Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 10:01

Dandelion2 schreef:
Zonnetje81, je klinkt als een fantastische pleegouder! Laat je niet van de wijs brengen hoor, ik lees van de pleegouders hier positieve ervaringen en een negatief verhaal krijgt nu eenmaal veel meer aandacht dan een positief verhaal.
Het is heerlijk om samen met je pleegkind(-eren) iets te doen, ik bedoelde meer dat dat geen noodzaak is, ze genieten ook van de aandacht en het gezelschap zonder ‘grote’ uitjes.
Wij hebben ook geen biologische kinderen, werken allebei fulltime en hebben wel dieren. Ook nu met twee fulltime pleegkinderen is dat zo. Natuurlijk zijn er kinderen die meer aandacht nodig hebben of uitdagingen kennen qua ontwikkeling of indicatie maar ook daarin kan je kijken naar met welke organisatie je in zee gaat (sommige zijn specifiek).
Jammer dat je niet naar de info avond kan maar misschien kan je bellen of mailen en kan je 1 op 1 een afspraak maken, hier staan ze vaak voor open. Welke regio zit je?

Dank je wel!

Het lijkt mij ook onrealistisch dat je 100% thuis moet zijn voor een kind want ze gaan ook overdag naar school. Al zou ik over willen gaan naar fulltime zorg dan is mijn werkschema:

Dag 1: Max tot 13.00 uur
Dag 2: Max tot 17.00 uur
Dag 3: Max tot 13.00 uur
Dag 4: Max tot 15.30 uur
Dag 5: Max tot 13.00 uur

Verder werk ik thuis variabel voor mezelf met de diertjes. Wellicht dat ik in de toekomst ook nog een middag minder ga werken. Die ene dag tot 17.00 uur is verplicht ivm vergaderingen. Mijn werk is sowieso erg meedenkend.

Ik zit in Regio Eindhoven/Tilburg. Ik wacht even het pakket af en dan kan ik nog contact met ze opnemen.

Leuk die foto's!

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:31

Zeker bij weekend en vakantiepleegzorg ben je natuurlijk heel flexibel, de vraag is meestal een frequentie van bijvoorbeeld 1 x in de 2,3 of 4 weken. In de vakanties dan enkele dagen of een keer een weekje. Je kan gewenste leeftijd (en evt geslacht) aangeven waardoor je er ook voor kan kiezen alleen de schoolgaande leeftijd op te vangen als je later evt. wilt uitbreiden. Ik zou je wel adviseren hier ook bij weekendopvang al rekening mee te houden, de vraag om exra zorg is er niet voor niets en soms begint een plaatsing met weekendopvang en volgt er later uithuisplaatsing. Mogelijk overweeg je dan het pleegkind zelf op te nemen. Uiteraard kan het ook zo zijn dat je weekendopvang blijft maar dan vanuit de instelling of het gezinshuis waar het kind dan verblijft (wij hebben ervaring met alle voorgenoemde situaties :))
Onze pleegkinderen gaan na school 3 dagen in de week naar de BSO, ivm werk. Het zijn pleegkinderen, maar elk kind wil het liefst "gewoon" zijn, ze weten dus ook dat er gewerkt moet worden door ons, helpen mee met de klusjes, we genieten volop van alle leuke en normale dingen en ze gaan mee op vakantie (wel heel papierwerk over de grens). Ga er vooral voor en geniet ervan, je gaat ze jezelf en de kinderen echt iets moois meegeven!

Zonnetje81

Re: Pleegouder worden, wie overweegt dit of is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 11:38

Ik heb ze een mail gestuurd of ik eerder in contact kan komen dan 27-aug. Ivm de zomervakantie, een waardevolle periode waarin ik 6 weken alle tijd van de wereld heb.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:59

@Zonnetje81: de ervaring is dat pleegzorg vaste informatie momenten plant, daar pas jij je planning als potentieel pleegouder op aan, niet andersom.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 12:27

Achterom schreef:
@Zonnetje81: de ervaring is dat pleegzorg vaste informatie momenten plant, daar pas jij je planning als potentieel pleegouder op aan, niet andersom.

Je hebt maar een negatieve houding.

Ze hebben me toevallig bijna meteen gebeld na mijn mailtje en ze hebben me bijgepraat en informatie gestuurd voor aanmelding. Ze zijn er heel blij mee. Voor de zomervakantie start er geen training dus we moeten even geduld hebben. Ik ga het zo op mn gemakje bekijken. :-)

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:47

Leuk zonnetje81! Ik werk soms mee aan info-avonden voor de weekendpleegzorg in mijn regio (ik vertel dan wat uit eigen ervaring en beantwoord vragen) en ik ervaar dat de potentiele pleegouders warm worden ontvangen en dat er zeker flexibiliteit mogelijk is. Je zou nog kunnen overwegen of er meerdere organisaties werken in dezelfde regio, dit is bij mij wel het geval. Wij hebben in eerste instantie aangemeld bij 1 organisatie maar zijn door de kinderen zelf en hun verhuizingen en gewissel tussen organisaties bij diverse partijen betrokken geweest. Dit realiseerde ik me niet gelijk, ik zag eerst alles als 'jeugdzorg'. Echt super van je en blijf positief, je gaat hier echt van genieten. Er zijn veel zorgen en (voor-)oordelen vanuit de buitenwereld, probeer dit te filteren. Ik doe dit al heel lang met veel plezier en heb nooit iets gekkers meegemaakt dan een boze puber die met z'n hoodie achterstevoren met de capuchon op op bed zat waar ik hartelijk om kon lachen en hij zelf ook. Ik weet dat ik zelf vrij nuchter ben maar als jij in het onderwijs zit laat je je echt niet gek maken. Ja er zal een keer iets kapot gaan of omvallen. Ja je zal een keer je ogen ten hemel slaan. Hoort erbij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 13:51

Dandelion2 schreef:
Leuk zonnetje81! Ik werk soms mee aan info-avonden voor de weekendpleegzorg in mijn regio (ik vertel dan wat uit eigen ervaring en beantwoord vragen) en ik ervaar dat de potentiele pleegouders warm worden ontvangen en dat er zeker flexibiliteit mogelijk is. Je zou nog kunnen overwegen of er meerdere organisaties werken in dezelfde regio, dit is bij mij wel het geval. Wij hebben in eerste instantie aangemeld bij 1 organisatie maar zijn door de kinderen zelf en hun verhuizingen en gewissel tussen organisaties bij diverse partijen betrokken geweest. Dit realiseerde ik me niet gelijk, ik zag eerst alles als 'jeugdzorg'. Echt super van je en blijf positief, je gaat hier echt van genieten. Er zijn veel zorgen en (voor-)oordelen vanuit de buitenwereld, probeer dit te filteren. Ik doe dit al heel lang met veel plezier en heb nooit iets gekkers meegemaakt dan een boze puber die met z'n hoodie achterstevoren met de capuchon op op bed zat waar ik hartelijk om kon lachen en hij zelf ook. Ik weet dat ik zelf vrij nuchter ben maar als jij in het onderwijs zit laat je je echt niet gek maken. Ja er zal een keer iets kapot gaan of omvallen. Ja je zal een keer je ogen ten hemel slaan. Hoort erbij.

Ik heb er nu eentje in Eindhoven gevonden en zat te kijken of ik er in Tilburg een kon vinden. Ik vond ze super aardig en ze beantwoorden mijn mailtjes nu echt meteen!

Nou als dat het ergste is dat maak ik bijna dagelijks mee op school....boze pubers :+ die dan niks meer willen :')

edit;
Hier is een info avond bijwonen verplicht om de rest in gang te zetten. Ik heb die van 2 juli ook aangemeld en ga kijken of ik op mijn werk wat kan regelen dat ik die avond niet hoef te komen. Dan gaat het balletje was sneller rollen.

Edit 2:
Ik zie dat ik niet in Tilburg kan aanmelden omdat mijn woonplaats daar niet onder valt. Ik val met mijn woonplaats blijkbaar onder Eindhoven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 16:10

@dandelion: ik heb je btw eerder al een pb gestuurd, heb je nog niet gezien zie ik :-) Thanks sowieso voor de input!

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:27

Ik heb goede ervaringen met de wsg, ook plaatsing gehad uit die regio. Er speelt wel veel in jeugdzorgland momenteel, rechters doen uitspraken waar je mond van openvalt….

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 10:38

Ik ben dinsdag naar de informatiebijeenkomst geweest maar ik was alleen.

Ik merk wel dat het een heel langdurig proces gaat zijn want ze hebben geen datum voor de opleiding. Dat wordt pas bekend als er 6 gezinnen zichzelf hebben aangemeld maar als dat lang duurt kunnen tussentijds weer anderen afhaken en krijg je zo'n cirkel.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:04

Wat goed dat je geweest bent Zonnetje!

Wij zijn ook aan het overwegen om iets van pleegzorg te gaan doen zodra we in ons nieuwe huis wonen en de kinderen iets ouder zijn. Heel handig dus om alvast mee te lezen!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:04

Ik heb ervaring met pleegzorg vanuit mijn baan, in mijn dorp zijn vrij veel pleeggezinnen (Christelijke omgeving). Ik vind het ook heel wisselend hoe het gaat. Ik heb bijvoorbeeld een jongen van bijna 4 in zorg die al sinds zijn geboorte bij dit gezin woont en geheel veilig gehecht is aan zijn pleegouders, daar ook zal blijven. Maar ook een paar kinderen met een syndroom (variërend van FAS tot Down) of kinderen die pas later, en dus heel getraumatiseerd, uit huis zijn geplaatst. Dan krijg je toch een hele andere situatie.
Over het algemeen is dat de categorie die je wel het meeste ziet in pleegzorg, kansarm geboren met veel trauma en bijbehorende gedragsproblemen, die pas uit huis geplaatst worden nadat het al heel lang niet goed ging. Vaak mishandeld, misbruikt of erg verwaarloosd. Daar moet je en tegen kunnen en mee om kunnen gaan.
Ik zou het met liefde doen maar niet nu ik zelf kinderen heb, ik wil mijn kinderen dat niet aan doen. Ook het hechten en misschien weer afscheid nemen, een pleegplaatsing is niet altijd langdurig en definitief.
Vergis je ook niet in de tijd die gaat zitten in therapie, logopedie, fysiotherapie, ziekenhuis afspraken indien nodig, omgang met biologische familie en andere afspraken waar jij wel aan mee moet werken, het gezag ligt ook niet bij jou maar bij biologische ouders en/of jeugdbescherming.
En ik bedoel dit absoluut niet om een negatief beeld te schetsen, want als het goed gaat is het ook heel mooi om te doen. Maar over het algemeen moet je pleegkinderen niet willen combineren met een baan en verwachten dat je ze ook nog naar BSO kunt doen, daar gaat jeugdbescherming ook niet mee akkoord.
De regels zijn best heel streng waardoor je ook zo'n lange wachtlijst ziet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 11:18

Ik zit meer met de lange procedure voor het zover is. De rest is een match en ik zou voor deeltijd gaan dat is anders dan voltijd.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 11:45

Hi Zonnetje, is het een grotere organisatie? Kan je misschien wat verder weg de opleiding eerder doen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 11:51

Zo werkt dat niet. Het is regio gebonden en binnen je regio moet je dat doen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:39

Ergens snap ik wel dat ze niet voor een iemand een opleiding gaan geven, maar anderzijds denk ik dat dat toch een gemiste kans is als je moet wachten tot jullie met minimaal 6 zijn. Er zijngewoon al te weinig pleeggezinnen en op die manier schiet het inderdaad niet op, haken mensen af etc. Jammer…

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 17:41

pateeke schreef:
Ergens snap ik wel dat ze niet voor een iemand een opleiding gaan geven, maar anderzijds denk ik dat dat toch een gemiste kans is als je moet wachten tot jullie met minimaal 6 zijn. Er zijngewoon al te weinig pleeggezinnen en op die manier schiet het inderdaad niet op, haken mensen af etc. Jammer…

Dat snap ik dus enerzijds dus ook maar anderzijds niet. Zo blijf je in die cirkel hangen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:00

Zonnetje81 schreef:
pateeke schreef:

Dat snap ik dus enerzijds dus ook maar anderzijds niet. Zo blijf je in die cirkel hangen.

Inderdaad. En zo blijft er dus ook een tekort aan (goede) pleeggezinnen terwijl dat ook betekent dat er voor een heel deel kinderen geen (goede) oplossing gevonden wordt…
Ik vind 6 ook nog best veel, zeker als je regio per regio gaat werken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:13

Ik lees even mee, ik heb het eigenlijk ook altijd gewild. Ben niet echt in de gelegenheid voor eigen kinderen en hoef ook niet per se extra kinderen op de wereld: er zijn er zoveel die steun nodig hebben...
Ik ken verder niemand met pleegkinderen, alleen een van mijn leerlingen is pleegkind.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:59

flooooo met jouw laatste deel ben ik het niet eens. Je kunt er prima naast werken, misschien niet elke week fulltime, maar werken kan echt heus wel. En bso hoeft ook geen probleem te zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 21:09

Je mag maar 2 dagen werken.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 21:35

Hoeveel je mag werken verschilt dan kennelijk per organisatie. Ik werk fulltime en heb twee fulltime pleegkinderen. Mijn man werkt ook fulltime. Toen dit topic begon waren dit misschien nog onze weekend-pleegkinderen, de situatie is veranderd inmiddels. Ik ga wel kijken naar de mogelijkheden van (iets) minder werken. Maar er zijn dus meerdere organisaties met hun eigen eisen en afspraken, en ook vele vormen (crisis, weekend - en vakantie, volledig). Dus bij twijfel, er is vast iets wat je past!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-24 21:49

Het is regio gebonden. Ik zit tegen Tilburg aan maar val onder Eindhoven. Pactum (Limburg en zo Brabant) heb ik contact mee gehad: te ver en ik val onder Eindhoven. Dus zo zit het helaas niet in elkaar.

En bij jullie is het van deeltijd overgegaan. Dat is denk ik anders en wordt het waarschijnlijk als een verkapt netwerk plaatsing gezien.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:17

Ik denk dat het dan heel plaatsgebonden is want hier mocht je ook gewoon fulltime werken als single pleegouder.
Mijn ervaring is helaas niet zo positief en ik heb dan ook de keus gemaakt om na het vertrek van fulltime pleegkind geen nieuwe pleegkinderen meer op te vangen (ook niet deeltijd).