Belasting op frisdrank

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43533
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:54

purny schreef:
Maar soja is toch niet milieuvriendelijk? Zo gezond is al die vegan niet.

De voetafdruk van soja is veel kleiner dan van bv koemelk, er is ook veel minder water voor nodig en soja voor menselijke consumptie wordt deels in Europa en deels op verantwoorde manier verder weg geteeld, maar er worden geen regenwouden meer voor gekapt.

OleJon
Berichten: 2531
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 01:48

Supervixen schreef:
leeslampje schreef:
Tjonge. Dan is alcoholvrij (of alcoholarm) bier straks duurder dan gewoon bier met meer alcohol? (heb even geen rekensommetje gemaakt)


Dat zou toch van de zotte zijn. Dan moedig je alcoholgebruik ook weer aan.
Ik snap ook niet dat de btw hierop verhogen geen probleem is, maar op groente en fruit verlagen.. dat is te moeilijk??

En waar ligt de grens? De volgende stap is al het witbrood 20 cent duurder maken, want er zit niet genoeg vezel in? Een prijsverhoging voor al het frituurvet en snacks?


Een tax op zuivel en vlees, dat is het volgende. En ook al geopperd

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 02:28

Nog weer een reden om in Duitsland inkopen te doen...

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 02:55

Het is wel duidelijk dat NL ernstig om geld verlegen zit met alle (aankomende) verhogingen. Gaan we weer richting dalende koopkracht en recessie?

Supervixen

Berichten: 13025
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 07:44

tamary schreef:
Yessy schreef:
Fijn, alsof de alternatieven voor melk nog niet duur genoeg zijn. Zelf kan ik prima tegen melk maar een aantal gezinsleden doen het er niet zo lekker op. Maar haver- en sojamelk zijn nu al minstens 1,5x zo duur en dat wordt dus alleen maar duurder. Toch treurig voor een product wat beter voor de wereld zou moeten zijn..

Havermelk kan je heel makkelijk zelf maken.

Ik snap de intentie wel, maar de uitvoering heeft zijn tekortkomingen.
Toch is een suikertax in verschillende landen wel degelijk succesvol gebleken, ook omdat de fabrikanten dan plotseling wel de recepten kunnen aanpassen O:) . Halfbakken eindproduct zou wel eens door gelobby kunnen komen en niet enkel door krakkie IT belasting systeem.


Dan ben ik benieuwd hoe ze hun recept gaan aanpassen, want ook suikervrij wordt belast.

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 07:56

Forcalquier schreef:
Het is wel duidelijk dat NL ernstig om geld verlegen zit met alle (aankomende) verhogingen. Gaan we weer richting dalende koopkracht en recessie?

Inderdaad, dan gaan we maar weer graaien over de ruggen van de gewone mens :(
We verbruiken steeds minder gas, hebben een vast contract, en toch worden de kosten maandelijks hoger, dus niet alleen op voeding, maar zeker ook energie en brandstoffen :n

Anne_GTI schreef:
Nog weer een reden om in Duitsland inkopen te doen...

:j Doen wij de laatste tijd inderdaad weer meer.
Ben niet van plan BV Nederland extra te sponsoren, nog meer dan alles waar we toch al op belast worden.

Pallatin

Berichten: 2553
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:53

tamary schreef:
Yessy schreef:
Fijn, alsof de alternatieven voor melk nog niet duur genoeg zijn. Zelf kan ik prima tegen melk maar een aantal gezinsleden doen het er niet zo lekker op. Maar haver- en sojamelk zijn nu al minstens 1,5x zo duur en dat wordt dus alleen maar duurder. Toch treurig voor een product wat beter voor de wereld zou moeten zijn..

Havermelk kan je heel makkelijk zelf maken.

Ik snap de intentie wel, maar de uitvoering heeft zijn tekortkomingen.
Toch is een suikertax in verschillende landen wel degelijk succesvol gebleken, ook omdat de fabrikanten dan plotseling wel de recepten kunnen aanpassen O:) . Halfbakken eindproduct zou wel eens door gelobby kunnen komen en niet enkel door krakkie IT belasting systeem.

In het buitenland is de hoogte van de belasting naar rato dus meer suiker is meer belasting. Ik snap niet waarom dat hier ook niet zo gaat. Het is bizar dat suikervrije frisdrank net zoveel wordt belast als gewone fris… zo stimuleer je fabrikanten toch ook niet.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:01

Yessy schreef:
Fijn, alsof de alternatieven voor melk nog niet duur genoeg zijn. Zelf kan ik prima tegen melk maar een aantal gezinsleden doen het er niet zo lekker op. Maar haver- en sojamelk zijn nu al minstens 1,5x zo duur en dat wordt dus alleen maar duurder. Toch treurig voor een product wat beter voor de wereld zou moeten zijn..


Gisteren bij de aldi had ik halfvolle melk voor 1,10 en soyamelk voor 80 cent..

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:24

De suikervrije frisdrank is nu ook niet bepaald gezond.
Ik baal juist dat er voortaan overal die chemische rommel in zit. Smaakt ook nergens naar. Ik drink niet vaak fris. Maar wil ik dan een glas cola doe dan ook met suiker.
Dus in die zin snap ik nog wel dat de met zoetstof gesuikerde rommel net zo goed duurder word.

Maar het gegraai van onze overheid.
Weet wel wat posten om te besparen. Schiet harder op dan burgertje pesten...

Toch eens kijken wat vanuit Nederweert dichtste bij is in Duitsland. En dan meteen shampoo enz.

koeke

Berichten: 872
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:48

Yessy schreef:
koeke schreef:
Sojadrink zit geen verbruiksbelasting op en dat blijft zo volgens mij zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0005802/2023-02-13 Erwtendrink meen ik ook niet. Reden is dat die qua eiwitgehalte vergelijkbaar zijn met koemelk.

Ik betaal voor sojadrink overigens veel minder dan voor koemelk.

Interessant! Dus dan geldt voor gezoete soja mogelijk hetzelfde als voor (chocolade)melk.

Nu ben ik wel benieuwd waar jij je sojadrink vandaan haalt!
Ik heb deze https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... k-ongezoet Met Premium ook nog 10% korting.

OleJon
Berichten: 2531
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:33

Sansevieria schreef:
Forcalquier schreef:
Het is wel duidelijk dat NL ernstig om geld verlegen zit met alle (aankomende) verhogingen. Gaan we weer richting dalende koopkracht en recessie?

Inderdaad, dan gaan we maar weer graaien over de ruggen van de gewone mens :(
We verbruiken steeds minder gas, hebben een vast contract, en toch worden de kosten maandelijks hoger, dus niet alleen op voeding, maar zeker ook energie en brandstoffen :n

Anne_GTI schreef:
Nog weer een reden om in Duitsland inkopen te doen...

:j Doen wij de laatste tijd inderdaad weer meer.
Ben niet van plan BV Nederland extra te sponsoren, nog meer dan alles waar we toch al op belast worden.

Dit dus

xSagan
Berichten: 685
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:38

DuoPenotti schreef:
De suikervrije frisdrank is nu ook niet bepaald gezond.
Ik baal juist dat er voortaan overal die chemische rommel in zit. Smaakt ook nergens naar. Ik drink niet vaak fris. Maar wil ik dan een glas cola doe dan ook met suiker.
Dus in die zin snap ik nog wel dat de met zoetstof gesuikerde rommel net zo goed duurder word.

Maar het gegraai van onze overheid.
Weet wel wat posten om te besparen. Schiet harder op dan burgertje pesten...

Toch eens kijken wat vanuit Nederweert dichtste bij is in Duitsland. En dan meteen shampoo enz.



Hier nog één die baalt van chemisch zoetstof. Al een paar keer hevige maagzuur klachten van gekregen, dus dan maar de echte zooi. XD

Ik kom suikervrij snoep ook zoveel tegen bijvoorbeeld waar die zoetstof ook in zit. Best lastig en meteen goede manier om te minderen. XD

Pallatin

Berichten: 2553
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:14

Dat suikervrije frisdrank niet gezond is zal best maar dan kunnen we beter water drinken :D
Ik vind een glaasje 0% suiker limonade prima smaken en er zit geen suiker in. Gaan ze vruchtensap dan ook belasten?

purny

Berichten: 27662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 23:36

Pallatin schreef:
Dat suikervrije frisdrank niet gezond is zal best maar dan kunnen we beter water drinken :D
Ik vind een glaasje 0% suiker limonade prima smaken en er zit geen suiker in. Gaan ze vruchtensap dan ook belasten?

Ik heb sowieso de reden nooit gesnapt waarom een fles slimpie duurder moet zijn dan een fles gewone limonade.

Supervixen

Berichten: 13025
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 07:45

Pallatin schreef:
Dat suikervrije frisdrank niet gezond is zal best maar dan kunnen we beter water drinken :D
Ik vind een glaasje 0% suiker limonade prima smaken en er zit geen suiker in. Gaan ze vruchtensap dan ook belasten?


Ja ook.

Lithya

Berichten: 2540
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 07:52

Heb gelezen dat dit in Engeland al wordt gedaan en kindergebitten aanzienlijk zijn verbeterd.

Supervixen

Berichten: 13025
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 08:27

Ik vind gewoon dat ik gestraft wordt voor het feit dat ik elke dag geniet van 1 glaasje sinas of cola light naast alle thee en water die ik verder drink.
Terwijl ik geen overgewicht heb, marathons loop en niet rook of drink.
Ok, is misschien net wat in het extreme getrokken, maar toch.
Zelfde met dat ik gestraft wordt voor het feit dat anderen hun plastic verpakkingen op straat gooien.
Zo jammer. Maar onze maatschappij zit zo in elkaar.

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:30

Hoewel ik de intentie erachter enigszins kan begrijpen vind ik het enorm betuttelend. Het kleine beetje frisdrank dat wij halen gaan wij wel over de grens halen. Net zoals de benzine en rookwaren. :+

simongek

Berichten: 5350
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:12

Lithya schreef:
Heb gelezen dat dit in Engeland al wordt gedaan en kindergebitten aanzienlijk zijn verbeterd.



In engeland wordt de opbrengst ook goed besteed. In nederland gaat het naar de schatkist.

Ook is het daar hoe meer suiker hoe meer belasting. Hier betaal je voor alles evenveel ook frisdrank zonder suiker. Grote onzin dus.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:26

En voor havermelk en rijstmelk dat je niet even lekker drinkt als frisdrank. -O- en als het voor ons duurder wodt zal hetvoor de fabrikanten die er toetjes en zo van maken ook duurder worden vrees ik.

simongek

Berichten: 5350
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:33

karuna schreef:
En voor havermelk en rijstmelk dat je niet even lekker drinkt als frisdrank. -O- en als het voor ons duurder wodt zal hetvoor de fabrikanten die er toetjes en zo van maken ook duurder worden vrees ik.



Het is gewoon weereen melkkoe voor de overheid.

Boodschappen zijn al schreeuwend duur geworden en nu nog een schepje erboven op.

Bij ons in de gemeente stijgen de lasten aankomend jaar ongeveer 200 euro voor een gemiddeld huishouden.

Boodschappen nog duurder. Het is allemaal niet meer op te brengen.

FrNo

Berichten: 3683
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Belasting op frisdrank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:35

Ik heb gisteren al een hoop frisdrank ingeslagen.

CastaMickey

Berichten: 7262
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:53

purny schreef:
Maar soja is toch niet milieuvriendelijk? Zo gezond is al die vegan niet.


De soja voor menselijke consumptie is veeeeele malen milieuvriendelijker dan de soja voor dierlijke consumptie. De soja die de koeien eten waar je vervolgens melk van koopt in de supermarkt. De soja die voor ontbossing zorgt is soja voor veevoer. En een koe vreet veel meer soja dan dat er in een glaasje sojamelk terecht komt.
En wie zich zorgen maakt over hormonen in soja moet zich misschien bedenken dat koemelk letterlijk moedermelk is

Maar los hiervan is die hele limonadetaks echt de grootste onzin. Moedermelk voor kalfjes (evt met een hoop suiker en cacao) is een 1e levensbehoefte voor mensen dus dat wordt vrijgesteld. Tragisch dat de zuivellobby hier zo veel invloed op gehad heeft. Het gaat ze idd echt niet om gezondheid, maar het is weer een mooie manier om de kas wat te spekken want mensen blijven het toch wel kopen. Dan maar proberen om wat vaker naar Duitsland te gaan, kunnen we meteen tanken met z'n allen:+

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:14

CastaMickey schreef:
purny schreef:
Maar soja is toch niet milieuvriendelijk? Zo gezond is al die vegan niet.


De soja voor menselijke consumptie is veeeeele malen milieuvriendelijker dan de soja voor dierlijke consumptie. De soja die de koeien eten waar je vervolgens melk van koopt in de supermarkt. De soja die voor ontbossing zorgt is soja voor veevoer. En een koe vreet veel meer soja dan dat er in een glaasje sojamelk terecht komt.
En wie zich zorgen maakt over hormonen in soja moet zich misschien bedenken dat koemelk letterlijk moedermelk is

Maar los hiervan is die hele limonadetaks echt de grootste onzin. Moedermelk voor kalfjes (evt met een hoop suiker en cacao) is een 1e levensbehoefte voor mensen dus dat wordt vrijgesteld. Tragisch dat de zuivellobby hier zo veel invloed op gehad heeft. Het gaat ze idd echt niet om gezondheid, maar het is weer een mooie manier om de kas wat te spekken want mensen blijven het toch wel kopen. Dan maar proberen om wat vaker naar Duitsland te gaan, kunnen we meteen tanken met z'n allen:+


https://www.demolenaar.nl/grondstoffen/ ... rvaardigen.

Citaat:
In 2020 was 96 procent van de in mengvoer verwerkte soja (sojameel en hullen) duurzaam gecertificeerd


Nog een aanvulling
https://www.foodagribusiness.nl/minder- ... -en-cacao/

Citaat:
De Nederlandse import van soja en sojaproducten is in twintig jaar met 21% afgenomen.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De import van enkele andere producten die de Europese Unie associeert met ontbossing en landdegradatie is juist sterk toegenomen.

De import van hout en houtproducten nam met 125% toe, die van cacao met 67%


Ontbossing
In hoeverre de Nederlandse import rechtstreeks invloed heeft op ontbossing is niet in de cijfers verwerkt. De Nederlandse veevoerindustrie gebruikt gecertificeerde soja met garanties dat voor die hoeveelheid soja geen bos gekapt is.

In mei van dit jaar heeft de Europese Raad nieuwe regels vastgesteld die ervoor moeten zorgen dat de consumptie en handel in de EU niet bijdragen aan ontbossing en verdere aantasting van bos-ecosystemen. Ontbossing en bosdegradatie worden vooral veroorzaakt doordat er wereldwijd steeds meer landbouwgrond bij komt, vermeldt CBS.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-12-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 13025
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 12:16

Ja ik denk dat ik ook wat vaker naar Duitsland ga. Ik woon maar 10 minuten rijden van de Duitse grens.

Van die plastic tax hoor je trouwens ook niks meer. Of het nou geholpen heeft. En iederen is die prijsverhoging alweer 'vergeten'.
Dat gaat straks met die limonadetax ook. Prijs verhogen en na een jaar is er geen haan meer die ernaar kraait en toch mooi kassa.