Soeverein of autonoom laten verklaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:43

Ik denk dat bewind erg lastig gaat worden. Dan moet je echt kunnen aantonen dat ze zelf niet in staat is om haar financiën te beheren.
Of ze moet er zelf mee akkoord gaan, maar ik gok dat dat niet gaat gebeuren als ik het zo lees :=

pien_2010

Re: Soeverein of autonoom laten verklaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:18

Jezelf autonoom verklaren vind ik wel de moeite van proberen waard, als het gaat om bewindvoering want de einduitslag is bekend (volkomen geruïneerd en aan de grond zitten). Zelf zou ik dat zeker gaan proberen als het om mijn moeder zou gaan, hoe boos ze ook zou zijn. En als argument zou ik geven:"mam het gaat niet goed, je gaat volledig geruïneerd zijn, en hopelijk ben je me later dankbaar. Die gasten zijn grote oplichters want niemand kan autonoom zijn. "

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:19

Ik denk dat je helemaal niets kan. Ze is volwassen en verstandig. Ze maakt alleen keuzes die de gemiddelde mens niet zou maken op basis van informatie die de gemiddelde mens met een korrel zout zou nemen. Maar zij handelt vanuit een voor haar goede overtuiging met een prima denkvermogen.
Daar gaat niemand iets mee doen.

Hoe moeilijk ook, ik zou persoonlijk afstand nemen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:20

Vreselijk voor je Renee! Dat moet emotioneel
heel zwaar zijn voor jou als dochter. Ik heb wel ren kennis wiens moeder ook heel erg in complotten geloofd sinds corona, hij beschreef het alsof ze geen verbinding meer hebben. Je verliest iemand eigenlijk. Sterkte.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:42

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Bewind renee ik zou je aanraden hier een kijkje te nemen en het nummer te bellen wat op de webpagina staat. Daar kunnen ze je uitleggen of bewind überhaupt een optie is. Wat een ontzettend moeilijke situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:06

Cayenne schreef:
Ik denk dat bewind erg lastig gaat worden. Dan moet je echt kunnen aantonen dat ze zelf niet in staat is om haar financiën te beheren.
Of ze moet er zelf mee akkoord gaan, maar ik gok dat dat niet gaat gebeuren als ik het zo lees :=

Als ik het zo lees is ze toch niet in staat haar financiën te beheren? Er ontstaan schulden en dat wordt van kwaad tot erger.

Goof schrijft: ze is volwassen en verstandig.
Nou, daar zijn de meningen over verdeeld.

Wat een vreselijke situatie

amco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:11

thequeensmum schreef:
Cayenne schreef:

Als ik het zo lees is ze toch niet in staat haar financiën te beheren? Er ontstaan schulden en dat wordt van kwaad tot erger.

Volgens de wet ben je verstandig als je bij verstand bent, dus ookal staat ze achter ideeën dat de gemiddelde Nederlander niet achter zou staan, is ze wel in staat om haar eigen keuzes te maken. Vrees dat je dat dus inderdaad niet echt kan aantonen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:22

Wat amco zegt dus.
Wij hebben een andere mening en andere ideeën over dit onderwerp, maar dat wil niet zeggen dat moeder niet bij haar verstand is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:56

thequeensmum schreef:
Cayenne schreef:

Precies. Het is in ieder geval de moeite waard om te onderzoeken of hier al jurisprudentie op is en inderdaad bewindvoering wel of niet mogelijk is.

Ik vind het ook nogal wat om het gelijk maar op te geven als deze vrouw vroeger wel normaal gedrag liet zien en goed meedraaide in de maatschappij.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:57

Goof schreef:
Wat amco zegt dus.
Wij hebben een andere mening en andere ideeën over dit onderwerp, maar dat wil niet zeggen dat moeder niet bij haar verstand is.

Helemaal mee eens. Dat bedoelde ik ook inderdaad.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:05

Ze is een totaal ander mens dan drie jaar geleden. Haar gedrag, hoe ze praat, je kent haar niet meer terug.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:29

Ik wil hier echt geen welles/nietes spelletje van maken, maar ik snap het echt niet. Door het gedrag dat de moeder van Renee laat zien blijkt toch dat ze ver buiten de realiteit staat? Bovendien komt ze haar financiële verplichtingen niet na en zakt steeds verder in het moeras. Dat kan je toch niet meer afdoen met ‘een andere kijk op dingen hebben?’

Ik zou idd eens beginnen met een gesprek met haar huisarts om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik wens je veel sterkte

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:42

_Reneee schreef:
Ze is een totaal ander mens dan drie jaar geleden. Haar gedrag, hoe ze praat, je kent haar niet meer terug.

Precies. Het zou fijn zijn Renee als je samen met iemand dit zou kunnen oppakken te beginnen met haar huisarts dat vind k een hele goede tip.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:45

_Reneee schreef:

Dan zou ik absoluut contact opnemen met haar huisarts!
Ik denk dat dat een goede eerste stap is :j Sterkte! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:57

Yep, maar wanneer is iemand handelingsonbekwaam? Zelfs bij beginnende dementie is het al moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Dat iemand rare dingen doet maakt iemand nog niet handelingsonbekwaam.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:58

Curatele klinkt fijn , maar ik heb van dichtbij meegemaakt hoe dat ook de onderlinge band kan beïnvloeden. Dit ging dan om stiefmoeder en stiefzoon , en de stiefzoon bleek ook niet alles op een rijtje te hebben maar hij praatte altijd zo alsof hij zonder aanleiding onder Curatele werd gezet. Was niet zo , maar hij had een behoorlijk hekel aan de stiefmoeder wat achteraf zeer onterecht was. Heeft een heel gezin haast ontwricht. Overigens is de stiefzoon een zeer slimme jongen waarvan iedereen dacht dat hij wel verstandig kon nadenken

Daar moet je dus wel zin in hebben het brengt ook een hoop werk met zich mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 20:58

Maar moeder is niet direct handelingsonbekwaam ondanks de onverstandige keuzes en uitspraken.
Een huisarts gaat ook alleen iets uithalen als moeder zelf inziet dat er iets aan de hand is en ze daar zelf naar toe wil.

De situatie is intens triest. Probeer vooral te achterhalen of je er iets mee kan, maar, nogmaals, moeder is gewoon volwassen en bekwaam en mag (helaas) deze keuzes maken.

Succes en sterkte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:02

Morganlefay schreef:
Onder curatele
Curatele is voor een meerderjarige die zijn financiële en persoonlijke zaken niet zelf kan regelen en voor wie beschermingsbewind en/of mentorschap niet genoeg is. Iemand die onder curatele staat is handelingsonbekwaam. De curator is de wettelijk vertegenwoordiger van de betrokkene.

https://www.zusterjansen.nl/zorgkompas/ ... nu-verder/

Moet je eerst handelingsonbekwaam zijn… voordat je dat bent ben je wel even verder.

Ik zou contact opnemen met de HA voor je moeder en kijken wat hij kan doen.
Maar hou er rekening mee dat dat heel vaak ook niks is :(
Volwassen, wilsbekwame mensen mogen hun eigen keuzes maken, ook al zijn dat de meest domme keuzes.
Ook bv een psychiatrische stoornis wordt alleen behandeld als je dit zelf wilt. Zo leven er mensen al jaren in een psychose die dat prima vinden en geen behandeling of medicatie wensen. Je bent niet zomaar wilsonbekwaam.

Het lijkt me heel erg verdrietig om je moeder zo te zien afglijden en je er geen grip op hebt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:11

Onder curatele laten stellen zal idd de enige weg zijn, en dat is geen gemakkelijk traject.
Moet iemand door een psycholoog beoordeeld worden, is maar de vraag of ze daaraan mee gaat werken, vermoedelijk niet.
Ga er maar vanuit dat je relatie met die persoon dan voorgoed verpest is.

Daarnaast, denk je dat de zogenaamde "autonome vrienden" dat gaan laten gebeuren, hou maar rekening met serieuze tegenwerking uit die hoek, zitten best wel wat agressieve typetjes tussen die voor bedreiging niet terugschrikken.
Als voorbeeld die Max die ook wel even met een fakkel bij Kaag voor de deur ging staan (jaja, dezelfde).

Hoe dan ook geen gemakkelijke...Renee is niet de enige die hiermee te maken heeft, met familieleden die compleet van het padje af zijn. Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-03-25 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:26

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 22:03

_Reneee schreef:
Bij haar is het zo dat ze ervan overtuigd is dat mensen geen personen zijn maar bedrijven (omdat de overheid onze naam in brieven met hoofdletters spelt, ja ja) en dat ze daarom zelf mag weten met welke instantie ze een contract aan gaat.

Ik heb op die Facebookpagina een paar dingen geprobeerd te lezen en ik heb volgens mij bovenstaande al gezien, dat als ze je aanspreken met je familienaam ze je aanspreken als 'dood lijk' (??), Nederland bestaat niet, de rechtbanken bestaan niet, zorgverzekeraars, rechtbanken enzo bestaan allemaal niet meer. En mensen die geld over 3 rekeningen verdelen, omdat ze denken zo loonbeslag te kunnen voorkomen ofzo.

Hoe komen mensen daar zo diep in terecht? En vooral, hoe haal je ze er weer uit? -O-

Wat een ellende...

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:31

Jeetje Renee, wat oliebol dit. Ik vrees ook dat je weinig kunt behalve jezelf in bescherming nemen. Hoe moeilijk dat ook is. Iemand wilsonbekwaam laten verklaren is inderdaad niet makkelijk en dan moet er echt meer aan de hand zijn dan dit vrees ik.