hoogste niveau. Waarom wordt híj niet publiekelijk aan de schandpaal genageld?

Waarom moet het Olympisch spring parcours op 1m65 staan, is een 1m50 rondje minder spannend? Ik denk het niet.
Enige waar ik positief over verrast was, was het cross parcours dat er minder heftig uit leek te zien dan bijvoorbeeld een Badminton. Hier was 'slechts' één paard gevallen als ik het mij goed herinner.

Goed, aan mijn kant dus veel twijfels en vraagtekens over de sport en hoe we die momenteel bedrijven. Ik denk dat het, zeker in de topsport, moeilijk is om het paard voorop te zetten. Zodra er geld en andere belangen bij komen kijken, komt er iets in de verdrukking. En dierenwelzijn is dan vaak het eerste.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:13

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Daar is in ieder geval nog controle..bij de HTK ruiter is die er helemaal niet. Laten we niet doen alsof daar het harnachement altijd perfect zit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:14

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Dat viel mij inderdaad ook op. Daar heeft Bianca Schoenmakers ook al eens een mooie video over gemaakt trouwens.

Het lijkt mij ook dat dit soort dingen makkelijk op de lossen zijn door daar de juiste instrumenten voor te verzamelen. Want, twee vingers is ook niet meetbaar. De een z'n vingers zijn veel dikker dan de ander.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:15

Elisa2 schreef:
Daar is in ieder geval nog controle..bij de HTK ruiter is die er helemaal niet. Laten we niet doen alsof daar het harnachement altijd perfect zit.

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Dus, omdat het bij de HTK ruiter niet is, moeten we accepteren dat de controle op het hoogste niveau een wassen neus is?

De controle die jij benoemt ís geen controle. Ga bij je eigen paard de neusriem maar eens zo strak mogelijk dichtsnoeren, je zal aan de zijkant alsnog twee vingers ertussen krijgen.
Daarbij, heb ik ook 'controles' gezien waarbij het paard dusdanig druk liep te doen, dat er helemaal geen vingers tussen de neusriem zijn geplaatst :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:17

Marjo schreef:
Incroyable schreef:
Dat er kritischer gereageerd wordt op de paardensport vind ik eigenlijk juist een positieve ontwikkeling. Dat het als 'zielig' wordt bestempeld, geeft wat mij betreft aan dat de paarden op de olympische spelen door steeds meer mensen ook daadwerkelijk gezien worden als dieren en niet als 'objecten' die gebruikt worden voor de sport. Dat vind ik heel positief, ook als dat leidt tot meer kritische of afkeurende reacties. Hoe het er daadwerkelijk aan toegaat wat betreft dierenwelzijn op bijvoorbeeld de Olympische Spelen weet ik niet. Feit is hoe dan ook dat -hoe goed een paard het daar mogelijk ook heeft- een mens er zelf voor kiest of 'ie topsporter wordt. Een paard heeft die keuze niet. Dat geldt ook voor alle kermis-, circus- en manegepony's, maar uiteindelijk ook voor de paarden die gehouden worden door jij en ik.

Het welzijn van paarden is altijd afhankelijk van de mensen eromheen, dus strengere regels rondom het houden van paarden (en dieren in het algemeen) is niet iets waar ik me zorgen om maak. Ik vind het eerder zorgelijk dat die regels er nog niet zijn. Dan heb ik het niet over het helemaal verbieden van het rijden van je paard, maar wel bijvoorbeeld over regels rondom huisvesting en dat soort basiszaken. Als zelfs het rijden verboden zou worden, dan zou dat niets voor niets zijn. Als dat het geval is, zou ik dus ook helemaal achter dat verbod staan.

Ik vind dit een hele mooie reactie.

Ik sta er ook eigenlijk versteld van, dat we met de huidige technologie nog niet een meer objectief beeld kunnen schetsen van de dressuurproeven die we zien. Ik heb mij tijdens de dressuur onderdelen zitten opvreten om de jury scores omdat die in mijn ogen niet terecht waren (een niet-getoonde pirouette geven we nog een 7, maar een kleine storing in een andere proef krijgt gelijk een 4?).

Ik denk dat we eens goed moeten kijken naar hoe we naar buiten kunnen communiceren waarom we doen wat we doen, en waarom dit wel of niet zielig is. Er zijn een heleboel mensen die je daardoor mee kan nemen in de werkwijzes en op die manier kan leren wat de bedoeling ergens van is.

Tegelijkertijd vind ik dat de reglementen op de schop moeten. Als het belangrijkste punt van een dressuurproef de harmonie is, waarom moet er dan met stang & trens en sporen gereden worden? En waarom mag je dan in het springen zo'n beetje alle optomingen die er zijn gebruiken, maar wordt dat in de dressuur zo aan banden gelegd?
Is het niet veel mooier/ harmonieuzer als er een combinatie in de ring komt, die zonder sporen en zonder bit een Grand Prix foutloos neer kan zetten? Dit soort dingen begrijp ik niet, en als ik ze als paardensporter al niet begrijp; hoe kunnen we de leken dit dan uitleggen?

Onze sport ligt (terecht) onder een vergrootglas. Zelfs een amazone die geroemd werd om haar harmonie en diervriendelijkheid ligt nu onder vuur.
Tegelijkertijd rijdt er een andere ruiter, waarvan meer dan eens beelden naar buiten zijn gekomen dat zijn paard een paarse tong heeft, nog vrolijk mee op het hoogste niveau. Waarom wordt híj niet publiekelijk aan de schandpaal genageld?

Waarom moet het Olympisch spring parcours op 1m65 staan, is een 1m50 rondje minder spannend? Ik denk het niet.
Enige waar ik positief over verrast was, was het cross parcours dat er minder heftig uit leek te zien dan bijvoorbeeld een Badminton. Hier was 'slechts' één paard gevallen als ik het mij goed herinner.

Goed, aan mijn kant dus veel twijfels en vraagtekens over de sport en hoe we die momenteel bedrijven. Ik denk dat het, zeker in de topsport, moeilijk is om het paard voorop te zetten. Zodra er geld en andere belangen bij komen kijken, komt er iets in de verdrukking. En dierenwelzijn is dan vaak het eerste.

Ik snap niet dat mensen altijd de denkfout maken dat bitloos perse vriendelijker is. Idem wbt sporen, deze zijn er voor een reden en die reden heet verfijning. Dat mensen hulpmiddelen misbruiken wil niet zeggen dat deze hulpmiddelen slecht zijn. Diezelfde mensen zouden alle hulpmiddelen misbruiken want dat is hun manier van omgaan met.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:18

Elisa2 schreef:
Ik snap niet dat mensen altijd de denkfout maken dat bitloos perse vriendelijker is. Idem wbt sporen, deze zijn er voor een reden en die reden heet verfijning. Dat mensen hulpmiddelen misbruiken wil niet zeggen dat deze hulpmiddelen slecht zijn. Diezelfde mensen zouden alle hulpmiddelen misbruiken want dat is hun manier van omgaan met.

Dit is de conclusie die je trekt uit mijn bericht? Ik nodig je uit om hem nog eens te lezen :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:18

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Goed argument, weer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:19

Marjo schreef:
Elisa2 schreef:

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Dus, omdat het bij de HTK ruiter niet is, moeten we accepteren dat de controle op het hoogste niveau een wassen neus is?

De controle die jij benoemt ís geen controle. Ga bij je eigen paard de neusriem maar eens zo strak mogelijk dichtsnoeren, je zal aan de zijkant alsnog twee vingers ertussen krijgen.
Daarbij, heb ik ook 'controles' gezien waarbij het paard dusdanig druk liep te doen, dat er helemaal geen vingers tussen de neusriem zijn geplaatst :=

Nee, kijk eens wat je kunt verbeteren in je omgeving ipv alleen maar te wijzen naar anderen en de sport. Dat vind ik zo'n dooddoener, weet je voor iedereen die alle sport zo slecht vind. Ga zelf dan het goede voorbeeld geven? of wordt instructeur, jury, steward whatever. Maar ga er iets aan doen ipv alleen maar dat wijzen vanachter het toetsenbord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:20

Marjo schreef:

Volgens mij is Badminton een vijf sterren wedstrijd en was het parcours in Parijs vier sterren, Een niveau lager dus.

Maar ik vond het een eerlijk en toch uitdagend parcours.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:22

Elisa2 schreef:
Marjo schreef:

Nee, kijk eens wat je kunt verbeteren in je omgeving ipv alleen maar te wijzen naar anderen en de sport. Dat vind ik zo'n dooddoener, weet je voor iedereen die alle sport zo slecht vind. Ga zelf dan het goede voorbeeld geven? of wordt instructeur, jury, steward whatever. Maar ga er iets aan doen ipv alleen maar dat wijzen vanachter het toetsenbord.

Maar dat wat ik, in mijn omgeving doe, is niet hetgeen wat het gros van de leken op hun scherm te zien krijgen. Het commentaar op onze sport komt niet door wat ik met mijn verzorgpaard doe, maar wat de topruiters met hun paarden doen.

Herinneren we ons het fiasco Rien van der Schaft als bondscoach nog? Die had nu écht voor verandering kunnen zorgen in de Nederlandse dressuursport. Maar de ruiters wilden er niet aan.

Ik begrijp ook eigenlijk niet zo goed waarom je de topsport zo het hand boven het hoofd houdt, en dus niet inhoudelijk ingaat op de kritieken die er op de topsport zijn.

Vergeet niet dat juist deze ruiters een enorme voorbeeldfunctie hebben. Toen Anky haar rollkur/LDR methode uitlegde, gingen er ook een hoop ruiters dit kopiëren. Ik ben er van overtuigd dat dit de andere kant om ook kan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:26

Ja omdat die trent allang bezig is, kijk naar Dinja van Liere en Rieky Young en de ommezwaai in hun trainen. Alleen dat zien mensen niet, of willen ze niet zien..alles is altijd alleen maar negatief. Terwijl als je ze waarschijnlijk zelf ziet rijden.. 8)7

Er zijn gewoon zoveel nuances, niets is zwart/ wit maar zo wordt wel alles gebracht. Alles is slecht, alles is fout..tja..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:32

Elisa2 schreef:
Ja omdat die trent allang bezig is, kijk naar Dinja van Liere en Rieky Young en de ommezwaai in hun trainen. Alleen dat zien mensen niet, of willen ze niet zien..alles is altijd alleen maar negatief. Terwijl als je ze waarschijnlijk zelf ziet rijden..

Eén combinatie die (ogenschijnlijk) positiever bezig is? In haakjes, want, dachten we dit niet ook van Charlotte Dujardin?

Dat praat Charlotte Fry met Everdale goed? Patrik Kittel en zijn paarse-tongen-paarden? Andreas Helgstrand en zijn trainingsmethodes (waar nu ook weer een Deense amazone door in opspraak is)?
Adrienne Lyle met Helix?

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:38

Ik heb er niet zoveel vertrouwen in hoe mensen omgaan met competitie als het gepaard gaat met dieren. Mensen willen nou eenmaal heel graag winnen, zeker op dat niveau zijn ze bereid daar heel veel (alles?) voor te doen. Dat is een topsport mentaliteit, dat kan ik best begrijpen maar ik vind het wel erg discutabel om dit op een dier te projecteren.

Daarnaast houden mensen doorgaans niet zo van verandering, zeker niet als ze nu zelf in de prijzen vallen met hoe ze het nu doen. Mensen houden elkaar ook graag de hand boven het hoofd en praten vanalles recht wat krom is.

Anderzijds is er weer weinig begrip vanuit bepaalde activistische hoeken waardoor beide groepen loodrecht tegenover elkaar staan. Als de ene groep stelt dat alles slecht is, gaat de andere groep automatisch alles verdedigen terwijl zij misschien ook wel iets meer nuance zien en weten dat niet alles zo rooskleurig is.

De sport zal niet zomaar verboden worden dus een open gesprek en houding lijkt me essentieel om dingen te verbeteren.

Het viel me op in het topic over de Mongol Derby dat elke iets meer genuanceerde opmerking direct wordt geïnterpreteerd als het verdedigen van het evenement. Ook wanneer er letterlijk instaat dat je geen voorstander bent van dit evenement. Het lijkt wel een wedstrijdje wie het het hardst kan veroordelen. Alsof dat dan ineens verandering gaat brengen. Ik denk persoonlijk dat een open houding aan beide kanten veel meer teweeg kan brengen dat een standpunt als paardensport moet verboden worden. Dat gaat echt niet zomaar gebeuren en de ruiters en organisaties gaan dan echt niet meer openstaan voor verandering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:45

Marjo schreef:
Elisa2 schreef:
Ja omdat die trent allang bezig is, kijk naar Dinja van Liere en Rieky Young en de ommezwaai in hun trainen. Alleen dat zien mensen niet, of willen ze niet zien..alles is altijd alleen maar negatief. Terwijl als je ze waarschijnlijk zelf ziet rijden..

Eén combinatie die (ogenschijnlijk) positiever bezig is? In haakjes, want, dachten we dit niet ook van Charlotte Dujardin?

Dat praat Charlotte Fry met Everdale goed? Patrik Kittel en zijn paarse-tongen-paarden? Andreas Helgstrand en zijn trainingsmethodes (waar nu ook weer een Deense amazone door in opspraak is)?
Adrienne Lyle met Helix?

Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen?

Ik snap haar op zich wel. Elisa houdt van de sport, kijkt er graag naar en heeft verstand van paarden en hoe je paardrijdt. Het is dan heel moeilijk te zien waarom anderen zo'n moeite hebben met de sport die jij fantastisch vindt. Waarom snapt die persoon niet hoe een s&t werkt, waarom sporen gebruikt worden, waarom een paard kort in de hals wordt.

Ik had dat ook. Ik vond mensen die het hadden over stang en trens en sporen zijn zielig, ook maar zeurkousen. Lees je in, dacht ik.

Tot ik het om ben gaan draaien. Ipv dit is hoe het is, ben ik me af gaan vragen wáárom iets is zoals het nu is. En ik had daar geen goed antwoord op. Laat staan dat het voor een leek dan begrijpelijk is waarom bepaalde keuzes worden gemaakt (denk aan S&T verplichting, het enorme scala aan bitten dat toegestaan is bij het springen, het gezaag en gesnok in de springring, paarden die met de kin naar de borst worden gereden, enz.).

De paardensport kan niet uitleggen waarom we doen wat we doen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 10-08-24 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kies_naam

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:23

San87, mooi hoe je er anders naar bent gaan kijken, ik denk dat dat exact de verandering is die nodig is.

Zo kijk ik ook heel anders terug op de manegelessen die ik vroeger volgde. Ik sta helemaal niet meer achter de manier waarop ik toen heb leren rijden. Ik heb een enorm leuke tijd gehad en de mensen waarvan ik les had waren ontzettend aardig en waren zich er denk ik niet bewust van dat het anders zou moeten. Ik hoop dat ze dat inmiddels ook anders zien. Het gesprek over dit soort dingen is denk ik heel belangrijk, vooral op een eerlijke en open manier.

Ik heb zelf ook dingen gedaan waar ik spijt van heb. Op mijn 14e heb ik bijvoorbeeld een pony ingereden, ik mistte toen heel veel kennis (en volwassenheid) en ik zou dat nu heel anders aanpakken. Dat zijn dingen die vervelend zijn om je te realiseren, ik dacht toen namelijk heel goed bezig te zijn maar dat had dus veel beter gekund. Ik denk als we allemaal wat meer naar onszelf kijken dat dat al veel verbetering zou geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:34

Het zou al helpen als paardenmensen zich meer zouden verenigingen in plaats van te wijzen naar een andere tak van sport die slechter zou zijn dan hun eigen tak van sport.

Op die manier kun je gezamenlijk iets naar de buitenwereld uit dragen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:41

_San87_ schreef:
Ik snap haar op zich wel. Elisa houdt van de sport, kijkt er graag naar en heeft verstand van paarden en hoe je paardrijdt. Het is dan heel moeilijk te zien waarom anderen zo'n moeite hebben met de sport die jij fantastisch vindt. Waarom snapt die persoon niet hoe een s&t werkt, waarom sporen gebruikt worden, waarom een paard kort in de hals wordt.

Ik had dat ook. Ik vond mensen die het hadden over stang en trens en sporen zijn zielig, ook maar zeurkousen. Lees je in, dacht ik.

Tot ik het om ben gaan draaien. Ipv dit is hoe het is, ben ik me af gaan vragen wáárom iets is zoals het nu is. En ik had daar geen goed antwoord op. Laat staan dat het voor een leek dan begrijpelijk is waarom bepaalde keuzes worden gemaakt (denk aan S&T verplichting, het enorme scala aan bitten dat toegestaan is bij het springen, het gezaag en gesnok in de springring, paarden die met de kin naar de borst worden gereden, enz.).

Dat, maar ook: is het wel eerlijk om een dier te gebruiken voor topsport? Want het argument dat we als sinds jaar en dag met paarden werken is natuurlijk raar: vroeger hadden we dieren nodig voor transport, landbouw etc, dat is iets heel anders dan er vrijwillig op gaan zitten.
Ik kan me nog van vroeger herinneren (is nu hopelijk beter) hoe pony's over een hindernis gemept werden als ze niet wilden. Dat kán gewoon niet.

Ik ben wat dat betreft ook gedraaid en het is een van de redenen dat ik niet opnieuw start met paardensport, zeker niet hier in de randstad waar de paarden vaak veel op stal of een kleine paddock staan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:53

Ik vind het vooral heel erg bijzonder dat in dit soort topics altijd exact hetzelfde kleine groepje heel hard aan het schreeuwen is over een klein groepje wat heel hard aan het schreeuwen is. En dat kleine groepje ketst alle oproepen tot zelfreflectie af met opmerkingen dat het andere groepje weigert in de spiegel te kijken. Net zoals dat dat kleine groepje altijd roept "ga er wat aan doen in plaats van roeptoeteren van achter je toetsenbord", maar als diegene dan iets doet staat het groepje in dat of een ander topic weer in de ankers want "het is voor het grootste gedeelte echt prima zoals het gaat, jullie snappen het gewoon niet".

Echt, snappen jullie het nog? :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:11

Tiggs schreef:
_San87_ schreef:

Dat, maar ook: is het wel eerlijk om een dier te gebruiken voor topsport? Want het argument dat we als sinds jaar en dag met paarden werken is natuurlijk raar: vroeger hadden we dieren nodig voor transport, landbouw etc, dat is iets heel anders dan er vrijwillig op gaan zitten.
Ik kan me nog van vroeger herinneren (is nu hopelijk beter) hoe pony's over een hindernis gemept werden als ze niet wilden. Dat kán gewoon niet.

Ik ben wat dat betreft ook gedraaid en het is een van de redenen dat ik niet opnieuw start met paardensport, zeker niet hier in de randstad waar de paarden vaak veel op stal of een kleine paddock staan.

Deze vraag begin ik mijzelf ook steeds harder te stellen. Ik weet nog dat ik jaren terug echt genoot van de proef van Anky met Salinero. Of van Edward met Totilas. Práchtig! Wat zag dat er mooi uit!
Als ik er nu op terugkijk, dan ben ik veel kritischer. Waarom vonden we dat zo mooi? Dat voorbeen van Totilas was expressief, maar de achterhand deed niks.

Ik denk niet dat topsport met een paard onmogelijk is, maar ik denk dat er veel meer gekeken moet worden naar hoe we dit zo diervriendelijk mogelijk kunnen bedrijven. En dat geldt voor álle takken van álle sporten.

Ik denk dan bijvoorbeeld aan technologische aanpassingen zoals teugeldrukmeters en eliminatie als er teveel druk op komt (dit kan wetenschappelijk worden onderbouwd). 12 strafpunten in het springen? Dan volgt eliminatie. Daarmee voorkom je dat iemand zoals de Thaise dame in het springen, met 32 strafpunten afgroet terwijl het paard ondertussen blauwe benen heeft vanwege het aantikken van de balken.

En waarom zit er in de dressuur geen VAR? Die met slow-mo beelden etc. duidelijk kan zien of een oefening wel of niet correct is uitgevoerd?

Er zijn echt heel veel mogelijkheden, maar waar je tegenaan loopt (en dat is, denk ik, in alle lagen van de paardensport zo) is dat er teveel mensen zijn die te lang in de paardensport zitten en een "het gaat al zo lang zo, waarom moeten we veranderen" instelling hebben. Dat gaat ervoor zorgen dat de paardensport van de OS gaat verdwijnen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:15

Tegen paardensport: grotendeels jaloezie. Denk dat we de focus op bijvoorbeeld de voetbalclub moeten richten. Als eerste beginnen met het promoten om voetbal wedstrijden met publiek te verbieden. De agressiviteit, kosten van rellen enz in de voetbalwereld stoort mij wezenloos.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:19

Nico12 schreef:
Tegen paardensport: grotendeels jaloezie. Denk dat we de focus op bijvoorbeeld de voetbalclub moeten richten. Als eerste beginnen met het promoten om voetbal wedstrijden met publiek te verbieden. De agressiviteit, kosten van rellen enz in de voetbalwereld stoort mij wezenloos.

Dat vind ik wel erg kort door de bocht, beetje flauw ook. Er zullen genoeg mensen zijn die totaal geen sport ambitie hebben, zoals ik, en ook dingen zien die anders moeten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:45

Ben je niet zelf gewoon jaloers als je dat zo snel stelt? Immers, hoe de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten...

Ik moet er niet aan denken om in de sport uit te komen. Ik ben een blauwe maandag groom geweest voor iemand en heb toen definitief besloten dat de sportwereld er één is die te allen tijde vermeden moet worden door mij.

Natuurlijk is agressie in het voetbal een issue. Maar iedere betrokkene bij voetbal kiest ervoor om daar te zijn (de politie even daargelaten). Paarden hebben geen enkele keuze, want gaan ze in protest dan worden ze lamgeslagen, of gewoon afgemaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:47

VuurVleugels schreef:
Ik vind het vooral heel erg bijzonder dat in dit soort topics altijd exact hetzelfde kleine groepje heel hard aan het schreeuwen is over een klein groepje wat heel hard aan het schreeuwen is. En dat kleine groepje ketst alle oproepen tot zelfreflectie af met opmerkingen dat het andere groepje weigert in de spiegel te kijken. Net zoals dat dat kleine groepje altijd roept "ga er wat aan doen in plaats van roeptoeteren van achter je toetsenbord", maar als diegene dan iets doet staat het groepje in dat of een ander topic weer in de ankers want "het is voor het grootste gedeelte echt prima zoals het gaat, jullie snappen het gewoon niet".

Echt, snappen jullie het nog? :')

Hmm, ik herken de dynamiek wel.

Ik vind dressuur mooi als het gaat om samen dansen, balans, harmonie etc etc etc.
Ik beoefen deze kunst met 60+ met veel plezier.
Ik heb bij het inrijden van 'mijn danspartner' veel gehad aan 'methode X van mevrouw Y', gericht op diervriendelijk in- en doorrijden van hypermobiele sportpaarden.

(En van tijd tot tijd léés je daar toch sneren over...)