Zakgeld

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 884
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 05:27

Ik denk dat je als kind altijd dankbaar moet zijn voor elke cent die je krijgt okal denken niet heel veel kids zo tegenwoordig heb ik het idee en is het maar "normaal" dat je het krijgt?
Het is ook maar net hoeveel de ouder/je kan missen de ene doet t met 1 euro de ander 5 bijvoorbeeld.

Zelf heb ik nooit zakgeld gekregen er was immers amper geld om het hoofd boven water te houden.
Mijn moeder deed altijd wel geld apart zetten maar we moesten als we iets wilde er ook klusjes voor doen en dure dingen ging vaak niet.

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 05:42

Ik weet het niet. Mijn moeder was alleenstaand, en ik kan mijzelf eigenlijk niet herinneren of ik zakgeld kreeg. Weet wel dat ik een blauwe maandag kleedgeld heb gehad, maar volgens mij ook niet lang. Ik had echter wel een paard. Vanaf mijn 13e ben ik samen met mijn moeder een krantenwijk gaan lopen, vanaf mijn 15e ben ik in de supermarkt gaan werken, dat heb ik 5 jaar gedaan, en op mijn 20e ben ik de opleiding SPW gaan doen en ben ik op een zorginstelling gaan werken, waar ik nu nog werk (ben nu 39). Zodra ik zelf ben gaan verdienen betaalde ik mee aan mijn paard, en zodra het kon, betaalde ik haar zelf. Ik heb altijd geleerd dat als je iets wilde, je hiervoor moest werken.
En raad eens, mijn dochter weet dat ook, ondanks dat ze wel alles krijgt. Maar ze weet ook dat ze voor grote, dure dingen zal moeten sparen, of een speciale gelegenheid, of taakjes doen.
En daarom vind ik het beloningssysteem helemaal niet zo'n ramp, want ja, ze krijgt geld voor iets wat eigenlijk normaal is, mag aan de andere kant krijgt ze dit ook niet als ze het niet doet. En nogmaals, dit werkt voor mijn kind. Die maakt er geen misbruik van, en is er niet op gefixeerd. Het hoeft niet voor ieder kind te gelden.

Ik heb altijd een beetje moeite met "vroeger was alles beter". Vroeger mocht je kinderen slaan, hadden vrouwen geen stemrecht en stonden ze mooi te wezen achter het aanrecht.

Wij zijn ook niet rijk. En vakantie naar een warm land zit er niet in. Maar ik ben er wel blij mee dat er wel financiële ruimte is om haar te verwennen. Wat haar niet hebberig of ondankbaar maakt.

nimbletje
Berichten: 788
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 07:45

Mijn kinderen krijgen nu pas zakgeld omdat ze naar de middelbare school gaan. 10 euro per maand. Kunnen ze op school wat lekkers kopen. Toen ze klein waren kregen ze soms wat bij klusjes voor in de spaarpot. En bij ieder rapport van ons en van de opa's en oma's geld om zelf wat te kopen. Maar dat verdween meestal in de spaarpot. Ik betaal gewoon de kleding en een uitje. Mijn oudste van 14 jaar heeft een oppasbaantje dus daar heeft ze nog extra geld van. Ze hebben beide een spaarrekening die vrijkomt als ze 18 jaar zijn. Daar storten ik en de oma's en oma's ieder jaar een bedrag op.

Jokonootje

Berichten: 4866
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:42

Mijn kinderen krijgen blijkbaar "veel"
Mijn oudste gr 8 en net 12 jaar krijgt 5 euro per week.
Mijn jongste gr. 6 en net 10 jaar krijgt €4,50 per week.

Voor de lagere school krijgen ze 50 cent ieder jaar erbij tot 5 euro en dan gaan we pas weer omhoog bij de middelbare.

Mijn kinderen hebben duidelijk hoe ze met geld om horen te gaan. Ze sparen makkelijk en kopen soms iets kleins.
Ze hebben beiden een pinpas van hun rekening en zelfs toegang tot hun overzicht. De oudste heeft sinds dit jaar een spaarrekening en zelfs mobiel bankieren erbij.
Willen ze meer dan kunnen ze buiten de standaard klusjes extra mee werken tijdens een van de vele bouwprojecten of klusprojecten die we hebben lopen.
Inzet en klaagvrij werken wordt beloond
Hij heeft het laatste gespaard voor een Ps5, 3 spellen en 2 controllers. Daar doet hij dan bijna 1,5 jaar over maar hij is mega trots en zuinig op dat ding

akishino
Berichten: 1883
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:04

Zakgeld krijgen ze van ons pas als ze naar de middelbare school gaan. En dan ook niet eens veel, €10 per maand. Vanaf 13 kunnen ze een bijbaantje, salaris mogen ze zelf besteden/sparen. Telefoonabonnement betalen wij, kleding en schoenen ook tot een bepaald gedrag.
Wij sparen wel al vanaf hun geboorte elke maand een bedrag, hier storten ze vaak ook een deel van hun verjaardagsgeld op. Dat geld krijgen ze als ze 18 of 21 worden, daar zijn we nog niet uit.

Van hun zakgeld kopen ze af en toe wat te eten/drinken. Mijn dochter (12) spaart vaak voor paardenspullen. Mijn zoon (14) voor zijn dure smaak voor schoenen.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:13

Poekkie schreef:
Kleedgeld vind ik voor de ouders tenzij het om modegrillen gaat (bvb al 4 paar platte schoenen hebben maar toch ‘dokter martens’ willen).

Dan is zakgeld van 50-100 euro per maand echt heel hoog. Hoe ga je dat doen bij meer dan 1 kind?

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:16

niet, want zoals Poekkie al in eerdere topics heeft gezegd haat ze kinderen oprecht.
Dus lekker roepen vanaf de zijlijn.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:20

akishino schreef:
Zakgeld krijgen ze van ons pas als ze naar de middelbare school gaan. En dan ook niet eens veel, €10 per maand. Vanaf 13 kunnen ze een bijbaantje, salaris mogen ze zelf besteden/sparen. Telefoonabonnement betalen wij, kleding en schoenen ook tot een bepaald gedrag.
Wij sparen wel al vanaf hun geboorte elke maand een bedrag, hier storten ze vaak ook een deel van hun verjaardagsgeld op. Dat geld krijgen ze als ze 18 of 21 worden, daar zijn we nog niet uit.

Van hun zakgeld kopen ze af en toe wat te eten/drinken. Mijn dochter (12) spaart vaak voor paardenspullen. Mijn zoon (14) voor zijn dure smaak voor schoenen.


Wat zie jij als dure paardenspullen of dure schoenen? Ik zie dat als >150-200 euro… dan ben je 1,5 jaar aan het sparen voor 1 paar schoenen of 1 hoofdstel oid? En als je per maand 1 keer ergens een broodje durft kopen nog dubbel zo lang. Dat werkt toch extreem demotiverend voor een kind?

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:20

Ineke2 schreef:
Poekkie schreef:
Kleedgeld vind ik voor de ouders tenzij het om modegrillen gaat (bvb al 4 paar platte schoenen hebben maar toch ‘dokter martens’ willen).

Dan is zakgeld van 50-100 euro per maand echt heel hoog. Hoe ga je dat doen bij meer dan 1 kind?


Kregen mijn broer en ik gewoon?
100 euro kan je makkelijk missen van een tweeverdienersloon.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:22

secricible schreef:
niet, want zoals Poekkie al in eerdere topics heeft gezegd haat ze kinderen oprecht.
Dus lekker roepen vanaf de zijlijn.


Wat een steek onder water. Niet nodig. Heb ik ook op getemd.
Ik wil idd echt geen kinderen, niet zelf en niet op stal. Maar dat betekent niet dat ik geen mening mag hebben over welke opvoeding ik goed vind en welke niet. Of wordt er binnenkort in elk rijtechnisch topic ook een vinkje gezet of je wel een paard hebt voor je mag spreken?

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:26

nou, als je rijtechnisch advies geeft is het wel handig als je ooit op een paard gezeten hebt ja.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:32

Trust me ik ben ooit in de buurt geweest van een kind :')
Mss zelfs zelf ooit een geweest ook :')

Maar zakgelden van 2 euro oid heb ik nooit gehoord of meegemaakt, mss iets typisch nederlands. Als het zo’n habbekrats is, geef dan niets denk ik dan.

Eleeke

Berichten: 2067
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:41

Wat een gehak op Poekkie. Er zit best wat in wat ze zegt.
Een kind op de middelbare school met een tientje per maand, daar kun je heel heel weinig mee. Dan ben je nog voor ontzettend veel afhankelijk van je ouders.
Kun je niet naar de film, wat drinken met vrienden. Dan moet je voor dat soort dingen je hand ophouden bij je ouders.

Dus voor zelfstandig met geld leren omgaan, is het niet perse verkeerd om juist veel te geven. ( uiteraard binnen je mogelijkheden) .

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:43

Ik krijg op de basisschool €1 per week, en vanaf de middelbare school €25 per maand. Maar dat is ook een eeuwigheid geleden. :')

Daarnaast kreeg ik €50,- kleedgeld per maand, en vanaf 16 was dat €75 per maand. Ik moest er echt alles van kopen; kleding, schoenen, winterjas, bh's en ondergoed.
Mijn vader stopte me nog weleens wat toe, want ik heb geen idee hoe ik dat anders gedaan had toen ik in de groei was en continue wat moest vervangen. :=

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:44

Poekkie schreef:
Kregen mijn broer en ik gewoon?
100 euro kan je makkelijk missen van een tweeverdienersloon.

O ja juist… Daar kijk ik heel anders tegenaan.
In elk geval was ik gelukkig heel blij met mijn 20 gulden per maand als puber.
Kleding kochten mijn ouders gewoon als ik dat nodig had ( wel met mijn inspraak ).
En een keertje naar de bioscoop hoefde ik niet van mijn zakgeld te betalen. Het eventuele lekkers wel als ik dat perse in de bios wilde halen. Zo leerde ik al snel dat het handiger was als mamma iets in de supermarkt kocht en dat meegaf. :+

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:57

Ineke2 schreef:
Poekkie schreef:
Kregen mijn broer en ik gewoon?
100 euro kan je makkelijk missen van een tweeverdienersloon.

O ja juist… Daar kijk ik heel anders tegenaan.
In elk geval was ik gelukkig heel blij met mijn 20 gulden per maand als puber.
Kleding kochten mijn ouders gewoon als ik dat nodig had ( wel met mijn inspraak ).
En een keertje naar de bioscoop hoefde ik niet van mijn zakgeld te betalen. Het eventuele lekkers wel als ik dat perse in de bios wilde halen. Zo leerde ik al snel dat het handiger was als mamma iets in de supermarkt kocht en dat meegaf. :+


Kun je toch niet meer vergelijken. Flesje drinken op school kost hier iig 1.85. Nou dan heb je aan 2,50 per week niet zoveel.
En in de bioscoop hoef je echt niet meer aan te komen met meegebracht eten.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:00

O ik kom de bios gewoon nog in met eigen eten hoor, zonder stiekem te doen ofzo.

Ik kreeg 20 gulden per maand. Nou dat zou nu denk ik 25 euro zijn. Is echt zat om rotzooi van te kopen. Ik kreeg gewoon lunch mee dus verhongeren deed ik niet hoor.

Santos_05

Berichten: 3104
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:07

Voor 25 - 35 euro per maand kunnen ze nog steeds naar de bios of naar de Mc. Alleen moet je dan een keuze maken: óf 5x naar de Mc óf 2x naar de bios. Dat is juist om leren gaan met geld.
Drinken en eten kan je op school kopen, maar je kan het ook meenenemen vanaf huis en je zakgeld ergens anders aan uitgeven.

In mijn ogen gaat het er niet om hoeveel zakgeld je kan geven, maar kinderen mogen ook leren dat je je geld maar 1 keer uit kan geven. Dan stort ik liever een extra bedrag op hun studierekening en betaal ik in de vakantie hun bioscoopkaartje, hoeven ze alleen de popcorn zelf te betalen.

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:07

Onze jongen van 8 krijgt sinds een jaar of 2 elke week 2 euro zakgeld. In het begin, na de eerste weken, vergat ik het vaak fysiek te geven eerlijk gezegd := Dus dan werd het meer als we een keer ergens waren en hij iets zag dat hij graag wilde hebben, de vraag of hij dat dan van zijn zakgeld wilde.

Erg geinig hoe ze dan ineens een stuk kritischer op hun koopgedrag worden :))

Hij heeft zo'n spaarpot waarin muntjes zichtbaar naar de juiste plek rollen. En heeft zelf nog een speelgoed-gereedschapskistje omgedoopt tot zijn geldkist. Maar hij koopt eigenlijk nooit iets van zijn geld.

Ik heb een paar maanden geleden een bankrekening voor hem geopend en daar een automatische zakgeld-storting van 2 euro per week op gezet. En een betaalpas aangevraagd. Die zit nu in zijn portemonnee en hij doet daar nog steeds niks mee :+ Maar het gaat om het idee, dat hij, wanneer hij wèl interesse krijgt, kan zien hoeveel hij al gespaard heeft van die 2 euro zakgeld per week :oo

Ofnee wacht, pas wilde hij graag een spelletje voor de Switch. Dat heeft hij toen van zijn zakgeld gekocht, zijn eerste echte bewuste aankoop +:)+ Gamestudio, nog leuk en leerzaam ook +:)+

Voor de rest kopen wij eigenlijk gewoon alles dat hij "nodig" heeft. Dan hangen we er wel een beetje aan van "dat is vast voor je verjaarsdag / Sint / kerst" ofzo, voor het idee :=

En we hebben nog een spaarrekening voor hem waar zijn verjaardagsgeld op gaat enzo. En nog een ander spaarplan voor iets van studie ofzo. Maar dat moeten we even bekijken tzt. waar hij dat aan uit mag geven.

Daarom ook die zakgeld-rekening: dat is helemaal door hemzelf vrij te besteden. Als hij dan iets wil waarvan ik vind dat het onnodig is, dan kan hij dat mooi zelf betalen :j Een knuffelbeest of iets op vakantie ofzo. Meestal stoppen de oma's hem ook nog wel wat toe voor op vakantie, en dat gaat dan in zijn portemonnee :)

Ik vind het wel een goed plan om vanaf nu elke verjaardag het zakgeld te verhogen. Met 50 cent of een euro. Heb er eigenlijk niet goed zicht op hoe we het willen gaan doen als hij wat ouder en zelfstandiger wordt.

Heb niet de behoefte om hem te voorzien van een berg snoepgeld. Maar vind het wel goed om kledinggeld enzo te hebben waarbij hij kan bepalen wat hij graag wil. Op dit moment vindt hij gewoon 99% wat ik koop hartstikke leuk en prima. Maar mocht hij ineens een andere smaak krijgen / het meer zelf willen regelen dan koppelen we er wel iets van een budget aan ofzo. We zien het wel wat het beste is tegen die tijd :)

Voor klusjes en dingen die moeten gebeuren was hij niet geldwolf genoeg. Ik heb voor Sint een Garmin Jr horloge gekocht waar een app bij hoort waarbij je taken aan kan maken waar ze punten / munten voor kunnen verdienen. En het aantal munten wordt ook op het horloge weergegeven.

Die kan hij dan inwisselen voor beloningen, die je ook zelf aanmaakt. Op die manier probeer ik hem dan toch een beetje te stimuleren om zijn klusjes te doen, te zien dat het wat oplevert, en dat dat niet per-sé geld op hoeft te leveren maar hij kan ook muntjes inleveren voor schermtijd, een ijsje halen, naar de bios of zwemparadijs ofzo O:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-02-24 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:15

Hier is het nog niet van toepassing, want de kleine is 7 maanden...hihi
maar ik denk dat wij (mijn vriend en ik) niet heel veel zakgeld gaan geven.
Hebben we zelf vroeger ook niet gehad. Vanaf mijn 13/14e alles voor de paarden (op stalgeld en smid enzo na, maar onze pony was een gezinspony waar we met 3 man op reden) gekocht. Dus qua zadel, hoofdstel, rijlaarzen etc. zelf moeten kopen. Vanaf mijn 18e ook zelf mijn zorgverzekering moeten betalen.

Ik wil wel een beetje gaan geven, zodat hij inderdaad een beetje de waarde van geld leert en wat je er wel of niet mee kunt doen.
Maar wij hebben er allebei altijd zelf voor moeten werken, en dat wil ik onze kleine ook aanleren.

Dus bijv. als hij dadelijk 5 of 6 ofzo is een euro zakgeld per week (dus wel beetje passend bij de leeftijd, maar niet dusdanig veel dat het gratis geld makkelijk wordt), en dat hij dan bij kan verdienen door bijvoorbeeld de vaatwasser leeg te halen, of de vuilniszak weg te gooien, gewoon dat soort kleine dingen. Ik hoop dat dat een win/win situatie wordt waarbij ik hem een stukje huishouden kan leren, maar daarbij ook motiveer door hem er iets voor terug te geven.

Wij hebben dat vroeger ook beide op jonge leeftijd zelf moeten verdienen, en zijn daar zeker niet slechter van geworden.

Hoe het in de praktijk uit gaat pakken weet ik natuurlijk nog niet :)
maar dit is wel een idee die ik graag uit wil gaan proberen.

Wintu

Berichten: 3467
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:22

Santos_05 schreef:
Voor 25 - 35 euro per maand kunnen ze nog steeds naar de bios of naar de Mc. Alleen moet je dan een keuze maken: óf 5x naar de Mc óf 2x naar de bios. Dat is juist om leren gaan met geld.
Drinken en eten kan je op school kopen, maar je kan het ook meenenemen vanaf huis en je zakgeld ergens anders aan uitgeven.

In mijn ogen gaat het er niet om hoeveel zakgeld je kan geven, maar kinderen mogen ook leren dat je je geld maar 1 keer uit kan geven. Dan stort ik liever een extra bedrag op hun studierekening en betaal ik in de vakantie hun bioscoopkaartje, hoeven ze alleen de popcorn zelf te betalen.


Das al weer wat anders dan het tientje waar iemand het over had.

Nanda
Berichten: 1509
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:33

Ik doe mijn kinderen tekort geloof ik, als ik het zo lees :+ :
Mijn brugpieper krijgt 10 euro per maand aan zakgeld. Heeft een bijbaantje waar hij gemiddeld 30 a 40 euro per maand mee verdiend.
Mijn dochter krijgt 15 euro zakgeld per maand en 85 euro kleedgeld per maand. Hiervan moet ze alles kopen. Ook jas, schoenen en ondergoed. Ze heeft twee bijbaantjes ( één vanuit huis) waar gemiddeld 150 euro per maand mee verdient.
Telefoon abbo's betaal ik

Geld wordt op hun jongerenrekening gestort.
Zoon komt er prima mee uit. Dochter heeft altijd geld tekort.

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 12:50

Hier krijgt mijn oudste sinds dit jaar zakgeld, hij is nu 6 en krijgt € 1,00 per week.
Dit staat los van het bedrag dat we maandelijks sparen voor ze, maar is meer om de waarde van geld te leren kennen. Het werkt blijkbaar, want als hij nu in de winkel staat dan roept hij gerust: "Kost dit 8 euro?! Wat DUUUR ZEG!"

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Zakgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:17

Die van mij is 8 en krijgt 2 euro per week. Ook pas sinds die 8 geworden is hoor. Om hem de waarde van geld te leren indd.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 13:57

Niet om kritisch te doen maar ik hoor dat hier regelmatig in het topic: een klein bedrag geven om de waarde van geld te leren. Maar ik vraag me af welke boodschap het kind effectief leert met zulke kleine bedragen? Dat de overgrote meerderheid van de doelen toch niet realistisch zijn? Of dat je best alles kan proberen te sparen tot je na jaren iets leuks kan kopen? Of omgekeerd, dat sparen eig weinig opbrengt en je het beter direct opkoopt aan kleine prullen en snoep? Ben eig zeer benieuwd of er een verschil in mentaliteit onstaat afhankelijk van het maandbedrag.

Daarnaast lees ik ook regelmatig dat er dingen naast het spaargeld worden gegeven, zoals bvb bioscooptickets. Vergelijken zou handiger zijn als die giften er ook (gemiddeld) bijgeteld worden denk ik, maakt best verschil op de hier vermelde bedragen :)