Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Re: Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:35

Nee, het is goor als volwassen kerels jonge meiden (of moeders met kids, ook zo sneu inderdaad) gaan nafluiten. Onafhankelijk van wat ze dragen.

Ik ben opgevoed door zo'n ouwe zak die z'n nek zo ongeveer in een hernia draaide als een jonge meid er leuk uitziet. Het is goor en het is niet hysterisch om te zeggen dat je er niet van gediend bent. Als je glimlacht of zwaait dan doe je alsof het oké is.

Je mag zulke dingen niet oké vinden als het je overkomt.

Maar ik vind het sowieso al een probleem dat zoveel meiden te horen krijgen 'lach eens, dan zie je er leuker uit'. Als of je op de wereld bent voor het uitzicht van zo'n ouwe, verlepte zak.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:36

Yavanna schreef:
Nee, ik doe niet aan victim blaming, ik zie het reeel. Toevallig was er van de week een item over op het nieuws. Daarin lieten ze meiden zien met superkorte rokjes die door de stad liepen. Ik ben geen man, maar ik kan me voorstellen dat als mannen een jonge, mooie meid zien lopen in een kort rokje, ze dan reageren, dat was vroeger zo ( tenminste in mijn tijd en ik ben een jaren 60/70 kind, dus niet mijn ouders ) en dat zal ook niet veranderen.
Maar om dan nu de mannen er alleen de schuld van te geven.
En toegegeven, toen ik jonger was en ik was met vriendinnen op stap, floten wij ook wel eens mooie jongens na, mag dat dan ook niet meer.
Daarnaast, iedereen mag dragen wat die persoon wil, maar ga niet hysterisch reageren als je, als je luchtig gekleed bent, nagefloten wordt. Dat is echt niet hetzelfde als aanranding of verkrachting.
En vaak als je zelf adrem reageert, glimlacht of zwaait, wordt de sfeer gelijk anders. Zolang een man niet met zijn leuter tegen je aan gaat swaffelen is het toch egostrelend als je nagefloten wordt. En nee, ik keur obscene dingen of uitspraken of gebaren niet goed. Maar ik vond en ik heb dit item ook met vriendinnen besproken, zij denken hier hetzelfde over, het wel grappig.
Want waarom was dit vroeger minder een probleem dan nu, ik denk dat sinds me too en internet alles in negatieve sfeer veranderd is.
Het zal best een tendens zijn, alleen voor mijn gevoel wordt het heel erg opgeblazen.

Sorry hoor, maar ik heb nafluiten nooit als egostrelend ervaren. Ik vind het ontmenselijkend en erg vervelend.

Daarnaast is het een beetje krom dat je zegt dat je niet aan victim blaming doet en in hetzelfde bericht de woorden ‘Maar om dan nu de mannen er alleen de schuld van te geven’ gebruikt en weer over korte rokjes begint.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:47

Citaat:
Maar wat is het verschil met wel of geen blote bast? Nu doet het geslacht er ineens wel toe en blijft men nogal stil (in sport natuurlijk ook, maar dat heeft te maken met spierkracht).
Ik weet wel dat in mijn kindertijd een meisje zeker tot haar 10-12e gewoon in een bikinibroekje zonder bovenstukje kon gaan zwemmen. Niemand keek daar raar van op. Maar tegenwoordig heeft zelfs die kleuter al een volledige bikini of badpak aan. In dat opzicht waren we vroeger minder preuts.

Hier gaat het mis in je gedachtegang. Vroeger waren er nog niet op iedere hoek van de straat, aan iedere voordeur, in iedere auto en op iedere mobiele telefoon camera's. Veel ouders zouden hun kind gerust op die manier laten rondlopen maar het kán tegenwoordig niet meer door bovenstaande reden.

Als iemand naakt wilt tuinieren, helemaal best maar ook dat kán niet meer want je staat zo met je blote reet op Dumpert met een of ander belachelijk commentaar. Terwijl het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld is.

Onze tuin is niet afgesloten met schuttingen, je kunt vanuit onze tuin zes tot acht tuinen verder kijken en we hebben inkijk van de achterburen direct op onze tuin. Nu hebben wij die tuin vooral voor onze honden, je vind mij eigenlijk nooit vrijwillig buiten. Máár, als ik kleding van de waslijn moet hebben, of ik moet iets uit de tuin hebben en heb geen kleding aan, loop ik ook zo de tuin in. Als de buren dat aanstootgevend vinden is dat hún probleem, niet het mijne. Daarnaast, als ze iets zien wat ze nog niet eerder hebben gezien mogen ze er vijf euro tegenaan gooien óf de dokter voor me bellen. Als ze het niet willen zien, dan kijken ze maar niet.

Wij waren op wedstrijd in Denemarken en daar moest je gezamenlijk douchen, nou, voor veel geen enkel probleem, het was zelfs gezellig. Het kind van net twee vond het ook hartstikke leuk want de ene mevrouw had nog lekkere douchegel dan de ander. Met zo'n kind erbij besef je pas dat een volwassen mensenbrein het probleem is, een kind ziet werkelijk nergens een probleem is. De geur van de douchegel en of er wel of niet een pompje op zat, dat was het dilemma van de dag, niet dat iedereen naakt was en er anders uitzag. Maar voor andere mensen was het wel echt dramatisch. Preuts, schaamte, je noemt het maar, en zowel bij vrouwen als mannen. Voor mij even schrikken, maar als hun zich niet prettig voelen bij gezamenlijk douche kan ik daar wel een mening over hebben maar dat is ook niet aan mij om daar een probleem mee te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:55

Yavanna schreef:
Nee, ik doe niet aan victim blaming, ik zie het reeel. Toevallig was er van de week een item over op het nieuws. Daarin lieten ze meiden zien met superkorte rokjes die door de stad liepen. Ik ben geen man, maar ik kan me voorstellen dat als mannen een jonge, mooie meid zien lopen in een kort rokje, ze dan reageren, dat was vroeger zo ( tenminste in mijn tijd en ik ben een jaren 60/70 kind, dus niet mijn ouders ) en dat zal ook niet veranderen.

Hoe zeg je dat je niet aan victim blaming doet en zo’n voorbeeld in 1 alinea schrijven?
Wat jij nu voor de tweede keer schrijft is letterlijk de definitie daarvan.

Citaat:
Daarnaast, iedereen mag dragen wat die persoon wil, maar ga niet hysterisch reageren als je, als je luchtig gekleed bent, nagefloten wordt. Dat is echt niet hetzelfde als aanranding of verkrachting.
En vaak als je zelf adrem reageert, glimlacht of zwaait, wordt de sfeer gelijk anders. Zolang een man niet met zijn leuter tegen je aan gaat swaffelen is het toch egostrelend als je nagefloten wordt. En nee, ik keur obscene dingen of uitspraken of gebaren niet goed. Maar ik vond en ik heb dit item ook met vriendinnen besproken, zij denken hier hetzelfde over, het wel grappig.
Want waarom was dit vroeger minder een probleem dan nu, ik denk dat sinds me too en internet alles in negatieve sfeer veranderd is.
Het zal best een tendens zijn, alleen voor mijn gevoel wordt het heel erg opgeblazen.

En hier nog een keer, als je niet adrem genoeg bent, of er niet goed op reageert is het je eigen schuld als je het niet leuk vindt… je wordt niet aangerand of verkracht dus gewoon niet zo zeuren.

Dit was vroeger overigens net zo’n probleem als nu. Gelukkig worden we er nu allemaal wat bewuster van dat dit gedrag seksistisch is en niet als normaal gedrag gezien zou moeten worden.
Het is dan niet hetzelfde als aanranding of verkrachting, het is al wel de basis van waar je ziet dat er veel ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen in onze maatschappij.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:04

Jullie zien het als victim blaming, dat is jullie goed recht. Ik zie het zo niet, is mijn goed recht.
Gelukkig zijn er net zoveel meningen als er mensen zijn.
Ik ben blij dat ik zonder gene of taboe hierin opgevoed ben en mijn kinderen zijn hier ook open minded in opgevoed
Mijn tijd zal het wel duren en ondertussen vind ik het nog steeds niet erg als ik nagefloten word. Zolang ze niet aantastelijk worden.
Verder zou ik zeggen, mensen, geniet van het mooie weer en draag met plezier en blijheid je lekkere luchtige kleding, dan doe ik dat ook :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:06

Van mij hoeven die mannen in blote bast ook niet zo eigenlijk. Eens dat het nu scheef is, maar ik zou liever zien dat mannen wat meer aandoen ipv vrouwen wat minder aan gaan doen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:13

Als vrouw mag je amper één borst ontbloten om je kindje te voeden -O- Er worden tegenwoordig speciale doeken verkocht voor borstvoeden in het openbaar (dus ik bedoel niet een groot formaat huis tuin en keuken hydrofiel doek). Ik vind het bizar dat het voeden van je kindje, wat toch ergens de basis functie is van die vrouwelijke borsten, als aanstootgevend wordt ervaren. Zelf heb ik nooit in het openbaar afgedekt, lig immers zelf ook niet graag met een doek over mijn kop heen te eten. Het enige waar ik wel rekening mee heb gehouden is een rustig plekje opzoeken omdat ik geen zin in gezeik heb.

Nu was ik ook met mijn toen pasgeboren zoontje bij een bruiloft waar wij als eerste op locatie waren. Toen zijn we wat achteraf gaan zitten voor de rust en privacy. Maar dat eindigde in dat de hele familie van mijn beste vriendin kwam baby kijken terwijl mijn borst eruit hing. Die voelde zich heel vrij in mijn buurt haha.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:41

office schreef:
Sommige mensen zijn zo afstotelijk dat ik ze met kleding amper in mijn buurt kan verdragen.
What? :') Waar doel je dan eigenlijk op? Noem eens voorbeelden?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:48

Ladyson schreef:
Van mij hoeven die mannen in blote bast ook niet zo eigenlijk. Eens dat het nu scheef is, maar ik zou liever zien dat mannen wat meer aandoen ipv vrouwen wat minder aan gaan doen.

Hier ben ik het mee eens.

Tja noem mij maar preuts, prima. Je zult me ook niet tegenkomen op een naaktstrand of in een sauna. Maar gewoon in het openbaar heb ik ook weinig behoefte om naakte mensen tegen te komen, helemaal niks seksueels mee bedoeld maar ik vind een naakt mensenlichaam ook echt niks moois. Zo kaal, wat dat betreft zijn de meeste dieren een stuk knapper met hun mooie vachtje :D

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:53

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:55

Dat nafluiten had en heb ik nooit moeite mee gehad, gebeurt me nu niet zo vaak meer :D maar zwaaide altijd vriendelijk terug en ons vriendinnen groepje deed hetzelfde naar leuke jongens .
Reden van huidige preutsheid is volgens mij echt de komst van internet met bijbehorende voor - maar zeker ook grote nadelen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:59

Ik heb nog nooit een moslim horen klagen over hoe bloot “wij Hollanders” erbij lopen. De meeste biblebelters zijn op zichzelf en zullen wel oordelen, maar spreken dit ook niet per se uit tegen iemand anders dan hun directe omgeving.

Ik denk dat seksualisering en tegelijk de toenemende preutsheid het grootste euvel is. En ik denk dat social media daar debet aan is.

Overigens is “dan vraag je er om” echt exact hét zinnetje voor victim blamen :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:07

Muronia schreef:
Ladyson schreef:

Hier ben ik het mee eens.

Tja noem mij maar preuts, prima. Je zult me ook niet tegenkomen op een naaktstrand of in een sauna. Maar gewoon in het openbaar heb ik ook weinig behoefte om naakte mensen tegen te komen, helemaal niks seksueels mee bedoeld maar ik vind een naakt mensenlichaam ook echt niks moois. Zo kaal, wat dat betreft zijn de meeste dieren een stuk knapper met hun mooie vachtje :D

Er zijn ook mannen met een vachtje en dat is ook alles behalve mooi.
Maar vandeweek liep ik over het station en de dames waren zichtbaar en toen werd ik ook na geroepen door een man.
Wat nou als wij dat als vrouwen doen... Gewoon keihard roepen als een man een mooi kontje heeft... Wat zou dat voor effect geven?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:10

Yavanna schreef:
En toegegeven, toen ik jonger was en ik was met vriendinnen op stap, floten wij ook wel eens mooie jongens na, mag dat dan ook niet meer.

Jij vindt dat je het reeël ziet, ik vind dat je nogal bitter en ongenuanceerd reageert.

Het maakt geen hol uit wat iemand draagt, een ander heeft gewoon niet zo primair te reageren. Daarom is het strafbaar, hoeven we niet moeilijk over te doen. Ik vind er niks egostrelends aan, ik vind het ordinair.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:11

verootjoo schreef:
Blote mannenborst op terras vind ik echt onfatsoenlijk. Snap niet dat je dan niet geweigerd wordt. Alsof het minder warm is met shirt aan :?
Je gaat niet in zwemkleding op een terras of restaurant zitten.

Precies!
In sommige landen worden ze dan wel gewoon weg gestuurd of ze moeten hun shirt aan doen.

Van mij hoeft al dat bloot ook niet meer..vind de mens er niet bepaald aantrekkelijker op worden tegenwoordig.
En dat heeft niks met preuts zijn te maken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:22

friezenfan2 schreef:
Maar je mag door die nieuwe wet toch niet meer nagefloten worden?
https://www.metelkaartrekkenwedegrens.nl/

Als je het dan egostrelend vindt ben je blijkbaar echt de enige.

Blijkbaar niet want ik vind het ook niet erg om nagefloten te worden. Dat is wat anders dan tegen me schreeuwen.

Zijn er echt mensen die problemen hebben met vrouwen die geen bh dragen? Ik draag al jaren geen bh meer en heb er nog nooit iets over gehoord.

Wij gaan ook naar de sauna en hoewel ik het in het begin misschien een beetje ongemakkelijk vond is dat nu wel helemaal weg. Je leest steeds meer over body positivity en ik denk dat naar de sauna gaan daar wel heel goed voor is. Je ziet hoe iedereen anders is en dat niemand daar raar over doet. Dik,dun, lang, klein alles kan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:29

Amber_anne schreef:
Zijn er echt mensen die problemen hebben met vrouwen die geen bh dragen? Ik draag al jaren geen bh meer en heb er nog nooit iets over gehoord.

Geen probleem, hooguit een mening zou ik dat willen noemen. Net als er mensen meningen hebben over lichaamsbeharing en make-up.
Op bokt liep ooit een topic waarin redelijk veel mensen (vrouwen notabene) van mening waren dat vrouwen zonder make-up er onverzorgt en/of slonzig uitzien :')
Als ze dat vinden mogen ze dat houden. Die mening is immers niet van mij.

Als iemand dat als „probleem“ ziet dan is dat hooguit een teken dat het te goed gaat met je en niets zinvollers hebt om je druk over te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:31

Zonder make up onverzorgd? Nog nooit gehoord, schoon, fris met net kapsel is toch prachtig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:36

BigOne schreef:
Zonder make up onverzorgd? Nog nooit gehoord, schoon, fris met net kapsel is toch prachtig?

Tja dat vind dus blijkbaar niet iedereen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:04

Urbanus schreef:
Yavanna schreef:

Jij vindt dat je het reeël ziet, ik vind dat je nogal bitter en ongenuanceerd reageert.

Het maakt geen hol uit wat iemand draagt, een ander heeft gewoon niet zo primair te reageren. Daarom is het strafbaar, hoeven we niet moeilijk over te doen. Ik vind er niks egostrelends aan, ik vind het ordinair.

Precies en dat is het niet sinds kort, dat was het in de jaren '90 en '00 ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:14

Het ligt er voor mij echt aan hoe zoiets gaat. Ligt aan de setting en aan de toon en gewoon hoe het gaat. Soms kan een fluitje of een ‘Hee schoonheid’ best leuk zijn. Dan zie ik dat als een compliment en dan lach ik gewoon terug. Soms kan het ook intimiderend zijn waardoor je je onveilig voelt. En als de taal denigrerend is of sissen ofzo dan ben ik daar echt niet van gediend en dan voel ik me daar niet goed bij.

Ik vind het lastig om iets te vinden van het kleden. Aan de ene kant vind ik dat vrouwen aan mogen trekken wat ze willen zonder lastig gevallen te worden. Aan de andere kant vind ik over straat gaan in rokjes of hotpants waar je recht de vis inkijkt of shirtjes waar de borsten bijna uitvallen, toch wel vragen om aandacht.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:15

BigOne schreef:
Dat nafluiten had en heb ik nooit moeite mee gehad, gebeurt me nu niet zo vaak meer :D maar zwaaide altijd vriendelijk terug

Ik vind het wel raar dat seksuele intimidatie op straat onprettig vinden als iets raars wordt neergezet in dit topic en dat je dan blijkbaar ook nog vooral vriendelijk moet reageren :?

Vroeger (=als tieners) vonden we aanranding ook maar "egostrelend" want wat ben je toch onweerstaanbaar knap als iedereen ongevraagd z'n hand in je onderbroek wil steken... Tegenwoordig iets andere mening over zullen we maar zeggen.

Edit. Mijn uitgevallen borsten :') of half ontbloot lijf hebben over het algemeen een meer specifieke doelgroep dan eerste beste mongool die kan fluiten. Gisteren ook toevallig 3 keer achter elkaar nagefloten onderweg naar huis met oersaaie kantoorkleding aan, rot toch lekker op :roll:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:20

Bloot in de sauna vind ik helemaal prima (alhoewel, in sommige gevallen ook iets minder, maar dat terzijde), maar ik heb wel moeite met mannen die zich met ontblote bovenlijven bevinden in niet-recreatieruimten.
Bloot bovenlijf bij zwembad, strand, voor je caravan op de camping, lekker doen. Maar deze week ben ik ze ook al tegengekomen in het dorp op de fiets en terwijl ze de hond uitlieten. Doe gewoon niet, niet nodig. Niet omdat ik het vies vind, maar uit een vorm van fatsoen in openbare ruimten.

Dat gezegd hebbende; ik zat net op een terras te eten met mijn man terwijl we mensen zaten te kijken. Ik kaartte dit topic aan en zijn reactie was:"prima, als we alles gelijk gaan behandelen, dan liever de vrouw uit de kleren, dan de man kleding aan".
:+

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:21

Fly_high schreef:
BigOne schreef:
Dat nafluiten had en heb ik nooit moeite mee gehad, gebeurt me nu niet zo vaak meer :D maar zwaaide altijd vriendelijk terug

Ik vind het wel raar dat seksuele intimidatie op straat onprettig vinden als iets raars wordt neergezet in dit topic en dat je dan blijkbaar ook nog vooral vriendelijk moet reageren :?

Vroeger (=als tieners) vonden we aanranding ook maar "egostrelend" want wat ben je toch onweerstaanbaar knap als iedereen ongevraagd z'n hand in je onderbroek wil steken... Tegenwoordig iets andere mening over zullen we maar zeggen.

Edit. Mijn uitgevallen borsten :') of half ontbloot lijf hebben over het algemeen een meer specifieke doelgroep dan eerste beste mongool die kan fluiten. Gisteren ook toevallig 3 keer achter elkaar nagefloten onderweg naar huis met oersaaie kantoorkleding aan, rot toch lekker op :roll:

Nou nafluiten is toch ieys anders als iemand vam zijn fiets trekken en de hand in de broek steken. :(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:57

Suzanne F. schreef:
Het ligt er voor mij echt aan hoe zoiets gaat. Ligt aan de setting en aan de toon en gewoon hoe het gaat. Soms kan een fluitje of een ‘Hee schoonheid’ best leuk zijn. Dan zie ik dat als een compliment en dan lach ik gewoon terug. Soms kan het ook intimiderend zijn waardoor je je onveilig voelt. En als de taal denigrerend is of sissen ofzo dan ben ik daar echt niet van gediend en dan voel ik me daar niet goed bij.

Ik vind het lastig om iets te vinden van het kleden. Aan de ene kant vind ik dat vrouwen aan mogen trekken wat ze willen zonder lastig gevallen te worden. Aan de andere kant vind ik over straat gaan in rokjes of hotpants waar je recht de vis inkijkt of shirtjes waar de borsten bijna uitvallen, toch wel vragen om aandacht.

Dat is wel een beetje een contradictie.