Camera's bij je huis: nuttig of paranoïde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:56

Wij hebben een alarmsysteem genomen nadat ze bij ons hadden geprobeerd in te breken. Camera's zijn erbij gekomen na een incident bij ons eigen huis (geprobeerd om een raam in te gooien) en omdat er bij ons in de buurt een aantal keer een poging tot inbraak is geweest.

Terecht of onterecht, het geeft gewoon een veiliger gevoel en dat is ons het geld waard. Vooral als ik alleen thuis ben en ik hoor iets vreemds, dan kijk ik even op de camera wat er gebeurt rond het huis.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-24 13:06

Wow, dit zijn veel meer reacties dan ik verwacht had!

Ik lees toch wel een hoop goede ervaringen met camera's (slechte ervaringen met andermans camera vind ik dan weer minder relevant), hoewel ik het idee dat je er weinig aan hebt als er eenmaal ingebroken is ook wel snap. Ik denk dat ik mijn eigen gemoedsrust wel wat waard vind, dus ik ga eens rustig aan kijken naar verschillende opties.

nevica

Re: Camera's bij je huis: nuttig of paranoïde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:15

Ik heb trouwens Eufy buiten en Ring binnen. Beide merken in de aanbieding gekocht.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:20

Hier camera's gehangen toen een van mijn paarden zich had uitgebroken naar een stuk zonder water. En vervolgens in de avond niet lekker werd (warme dag, had al vanaf ca 8:30 geen water en schaduw gehad..)
Toen besloten dat het op te lossen was door te zorgen dat ze in de gaten te houden zijn.
Was het dan voorkomen? Nee. Maar wel vóór 18:00 opgelost (ik werk niet ver van huis).

Ook op het erf enkele camerabeelden. Het verschil tussen snachts ''de hond blaft ik ga eruit'' of ''de hond blaft, ik kijk even op de camera''
mééstal is het vervelend dronken stapvolk wat buiten het hek loopt te vervelen dan namelijk.
Oh en in de kattenren hangt er ook één, maar dat was meer omdat we ons écht afvroegen hóe er dode ratten in huis konden liggen :+ Dus konden we meekijken in het jachtleven van onze couchpotatoes in hun ren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 15:25

Wij zijn nog niet klaar, maar hebben wel een camera in de stal, omdat de merrie in 2022 moest bevallen. Die hebben we een tijd buiten gehangen incl 2 led stralers die op beweging aan gaan. Ook vanwege de wolf.

Het is hier heel rustig, maar toen er een paar "stoute" jongetjes elkaar liepen uit te dagen, sprak ik ze aan en heb gezegd dat er camera's hangen en zie wat ze uitspoken. Nooit meer gedoe gehad :)

Het is hier echt heel lastig binnenkomen, dus dat houdt inbrekers al tegen en er gaat niet 1 hond aan, maar 4, dus daar zullen ze ook wel even over nadenken.

Voor en opzij willen we nog een camera, omdat de zijkanten iets kwetsbaarder zijn als men iets zou willen. Wat je eraan hebt? Als je het mensen moeilijk maakt en ze weten tegenwoordig dat er camera's hangen, heb je kans dat ze doorlopen naar het volgende huis. Je weet niet of dat goed werkt, want de keren dat men doorloopt worden niet geregistreerd.

Als we melding krijgen van beweging, kunnen we 112 bellen. Als ze beginnen te rommelen aan de deuren, sloten of hekken, gelijk bellen.

Mochten we onszelf dan verdedigen vind ik het eigenlijk ook wel fijn dat dat op beeld staat. Of niet, maar dat is dan een keus.

Ik heb ooit 's nachts inbrekers betrapt in huis en echt jaren slecht geslapen. Als iets je een gevoel van veiligheid geeft is dat ook wat waard. Ik ben nog steeds waaks, maar weet zolang de honden stil zijn dat er niks aan de hand is. Al zouden ze de honden iets aan willen doen, blaffen die honden daarvoor al.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:27

Wij hebben een alarmsysteem in huis dat komt met een aantal cameras binnen en een directe link met de meldkamer.

Ik ben geregeld een aantal dagen weg voor mijn werk en mijn vriend sliep, na een paar inbraken een aantal jaar geleden en een ouder huis met krakende houten vloeren, niet altijd even lekker.
Sinds we dit systeem hebben, slaapt hij iig weer.

Er staan cameras gericht op de voor- en achterdeur en op de overloop. Als het alarm afgaat maar binnen 1 of 2 minuten uit gezet wordt, dan gebeurd er niks maar anders wordt de meldkamer ingeschakeld en worden wij gebeld.

Ik vind het een fijn systeem iig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:33

wij hebben ook cameras op elke hoek vh huis, in de stal hangen er ook nog 3 en bij de poort zit er 1 in de bel die heel breed kan kijken.
we wonen in buiten gebied. ik kan ook vanuit het buitenland via mijn mobiel ons erf en stal bekijken en reageren op wie er voor de poort staat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:39

Ik dacht eerder dat het paranoïde zou zijn, TS, maar onlangs lag ik 's nachts schijnbaar licht te slapen en hoorde ik wat onder de carport. Toen ik uit het raam keek, scheen iemand met een zaklampje omhoog en deed die snel uit. Ik ben direct naar beneden en buiten gegaan om te kijken wie zich ongevraagd tussen onze spullen bevond. Heb mijn zoon wakker gemaakt en ben samen met hem het landje nog in geweest, maar heb niemand meer kunnen betrappen. Sindsdien hangen er toch maar camera's. Wij wonen landelijk en de laatste tijd hoor je steeds vaker dat ongewenste personen zich op andermans terrein bevinden, dus het zekere voor het onzekere. Ik ben niet bang aangelegd, maar zou graag iemands postzegel op beeld hebben om de politie en anderen te kunnen waarschuwen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:54

Wij hebben 3 camera's hangen van eufy. 1 op het pad zodat je voordeur ziet. 1 aan de voorkant op de auto en 1 aan de achterkant mocht et iemand in de tuin komen
Daarnaast hangen en meerder lampen die op beweging aan gaan.

Ik vind het een veiliger idee. Er zijn meerder inbraken en pogingen tot inbraak geweest in de buurt. Als je meteen in het licht staat en camera op je scheelt misschien toch :j

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:06

Nadat wij terug kwamen van vakantie en alle hekjes rondom ons huis open aantroffen weten wij zeker, na onze verbouwing gaan we camera’s ophangen. Uiteindelijk zijn we via via te weten gekomen dat er een klopjacht op een dief die een auto volledig gestript had was die zo’n beetje geëindigd is in ons deel van van de straat. Via de huizen bij ons kun je naar de weilanden erachter en heeft de polite alles open gezet om te doorzoeken en het weiland in te komen. Wij hebben toen we terugkwamen alles langsgelopen om te kijken of er iets gestolen was maar konden niets ontdekken. Heeft ons een heel onrustig gevoel bezorgd en hadden we zo op de camera’s kunnen zien als we die gehad hadden.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:26

Ik woonde ook in zo’n saai suf dorpje waar nooit wat gebeurde, tot op kerstavond onze schuur in de fik gestoken is en elders in het dorp nog een schuur. Er gebeurd nooit wat- tot er wel wat gebeurd :P

Nee camera’s zullen het wellicht niet voorkomen, maar als je de daders op beeld hebt is het toch makkelijker om dingen te bewijzen of ze zelfs te pakken te krijgen.

Ik woon in een flat met een camera bij de voordeur van het gebouw en ik heb 2 camera’s in huis. Voornamelijk om de honden in de gaten te houden als ik weg ben, maar vind het toch ook altijd wel een prettig idee dat ze er altijd zijn (en opnemen) als we ook met de honden van huis zijn :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:35

Wij hebben trouwens ook overal lampen met bewegingsmelders. Ook de politie raadt dat toch wel aan om ook goed te verlichten.

Ik denk soms wel; help ik ze zodat ze beter kunnen zien wat ze doen en sneller kunnen inbreken, of schrikt het echt af.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:12

Er werden in onze omgeving veel dure spullen van erven gestolen. Machines. Ik heb eens rond 3 snachts 2 personen op beeld gehad die bij ons stonden te kijken hoe ze op ons erf konden komen. Gewoin vol met hun smoel in beeld. Capuchons op.. beelden aan de politie gemaild. Die konden er niks mee.
Ons hek waren die gasten overigens wel voorbij gegaan. Heb ook een bordje met "hier waak ik" en dan onze Presa er op hangen.
Die leeft niet meer maar laat hem lekker hangen
Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:55

Wij hebben camera’s van Hik Vision rondom huis. Op het moment 2 aangesloten, bedoeling is dat er nog 2 bijkomen.
Heb je er echt iets aan? Waarschijnlijk niet maar ik vind het wel prettig even te kunnen zien wie er de oprit op loopt of achter huis komt.
Mijn man is ict’er en hij vindt zulke snufjes vooral leuk, anders hadden we ze waarschijnlijk niet gehad.
Ik kijk overigens alleen als ik niemand verwacht en wel een melding krijg, of als er een melding is in de nacht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:17

Popstra schreef:
Er werden in onze omgeving veel dure spullen van erven gestolen. Machines. Ik heb eens rond 3 snachts 2 personen op beeld gehad die bij ons stonden te kijken hoe ze op ons erf konden komen. Gewoin vol met hun smoel in beeld. Capuchons op.. beelden aan de politie gemaild. Die konden er niks mee.
Ons hek waren die gasten overigens wel voorbij gegaan. Heb ook een bordje met "hier waak ik" en dan onze Presa er op hangen.
[ Afbeelding ]

Ik vind dat nog enger dan gewoon geen camera :=
Dan weet je ook niet welk gespuis er rond je huis loopt.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:55

Goof schreef:
Ik sprak eens iemand die in de beveiliging werkt en die gaf aan dat hetgeen het beste werkt een sticker of bordje is met een hond erop en de tekst 'hier waak ik'. Inbrekers willen geen risico nemen met honden.
Ik zie zelf echt het nut niet in van een camera.

Bij mij hangt er een bordje pas op chihuahua beveiligd dit terrein. Denk niet dat ze daar van schrikken :'). Maar heb hem dan ook meer gemaakt voor de postbode, die dacht dat hij steeds achterom mocht lopen, terwijl ons kleine draakje wel eens losloopt in de tuin. Hij kan bij vreemden in de broek hangen of ziet zijn kans om weg te lopen als de poort open is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:54

Paranoïde.

Je hebt toch wel enigszins mensenkennis? Of moet een bel dat voor je bepalen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:59

Popstra schreef:
[ Afbeelding ]

Wauw, bij zoiets ga je er inderdaad wel vanuit dat ze niets goeds in de zin hadden.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:53

Vorige week is er bij mijn buurman ingebroken helaas heb ik niks vernomen maar zijn camera's zijn op afstand onklaar gemaakt die werkten op WiFi,zal haast een bekende moeten zijn geweest ze hebben zijn kluis met omzet leeggeroofd en de laptops die traceerbaar zijn laten liggen, helaas heb ik nog geen camera hangen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:57

Gek, mijn systemen gaan ook op wifi maar hebben ook 2 andere internet toevoeren bedraad en draadloos voor als de wifi uit valt.
Als iets onklaar wordt gemaakt of onverwachts wordt uitgeschakeld en wij geven niet direct aan dat we het zelf doen, gaat het alarm ook meteen naar de meldkamer.
Dacht eigenlijk dat dat bij veel systemen zo geregeld was?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 07:34

c_alsemgeest schreef:
Gek, mijn systemen gaan ook op wifi maar hebben ook 2 andere internet toevoeren bedraad en draadloos voor als de wifi uit valt.
Als iets onklaar wordt gemaakt of onverwachts wordt uitgeschakeld en wij geven niet direct aan dat we het zelf doen, gaat het alarm ook meteen naar de meldkamer.
Dacht eigenlijk dat dat bij veel systemen zo geregeld was?
Er is helaas bij de buurman niks af gegaan dit was de tweede x

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:06

Wij zijn wel vrij digitaal :D
Wij hebben een video deurbel (Google nest). Om de simpele reden dat als ik bij de paarden ben, dan hoor ik de deurbel niet. Ik vind het perfect, ook met pakketjes: Zet maar neer, dan zie ik hem gewoon staan.
Bij de paarden hebben we ook camera’s hangen. Inmiddels 5 al :D.. allemaal Foscam. Er hangen 2 boven de stallen, 1 bij een uithoekje stuk wei buiten, 1 aan de gevel en de nieuwste hangt aan een lantaarnpaal, daarmee kunnen we bijna alles overzien.
Ik vind dat erg fijn om te checken of ze rustig staan en of ze nog staan waar ze horen te staan. En nu met veulentjes of dat ook allemaal goed gaat enzo.
En 1 camera binnen die de honden in de gaten houdt. Maar die gebruikten we voornamelijk toen ze nog pup waren. Nu bijna nooit meer.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:24

Ik heb een deurbel- en beveiligingscamera vanwege stalking. Wilde ik pertinent niet, maar toen de stalker begin van de avond voor mijn huis had gestaan (en wat had omgegooid om dat te laten weten) en daarna heeft gepost totdat mijn bezoek weg was en toen aan kwam kloppen ben ik overstag gegaan.

Deubel neemt de ene kant van de wandelgang mee, beveiligingscamera de andere kant. Het is al een tijdje rustig dus ik kijk niet naar de beelden en ik heb de meldingen van de bel ook uit staan op mijn telefoon.

Het geeft mij wel een gevoel van veiligheid, maar dus wel echt vanwege één specifiek persoon (die me overigens vooral in de straat in de gaten hield, dus ik had meer gehad aan een camera die 24/7 draaide in de auto waarschijnlijk).

Toen de camera's opgehangen werden was ik voornemens ze als dit voorbij was ook weer weg te doen. Inmiddels vraag ik me af wanneer je weet dat iemand definitief gestopt is ‍♀️

Er gebeurt hier verder nooit wat en ik heb me voor dit gebeuren ook zelden onveilig gevoeld. Inbrekers zou ik afraden mijn huis te kiezen, want de meest waardevolle spullen in mijn huis zijn de beveiligingscamera's, mijn voorraad sokkenwol en een voedseldroger ‍♀️

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 08:56

Hier 2 camera's van ring. 1 deurbel, 1 in de achtertuin. Geeft in onze buurt toch wel echt wat rust dat we iig kunnen terug zien wat er eventueel allemaal gebeurd is.
En dat is bij ons nog wel eens wat in de voortuin..
Tot nu toe geen schade of iets. Maar wel fijn om gewoon op beeld te hebben.

Edit: en in de achtertuin dat er een kat continu in de nacht bij de vijver zat, kon ik daar iig ook iets mee. Vissen tekens overstuur en ik wist eerst niet waardoor..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 13:40

Wij hebben een vrij groot complex en meerdere camera’s hangen ( hebben dit door een bedrijf laten doen ). Tussen bepaalde tijden kunnen wij instellen wanneer we meldingen willen ontvangen van personen / voertuigen etc . Dit werkt niet via de wifi maar een ander systeem. Ik vind er niks paranoïde aan maar een vorm van veiligheid van eigendommen etc. Tijden zijn niet meer zoals vroeger dat je de deuren maar open kunt laten staan helaas….