[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:53

julius_juut schreef:
Ik denk dat dat 'Je wordt meteen aangevallen als je rechts bent' vooral ook zo voelt omdat er dan gevraagd wordt hoe al die mooie rechtse beloftes moeten worden uitgevoerd/er wordt uitgelegd dat beloftes helemaal niet kúnnen worden uitgevoerd/doorberekeningen worden gedeeld die laten zien dat (extreem)rechts helemaal niet goed is voor 'de gewone man'.
Dat is (als ik zo iets doe in elk geval) niet bedoeld als aanval, maar wel als weerlegging van claims en meningen die naar mijn idee onjuist zijn.

Ik ga voor GroenLinks, die zat samen met PvDD bovenaan in de stemwijzers, en dan vind ik GroenLinks meer gericht op de realiteit. Het feit dat GroenLinks qua natuur ook beter scoort dan PvDD en dat voor mij het meest belangrijke punt is bij deze verkiezingen bevestigde die keuze dan nog.

Dit vooral ja.

Er ligt bv nu een coalitie akkoord wat technisch gezien niet uitvoerbaar is binnen de huidige regelgeving, (en die regelgeving wordt ook niet aangepast) maar als dat uitgelegd wordt wordt dit vaak opgevat als een aanval en als ‘extreem links’, hoewel het eigenlijk gewoon de feiten zijn.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:55

julius_juut schreef:
Balko schreef:

Betaalbaar voedsel behouden…
Bij Pvda/GL/D66, wordt alles wat van een dier afkomt voor de elite/ onbetaalbaar.
Daarnaast wordt paarden houden dat dan ook, omdat er veel minder voer beschikbaar komt & grond steeds duurder wordt.

Zijn daar berekeningen van? Want dat is niet wat er bij doorberekeningen van partijprogramma's uit komt.

Geen idee, ik ben boerin en kan logisch nadenken. En heb besef van de gevolgen van bepaalde keuzes :j .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:20

Fitzroy schreef:
D66 is toch links van het midden. Net nog een stemwijzer ingevuld waar je mooi de verdeling kunt zien.

Ligt maar net aan het onderwerp.
Op het sociaal economische vlak zijn ze behoorlijk rechts.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:56

Ik weet nog niet wat ik ga stemmen .
Vind t heel lastig . Stemwijzer vind ik ook soms wat kort door de bocht . T is of links of rechts.

Ik wil ergens graag bbb .
Minder afhankelijk van voedsel van buitenland , boeren hier betere toekomst . En daarmee welvaart gezien wij ook.

Maar ergens ook pvv . Van mij mogen de grenzen wel dicht . Maar dan niet omdat ik vind dat de vluchtelingen niet welkom zijn ! Maar puur om t feit dat er nu niet de hulp geboden kan worden die ze nodig zijn.
Overheid moet eerst eens even alles op orde krijgen. Vind t hart verscheurend dat er bij opvang mensen buiten liggen. Dat is toch helemaal niet de insteek van opvang .

D66 zit beetje in t midden . Maar vind ik zelf niet heel duidelijk naar voren komen.

Vind de politiek erg verdeeld.
Hele lastig om te kiezen .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:00

Fitzroy schreef:
hwn schreef:
Als Belg kan ik natuurlijk niet kiezen in dit lijstje, maar ik vind het wel vreemd (maar wel prima hoor, begrijp me niet verkeerd) dat er bij de vorige verkiezingen zo rechts gestemd werd, terwijl hier vooral links naar voor komt. Hebben de meesten dan spijt van hun vroegere keuze, of laten de rechtsen zich hier niet horen? (eerlijk gezegd heb ik geen idee waar D66 of zo voor staat)

Ik denk dit. Je wordt op Bokt ongeveer afgemaakt als je geen linkse denkbeelden hebt.
Dus mensen laten het wel.

Precies. Ik zie in de poll bijvoorbeeld dat er behalve mij nog een paar meer SGP- stemmers zijn, maar tot nu toe was ik de enige die dat ook vertelde. Waarbij ik inderdaad de nodige negatieve cliche-kwalificaties te horen kreeg. Het politieke forum op Bokt is gewoon een verlengde van een D66-GL-PvdA-ledenbijeenkomst. Als aanhanger van een andere partij zit je in de verkeerde zaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:00

@Loretta:
Vooral perceptie. (Door onhandige woordkeuze van Kaag, bijvoorbeeld).
De termen links en rechts voldoen m.i. trouwens ook helemaal niet meer. D66 is weliswaar enigszins liberaal maar niet zo liberaal als VVD. Sociaal-liberaal noemen ze het zelf.

En D66 is behoorlijk 'groen' maar weer niet zo groen als PvdA/GL.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:01

Citaat:
Het politieke forum op Bokt is gewoon een verlengde van een D66-GL-PvdA-ledenbijeenkomst. Als aanhanger van een andere partij zit je in de verkeerde zaal.

:j +:)+

Meesterlijk verwoord!

prompter

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:10

Ik stem(de) rechts, en heb nooit het gevoel gehad in de verkeerde zaal te zitten. Dat slachtofferschap past me niet zo, dat is iets wat mensen zichzelf aanpraten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:13

Maar wat willen jullie dan?

Om even bij mezelf te blijven: Ik ben het op punten echt heel erg oneens met de gereformeerde partij en de PVV en FvD - achtigen.
Ik moet dan dus niet zeggen waarom? Of in elk geval niet zeggen dat ik niet snap waarom iemand daar op stemt omdat punt X voor mij een gruwel is?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:21

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:29

prompter schreef:
Ik stem(de) rechts, en heb nooit het gevoel gehad in de verkeerde zaal te zitten. Dat slachtofferschap past me niet zo, dat is iets wat mensen zichzelf aanpraten.

Slachtofferschap past mij ook niet.

Voel me dus ook geen slachtoffer in de verkeerde zaal. Zo groots is het niet en gaat het ook niet worden.

Maar denk alleen dit is niet mijn zaaltje. Laat die maar lekker in hun eigen bubbel kletsen. Totaal verbaasd hoe de verkiezingen zijn gelopen. Want ja tegengeluid was er niet.
Dan is het schrikken.

Dat is wat ik zie als ik het zaaltje eens inkijk.

Om weer fijn door te lopen en een keer te glimlachen...
En mijn eigen gedachte erbij te hebben..
Zal men ook gaan schrikken bij de Europese?

Nou we gaan het zien...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:30

Balko schreef:
julius_juut schreef:

Zijn daar berekeningen van? Want dat is niet wat er bij doorberekeningen van partijprogramma's uit komt.

Geen idee, ik ben boerin en kan logisch nadenken. En heb besef van de gevolgen van bepaalde keuzes :j .

Dan benoem je dus iets als een feit zonder dat je daar een onderbouwing van hebt buiten je eigen gevoel. Dat is verdomde lastig discussiëren/ideeën uitwisselen. Als we allemaal gewoon 'Ik vind' en 'Ik denk' als waarheid deponeren, hoe moet iemand dan nog uitvogelen wat de werkelijke waarheid is?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:31

Ik heb drie stemwijzers gedaan en bij allemaal komt D66 bovenaan, dus denk dat ik daarop ga stemmen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:38

@Julius Juut: Jij wilt doorberekeningen. Want anders kunnen ze hun plannen niet betalen. Nou, ze zullen momenteel wel aan het doorberekenen zijn want op heel veel zaken willen ze bezuinigen of btw-verhogen enzo. Met als resultaat dat heel veel mensen niet blij worden omdat hun specifieke sector getroffen wordt.Ik word er ook niet blij van. Maar er schijnt wel een forse staatsschuld te zijn .Hoe moet dat dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:58

Joy_Mennings schreef:
Ik heb drie stemwijzers gedaan en bij allemaal komt D66 bovenaan, dus denk dat ik daarop ga stemmen.

Ik heb ook een stemwijzer gedaan. Dat werd de SP. Die zat bij mij ook inderdaad in de top 3 (met SGP en BBB).Maar je mag maar 1 stem uitbrengen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:03

Bij mij kwam PvdD bovenaan met daaronder gl en cu. Ik ga voor groen links stemmen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:04

@Anjali: valt mee met de staatsschuld. Ondanks corona hebben ze het de afgelopen vier jaar redelijk in de hand weten te houden. In 2022 was de schuld 50% van het bbp en in 2023 was dat 46.5%

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:08

Benzz schreef:
[ [url=m/7SRG75.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien dat dit plaatje van Trouw.nl verouderd is...

Ik heb het idee dat deze inderdaad wel erg oud is en onderstaande meer kloppend is:
Afbeelding

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:14

Ik kan dit jaar helaas niet stemmen, maar anders had ik gekozen voor gl/pvda

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:49

deksel schreef:
Ik heb het idee dat deze inderdaad wel erg oud is en onderstaande meer kloppend is:
[ [url=m/0mKsVN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij een van de stemwijzers kreeg ik dit plaatje, specifiek voor deze verkiezingen dus niet landelijk oid.

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:55

LiannePuthzy schreef:

Gosh, hoezo dat dan...?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 23:41

Janneke2 schreef:
LiannePuthzy schreef:

Gosh, hoezo dat dan...?

Zit in Mexico voor Buitenlandstage, en de enige die ik vertrouw om voor mij te laten zitten komt maandag naar Mexico toe

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:08

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:19

Ik heb lang getwijfeld tussen D66 en Volt, maar uiteindelijk Volt gestemd.

Het ontliep elkaar niet zoveel in de stemwijzer, maar Volt is in mijn ogen de meest Europese partij. En als Nederlander in het buitenland ben ik erg voor goede samenwerking en meer Europa-brede afspraken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:47

mysa schreef:
Maar wat willen jullie dan?

Om even bij mezelf te blijven: Ik ben het op punten echt heel erg oneens met de gereformeerde partij en de PVV en FvD - achtigen.
Ik moet dan dus niet zeggen waarom? Of in elk geval niet zeggen dat ik niet snap waarom iemand daar op stemt omdat punt X voor mij een gruwel is?

Even mijn mening. De centrale vraag is "waar ga jij op stemmen?" in dit topic. Op het moment dat jij, maar ook anderen, beginnen met "ik vind FvD echt enorm ruk en snap niet dat iemand daarvoor kiest" dan sla je al bij voorbaat een beetje de discussie dicht. Andere (gematigde) forummers zijn dan minder snel geneigd om te vertellen dat ze op bijv FvD stemmen.

Soms is het juist interessanter om je mening op dat vlak niet te geven, zodat anderen wel de ruimte voelen om aan te geven waarop ze stemmen en waarom.

Doe het dan juist andersom, vertel waarom jij juist wel op een bepaalde partij stemt. Dat geeft dit topic ook meerwaarde, want er zijn toch veel zwevers nog.