Dries van Agt overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Dries van Agt overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:24

lekker pijn lijden dus tot je huidskleur kikker groen is door de vergiftegingen die in je gaande zijn omdat je organen falen, je stikt in je eigen vocht en dan uitgemergeld je kist in gaan dus want dan kom je in de hemel....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 11:55

Lees ik dat goed dat men maar moet lijden anders is er geen hiernamaals?
Of begrijp ik die tekst verkeerd?

Alsof genoeg mensen nog niet genoeg geleden hebben tijdens het leven.
Ja er zijn geluksvogels die dat weinig hebben meegemaakt en die geluksvogels zullen ook wel een hartaanval krijgen...
Maar veel mensen kennen lijden wel en als het leven dan bijna voorbij is moet dat nog maar even lekker voortduren.

Of begrijp ik dit zo verkeerd?

En ja ik geloof ook in een hiernamaals en nee ik geloof niet dat je daar niet komt als iemand zelfmoord pleegt, want daar valt het dan toch een soort onder toch?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:04

DuoPenotti schreef:
Wel vraag ik mij af als je dat deze CDA-er 50 jaar geleden had gevraagd of hij voorstander zou zijn geweest?
Maar nu vind ik het mooi dat hij juist hij samen met zijn meisje dit kon beslissen.

Van Agt is altijd een voorstander van euthanasie geweest, en een tegenstander van abortus. Heel aparte mix eigenlijk. 'Een foetus is geen blindedarm' is een uitspraak van 'm. Niemand die toen ooit geriposteerd heeft 'en een mens is geen hond die je een spuitje geeft'.

Ik ben van beide een voorstander, en had niet veel met van Agt. Niet eens zozeer vanwege z'n anti-abortus standpunt overigens. Ik vond 'm te 'watterig'. Net zoals Omtzigt eigenlijk :D

Maar mooi dat hij samen met z'n vrouw kon gaan. Dat lukt jaarlijks ongeveer 20 stellen - dat ze beiden dus zo ziek zijn dat euthanasie voor beiden wordt goedgekeurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:08

Popstra schreef:
lekker pijn lijden dus tot je huidskleur kikker groen is door de vergiftegingen die in je gaande zijn omdat je organen falen, je stikt in je eigen vocht en dan uitgemergeld je kist in gaan dus want dan kom je in de hemel....

Nee dat klopt ook niet. Met palliatief beleid goed uitgevoerd hoeven mensen niet te stikken in eigen vocht en hoeven ook geen pijn te lijden en wordt er niet actief beëindigd.

Op de geciteerde passages ga ik verder niet in want dat wordt met de bijbel in de hand een welles nietes.
Maar met die argumenten en interpretaties ben ik het niet eens.

Verder stel ik voor dat als mensen dit willen zelf een nieuw topic starten zodat van Agt met zijn meissie hun herdenking topic niet vervuild worden door deze discussie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:08

Popstra schreef:

Dat staat er niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:12

pien_2010 schreef:
Popstra schreef:

Nee dat klopt ook niet. Met palliatief beleid goed uitgevoerd hoeven mensen niet te stikken in eigen vocht en hoeven ook geen pijn te lijden en wordt er niet actief beëindigd.

Op de geciteerde passages ga ik verder niet in want dat wordt met de bijbel in de hand een welles nietes.

Verder stel ik voor dat als mensen dit willen zelf een nieuw topic starten zodat van Agt met zijn meissie hun herdenking topic niet vervuild worden door deze discussie.

Het schijnt dat hij zelf niet veel herdenking wilde want de uitvaart was in besloten kring en voor zover ik weet ook niet kerkelijk. Op zich vrij apart omdat bekende personen vaak een hele mooie openbare uitvaart krijgen met veel gasten en veel "toeters en bellen".

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:16

DuoPenotti schreef:

Ja er zijn geluksvogels die dat weinig hebben meegemaakt en die geluksvogels zullen ook wel een hartaanval krijgen...
Maar veel mensen kennen lijden wel en als het leven dan bijna voorbij is moet dat nog maar even lekker voortduren.

En ja ik geloof ook in een hiernamaals en nee ik geloof niet dat je daar niet komt als iemand zelfmoord pleegt, want daar valt het dan toch een soort onder toch?

Iedereen interpreteert geloof op zijn eigen manier. Maar er is volgens het christelijke geloof een verschil tussen doden en laten sterven. Dus pijnbestrijding en slaapmedicatie is gewoon geaccepteerd. Een middel wat een hartstilstand opwekt valt echter onder doden, en dat valt niet goed met het geloof te rijmen.

Linkje met uitleg hoe er wordt gekeken naar zelfmoord. (een christen gaat gewoon nog naar de hemel ;) )

https://www.gotquestions.org/Nederlands/zelfmoord-Bijbel.html

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:04

journee schreef:
DuoPenotti schreef:

Iedereen interpreteert geloof op zijn eigen manier. Maar er is volgens het christelijke geloof een verschil tussen doden en laten sterven. Dus pijnbestrijding en slaapmedicatie is gewoon geaccepteerd. Een middel wat een hartstilstand opwekt valt echter onder doden, en dat valt niet goed met het geloof te rijmen.

Linkje met uitleg hoe er wordt gekeken naar zelfmoord. (een christen gaat gewoon nog naar de hemel ;) )

https://www.gotquestions.org/Nederlands/zelfmoord-Bijbel.html

Gelukkig is het maar een geloof en hoef je er niet naar te leven als je dat niet wilt.
So far voor de menslievendheid en het mededogen van de gelovigen. Ja, mededogen dat wel, totdat je niet doet wat zij willen.
Stop met oordelen over het levenseinde van een ander. Alsof het al niet moeilijk genoeg is.
Ik hoop en denk dat Dries van Agt en "zijn meisje" het einde gehad hebben wat zij wilden. Dat is mooi. De rest is bijzaak en zeker dat wat gelovige bokkers hiervan vinden.

En dit is al een heeeel stuk milder dan wat ik een half uurtje geleden hier gepost hebt en toch maar weer verwijder heb.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:48

anjali schreef:
pien_2010 schreef:

Het schijnt dat hij zelf niet veel herdenking wilde want de uitvaart was in besloten kring en voor zover ik weet ook niet kerkelijk. Op zich vrij apart omdat bekende personen vaak een hele mooie openbare uitvaart krijgen met veel gasten en veel "toeters en bellen".

Jij kent deze mensen? Of baseer je nu gewoon je hele verhaal op wat jij denkt? Niet iedereen wil een uitvaart met toeters en bellen. Maar jij doet nu net alsof de euthanasie een schande is, terwijl de familie dat waarschijnlijk niet zo ervaart, gezien hen openheid hierover.

Ik respecteer je andere mening, maar je maakt er nu wel een heel verhaal van...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:54

Dus hij heeft zijn vrouw meegezogen in de dood en wilde geen herdenking? Stop nu eens met je aannames Anjali.

Wij weten hier echt geen ene snars van. Het is gegaan zoals het gegaan is. Lekker boeiend wat jij en ik er van vinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:59

Die mensen hebben op gepaste wijze op hun eigen manier afscheid van het leven genomen.
Respecteer dat.

Leven en laten leven.
Sterven en laten sterven.

Ieders goed recht omdat naar eigen wil te doen als je de "gelukkige" keus hebt...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:02

"Mijn mannetje", mijn paard,hond, of wat ik op dat moment dat ik ga hemelen zou hebben, die laat ik zo verzorgd mogelijk achter d.m.v. mijn testament en ik zou beslist willen dat zij nog een lange tijd hun aardse leven mogen genieten. Omdat ik het leven kostbaar vind en in de hand van God die ieder schepsel terughaalt op Zijn tijd. En ik wil ook de rituelen die horen bij een R.K. overlijden en die krijg je alleen bij een "natuurlijk" overlijden. Echter iedereen mag van mij doen wat hij\zij wil hoor ,ik was altijd al voor een "verzuiling" van de maatschappij omdat iedereen dan zijn\haar eigen gang kan gaan zonder dat andersdenkenden daar iets mee te maken hoeven te hebben. Overigens snap ik al de 'fans' hier van van Agt niet want hij was als vroegere politicus een fervent tegenstander van abortus en dat zijn de momenteel postende Bokkers niet bepaald als ik me hun mailgeschiedenis herinner.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:04

Dus als het je niets kan schelen is je hierbovenstaande post totaal overbodig. Ik begrijp echt niet welk punt je wilt maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:05

Het gaat hier niet om politiek, maar om twee oude mensen die van elkaar hielden.
Althans...voor mij dan :o

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:08

rien10 schreef:
Dus hij heeft zijn vrouw meegezogen in de dood en wilde geen herdenking? Stop nu eens met je aannames Anjali.

Wij weten hier echt geen ene snars van. Het is gegaan zoals het gegaan is. Lekker boeiend wat jij en ik er van vinden.

Ik dacht dat in het christendom geijkt wordt op nederigheid. Dan lijkt mij een uitvaart zonder toeters en bellen wel degelijk passend. En als de kerken net zo'n kijk hebben op euthanasie als anjali, is het ook niet zo vreemd dat er geen uitvaart in de kerk is.

Geen idee wie de beste man was, maar mooi dat ze op deze manier samen zijn gegaan. Een mens moet al genoeg lijden, zeker als ze op het einde ziek worden.

Jammer dat er je deze discussie per se wilt doorzetten, anjali. Immers, enkel god kan/mag/heeft het goddelijke recht te (ver)oordelen ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:10

anjali, jij moet je leven lekker leven zoals je wil en ook je dood ingaan zoals jij dat wil. Maar laat een ander ook in zijn waarde. Waarom zou je alleen al steeds willen zeggen dat jij het er niet mee eens bent? Wat heeft een ander aan jouw mening?

Je beweert in dit topic hele gekke dingen gebaseerd op enkel aannames. Ook lijken de regels rondom euthanasie niet tot je door te dringen als je nu nog steeds denkt dat meneer zijn vrouw mee heeft genomen de dood in. Als je de discussie aan wil gaan raad ik je aan je toch wat meer in te lezen zodat je ook wel de feiten kent.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:11

Shirley schreef:
Het gaat hier niet om politiek, maar om twee oude mensen die van elkaar hielden.
Althans...voor mij dan :o

Inderdaad, ik vind het echt super lief dat ze dit hebben kunnen doen op een manier die voor hen het best passend was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:16

Open alsjeblieft een eigen topic om over wel of niet euthanasie en het christendom te discussiëren ipv hier. Het gaat hier over het overlijden van meneer van Agt. Niet om wel of geen euthanasie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:17

denisesilver schreef:
Jammer dat er je deze discussie per se wilt doorzetten, anjali.

en iedereen die er nog wat over wil zeggen :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:18

Cer schreef:
denisesilver schreef:

Mee eens. Respectloos.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:22

Ik snap jullie.
Dan wil ik nog dit zeggen: Dank u meneer van Agt, voor uw inzet voor Nederland. Rust zacht, samen met uw meisje.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:30

rien10 schreef:
Ik snap jullie.
Dan wil ik nog dit zeggen: Dank u meneer van Agt, voor uw inzet voor Nederland. Rust zacht, samen met uw meisje.

En als u mij toestaat, waarde Rien, zou ik uitermate gaarne hieraan wensen toe te voegen: "Dank u voor uw welsprekendheid en exquise beheersing van onze taal en de zeer grote mate van fatsoen waarin u in woord en daad optrad richting politieke tegen- en medestanders en de mensheid in de ruimste zin des woords."

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:31

anjali schreef:
journee schreef:
Ik begrijp Anjali's standpunt wel dat euthanasie volgens het christendom niet is toegestaan. In de link hieronder wordt uitleg gegeven over de vraag waarom dit zo is. Dit neemt echter niet weg dat iedereen het leven en zijn geloof op zijn eigen manier beleeft. En dat iedereen hierin zijn eigen keuzes maakt.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27697/rechtvaardiging-actieve-euthanasie/

@Journee, bedankt voor de link! Helemaal zoals ik erover denk.

Jouw mening over euthanasie is jouw goed recht, maar bij de opmerking over dat de heer Van Agt zijn vrouw mee had gesleept ging mijn vrij lange haar overeind staan. En niet alleen het mijne als ik de reacties zo lees. Het gaf blijk van het feit dat je je niet goed had ingelezen over de zeer strenge regels rond euthanasie én de gezondheid van mevrouw Van Agt.
Waar ik persoonlijk veel moeite mee heb bij religies is het opleggen van hun norm aan anderen als zijnde dé norm. Dat komt erg dwingend over en bij dwang neigen erg veel mensen om zich daar tegen af te zetten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:33

Cowboy55 schreef:
rien10 schreef:
Ik snap jullie.

En als u mij toestaat, waarde Rien, zou ik uitermate gaarne hieraan wensen toe te voegen: "Dank u voor uw welsprekendheid en exquise beheersing van onze taal en de zeer grote mate van fatsoen waarin u in woord en daad optrad richting politieke tegen- en medestanders en de mensheid in de ruimste zin des woords."

Voor deze waardevolle aanvulling dank ik u welgemeend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:47

Cer schreef:
denisesilver schreef:

Eens hoor :j

Aan naasten alle sterkte gewenst.