Arrestatieteam valt Erasmus MC binnen ivm schietincident

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:46

DuoPenotti schreef:
Hoe heeft die ooit een VOG gekregen?
Of is dat geen eis bij een arts?

Dader heeft een brief online gezet van het OM aan het Erasmus waarbij het OM ontraden heeft hem geen arts te maken. Die brief heeft Geenstijl gepubliceerd in hun artikel.

gomir

Re: Arrestatieteam valt Erasmus MC binnen ivm schietincident

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:53

Waarschijnlijk heeft het OM ontraden om hem wel arts te maken, of waren ze zo bang voor problemen dat hem geen strobreed in de weg gelegd mocht worden?

Vreselijk dat dit gebeurd is!
Vanmorgen op het hartfalen congres waren de eerste sprekers uit het Erasmus, die stonden er ook beide bij stil.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:11

Dat eerste inderdaad. Dubbele ontkenningen zijn altijd lastig :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:11

Loretta schreef:
DuoPenotti schreef:
Hoe heeft die ooit een VOG gekregen?
Of is dat geen eis bij een arts?

Dader heeft een brief online gezet van het OM aan het Erasmus waarbij het OM ontraden heeft hem geen arts te maken. Die brief heeft Geenstijl gepubliceerd in hun artikel.

Ja dat weet ik. Daarom had ik die vraag ook.

Maar hier is al opgehelderd dat je dat dus bij aanvang studie dus niet hoeft te hebben.
Misschien dus maar invoeren, heb je ook niet dat mensen jaren studeren en dan geen diploma krijgen.
En zo'n typje wil je toch sowieso niet binnen hebben in te team, die bij patiëntgegevens kan, bij medicijnen. Ook al is het boventallig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:17

Die dingen zijn toch later allemaal gebeurt. Tijdens zijn opleiding en niet daarvoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:24

Ja tijdens, waar dus blijkbaar de VOG nog niet nodig is omdat het studie is.
Ja ik vind dat raar maar blijkbaar gewoon.

Waarschijnlijk dat hij daarom geen diploma kreeg want toen kwam het OM om de hoek.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:26

Zonde ook van die studieplekken. En de investering van zowel uni als leerling..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:50

Ladygiroc schreef:

Denk dat je ook wel even baalt als je uitgeloot bent voor de studie.

Maar was er dan niemand die dit zag aankomen? Dat meisje was eentje van een tweeling, ben je je moeder en je zusje kwijt. De vader de vrouw en een dochter.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:54

Ja, Germie, als ik daar teveel aan denk, dan word ik misselijk van ellende. Echt vreselijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:55

Ladygiroc schreef:

Ik ben niet super thuis in geneeskunde, maar ik kan me zo voorstellen dat als je na je opleiding richting medisch microbiologie gaat of pathologie misschien geen VOG nodig hebt.
En er zijn ook artsen die bijvoorbeeld het management in gaan.

Dus ook als je niet in aanmerking komt voor een VOG hoeft een opleiding geen weggegooid geld te zijn.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:12

Lestrange01 schreef:
Ik vind het zo heftig wat er gebeurd is. Als je daar een patiënt bent en je moet plots geëvacueerd worden. Stel je voor je bent net wakker uit een operatie? Of je bent aan het bevallen? Of je bent echt dodelijk ziek?

Ik had gisteren eigenlijk van 14 tot 15 in het ziekenhuis moeten zijn voor een afspraak met een medewerker. Maar ik heb het de dag ervoor verzet naar de 5de omdat ik anders niet aan mijn paper voor school kon werken. Daar ben ik nu ontzettend blij mee. Niet omdat ik denk dat er wat was gebeurd, maar de stress alleen al was zo angstaanjagend geweest. En ik baalde er nog zo van dat ik het moest verzetten, blijkbaar heb ik geluk gehad.

De operatiekamers zelf hebben isolatiedeuren en zijn bestendig tegen brand, ik denk dat de uitslaapkamer ook wel zoiets heeft. Mijn zusje werkt in het ziekenhuis en ik had een soort van gelijke vraag, maar dan meer als je op de tafel zou liggen wat dan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:21

Heel het ziekenhuis bestaat uit compartimenten. Met brandveilige deuren. Dus alles is opgedeeld.
Bij brand worden dus eerst de naast gelegen compartimenten ontruimd en zo nodig de steeds verdere compartimenten.

Maar dat helpt uiteraard niet tegen kogels.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:34

DuoPenotti schreef:

Waarschijnlijk dat hij daarom geen diploma kreeg want toen kwam het OM om de hoek.

Het was niet beter geweest als ze hem de verdere opleiding niet hadden laten afmaken door geen VOG (meer). Dan was dit wellicht ook gebeurd, maar eerder al. Hij zou dit gedaan hebben omdat hij geen diploma kreeg.

Verder is het eigenlijk ook niet aan de uni om zoiets "op te lossen" door hem geen diploma te geven. Het OM, rechters, advocaten, ... waren op de hoogte van zijn problematisch en gevaarlijk gedrag. Hij heeft een keer 40u werkstraf gekregen en werd de laatste keer vrijgesproken las ik. OM heeft wel een brief gestuurd naar Erasmus om hen te waarschuwen en te vragen hem geen diploma te geven, maar het is in de eerste plaats aan het rechtssysteem om de maatschappij te beschermen tegen dergelijke gevaarlijke individuen en niet aan de uni. Tuurlijk kan er wel een samenwerking zijn, info-uitwisseling, maar hem niet straffen en/of opvolgen / begeleiden / hulp bieden en dan wel aan de uni vragen geen diploma uit te reiken, is imo niet de juiste weg.

Edit: overigens moet je bij andere zorggerelateerde beroepen ook geen VOG kunnen voorleggen om de opleiding te starten of af te maken. Eventueel als je stage gaat lopen wel en ook als je gaat werken in bepaalde instellingen.
Dat is ook zo in België en niet enkel in NL.
In sommige gevallen weet zelfs heel het land (en buitenland) dat iemand over een strafblad met ernstige feiten beschikt en toch kan die persoon dan een studie aanvatten. De vrouw van Dutroux is bijvoorbeeld rechten gaan studeren na haar vrijlating en heeft als ik mij niet vergis ook het diploma behaald.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:42

Allereerst echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Ik wens de nabestaanden veel sterkte.

Omdat het net ook voorbij kwam vroeg ik mij inderdaad ook af hoe dat ging in het ziekenhuis, gaat er overal een soort evacuatie bel, weet je dan wat er aan de hand is, moeten chirurgen dan zsm de operatie stoppen want dat kan toch niet zomaar
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 29-09-23 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:43

DuoPenotti schreef:

Hoezo raar?
Tijdens je studie zie je geen patiënt hoor.
Pas bij de coschappen en dan moet je wel een VOG. Maar daar was ie denk ik nog niet.

Kan je wel over blijven drammen maar voor geen enkele opleiding hoef je een VOG te hebben.
En op elke opleiding kan een doorgedraaide psychopaat zitten die in het rond gaat schieten.
Deze heeft ook geen patiënten beschoten maar een doelgerichte actie was het.

Edit: ik lees nu dat het een paar dagen voor de uitreiking was.
Hoe hij door de co-schappen is gekomen begrijp ik echt niet.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 29-09-23 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:50

verootjoo schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoezo raar?
Pas bij de coschappen en dan moet je wel een VOG. Maar daar was ie denk ik nog niet.

Kan je wel over blijven drammen maar voor geen enkele opleiding hoef je een VOG te hebben.
En op elke opleiding kan een doorgedraaide psychopaat zitten die in het rond gaat schieten.

Dat is niet helemaal waar, ik weet van in ieder geval 1 school dat je een VOG verklaring moet aanvragen voor het starten van hun PABO opleiding.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:51

Bij sommige studies loop je ook stages dus kom je ook in aanraking met... helemaal begrijpelijk dus een vog in bepaalde gevallen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:53

Caesar schreef:
Bij sommige studies loop je ook stages dus kom je ook in aanraking met... helemaal begrijpelijk dus een vog in bepaalde gevallen!

Bij stages/coschappen moet je altijd een vog hebben.
Bij ons iig wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:03

verootjoo schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoezo raar?

Drammen?
Ga je fijn?

Er word hier gewoon over en weer over gesproken.
Ik vraag. Mensen antwoorden. Mensen zeggen nog weer wat op mijn eerdere vraag. Waar ik weer op antwoord.

Als dat al drammen is :?

En ja ik moest bij aanvang studie vog overleggen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:13

Ik kan me niet herinneren dat ik voor mijn coschappen een VOG in moest leveren, maar dat is ook al een hele tijd geleden. En ik had niets op mijn kerfstok dus dat heeft ook niet zo'n indruk gemaakt.
Volgens mij worden niet alle eventuele delicten op minderjarige leeftijd ook gerapporteerd in een VOG, maar dat zou ik na moeten zoeken. Dat zal misschien ook wel afhangen van het vakgebied waarvoor je hem aanvraagt.

Vanmorgen was er ook tijdelijk dreiging voor de ziekenhuizen in Leeuwarden en Drachten, maar dat bleek geloof ik een valse melding van een verwarde persoon. Er is gezien de situatie en de gebeurtenissen van gisteren wel direct nazorg geregeld voor medewerkers, dus het zal best wel even spannend geweest zijn ter plaatse.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:39

moonsparkle schreef:
Allereerst echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Ik wens de nabestaanden veel sterkte.

Omdat het net ook voorbij kwam vroeg ik mij inderdaad ook af hoe dat ging in het ziekenhuis, gaat er overal een soort evacuatie bel, weet je dan wat er aan de hand is, moeten chirurgen dan zsm de operatie stoppen want dat kan toch niet zomaar

Ik ben geen verpleegkundige/chirurg, maar loop stage in het faculteitsgebouw (in het midden van het Erasmus complex), en er ging geen alarm/bel af. Ook niet toen we door het Erasmus naar buiten liepen, het was stil. Wij wisten dan ook niet wat er gaande was en of we weg konden of niet, dus bleven wij in ons gebouw totdat de politie binnenviel en riep dat we eruit moesten. We hebben het moeten doen met appjes van andere mensen en gewoon het nieuws op NOS volgen :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:45

Bedankt voor je reactie

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:48

EmmaVZ schreef:
Ik ben geen verpleegkundige/chirurg, maar loop stage in het faculteitsgebouw (in het midden van het Erasmus complex), en er ging geen alarm/bel af. Ook niet toen we door het Erasmus naar buiten liepen, het was stil. Wij wisten dan ook niet wat er gaande was en of we weg konden of niet, dus bleven wij in ons gebouw totdat de politie binnenviel en riep dat we eruit moesten. We hebben het moeten doen met appjes van andere mensen en gewoon het nieuws op NOS volgen :+

Goh dat lijkt mij dan wel ontzettend schrikken als de politie dan ineens binnenvalt terwijl je geen flauw idee hebt van wat er aan de hand is...

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:51

verootjoo schreef:

Misschien uitreiking van de Bachelor? Coschappen starten pas in de Master toch?

Goede vriendin van mij werkt in het EUMC. Gelukkig ongedeerd, maar schrok behoorlijk van de berichten gisteren.

Verder eens met Pateeke. Ik vind het ook wel wat ingewikkeld om wel/geen diploma uitreiken bij de uni neer te leggen. De uni was gewaarschuwd en een onderzoek gestart. Maar het is ergens ook vreemd dat als OM zich zulke zorgen maakt om iemand, dat we die dan gewoon zijn gang laten gaan toch? In het kort: dit had niet mogen gebeuren en er zijn denk ik verschillende instanties die zich achter de oren mogen krabbelen.

Emma, wat heftig dat jullie geen idee hadden wat er gaande was!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:57