Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:00

secricible schreef:
germie schreef:
https://www.ad.nl/politiek/waar-staat-d ... ~aab8e9c8/

Als je dit zo leest, dan heeft de PVV echt volledig gelijk. Ze zijn duidelijk niet tegen asielzoekers, maar tegen gelukszoekers. Ze willen het huidige beleid goed aanpakken, en zijn er echt voor de burger. Ook hebben ze volledig gelijk met het klimaat. Ik lees hier niets over een Nexit, maar alleen over minder betalen. En daar ben ik het dan ook wel mee eens. Een Nexit komt er toch niet.
Mensen willen weer betaalbaar wonen en leven en een toekomst hebben. Je wilt de kinderen weer een woning gunnen zodat ze niet oneindig bij jou thuis blijven wonen, betaalbaar de woning verwarmen, betaalbare zorg, betaalbaar vervoer, gewoon alles wat onder de eerste levensbehoeften valt. Alles wat Rutte heeft afgebroken.
De keuze van de Nederlander voor de PVV snap ik dus echt wel als ik dit lees.

Je bedoelt dat jij vindt dat de pvv gelijk heeft :)

Geen enkele andere partij komt beter overeen met wat ik belangrijk vind. Maar het wil dus niet zeggen dat PVV stemmers racistisch zijn, juist niet. Maar ze willen wel een toekomst voor zichzelf en hun familie.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:03

Eretria schreef:
In het laatste topic had iemand gereageerd diens broertje zich zorgen maakte ivm transgender te zijn.
Dat is niet nodig. Geert zijn standpunt is dat hij vind dat een 16 jarig kind niet zomaar ondoordacht van geslacht moet kunnen veranderen. Hij noemde verder nog de transgender die daar wel een lange tijd goed over na heeft gedacht, met artsen gesproken heeft, etc… en dat hij daar respect voor had. Het filmpje is vast nog wel te vinden. Hij wordt heus niet overal uitgesloten omdat hij transgender is :)

Dat kan een 16 jarige nu ook niet zomaar hoor…
De transgender wet ziet er op toe dag je vanaf 16 je geslacht kan laten veranderen voor de wet. Dat heeft niks met lichamelijke verandering te maken, maar maakt een mega groot verschil in het leven van die mensen.
Wilders z’n reactie: welke gek verzint dit
Maar wil je een goed resultaat behalen is hormoonremming voor de pubertijd wel essentieel. En dat heeft geen blijvend effect als je ermee stopt later.
De meeste transgenders weten doordat er nu meer openheid over is, meer over wordt gesproken al heel jong dat ze transgender zijn.
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 23-11-23 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:04

Pfff princequillo.. Lees anders gewoon even voordat je eenzelfde opmerking maakt :=.
Ik heb duidelijk in een later bericht geschreven dat ik het wellicht niet goed heb omschreven, maar daar wordt lekker overheen gelezen. Prima, ik heb betere dingen te doen dan aan elke halflezer uit te leggen wat hierboven al te lezen valt. Iedereen veel plezier in het topic nog!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:04

GW wil tevens TBS afschaffen lees ik… koekoek

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:05

Yv_ schreef:
@Cowboy55
Zeker, ik denk dat jullie mijn antwoord gewoon verkeerd begrijpen, of dat ik het niet duidelijk heb gezegd. Het enige dat ik namelijk over een moslimschool aankaart, is mijn VRAAG waarom het ongrondwettelijk is om die te sluiten. Niets meer en niets minder. Waarom ik die specifiek aanhaal is omdat voorgangers boven mij het over die school hebben en ik me dus afvraag waarom het ongrondwettelijk is. Maar mijn vraag wordt met een vraag beantwoord, heel verhelderend.

Omdat in de grondwet godsdienstvrijheid is opgenomen.
En als je dat wil behouden, zou dat voor alle godsdiensten moeten gelden, en niet voor allemaal behalve Islam, toch?
Je moet je ook afvragen of je het wil dat mensen dan in gesloten ruimtes alsnog hun onderwijs gaan geven. (want zo gaat dat dan natuurlijk)
Dan heb je er 0 zicht op wat er gebeurt.
Je kunt natuurlijk ook proberen godsdienstvrijheid uit de grondwet te halen. Dan kun je mensen weer gaan vervolgen voor het uiten van hun geloof. Net zoals in de middeleeuwen zeg maar.

Germie ze zijn nationalistisch. En dat ligt vrij dicht bij elkaar blijkt uit de geschiedenis, en de huidige conflicten in de wereld.
Als je autochtone bevolking meer rechten geeft dan allochtone, dan ben je wel discriminerend bezig.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:06

Yv_ schreef:
Pfff princequillo.. Lees anders gewoon even voordat je eenzelfde opmerking maakt :=.
Ik heb duidelijk in een later bericht geschreven dat ik het wellicht niet goed heb omschreven, maar daar wordt lekker overheen gelezen. Prima, ik heb betere dingen te doen dan aan elke halflezer uit te leggen wat hierboven al te lezen valt. Iedereen veel plezier in het topic nog!

Rustig hoor, ik kan niet alles bij lezen, heb ook nog werk :')

Polarize

Eretria schreef:
In het laatste topic had iemand gereageerd diens broertje zich zorgen maakte ivm transgender te zijn.
Dat is niet nodig. Geert zijn standpunt is dat hij vind dat een 16 jarig kind niet zomaar ondoordacht van geslacht moet kunnen veranderen. Hij noemde verder nog de transgender die daar wel een lange tijd goed over na heeft gedacht, met artsen gesproken heeft, etc… en dat hij daar respect voor had. Het filmpje is vast nog wel te vinden. Hij wordt heus niet overal uitgesloten omdat hij transgender is :)

En in zijn partijgromma zit onder andere, zoals het verwoord is "gemeenten werken niet mee aan gendermaatregelen, klimaatwaanzin en diversiteitsgeneuzel". De manier waarop het verwoord is zegt al genoeg. Als iemand er nog respect voor heeft gaat die het niet zo verwoorden.
Net zoals
"De nationaal coördinator tegen discriminatie en racisme gaat wat ons betreft een ander baantje zoeken." Hij is echt niet van plan om ook maar een tikje discriminatie tegen te gaan of mensen te helpen. En dat is waar die groepen zich zorgen om maken.

Cer

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:07

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:09

Yv_ schreef:

O.....wilde net een gooi doen om je vraag te beantwoorden.....Ik denk (denk, dus niet zeker) dat als een school voldoet aan de onderwijsnormen/wetgeving en er geen reden is om aan te nemen dat een school ongrondwettelijke berichten uitdraagt het heel moeilijk wordt om een school te sluiten.....laat staan een groep op een bepaalde religie gestoelde scholen. Op zijn best heb je een aanpak 'van geval tot geval'.

Sluiten omdat 'Moslimschool' en verder niks is ongrondwettelijk. Zou hetzelfde zijn als sluiten omdat 'Katholieke school'.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:11

Eretria schreef:

Dit is dus waarom ik in het vorige topic zei dat het zo jammer is als mensen alles te zwart/wit bekijken, waarna er een hele lijst van denigrerende opmerkingen over PVV stemmers volgde. Als je alles over de hele linie bekijkt, ligt alles een stuk genuanceerder. Grijs dus, en niet zwart of wit. En er komt echt geen extreem rechts beleid, zonder medewerking van de andere partijen is Wilders nergens.

Neemt niet weg dat we nog maar moeten afwachten of VVD overstag gaat en zich aan hun woord houdt. Ik weet wel dat toen de PVV in het verleden is weggelopen en flink naar ze gewezen werd. Mocht de VVD nu hetzelfde trucje uithalen, dan krijgen ze waarschijnlijk van een grote groep een schouderklopje. Dit vind ik echter niet kunnen, en nee, ik ben geen PVV stemmer, maar ik vind wel dat er naar de kiezer moet worden geluisterd.

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:13

Ik geloof echt dat Wilders nog wel een hele grote tegenvaller gaat worden voor zijn achterban.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:14

Een hele groep wegzetten met de uitspraak: stoppen met transgendergeneuzel is niet grijs!

Natuurlijk gaat het tegenvallen. Wat hij wil kan niet. Kan hij niet waarmaken. Kan hij niet uitvoeren. Is niet te betalen. Maar ondertussen wordt er wel schade aangericht en niks opgebouwd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:14

Loretta schreef:
Ik geloof echt dat Wilders nog wel een hele grote tegenvaller gaat worden voor zijn achterban.

Voor de mensen die denken dat heel zijn programma tot op de letter gerealiseerd gaat worden wel ja. Aan hem de schone taak om zijn electoraat uit te leggen dat het zo niet werkt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:15

Dat denken nog veel mensen wel tho. Je hebt niets voor niets nog zoveel mensen die steeds teleurgesteld zijn dat hun partij de beloftes niet waarmaakt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:18

nps schreef:
Ik ben alweer een beetje bijgekomen maar deze uitslag stemt mij ook verdrietig. Frits Wester zei het vanmorgen nog maar een keertje in RTL nieuws - relatief gezien is Nederland echt niet zo’n slecht land als men ons graag doet geloven. We zijn super rijk, worden erg oud, inkomensongelijkheid is relatief erg klein, gemiddeld gezien geven we ons leven een vrij goed cijfer. Waarom zijn we dan toch zo ontevreden? Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen. Is de politiek nou zo slecht, of de burger zo verwend (en slecht geinformeerd). Ik neig toch naar het laatste.

Nederland is een rijk land, dat klopt.
Maar onder Rutte en z’n companen zijn we de afgelopen paar jaar heel snel armer geworden. Kijk naar de prijzen van boodschappen, energie, brandstof, etc.
Tuurlijk zijn er allerlei redenen te bedenken voor de prijsstijgingen (oorlog, etc) maar we zijn ook heel veel meer belastingen (en belasting over belasting) gaan betalen. Alles onder het mom van (energie- / stikstof/wat dan ook ) crisis. Heel veel Nederlanders kunnen de rekeningen amper nog betalen.

Ouderen (mensen die dit land hebben opgebouwd) zaten afgelopen winter in de kou, letterlijk, terwijl asielzoekers opgevangen werden op een cruiseschip en in hotels. Lekker warm en gratis eten.
Asielzoekers krijgen voorrang op een huurwoning.

Het wordt drukker en drukker in ons kleine landje, er komen alleen maar mensen bij. En die mensen staan erg ver van ons af qua cultuur en taal, dus ze integreren niet of nauwelijks en ze zijn oververtegenwoordigd qua criminaliteitscijfers.

Ik vind het jammer dat je niet verder wilt kijken dan “Is de burger zo verwend en slecht geïnformeerd”. Dat is wel heel simpel en makkelijk afdoen van een richting die democratisch gekozen is die je niet aanstaat. Er zijn wel degelijk grote problemen in dit “verwende rijke landje” voor heel veel mensen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:19

Loretta schreef:

Ik ben vooral eerst benieuwd hoe de onderhandelingen gaan lopen met partijen die hij jarenlang voor rotte vis heeft uitgemaakt en hoe hij de stapel oneliners tot realistisch beleid denkt om te bouwen. Dan eerst maar zien of regeren er echt van gaat komen. De teleurstelling zal dan daarna wel komen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:20

_lautje_ schreef:
Eretria schreef:

Dat kan een 16 jarige nu ook niet zomaar hoor…
De transgender wet ziet er op toe dag je vanaf 16 je geslacht kan laten veranderen voor de wet. Dat heeft niks met lichamelijke verandering te maken, maar maakt een mega groot verschil in het leven van die mensen.
Wilders z’n reactie: welke gek verzint dit
Maar wil je een goed resultaat behalen is hormoonremming voor de pubertijd wel essentieel. En dat heeft geen blijvend effect als je ermee stopt later.
De meeste transgenders weten doordat er nu meer openheid over is, meer over wordt gesproken al heel jong dat ze transgender zijn.

Ik vind dat hij ergens gelijk heeft. Toevallig werkt een familielid van mij op een basisschool en daar zit in groep 3 een kind van 6 dat zich ook meer het andere geslacht voelt. Ouders gaan er compleet in mee en er is zelfs een nieuw geboortekaartje rondgestuurd. Ik vind dat ook echt van de zotte. Laat het kind eerst wat opgroeien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:21

Geen 1 partij krijgt alles voor elkaar waar die voor staat. Wat een afkeer op de uitslag zeg _O-

Partijen zijn nooit alleen dus zullen samen moeten regeren.
Duidelijk is wel dat een groot deel van Nederlanders het anders wil zien. En daar zal wel iedereen het mee moeten doen..

PipMarly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:22

nps schreef:
Ik ben alweer een beetje bijgekomen maar deze uitslag stemt mij ook verdrietig. Frits Wester zei het vanmorgen nog maar een keertje in RTL nieuws - relatief gezien is Nederland echt niet zo’n slecht land als men ons graag doet geloven. We zijn super rijk, worden erg oud, inkomensongelijkheid is relatief erg klein, gemiddeld gezien geven we ons leven een vrij goed cijfer. Waarom zijn we dan toch zo ontevreden? Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen. Is de politiek nou zo slecht, of de burger zo verwend (en slecht geinformeerd). Ik neig toch naar het laatste.

_/-\o_

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:25

9% van de azielzoekers die zich voor het eerst melden komt uit een veilig land. De andere zijn echte vluchtelingen.
Mensen die hun leven niet zeker zijn.

In 2022 kwamen ruim 400000 mensen naar Nederland. 49000 mensen hiervan was een azielzoeker.
49000 mensen waarvan de meeste hun leven niet zeker zijn in hun thuisland.
Die als ze niet werken een uitvreter zijn die gratis eten krijgt. Als hij wel werkt een baneninpikker is.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:26

@eretria, je bezeft je wel dat zo'n kind ook niks gedaan krijgt qua hormonen of wat dan ook? Als die nu gelukkiger is met ander haar en kleren, waarom dan niet? Op het moment dat de puberteit komt, kind groeit op, zullen er wel echt serieuze gesprekken komen over hoe en wat.

Heel veel trans mensen zijn juist doodongelukkig omdat ze het al langer wisten, maar nooit de kans kregen om de juiste zorg en support te krijgen. Een kind van 6 een andere naam laten gaan en de kleren laten dragen die die wil is lang niet zo schadelijk. Daar is niks permanents aan.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:29

AppleSter schreef:
nps schreef:

Nederland is een rijk land, dat klopt.
Maar onder Rutte en z’n companen zijn we de afgelopen paar jaar heel snel armer geworden. Kijk naar de prijzen van boodschappen, energie, brandstof, etc.
Tuurlijk zijn er allerlei redenen te bedenken voor de prijsstijgingen (oorlog, etc) maar we zijn ook heel veel meer belastingen (en belasting over belasting) gaan betalen. Alles onder het mom van (energie- / stikstof/wat dan ook ) crisis. Heel veel Nederlanders kunnen de rekeningen amper nog betalen.

Ouderen (mensen die dit land hebben opgebouwd) zaten afgelopen winter in de kou, letterlijk, terwijl asielzoekers opgevangen werden op een cruiseschip en in hotels. Lekker warm en gratis eten.
Asielzoekers krijgen voorrang op een huurwoning.

Het wordt drukker en drukker in ons kleine landje, er komen alleen maar mensen bij. En die mensen staan erg ver van ons af qua cultuur en taal, dus ze integreren niet of nauwelijks en ze zijn oververtegenwoordigd qua criminaliteitscijfers.

Ik vind het jammer dat je niet verder wilt kijken dan “Is de burger zo verwend en slecht geïnformeerd”. Dat is wel heel simpel en makkelijk afdoen van een richting die democratisch gekozen is die je niet aanstaat. Er zijn wel degelijk grote problemen in dit “verwende rijke landje” voor heel veel mensen.

De burger is slecht geïnformeerd inderdaad, qua belastingdruk is Nederland amper een middenmoter.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diver ... 0Nederland.

De prijsstijgingen zijn niet direct iets waar je als regering invloed op hebt.

Op het basis van hun oude stemgedrag verwacht ik weinig nieuws eigenlijk, gewoon weer met de VVD meestemmen economisch.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:31

Etita en wat verschil maakt dat in jouw leven dat doe mensen dat doen?
Voor dat kind kan het namelijk het verschil zijn tussen gelukkig en ongelukkig.
Als ouder maak je niet zomaar zo’n stap. Niemand wil graag transgender zijn. Niemand wil dat zijn kind transgender is. Want het is vreselijk. Maar je bent het en je kan er niet aan ontsnappen.

En mijn broertje was 2 toen hij het wist. Maar 35jaar geleden wist niemand er nog van.
Zijn leven had heel veel beter geweest als hij nu was geboren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:34

Polarize schreef:
@eretria, je bezeft je wel dat zo'n kind ook niks gedaan krijgt qua hormonen of wat dan ook? Als die nu gelukkiger is met ander haar en kleren, waarom dan niet? Op het moment dat de puberteit komt, kind groeit op, zullen er wel echt serieuze gesprekken komen over hoe en wat.

Heel veel trans mensen zijn juist doodongelukkig omdat ze het al langer wisten, maar nooit de kans kregen om de juiste zorg en support te krijgen. Een kind van 6 een andere naam laten gaan en de kleren laten dragen die die wil is lang niet zo schadelijk. Daar is niks permanents aan.

Eigenlijk snap ik niet zo goed waarom ze dit soort onderwerpen niet aan de medische wereld en de wetenschap over laten. Waarom moet de politiek zich zo nodig bemoeien of iemand wel of geen medicijnen krijgt.
Ik eet er geen boterham minder om als een ander de zorg krijgt die hij/zij nodig heeft.