eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:45

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:50

Mijn dierenarts op de Veluwe waarschuwde elk jaar meermaals voor aanvallen van wilde zwijnen op honden, vaak ook iedere keer weer met een verse foto van een patiënt die bij hun binnen was gekomen soms met slagaderlijke bloedingen omdat ze op de slagtanden waren genomen. Wat betreft het bezoeken van het bos zijn zwijnen dus imo net zo gevaarlijk en is nadenken over waar je naar het bos gaat en hoe je je gedraagt dus al lang voor de wolf belangrijk. Dus die ophef snap ik soms niet zo.

Maar zwijnen vallen over het algemeen geen vee aan dus dat is wel een flink verschil natuurlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:55

En aan zwijnen was er zoveel overdaad dat er heel veel afgeschoten moesten worden. Nu valt het heel erg mee omdat er wolf ze als prooi pakt .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:56

liedje89 schreef:
Ik geloof best dat de wolf een boel schade aanricht maar ik denk niet dat het je argumenten vooruit helpt om zo te overdrijven.

Anti-wolf is een schoolvoorbeeld van jezelf volledig buiten spel zetten door roodkapje-paniekzaaien.

Dodelijke incidenten met honden zijn in Europa >600 over 20 jaar maar ´wolf´ =PANIEK!!!

Idem wilde zwijnen, zelfs paarden zijn groter risico, maar .... het w-wooord :roll:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:57

meggiemeg schreef:
Het stuk komt op mij over als een groot deel sensatie. Heb even wat dingen uit het stuk gepakt, het is allemaal maar speculatie tot nu toe.
"Een kind is woensdagochtend gewond geraakt op landgoed Den Treek bij Leusden. De kinderopvang spreekt van ‘vermoedelijk een wolf die in een flits op het kind afkwam’." en " ,,In de directe aanwezigheid van een medewerker kwam vermoedelijk een wolf in een flits op een kind af." en "Dat een van zijn kinderen, tussen de 4 en de 12 jaar oud en uit Amersfoort, vandaag inderdaad door een wolf is aangevallen, wil hij niet keihard bevestigen. ,,Een medewerker heeft dat mogelijk gezien, voor ons is het dus ook niet duidelijk.’’ Verder verwijst hij naar de verklaring."
Het kind is geschrokken waardoor het gevallen is en daardoor schrammen heeft. Dat is iets anders dan fysiek contact van de wolf met het kind.

Ehh....

als er iemand (een mens) met een geladen geweer vanuit de bosjes ineens naar die kinderen toe was gerend. Was het dan geen aanval geweest alleen maar omdat zo iemand dat geweer niet afschiet?

Zo iemand is een gevaarlijke gek. Een wolf is ook gevaarlijk. Het is niet dat die dieren hun gebit en jachtinstinct thuis laten ofzo he.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:58

Onali schreef:
Ja maar een zwijn eet mij of mn huisdier niet op.

2 jaar geleden is er hier een hond gedood door zwijnen. De hond was de zwijnen aan het treiteren, de zwijnen werden het zat en gingen in de aanval en klaar was het. Als een volwassen beer in de aanval gaat ben je als mens ook niet veilig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:59

Citaat:
Ik las gisteren ergens een stukje van een Canadees over hoe wolven leren. Dat dit het aftasten is of de mens een prooi kan worden. Als dat waar is vind ik dat wel een eng idee. Schuw zijn wolven in ieder geval niet, dus de 'experts' in Nederland zitten er goed naast.

Ik weet niet welke "expert" jij op het oog hebt, ik heb van de week een interview op de radio gehoord met Glen Lelieveld van de Zoogdiervereniging, die oa. praatte over hoe we wolven weer schuw kunnen maken.

Citaat:
Dat stoort mij ook enorm, je moet iets niet klein gaan maken wat voor een deel van Nederland heel groot is.

Maar wat ik me wel afvraag, naast afschieten, wat voor een opties zijn er om wolven te weren?

Expert Lelieveld had het over painballs: nadrukkelijk bedoeld om pijn te doen, dwz wolven leren "blijf tenminste 30 meter bij een mens vandaan".

Daar leren ze meer van dan afschot.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-07-24 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:59

meggiemeg schreef:
Onali schreef:
Ja maar een zwijn eet mij of mn huisdier niet op.

2 jaar geleden is er hier een hond gedood door zwijnen. De hond was de zwijnen aan het treiteren, de zwijnen werden het zat en gingen in de aanval en klaar was het. Als een volwassen beer in de aanval gaat ben je als mens ook niet veilig.

.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:14

Onali schreef:
meggiemeg schreef:

.....

Een zwijnen aanval hoeft ook echt niet uitgelokt heb zijn hoor, ik heb ook wel eens ergens gelopen waar ineens een wild zwijn uit de bosjes kwam vliegen. De hond hoorde iets en stopte net op tijd waardoor ie niet in het pad van het zwijn stond maar ik denk echt niet dat dat zwijn had kunnen of willen uitwijken als ie een meter verder door was gelopen. Was ook nog een knappe hond dat ie verder niet reageerde want dat zwijn kwam echt enorm dichtbij.
Ik ken ook wel mensen die eens in een boom hebben moeten klimmen omwille van een groepje zwijnen met jongen omdat ze gewoon op de verkeerde plek liepen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:19

Zwijnen zijn zeker geen lieverdjes.
Verschil is wel ze mogen bejaagd worden eigenlijk een nul stand op de Veluwe en de Meinweg na.
Dat word niet gehaald maar oke.

En deze gaat niet actief opzoek om je dieren uit de wei te trekken.
Dus die staan veilig.

En ja ze kunnen in de bossen aanvallen, maar dat is 9 van de 10 keer toch omdat mens of hond van de pad gaat.
Is het een zwijn die zo op de pad aan gaat vallen, zoals de wolf wel aan het leren is, dan ligt hij zo ergens op een bord zijnde wildvlees....

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:22

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik las gisteren ergens een stukje van een Canadees over hoe wolven leren. Dat dit het aftasten is of de mens een prooi kan worden. Als dat waar is vind ik dat wel een eng idee. Schuw zijn wolven in ieder geval niet, dus de 'experts' in Nederland zitten er goed naast.

Ik weet niet welke "expert" jij op het oog hebt, ik heb van de week een interview op de radio gehoord met Glen Lelieveld van de Zoogdiervereniging, die oa. praatte over hoe we wolven weer schuw kunnen maken.

Citaat:
Dat stoort mij ook enorm, je moet iets niet klein gaan maken wat voor een deel van Nederland heel groot is.

Maar wat ik me wel afvraag, naast afschieten, wat voor een opties zijn er om wolven te weren?

Expert Lelieveld had het over painballs: nadrukkelijk bedoeld om pijn te doen, dwz wolven leren "blijf tenminste 30 meter bij een mens vandaan".

Daar leren ze meer van dan afschot.

Meen je dit serieus?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:27

@ Prugelpiet: Ja.

Waarom stel je deze vraag?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:32

Hij word niet voor niets ook wel Leugenveld genoemd.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:32

Zwijnen met jongen zijn ook gevaarlijk. Pfff die kunnen ook schade aanrichten. Maar goed die worden afgeschoten als het er te veel zijn ect.

Want ook daarvoor geldt eigenlijk is er in Nederland te weinig ruimte en komen wilde dieren veel en te vaak in aanraking met mensen ect.

En hier in de regio zijn geen zwijnen of maar een enkele verdwaalde. Die worden hier actief geweerd en verwijderd ivm de overlast.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 17-07-24 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:33

prugelpiet schreef:
Hij word niet voor niets ook wel Leugenveld genoemd.

Ah, is dat het.
Duidelijk, dank je wel.

Ik meen serieus dat ik een interview met hem gehoord heb
En dat hij plannen had om wolven te leren op afstand te blijven.

En het woord dat hij gebruikte luidde pijnbal/ painballs, niet, zoals een andere Bokker abusievelijk meende paintball.

(Wat leidde tot de begrijpelijke vraag 'wat verf ging helpen?' - Tja, ik denk ook dat verf niet werkt...)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:48

Ik ben vaak geconfronteerd met zwijnen maar nog nooit meegemaakt dat deze aanvielen. Ja, ze kunnen gevaarlijk zijn maar niet zo maar. Ze zoeken zelf niet de aanval of confrontatie op want het zijn geen roofdieren.

Lijkt me toch wel een relevant verschilletje. ;-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:49

Wolven in Europa volgen geursporen, knal je ze af staan de volgenden al weer klaar. Wanneer er echt teveel komen lijkt het me beter de wolvin die het hoogst in rangorde staat een pijl met anticonceptie in de kont te schieten. Roedels worden zo kleiner want alleen de alpha wolvin krijgt pups.
En zwijnen met jongen vallen wel degelijk zonder waarschuwing aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:53

Echt nog nooit meegemaakt en heb ze regelmatig met jongen gezien. Maar je moet ze wel in hun waarde laten. Afstand nemen, stilstaan en weggaan. Anders zullen ze inderdaad wel aanvallen.

Anticonceptie vind ik ook een goed idee wbt de wolven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:57

Zaak is idd de wolf schuw te houden of te maken voor de mens. Vrees echter er al te veel wolven wat dat betreft mak zijn.
Niet zo gek ook. Echt "wild" kunnen we ze immers niet noemen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:59

...en vlak de optie niet uit, dat een x aantal mensen graag wolven wil zien en dus gaat voeren.

(Ik kan niet bewijzen dat het gebeurt, maar ik heb meer dan één boswachter dit vermoeden horen uitspreken.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:00

Zwijnen zijn behoorlijk gevaarlijk (en sluiten in groepen ook lammetjes ed in om te eten!) maar daar is men aan gewend en dus niet zo angstig voor. De meeste dieren vallen niet ongeprovoceerd aan, maar het komt wel voor dat we soms niet doorhebben dát we ze hebben geprovoceerd en dan komt een aanval op het oog uit het niets.

Betreffende het nieuwsbericht: Ze willen toch zó graag een keer een melding van een wolfincident betreffende een kind dat ze het maar gewoon gaan verzinnen en omstandigheden gaan overdrijven. De nuchtere mens ziet onmiddelijk al het "vermoedelijke" anderen zien alleen "wolf".

Wolven in Nederland moeten wel gewend zijn aan mensen, het land is zo vreselijk dichtbevolkt. Daarin schuit ook het gevaar.
Nederland heeft geen echte natuur en geen ruimte voor wilde dieren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:05

Dus een vermoedelijke dader die ze direct op hebben gepakt bij een steekincident zie jij ook niet zo? Of die zelfs op beeld staat.

Tot een rechter heeft bepaald is het altijd vermoedelijk. In dit geval tot dna heeft bepaald.

Dat is de gewone normale manier van taal.

Ook als men 100% weet dat het de dader is.

De nuchtere mens in zaak wolf is in Nederland diegene die de feiten niet steeds onder het tapijt vegen...

Lusitana schreef:
Zwijnen zijn behoorlijk gevaarlijk (en sluiten in groepen ook lammetjes ed in om te eten!) maar daar is men aan gewend en dus niet zo angstig voor. De meeste dieren vallen niet ongeprovoceerd aan, maar het komt wel voor dat we soms niet doorhebben dát we ze hebben geprovoceerd en dan komt een aanval op het oog uit het niets.

Betreffende het nieuwsbericht: Ze willen toch zó graag een keer een melding van een wolfincident betreffende een kind dat ze het maar gewoon gaan verzinnen en omstandigheden gaan overdrijven. De nuchtere mens ziet onmiddelijk al het "vermoedelijke" anderen zien alleen "wolf".

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:07

Verschrikkelijk nieuws zeg. Zou je kind maar zijn. Paar schrammen, OK, maar had erger kunnen aflopen :(:)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:08

Janneke2 schreef:
...en vlak de optie niet uit, dat een x aantal mensen graag wolven wil zien en dus gaat voeren.

(Ik kan niet bewijzen dat het gebeurt, maar ik heb meer dan één boswachter dit vermoeden horen uitspreken.)

Ik heb dit gevoel ook.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:11

Lusitana schreef:

Wolven in Nederland moeten wel gewend zijn aan mensen, het land is zo vreselijk dichtbevolkt. Daarin schuit ook het gevaar.
Nederland heeft geen echte natuur en geen ruimte voor wilde dieren.

Nog nooit van gehoord, terwijl ik en al mijn voorgaande generaties op de Veluwe wonen.
En dan nog hebben we het verschil dat zwijnen niet over omheiningen klimmen/springen en geen slachtpartijen aanrichten onder vee dat in weides achter een omheining loopt.