Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mirim schreef:Nee, mijn redenatie gaat niet uit van een kind uit een normale situatie .
Mijn redenatie is dat ieder kind uit wat voor omstandigheid en woonsituatie ook een geweten heeft.
Maar dat dat niet gebruikt hoeft te worden, want er wordt wel een excuus en een therapie aan gehangen.
Wat is er mis met een kind confronteren met zijn daden of gedrag?
Deze meisjes, hoe sneu ze misschien ook zijn, weten waarschijnlijk heel goed het verschil tussen een lucifer aansteken en brandstichten tot zeven maal toe .
VuurVleugels schreef:https://nos.nl/artikel/2533849-meisjes- ... -verveling 12 en 14, brandstichten uit verveling... Ik kan hier écht niet bij met mn hoofd.
mirim schreef:Nee, mijn redenatie gaat niet uit van een kind uit een normale situatie .
Mijn redenatie is dat ieder kind uit wat voor omstandigheid en woonsituatie ook een geweten heeft.
Maar dat dat niet gebruikt hoeft te worden, want er wordt wel een excuus en een therapie aan gehangen.
Wat is er mis met een kind confronteren met zijn daden of gedrag?
Deze meisjes, hoe sneu ze misschien ook zijn, weten waarschijnlijk heel goed het verschil tussen een lucifer aansteken en brandstichten tot zeven maal toe .
Urbanus schreef:Ik vraag me wel af, moeten hun ouders nu voor de kosten opdraaien?
Babootje schreef:Urbanus schreef:Ik vraag me wel af, moeten hun ouders nu voor de kosten opdraaien?
Tot 14 jaar zijn de ouders verantwoordelijk voor de schade die het kind aanricht. Maar alleen als zij nog het ouderlijk gezag hebben. Dat kan natuurlijk ook nog zo zijn als kinderen uit huis zijn geplaatst.
Meestal dekt een aansprakelijkheidsverzekering deze schade dan. Maar die moet je dan wel hebben.
Babootje schreef:Urbanus schreef:Ik vraag me wel af, moeten hun ouders nu voor de kosten opdraaien?
Tot 14 jaar zijn de ouders verantwoordelijk voor de schade die het kind aanricht. Maar alleen als zij nog het ouderlijk gezag hebben. Dat kan natuurlijk ook nog zo zijn als kinderen uit huis zijn geplaatst.
Meestal dekt een aansprakelijkheidsverzekering deze schade dan. Maar die moet je dan wel hebben.
frensje schreef:Een vriendin van mij werkt in de gesloten jeugdzorg. De meeste kinderen die daar zitten zijn net als hun ouders laag begaafd. De meeste kinderen hebben ouders die verslaafd zijn aan alcohol en/of drugs en zijn al vroeg uit huis geplaatst. Vaak ook onveilig gehecht. Het zijn echt schrijnende verhalen. Deze kinderen gaan vaak een toekomst tegemoet van instellingen, gevangenis etc. En als zij dan zelf kinderen krijgen, herhaalt alles zich weer.
Cer schreef:frensje schreef:Een vriendin van mij werkt in de gesloten jeugdzorg. De meeste kinderen die daar zitten zijn net als hun ouders laag begaafd. De meeste kinderen hebben ouders die verslaafd zijn aan alcohol en/of drugs en zijn al vroeg uit huis geplaatst. Vaak ook onveilig gehecht. Het zijn echt schrijnende verhalen. Deze kinderen gaan vaak een toekomst tegemoet van instellingen, gevangenis etc. En als zij dan zelf kinderen krijgen, herhaalt alles zich weer.
Dat laatste zou dan eigenlijk niet moeten kunnen.. maar het is een recht meen ik
Mungbean schreef:„Criminelen niet steeds jonger, plegen ook geen zwaardere delicten
Anders dan vaak wordt aangenomen, plegen jongeren niet steeds zwaardere misdrijven op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS en het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. (2023)“
https://nos.nl/artikel/2489162-criminel ... e-delicten
Misschien komt het vaket in de media?
Mungbean schreef:Volgens de titel wel, volgens het CBS niet.
Het zal dus nog geen schokkend verschil zijn.
In absolute aantallen zal het vast wel meer zijn, immers zijn er nu geen 15 mln mensen meer, enkele miljoenen extra (wat is de stand eigenlijk).Mungbean schreef:„Criminelen niet steeds jonger, plegen ook geen zwaardere delicten
Anders dan vaak wordt aangenomen, plegen jongeren niet steeds zwaardere misdrijven op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS en het WODC, het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum. (2023)“
https://nos.nl/artikel/2489162-criminel ... e-delicten
Misschien komt het vaket in de media?