Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:19

... in principe worden ze daar wel op gebouwd.

(Al ben ik nog niet vergeten dat een stel sukkelaars in het Californische Diablo Canyon een kerncentrale wilden bouwen boven op de San Andreas breuklijn.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:35

Er zijn natuurlijk een hoop veiligheidseisen waar ze aan moeten voldoen inderdaad.. Maar als je dan leest dat de centrale van Borssele een aardbeving van 5.2 aan kan.. en ik heb hier vlakbij Roermond zelfs 5.8 meegemaakt.. Zó veilig vind ik 5.2 dan ook weer niet.
En qua overstromen kan hij een paar meter meer aan dan de maximale waterhoogte in 1953, maar met de stijgende zeespiegel en het extremere weer vind ik dat ook niet echt een heel ruime marge.
Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik vertrouw die centrales dus nooit 100%, ik vind het risico simpelweg te groot voor een dichtbevolkt land als Nederland.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:39

Hier ook geen voorstander van kerncentrales, mij een te makkelijk doelwit voor terrorisme en je blijft nog jaren met het afval zitten. Ik bepaal mijn keuze door te kijken wat ik belangrijk vind, en dan eens kijken wat elke partij daarover zegt, van de stemwijzers word ik niets wijzer en aan onderbuikgevoel of een lijsttrekker sympathiek vinden doe ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:28

8nnemiek schreef:
En die in Fukuchima? Die was volgens mij prima gebouwd.. en toch ging het mis.
Geen enkele kerncentrale kan een bom overleven, of een overstroming.

1-4 zijn te laag gebouwd en tegen adviezen van lokale experts in. 5 & 6 staan gewoon veilig hebben ook geen last gehad bij die tsunami toen.

Thorium & ITER zijn minimaal nog 35 jaar verwijderd van een werkende eerste reactor. Dat is dus grofweg 2060 op zijn vroegst en de meest optimistische datum voor naar 0 is 2050. Korte termijn opties zijn goed OV en halveren energie verbruik naast zoveel mogelijk zon & wind.

Ik twijfel nu tussen SP en GL/PvdA combi. Rest is om verschillende redenen geen optie, of relipartij of te nieuw of te klein of vertegenwoordigd mij zeker niet/heeft geen oplossingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:28

Fukishima...aardbeving, tsuniami. Lijkt me dat je daar vrij weinig op kan bouwen wat 100% zeker helemaal heel blijft. Er is maar 1 dode gevallen en zelfs daarvan is niet 100% zeker te zeggen dat het door straling komt. Er gaan ook heel veel mensen dood bij het aanleggen van windparken. En het probleem is, met alleen zonnepanelen en windmolens gaan we het niet redden. Nu niet, maar over een paar jaar ook niet. Er is altijd aanvulling nodig van andere bronnen. Dus welke bron is dan geschikt als kernenergie afvalt? Daar hoor je niemand over, en dat zou wel eerlijk zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:34

SusanH schreef:
Fukishima...aardbeving, tsuniami. Lijkt me dat je daar vrij weinig op kan bouwen wat 100% zeker helemaal heel blijft. Er is maar 1 dode gevallen en zelfs daarvan is niet 100% zeker te zeggen dat het door straling komt. Er gaan ook heel veel mensen dood bij het aanleggen van windparken. En het probleem is, met alleen zonnepanelen en windmolens gaan we het niet redden. Nu niet, maar over een paar jaar ook niet. Er is altijd aanvulling nodig van andere bronnen. Dus welke bron is dan geschikt als kernenergie afvalt? Daar hoor je niemand over, en dat zou wel eerlijk zijn.

Hangt er van af of je denkt dat we door kunnen zoals voorheen maar dan met een (mix van) fossielvervanger(s) of dat je daar twijfels over hebt en je afvraagt of we niet heel radicaal maatschappij en economisch systeem moeten omgooien.
En aangezien technologie geen alles oplosser is en er al in de investeringswereld grote twijfels zijn over kostenplaatje en beschikbaarheid nodige grondstoffen ...

En nee daar gaat iets als GL ook plat op, want zulke slecht nieuws berichten hoor je niet vanuit gangbare hoek. Enkel van wetenschappers en wat andere experts die eens kritisch gingen rekenen over kosten en beschikbaarheid van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:37

tamary schreef:
Korte termijn opties zijn goed OV en halveren energie verbruik naast zoveel mogelijk zon & wind.

Energie besparen is absoluut nodig ja, helemaal mee eens.
Ik ben benieuwd of er partijen zijn die daar mee bezig zijn. Iemand een idee?
En dan niet LED lampen voor particulieren, maar juist bedrijven zouden hiermee aan de slag moeten.
Onze consumptiemaatschappij helpt daarbij niet echt mee helaas..

Verder denk ik dat we echt heel ver kunnen komen met enkel zon en wind, in combinatie met oa water.
Ik vond het zelf érg jammer dat ze de proef met getijde-energie hebben stopgezet. Dat lijkt me juist dé oplossing om het net stabiel te houden, want getijdestroom is er altijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:42

Zout is nogal funest voor heel veel materialen. Maakt betrouwbaar werkende machines met bewegende delen in water lastig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:47

Toch vind ik wel dat dat zou moeten, het eerlijke verhaal, juist in een verkiezingsprogramma. Is bijna niemand die dat doet hoor. Ik mis dat heel erg in de politiek. Maar zeggen dat je er met alleen windmolens en zonnepanelen niet komt, dat is gewoon al uitgezocht en jaren bekend. Dus daar kun je nu al op acteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:52

tamary schreef:
Zout is nogal funest voor heel veel materialen. Maakt betrouwbaar werkende machines met bewegende delen in water lastig.

De proeven van Torcado waren in principe heel succesvol.. alleen nog niet rendabel omdat het op zo’n kleine schaal werd gebruikt: https://www.omroepzeeland.nl/amp/nieuws ... b-en-vloed

Die bewegende delen onder water zijn prima te doen, elk schip heeft bewegende delen onder water. De grootste uitdaging is de aangroei, maar ook daar zijn goede oplossingen voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:07

SusanH schreef:
Fukishima...aardbeving, tsuniami. Lijkt me dat je daar vrij weinig op kan bouwen wat 100% zeker helemaal heel blijft. Er is maar 1 dode gevallen en zelfs daarvan is niet 100% zeker te zeggen dat het door straling komt.

Ik ben zo vrij Lubach niet te geloven.
Accoord, de tsunami kostte verschrikkelijk veel mensen het leven en ik snap dat alles netjes loggen lastig is op zo'n moment.

Ik ben de brandweermannen die in Tsjernobyl blusten, en ons beschermd hebben, ten koste van hun leven nog niet vergeten.
Dus dat een kerncentrale 'out of control' nauwelijks slachtoffers maakt, hmmm - nee.
Citaat:
Er gaan ook heel veel mensen dood bij het aanleggen van windparken.

Is dat zo...?
Een paar jaar geleden las ik over een onderhoudsmonteur die ongezekerd honderd meter naar beneden viel. |(
Vreselijk.
Maar de meeste glazenwassers aan hoge flatgebouwen blijven gelukkig in leven.
Citaat:
En het probleem is, met alleen zonnepanelen en windmolens gaan we het niet redden.

????
Ja, dat zei Lubach.

Ja, we schieten niet op, maar juist dan is nucleair gedoe een lachertje.
(En nee, de zon schijnt niet 24 uur in Nederland, en het waait ook net niet altijd.)
Citaat:
Er is altijd aanvulling nodig van andere bronnen.

Hoezo dat dan...?

We hebben batterijen, kabels naar Marokko, er is getijdenenergie - en we moeten voortmaken.
Energie besparen kan ook geen kwaad.

Ondertussen is de hoeveelheid energie die de zon 'naar beneden stuurt' per dag al gigantisch veel meer dan wij verbruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 00:13

Janneke2 schreef:
We hebben batterijen, kabels naar Marokko, er is getijdenenergie - en we moeten voortmaken.
Energie besparen kan ook geen kwaad.

Ondertussen is de hoeveelheid energie die de zon 'naar beneden stuurt' per dag al gigantisch veel meer dan wij verbruiken.

Lange afstanden = energieverlies.

En die dooddoener van de zon geeft genoeg gaat geheel voorbij aan de tekorten aan ruimte en middelen om dat licht op te vangen en om te zetten in een voor ons bruikbare energievorm.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:37

Het staat gewoon in het IPCC rapport, dat we het met wind en zon alleen niet redden. Daar zitten mensen met veel kennis over het klimaat, uit alle delen van de wereld. En wat tamary zegt klopt. We hebben nog onvoldoende middelen om energie uit zon en trouwens ook wind op slaan voor later gebruik. Daarbij, al die accu's zijn super vervuilend en raken best snel op. Ook zijn ze amper recyclebaar.

Maar goed, beter om weer ontopic te gaan. Gisteren waren de lijsttrekkers van de 3 grootste partijen in de peilingen bij RTL4. Waar ik Pieter inhoudelijk heel goed vond, vond ik met name Dilan erg vaag blijven. Bewust denk ik. Ook omzeilde ze mooi de eerdere uitspraken van VVD over de spreidingswet. Erg slim net voor de verkiezingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:11

De huidige lithium accu’s zijn voor 97% recyclebaar en gaan al veel langer mee dan verwacht. Maar ze zijn ook oa bezig met basalt accu’s voor warmteopslag, en zoutwateraccu’s enz.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 14:00

Zullen we weer ontopic gaan .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:14

8nnemiek schreef:
En die in Fukuchima? Die was volgens mij prima gebouwd.. en toch ging het mis.
Geen enkele kerncentrale kan een bom overleven, of een overstroming.

De kerncentrale in Chernobyl was niet 'prima gebouwd'. Dat was het hele probleem..

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:43

Accident Tolerant Fuels worden ook steeds verder ontwikkeld om de efficiency en veiligheid van centrales te verbeteren.

Zelf vond ik het maar lastig. Mijn stem heb ik afgelopen week naar de ambassade gestuurd, maar omdat ik zo vroeg moet stemmen heb ik altijd wel het idee dat ik informatie mis in mijn keuze proces.
Ik heb me goed ingelezen, verschillende online wijzers gebruikt en hoop dat het allemaal een beetje klopt :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:56

Dat lijkt me ook lastig ja, als je nu al moet stemmen. Uit de debatten kun je ook veel afleiden. En uit andere media optredens van politici. Plus achtergrondinformatie die uit diverse kanalen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:33

Wat ik mij heen zie is dat al die klimaatregelingen en aanverwante zaken alleen betaalbaar zijn voor mensen met geld. Al die regelingen subsidie zus subsidie zo. Hele volksstammen hebben nauwelijks geld om te leven laat staan om te investeren in hun huis energiezuiniger te maken.
Houdt in dat voor mij gelijkere verdeling geld een puntje is.
Ben nog aan het uitvissen wie mijn stem gaat krijgen maar ik neig naar NSC.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:43

Ik denk dat je niet zozeer naar de partijprogramma’s en debatten hoeft te kijken, want ze beloven en roepen altijd van alles om maar stemmen binnen te halen. En nu vlak voor de verkiezingen helemaal. Zo roept te VVD al vele jaren dat ze een eind gaan maken aan de asielstroom, maar kijk hoeveel er in 12 jaar zijn binnengehaald. En die €1000,- per werkende inwoner van Rutte hebben we ook nooit gezien.
Ik kijk vooral naar het stemgedrag van de laatste jaren, omdat dat uiteindelijk is waar het om gaat, niet om loze beloften. De partijpeiler (https://www.partijpeiler.nl ) vergelijkt je antwoorden met het stemgedrag van de partijen over de laatste 3 jaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:44

E4D schreef:
Hoi bokkers,
De tweede kamer verkiezingen komen er aan. Ik ben meestal wel een beetje van het last minute en volg de politiek niet. Nu heb ik dit topic niet geopend om een hele politieke discussie te starten maar ik ben wel benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe partijen naar de paardensport kijken? :?
Verder vind ik zelf punten over het klimaat erg belangrijk.
Ook ben ik benieuwd hoe jullie kiezen waar je op gaat stemmen, doen jullie nu alvast kieswijzers? Op Insta zie ik af en toe het een en ander voorbij komen b.v. een post van de ASN Bank met een duurzame kieswijzer. Die sla ik dan op en bekijk ik later.

Hi TS, ben je al een beetje verder gekomen na alle adviezen hier?
Ik zou ook zeggen, vul een paar stemwijzers in en probeer vervolgens van de partijen die daar uit komen wat meer te lezen of te kijken. Via YouTube bijvoorbeeld. Op de website hebben ze ook het hele partijprogramma staan. De meeste zijn ook per onderwerp in te zien.

Een partij zal zelden 100% aansluiten, maar hopelijk vind je er een die dicht bij je in buurt komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:46

Morganlefay schreef:
Wat ik mij heen zie is dat al die klimaatregelingen en aanverwante zaken alleen betaalbaar zijn voor mensen met geld. Al die regelingen subsidie zus subsidie zo. Hele volksstammen hebben nauwelijks geld om te leven laat staan om te investeren in hun huis energiezuiniger te maken.

Maar de linkse partijen die klimaat belangrijk vinden, dat zijn juist ook de partijen die het minimumloon omhoog willen, en veel geld in sociale zekerheid en zorg enzo willen stoppen.

Weet iemand of er ook duidelijke websites zijn die goede stellingen hebben waarbij het daadwerkelijke stemgedrag in de tweede kamer wordt getoond?
Het gebeurt zo vaak dat een partij in het programma voor is, en in werkelijkheid ineens tegen stemt of omgekeerd.. Ik zie wel eens van die losse stellingen voorbij komen, maar zou eigenlijk graag eens wat uitgebreider daarin duiken, met bijvoorbeeld een aantal categorieën met dan een flink aantal stellingen per categorie.

Edit, ik zie dat appelster al iets vergelijkbaars schrijft. Die link ga ik eens bekijken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:56

Morganlefay schreef:

Precies! En wat mij daarnaast opvalt is dat de mensen die het hardst roepen dat wij de klimaattransitie moeten doen, zelf dikke huizen (Timmermans, Van der Wal, etc) hebben zonder zonnepanelen en de heel wereld (Jetten, Rutte, Timmermans, etc) over vliegen, liefst in een privé of staatsjet. Ook voor vakantie. Als ze zelf zo begaan zijn met het klimaat, waarom stappen ze dan niet in een lijnvlucht of trein? En ze kunnen ook via teams bij elkaar komen ipv van de ene (klimaat?)top naar de andere top te bezoeken toch? Rutte reist zich helemaal suf; Amerika, Maleisië, Oekraïne, Israël, etc etc.
Ze willen zelf ook niet in een elektrische dienstauto rondgereden worden, omdat het niet “comfortabel” genoeg is voor ze, terwijl de gewone mens om de haverklap bij een stekker moet gaan staan.

Ik begrijp dat niet, het is niet “Een beter klimaat begint bij de ander”. En alles zoveel duurder maken voor de gewone mens is niet de oplossing. We krijgen alleen maar steeds meer armoede, het leven wordt steeds onbetaalbaar (en waar gaat dat geld helemaal heen??) terwijl de rijke mensen steeds rijker worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:01

Doe Adviesraad binnen mijn Gemeente en zie van heel dichtbij de armoe en wat het doet met mensen.
Zie ook allerlei acties opgetuigd worden waar een budget is voor om de mensen die het moeilijk hebben te ondersteunen alleen het geld gaat op aan trainen mensen die het uitvoeren, maar voor degenen die het nodig hebben blijven alleen de kruimels over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:29

Citaat:
Precies! En wat mij daarnaast opvalt is dat de mensen die het hardst roepen dat wij de klimaattransitie moeten doen, zelf dikke huizen (Timmermans, Van der Wal, etc) hebben zonder zonnepanelen en de heel wereld (Jetten, Rutte, Timmermans, etc) over vliegen, liefst in een privé of staatsjet.

Ehm, weet je wat die mensen voor werk hebben?
Die reizen horen erbij.

En het is niet Timmermans alleen hoor, die 'roept' dat we aan het klimaat moeten werken.
Iedereen van mijn leeftijd kan het met eigen ogen vaststellen. (Begin november, vroegah waren de bomen nu al kaal, zelfs na de storm staan de meesten nog in blad, een aantal ook nog eens gewoon groen. Ik noem maar iets...)

En ja, ALLE politici worden dik betaald.
Dat is een keuze geweest, oa om corruptie te voorkomen.

Misschien is het een idee om op de SP te stemmen?
Die partij kent als laatste nog een afdrachtregeling: Tweede Kamerleden van de SP houden na afdracht een modaal inkomen over.

Citaat:
Als ze zelf zo begaan zijn met het klimaat, waarom stappen ze dan niet in een lijnvlucht of trein?

Weet je dat met name Jetten en Timmermans dit geregeld doen...?

Citaat:
Ze willen zelf ook niet in een elektrische dienstauto rondgereden worden, omdat het niet “comfortabel” genoeg is voor ze, terwijl de gewone mens om de haverklap bij een stekker moet gaan staan.

?
Ik geef toe dat het beter kon, maar ik vind het weinig duurzaam om een relatief nieuwe dienstauto weg te doen.

Citaat:
We krijgen alleen maar steeds meer armoede, het leven wordt steeds onbetaalbaar (en waar gaat dat geld helemaal heen??) terwijl de rijke mensen steeds rijker worden.

Vier rechtse kabinetten Rutte deden dit.
Hoogste tijd voor iets anders.