Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:14

Dandelion2 schreef:
Helaas zal dit te maken kunnen hebben met de belastbaarheid van de moeder (niet terugplaatsen). Vaak willen de ouders wel, maar zijn ze niet in staat een veilige omgeving te bieden voor de kinderen. Verschrikkelijk dat de omgeving waar het meisje wel terecht komt dan (ook?) onveilig blijkt. Dit is voor alle betrokken partijen dramatisch, ja er gaat veel fout in jeugdzorg maar als je roeit met 1 riem in een lekke boot in een storm is het lastig koers houden. Als er genoeg budget en capaciteit en opvangmogelijkheden waren was de situatie al anders.

Dus geld en extra opvangmogelijkheden hadden dit meisje kunnen beschermen?

GabberGill

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:18

Waarschijnlijk had moeder haar met nog wat hulp een veiligere omgeving gegeven dan dit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:18

Geld was in dit individuele geval juist een perverse prikkel. Ik begreep uit de krant dat de pleegouders er open over waren dat ze dat deden "om het geld". 700 per kind begreep ik. Ze hadden 3 pleegkinderen en 1 eigen kind.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:25

Verschrikkelijk dit.
Jaren terug een pleegkind gehad, alleen staande moeder alcohollist, alle kamers verhuurt in haar huis.
En die betaalde haar in natura. Kind was ook misbruikt. Ze heeft van haar 12e jaar tot 16e jaar bij mij gewoond. Toen moest ze terug van jeugdzorg. Dat is ook helemaal mis gegaan, weggelopen drugs enz.
Jeugdzorg zegr dat ze veel doen maar doen helemaal niks.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:25

Babootje schreef:
Geld was in dit individuele geval juist een perverse prikkel. Ik begreep uit de krant dat de pleegouders er open over waren dat ze dat deden "om het geld". 700 per kind begreep ik. Ze hadden 3 pleegkinderen en 1 eigen kind.

ik zat me nog net af te vragen, waarom worden ouders dan pleegouders?
Ik bedoel dat ouders te zwaar valt om kinderen op te voeden, om welke reden dan ook, kan ik mij voorstellen.
Maar pleegouder zijn is een keuze. Als het je zwaar valt dan begin je er toch niet aan.

En vervolgens lees ik dus het antwoord waarom wel..... -O- #)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:26

Cayenne schreef:
Pffff, echt verschrikkelijk om te lezen.. ;( Ze heeft zo haar best gedaan om aan de bel te trekken maar werd niet gehoord.
Mijn hart huilt.. https://archive.ph/VUya3

En dan aan al die gevallen denken, waar die kinderen niet durfen melding te maken... pffft

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:26

GabberGill schreef:
Waarschijnlijk had moeder haar met nog wat hulp een veiligere omgeving gegeven dan dit.

Dat is wat ik ook denk. Slechter dan wat er nu is gebeurd kan immers niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:37

anjali schreef:
GabberGill schreef:

Dat is wat ik ook denk. Slechter dan wat er nu is gebeurd kan immers niet.

Ach kom nou... niet doen alsof alle ouders in staat zijn om een kind een veilige omgeving te bieden... als dat zo was, dan waren er niet zo vreselijk veel kinderen die in het systeem van jeugdzorg terecht komen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:38

GabberGill spreekt over dit specifieke geval...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:39

Petpa schreef:

En dan nog, dat zijn onnodige aannames (tenzij ze situatie persoonlijk kent natuurlijk).

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:43

Achterom schreef:
Petpa schreef:

En dan nog, dat zijn onnodige aannames (tenzij ze situatie persoonlijk kent natuurlijk).

Gezien de situatie waarin het meisje nu zit, vind ik het geen aanname!

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:13

Klopt, de vergoeding voor een meisje van 10 is zo’n 700 euro per maand. Daar mag je het kind dan van voeden, kleden, vervoeren, zorgen voor een fiets, speelgoed, evt sport en zwemles, schoolreisjes, cadeautjes, etc etc etc. Als je wat overblijft afzet tegen 24/7 een kind in huis denk ik dat niemand pleegkinderen ‘voor het geld’ heeft. Dan kan je beter een paar uur gaan oppassen. Dit zijn slechte pleegouders, er zijn ook slechte ouders en vast ook slechte hulpverleners. Dat wil niet zeggen dat er in alle categorieën niet ook heel veel mensen zijn die hun stinkende best doen. En ik vind kritiek zinvol maar vanaf de zijlijn ook erg makkelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:17

Petpa schreef:

Inderdaad. En slechter dan dit is niet mogelijk . Tenzij niet meer levend maar het is nu toch niet eens duidelijk of het arme kind wel gaat overleven.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:20

Dandelion2 schreef:
Klopt, de vergoeding voor een meisje van 10 is zo’n 700 euro per maand. Daar mag je het kind dan van voeden, kleden, vervoeren, zorgen voor een fiets, speelgoed, evt sport en zwemles, schoolreisjes, cadeautjes, etc etc etc. Als je wat overblijft afzet tegen 24/7 een kind in huis denk ik dat niemand pleegkinderen ‘voor het geld’ heeft. Dan kan je beter een paar uur gaan oppassen. Dit zijn slechte pleegouders, er zijn ook slechte ouders en vast ook slechte hulpverleners. Dat wil niet zeggen dat er in alle categorieën niet ook heel veel mensen zijn die hun stinkende best doen. En ik vind kritiek zinvol maar vanaf de zijlijn ook erg makkelijk.

Nou, ik vind 700 euro per kind + kinderbijslag een verdienmodel.

In het desbetreffende gezin zijn 3 pleegkinderen aanwezig; dat is 2100 euro per maand exclusief 3x kinderbijslag.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:24

En zeker als je het kind dan niet geeft wat het nodig heeft.
Ga er immers niet vanuit dat zulk kind zo fijn gekleed is enz.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:43

Dandelion2 schreef:

Zeg dat eens tegen een bijstandsgezin. Die krijgen het niet....

Ik vind het ook een verdienmodel. Een kind van 10 studeert nog niet. Eet met de pot mee. Kan er in 2e hands kleding of niet-merk kleding ook leuk uitzien. Zolang je er zoveel geld tegenover stelt, blijft dat aantrekkelijk voor mensen die zich niet echt om hun pleegkinderen bekommeren.

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:59

Kinderbijslag is niet van toepassing. Zwemles kost 1000 euro per kind. Maar goed, fijn om te horen, misschien zijn er goede mensen die door de financiële prikkel een plek willen bieden aan pleegkinderen. De behoefte is groot.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:13

Dandelion2 schreef:
Klopt, de vergoeding voor een meisje van 10 is zo’n 700 euro per maand. Daar mag je het kind dan van voeden, kleden, vervoeren, zorgen voor een fiets, speelgoed, evt sport en zwemles, schoolreisjes, cadeautjes, etc etc etc.

Om er nog maar een paar te noemen: Extra gas, water, licht, bed, beddegoed, inrichting van een kamertje, verzorgingsprodukten, computer/Ipadachtig ding, mobiel, schoolspullen......

Dandelion2 schreef:
Als je wat overblijft afzet tegen 24/7 een kind in huis denk ik dat niemand pleegkinderen ‘voor het geld’ heeft. Dan kan je beter een paar uur gaan oppassen. Dit zijn slechte pleegouders, er zijn ook slechte ouders en vast ook slechte hulpverleners. Dat wil niet zeggen dat er in alle categorieën niet ook heel veel mensen zijn die hun stinkende best doen. En ik vind kritiek zinvol maar vanaf de zijlijn ook erg makkelijk.

Eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:16

Dandelion2 schreef:
Kinderbijslag is niet van toepassing. Zwemles kost 1000 euro per kind. Maar goed, fijn om te horen, misschien zijn er goede mensen die door de financiële prikkel een plek willen bieden aan pleegkinderen. De behoefte is groot.

Niet per maand. En een kind van 10 zal diploma A best al hebben. Verder wordt het behalen van een zwemdiploma in veel gemeenten al gesubsidieerd.
Ik kan me niet voorstellen wat een kind dat meedraait in een gezin dat al gas water licht gebruikt nog extra zou kosten. Dat beetje eten kan het ook niet zijn.
Waarom moet een kind van 10 een mobiel? Schoolspullen worden op de basisschool nog grotendeels verstrekt door school. En die paar boeken dan nog extra zijn een uitgave per jaar.

Een een zak geld meegeven werkt naar mijn mening slecht gedrag in de hand. je kunt daar niet iedereen mee vertrouwen. Het kind werd kaalgeschoren (is goedkoper dan de kapper). En was ondervoed. Moest in de supermarkt bedelen voor dr eten. Als je dan dat soort verhalen binnenkrijgt kun je toch wel bedenken hoe het zit?

Van 1 pleegkind zul je niet rijk worden nee, maar dat gezin er 3, dus 2100 per maand.
Zou beter zijn dat men extra budget zou vergoeden op basis van echt gemaakte kosten die moeten worden overlegd. Dan haal je ook de geldzoekers uit het systeem.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 31-05-24 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:36

anjali schreef:
ik denk dat in de meeste gevallen (uitzonderingen daargelaten) kinderen het beste af zijn in hun eigen gezin. Als daar problemen zijn, dan met adequate begeleiding.Het geval van dit meisje is zeer erg omdat het kind zelf overal om hulp vroeg en niemand echt gereageerd en geholpen heeft .Hoe kan dat toch? Misschien omdat de maatschappij tegenwoordig zo is dat men zich niet met anderen wil bemoeien?

Burgers hebben goed gereageerd, imo. Het zijn de instanties waar steken zijn gevallen.

Zo enorm droevig. Ik weet alleen niet genoeg van de werkmethoden en wet- em regelgeving omtrend jeugdzorg en pleeggezinnen om echt te kunnen zeggen wat waar mis ging en wie verantwoordelijk is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:53

Dat is het ook San87. Maar de berichten dat het slecht gesteld is in de jeugd en pleegzorg zijn niet van de lucht. Tijdens de toeslagenaffaire zijn ook kinderen bij hun ouders weggehaald omdat ouders zo erg in de financiele problemen kwamen met bijkomende stress en problemen dat ze niet zelf goed meer voor hun kinderen konden zorgen.
En dan worden die kinderen in een pleeggezin gestopt en die krijgt een zak geld mee. Krom toch? Terwijl als ze diezelfde zak met geld aan de ouders hadden gegeven die kinderen gewoon thuis hadden kunnen blijven.

En dat je je als ouder dan ook nog zorgen moet gaan maken dat je kind wordt mishandeld of aangerand of erger. Want dat is vaak zat ook gebeurd. Het lijkt me om gek van te worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:56

Babootje schreef:
Dandelion2 schreef:

Niet per maand. En een kind van 10 zal diploma A best al hebben. Verder wordt het behalen van een zwemdiploma in veel gemeenten al gesubsidieerd.
Ik kan me niet voorstellen wat een kind dat meedraait in een gezin dat al gas water licht gebruikt nog extra zou kosten. Dat beetje eten kan het ook niet zijn.
Waarom moet een kind van 10 een mobiel? Schoolspullen worden op de basisschool nog grotendeels verstrekt door school. En die paar boeken dan nog extra zijn een uitgave per jaar.

Een een zak geld meegeven werkt naar mijn mening slecht gedrag in de hand. je kunt daar niet iedereen mee vertrouwen. Het kind werd kaalgeschoren (is goedkoper dan de kapper). En was ondervoed. Moest in de supermarkt bedelen voor dr eten. Als je dan dat soort verhalen binnenkrijgt kun je toch wel bedenken hoe het zit?

Van 1 pleegkind zul je niet rijk worden nee, maar dat gezin er 3, dus 2100 per maand.
Zou beter zijn dat men extra budget zou vergoeden op basis van echt gemaakte kosten die moeten worden overlegd. Dan haal je ook de geldzoekers uit het systeem.

En help je meteen het hele systeem om zeep, gaan alle kinderen naar instellingen die bewezen minder goed werkzaam zijn en vele malen meer kosten. Goed idee :j
En dat op basis van 1 incident. Daar hebben ze een mooi woord voor: risicoregelreflex.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:58

Wat ik mij afvraag, en misschien al wel gezegd.
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat deze "mensen" pleegouders hebben kunnen worden.
Aangezien van de sexdates? Enz..
Worden pleegouders niet getest, gekeken naar woon/leef omstandigheden?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:24

Ik heb als docent/mentor 3 keer aan de bel getrokken over een leerling. Ik moet dat bij het zorgteam doen, die gaan in gesprek en doen dan een melding bij veilig thuis. Veilig thuis stuurt weer door naar het wijteam en vervolgens ligt t 2 maanden stil omdat ze geen personeel hebben. Een recent voorbeeld is dat deze route ook genomen werd, school de politie heeft ingeschakeld, politie is op gesprek geweest en heeft gezegd kijk het even aan. Uiteindelijk is het meisje weggelopen, opgehaald bij een vriendin van de kerk en door politie weer thuisgebracht want ouders hadden recht en zeggenschap over het kind {:)-:(

En dan moet ik met die ouders een normaal rapportgesprek voeren... ik kan daar niet bij. Pure frustratie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:38

Babootje schreef:
Dat is het ook San87. Maar de berichten dat het slecht gesteld is in de jeugd en pleegzorg zijn niet van de lucht. Tijdens de toeslagenaffaire zijn ook kinderen bij hun ouders weggehaald omdat ouders zo erg in de financiele problemen kwamen met bijkomende stress en problemen dat ze niet zelf goed meer voor hun kinderen konden zorgen.
En dan worden die kinderen in een pleeggezin gestopt en die krijgt een zak geld mee. Krom toch? Terwijl als ze diezelfde zak met geld aan de ouders hadden gegeven die kinderen gewoon thuis hadden kunnen blijven.

En dat je je als ouder dan ook nog zorgen moet gaan maken dat je kind wordt mishandeld of aangerand of erger. Want dat is vaak zat ook gebeurd. Het lijkt me om gek van te worden.

Je hoort natuurlijk alleen maar wat niet goed gaat. Ik ken ook verhalen waar het wel goed is geweest dat jeugdzorg ingreep en de kinderen in een pleeggezin kwamen. Ik denk dat het hoe dan ook altijd een enorm ingrijpende beslissing is met verstrekkende gevolgen.

Dat er bij de toeslagenaffaire heel veel mis is gegaan, staat buiten kijf. Alleen kun je dat niet op het bordje van Jeugdzorg gooien, die hebben gedaan wat op dat moment het beste van twee kwaden leek, zij konden immers ook niet weten dat de belastingdienst grove fouten heeft gemaakt.

Dat een pleeggezin geld krijgt voor de zorg vind ik heel terecht. Pleegzorgen is niet niks.