Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:32

Wij hebben toevallig vorige week getekend voor het plaatsen van zonnepannelen.... ietsje overcappaciteit, mits we kunnen salderen. Als het salderen eraf gaat wordt de overcappaciteit natuurlijk meer...

Zit er serieus over te denken om via mijn werkgever een laadpaal te laten installeren voor mijn auto van de zaak (volledig electrisch) en deze dan alleen overdag te gaan laden (op de dagen dat ik thuis werk of als ik later op pad ga) om zo maar zo veel mogelijk stroom zelf op te maken....

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:33

Eigen opslag kost in ons geval op basis van de huidige prijzen, gerekend met een winteropslag (1800kw) voor elektriciteit rond 100 K. Ik zie meer in het verstandig isoleren zonder dat je er meteen een airco moet bijzetten. De was en de afwas doen op zonnige dagen doen wij evengoed al, maar dat zet weinig zoden aan de dijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:35

_San87_ schreef:
Ik vind dit echt gigantische onzin. Eerst lopen stimuleren dat men aan de zonnepanelen gaat, en nu men dat doet en het net overbelast raakt, iets wat het netbeheer best aan kon zien komen, moet je betalen...

En Miep om de hoek betaalt zich scheel aan haar energierekening.

Bizar gewoon.

Niet alles gelezen, maar dit..ze zijn helemaal van de pot gerukt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:36

Ik vind het vooral knullig allemaal.
We willen een energie transitie. En dan kómt er een transitie en dan schrikken we er van en zijn we niet goed voorbereid :') Hoho niet zo snel je goed gaan gedragen

Het helpt ook niet echt om sceptici en twijfelaars over de streep te trekken. En om het onderwerp serieus te blijven nemen.

Maar goed, nog steeds blij dat ze er liggen. Onzinnig om nog op een andere manier stroom op te wekken als deze betere alternatieven er zijn.
En nu maar duimen dat onze slimmeriken een bruikbare en betaalbare batterij ontwikkelen voor thuis.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 18-08-23 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:40

Het wordt al jaren gezegd dat het stroomnetwerk ontoereikend is, maar daar wordt niks aan gedaan en is ook niet meegenomen door de politiek. Dus dit is ook echt weer een gevalletje van wanbeleid en niet verder denken dan de neus lang is. Of bewust gecreeerd, alles voor de centen..maar ik hoop gewoon dat ze niet zo in en in slecht zijn.

Edit, die batterij bestaat al Pol..maar is ontzettend duur in aanschaf en kost volgens mij ook behoorlijk wat ruimte.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:40

Ik moet wel een beetje lachen om de mensen die beweren uit milieu oogpunt die dingen op het dak te hebben.

Wij hebben ze al jaren, maar voornamelijk voor onze eigen portemonee haha.

Ik snap het wel, en had het ook wel aan zien komen. Maar bij een voorbeeld hier in dit topic dat iedereen er 1 heeft (appartementencomplex) zou ik het heel unfair vinden. Dus ik zou wel teruglevering gekoppeld willen zien qua hoeveelheid aan betaling daarvoor eventueel.

Maar laten ze eerst dan eens terug gaan naar geen geld krijgen voor terug leveren en laten ze zorgen dat de thuisaccu's ed beter ontwikkeld worden. Anders slaan we de plank volledig mis met onze energietransitie en zullen er steeds minder mensen het aantrekkelijk vinden om ze op het dak te hebben (op die paar milieuactivisten na ;-) )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:42

Elisa2 schreef:
Het wordt al jaren gezegd dat het stroomnetwerk ontoereikend is, maar daar wordt niks aan gedaan en is ook niet meegenomen door de politiek. Dus dit is ook echt weer een gevalletje van wanbeleid en niet verder denken dan de neus lang is. Of bewust gecreeerd, alles voor de centen..maar ik hoop gewoon dat ze niet zo in en in slecht zijn.

Edit, die batterij bestaat al Pol..maar is ontzettend duur in aanschaf en kost volgens mij ook behoorlijk wat ruimte.

yup
niet vooruitzien.... daar is het kabinet al 20 jaar goed in.
Wel alle fossielen brandstof duur maken, maar alles wat er tegenover staat ook niet mogelijk maken en u dus ook afstraffen.
En dan gek vinden dat er geen vertrouwen meer is in de politiek :?

Dan gooi bij een overschot eerst zonneweides maar van het net en de windmolens stil, pak niet de goedwillende burger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:43

Ik ben zo langzaam aan ook verbijsterd aan het raken. 8)7 Mensen eerst oproepen bezuinig bespaar, nu stimuleren om meer stroom te gaan verbruiken(warmtepomp, electrische auto) om je overtollige stroom op te gebruiken anders kost het je een godsvermogen met terugleveren in de zomer. En in de winter vangen ze extra geld ivm die stroomverbruikers die dan ook blijven doordraaien. Per maand gaan verrekenen gaat dan flink geld kosten %)

Hoe wil je zo dan mensen motiveren om de zogenaamde transitie te laten doen. Die dat al gedaan hebben zijn dan de sjaak met deze regeling. Die dat niet gedaan hebben zijn de sjaak door de steeds hogere gasprijs. Hoe dan ook we zullen meer en meer moeten betalen tot mensen financieel leeg zijn. En er hogere brandrisicos komen door andere maatregelen of meer houtstook als dat dan niet ook al verboden is -:(-

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:45

Elisa2 schreef:

Deze heffing is niet voor het stroomnetwerk…
Dit is gewoon voor de energiemaatschappij.

De kosten van netbeheer staan hier totaal los van.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:53

MarliesV schreef:
Ik moet wel een beetje lachen om de mensen die beweren uit milieu oogpunt die dingen op het dak te hebben.

Wij hebben ze al jaren, maar voornamelijk voor onze eigen portemonee haha.

Ik snap het wel, en had het ook wel aan zien komen. Maar bij een voorbeeld hier in dit topic dat iedereen er 1 heeft (appartementencomplex) zou ik het heel unfair vinden. Dus ik zou wel teruglevering gekoppeld willen zien qua hoeveelheid aan betaling daarvoor eventueel.

Maar laten ze eerst dan eens terug gaan naar geen geld krijgen voor terug leveren en laten ze zorgen dat de thuisaccu's ed beter ontwikkeld worden. Anders slaan we de plank volledig mis met onze energietransitie en zullen er steeds minder mensen het aantrekkelijk vinden om ze op het dak te hebben (op die paar milieuactivisten na ;-) )

Je krijgt nu al vrijwel niets voor terugleveren. Als je daar rijk van moet worden…

Accu’s zijn totaal niet toereikend dan moet capaciteit eerst x 10.

Wanneer je een overproductie hebt van 2000kwh en je krijgt daar 8 cent voor is dit 160 euro op jaarbasis.

Wanneer je vervolgens 150 euro mag betalen aan kosten is de gewoon ordinaire diefstal.

Ik zou ook heel snel wegwezen bij vandenbron en ik hoop de rest van hun klanten ook.

Het is onderdeel van Essent, die probeerden ook opeens te salderen per maand terwijl heel duidelijk was dat dit per jaar moet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:58

Teruglevering is inderdaad sowieso al een lachertje. Ik ben heel blij dat mijn contract afgelopen juli afliep en ik toen al ben overgestapt. Heb jaren bij VdB gezeten, maar ze gingen steeds gekkere sprongen maken. Lijkt een beetje op een kat-in-het-nauw spelletje vanuit VdB.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:01

Hier gekozen voor 8 panelen, zodat ik genoeg, maar niet teveel overproductie zou hebben. Mijn plan was tot 2025 in de zomer juist zo zuinig mogelijk doen met stroom, want salderen en wat ik I de zomer heb opgewekt, kan dan mooi in de winter gebruikt worden om m'n huis te verwarmen ipv duur gas.

Vanaf 2025 goed opletten en meer zelfopgewekte stroom op het moment zelf gebruiken, maar 2025 duurt nog 2 jaar en ik had verwacht deze 2 jaar volledig te kunnen profiteren van de salderingsregeling! Ik zit gelukkig niet bij vandebron en wilde eigenlijk variabel blijven dit jaar, maar denk er nu toch aan om binnenkort voor een jaar vast te gaan zetten, alleen al vanwege die nieuwe vergoeding, want als één schaap over de dam is...... de overheid had dit moeten reguleren en verbieden....

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:04

Winged, dat spelletje dat VdB en straks anderen ook willen gaan doen, heet: pluk je klanten, alles voor de aandeelhouder. Het is net een soort doorgeefluik van geld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:06

@Robert, ik zeg nergens dat je er rijk van moet worden! Maar als ze kosten willen drukken (of meer inkomsten genereren) dan kunnen ze ipv die 150 euro betalen gewoon het terug leveren gaan korten.

Ik weet dat accu's niet toereikend zijn, ik weet hoe het werkt met salderen.

Wij zitten zelf in deze wereld (installatiebedrijf). Daarom de uitspraak: eerst maar eens meer opslag/thuisaccu's mogelijk maken voordat er verder wat wijzigt. Op deze manier helpen ze de energietransitie om zeep.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:07

Wij hebben nog 1.5 jaar een vast contract bij vdb dat scheelt maar anders waren wij ook foetsie. Al denk ik dat het niet lang duurt dat anderen volgen.

Wij hebben zonnepanelen voor onze portemonnee. Ja erg hè. Niet zozeer voor het milieu. Want uiteindelijk draait het allemaal maar om 1 ding... en dat is geld.

Hele zonnepanelen parken die aangelegd worden maar niet aangesloten... alleen maar voor de subsidie. Schiet mij maar lek. En kijk dan maar eens naar het proces wat erachter zit qua logistiek enzovoort. Ook niet echt milieuvriendelijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:09

nikkel schreef:
Winged, dat spelletje dat VdB en straks anderen ook willen gaan doen, heet: pluk je klanten, alles voor de aandeelhouder. Het is net een soort doorgeefluik van geld.

'Zonnepanelen zijn voor energieleveranciers niet rendabel.'

Tja, Dan moeten ze bij de overheid aankloppen en niet bij de klanten. Maargoed :Y)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:21

De zonnepanelen heb ik niet aangeschaft voor het milieu. Maar voor mijn eigen portemonnee.
Ze zijn juist milieu vervuilend, nauwelijks recyclebaar.

En word niet voor niets het nieuwe asbest genoemd.

Het verbaasd me dan ook niks dat deze heffing er op komt, en de andere maatschappijen zullen vast volgen.

De teruglevering vergoeding is sowieso al een lachertje. Bij Vattenfall 3 jarig contract 7 cent de KW. En zodra de saldering er af gaat. Zullen de zonnepanelen nog onaantrekkelijker worden.

Nu kan iedereen zich wel verheugen op een batterij. Maar al zouden die goedkoper worden, denk je dan echt dat je dan nog voordeliger bent?
Dan vinden ze daar ook wel weer wat op.

Ze willen ook niet dat men onafhankelijk word. De Energie maatschappijen willen heus hun inkomsten en winst behouden. Dat blijkt nu ook wel weer.

En idem dito met de elektrische auto. Duur in aanschaf. Vanaf 2025 gedeeltelijk wegenbelasting erop. Kassa, straks nog een extra toeslag voor omdat ze zwaar zijn en meer schade aan het wegdek aanbrengen, of duurder in de verzekering ivm extra brandgevaar. Weg voordeel.

Als men echt denkt dat de overheid en bedrijven het goed met u voor heeft om er voordeliger mee uit te zijn, ben je erg naïef.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:25

Ja stel je voor dat je ergens voordeel uithaalt, daar steken ze wel weer een stokje voor.
Net als dat ze nu weer de leveringskosten van de energie verhogen, is het eindelijk rustiger op die markt dan vinden ze wel weer een manier om nóg meer geld binnen te harken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:30

chanicha schreef:
Ja stel je voor dat je ergens voordeel uithaalt, daar steken ze wel weer een stokje voor.
Net als dat ze nu weer de leveringskosten van de energie verhogen, is het eindelijk rustiger op die markt dan vinden ze wel weer een manier om nóg meer geld binnen te harken.

Inderdaad als je de tarieven bekijkt.
Dan is gas zelf niet duur, de belasting of leveringskosten/vast recht. Is duurder dan de gas prijs zelf

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:41

Wij hebben ook zonnepanelen voor onze portemonnee. Dat salderen eraf gaat wisten we al bij aanschaf, prima. Maar betalen om te mogen terugleveren terwijl dit iets van het netbeheer betreft vind ik wel weer bij de gekken af...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:00

OleJon schreef:
De zonnepanelen heb ik niet aangeschaft voor het milieu. Maar voor mijn eigen portemonnee.

Het verbaasd me dan ook niks dat deze heffing er op komt, en de andere maatschappijen zullen vast volgen.

De teruglevering vergoeding is sowieso al een lachertje. Bij Vattenfall 3 jarig contract 7 cent de KW. En zodra de saldering er af gaat. Zullen de zonnepanelen nog onaantrekkelijker worden.

Nu kan iedereen zich wel verheugen op een batterij. Maar al zouden die goedkoper worden, denk je dan echt dat je dan nog voordeliger bent?

Ze willen ook niet dat men onafhankelijk word. De Energie maatschappijen willen heus hun inkomsten en winst behouden. Dat blijkt nu ook wel weer.

En idem dito met de elektrische auto. Duur in aanschaf. Vanaf 2025 gedeeltelijk wegenbelasting erop. Kassa, straks nog een extra toeslag voor omdat ze zwaar zijn en meer schade aan het wegdek aanbrengen, of duurder in de verzekering ivm extra brandgevaar. Weg voordeel.

Als men echt denkt dat de overheid en bedrijven het goed met u voor heeft om er voordeliger mee uit te zijn, ben je erg naïef.

Precies dit dus.

Jaren geleden kon je deze problemen al aan zien komen. Als je er toen voor waarschuwde werd je weggezet alsof je de klimaatproblemen ontkende. Nou ik heb zeker nooit de klimaatproblemen ontkent. Wat ik wel gezegd heb en dat blijkt nu dat de overhied bezig was met een paar grammatjes CO2 besparen met schijnoplossingen die op de lange termijn problematisch zouden zijn. Terwijl de echte vervuilers ongemoeid gelaten worden.

En zie hier, we leven in 2023 en het stroomnet kan al die zonnepanelen niet aan. Het is nu overduidelijk dat er een overschot aan stroom is op de momenten dat ze zon volop schijnt. En als het dan ook nog eens waait, tja dan heb je een probleem. Terwijl er op andere tijden nauwelijks aanbod is.

Ondertussen is een ander probleem nog steeds niet aangepakt. Een probleem waar jaren geleden al hele grote milieuwinsten mee gemaakt hadden kunnen worden.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... nders-kan/

Dan blijken elektrische auto's ook nog niet eens zo geweldig te zijn. De accu's zijn zeer vervuilend en ook de productie van elektrische wagens zijn alles behalve schoon. Dan maakt de brandweer zich seerieus zorgen over de veiligheid. Want de kans dat een elektrische auto in de fik gaat is misschien niet zo groot. Wanneer het gebeurt zit je wel met een groot probleem. De brandweer waarschuwt al langer voor de risico's voornamelijk parkeergarages.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... te-blussen

3 jaar geleden bestede Kassa aandacht aan het risico van elektrische auto's in parkeergarages onder appartementencomplexen.
https://www.youtube.com/watch?v=dpzkuln3kKk

Ik wil ook niet beweren dat de brand op de Freementle Highwaty door een elektrische auto is ontstaan. Daarvoor zouden we eerst het onderzoek af moeten wachten. Maar ik vraag me wel af wat er gebeurt als er eens een elektrische auto vlam vat aan boord van een passagiersschip. Bij Stena line is het nog steeds mogelijk om jouw elektrische auto aan boord op te laden.
https://www.stenaline.nl/klantenservice ... -aan-boord

Ik zeg niet dat we moeten stoppen met de energietransitie. Integendeel de energietransitei is noodzakelijk. Maar we moeten ook niet onze ogen sluiten voor alle problemen waarmee dat gepaard gaat. De overheid die niet nadenkt over eventuele gevolgen zoals nu blijt met de problemen van het overschot van de energie. Maar ook omtrent veiligheidszorgen waarin de overheid totaal geen initatief neemt om tot goede regelgeving te komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:06

Ik vraag me af hoe rendabel die zonneweides nu nog zijn, een doorn in t oog. En bedrijven die enorme overcapaciteit aan panelen op hun dak gooien, waardoor de particulier van het net gedrukt wordt ...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:08

Arabesk schreef:
Ik vraag me af hoe rendabel die zonneweides nu nog zijn, een doorn in t oog. En bedrijven die enorme overcapaciteit aan panelen op hun dak gooien, waardoor de particulier van het net gedrukt wordt ...

Is wel een hele goede vraag. Probleem is wel dat grote bedrijven het over het algemeen wel zo weten te manouvreren dat het voor hun interessant blijft. Er is gewoon heel erg veel mis met de manier waarop de energietransitie wordt uitgevoerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:20

Bedrijven weten zich wel te weren. Daarom de consument.

Pas trouwens ook op als je een willekeurigw zzper bent zonder loondienst contract. Energie terug leveren vanaf je eigen huis kan dan als dienst gezien worden en dan betaal je btw.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-08-23 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:22

OleJon schreef:

Dan moet je je toch eens wat beter informeren, Olejon.
Zonnepanelen kunnen momenteel voor 96% worden gerecycled. Dat dat niet altijd wordt gedaan is een ander verhaal, maar het kan gewoon en het wordt zeker ook al gedaan.
Verder gaan panelen al gauw 40 jaar mee, dus tegen de tijd dat er echt grote hoeveelheden gerecycled moeten worden gaat dat waarschijnlijk al heel veel makkelijker en goedkoper dan nu.

Zonnepanelen zijn ook na de salderingsregeling zeker nog aantrekkelijk, júist in combinatie met thuisaccu (en/of dynamisch contract).

Ik zou niet weten waarom 'ze' niet willen dat je onafhankelijk wordt. Hoe meer onafhankelijk je bent, hoe minder druk op het net, dus dat is juist gunstig. En het is helemaal niet vreemd dat er winst gemaakt moet worden door een energieleverancier en netbeheerder, want die hebben zelf natuurlijk ook kosten. Kosten opdrijven zorgt er júist voor dat mensen meer onafhankelijk gaan worden van energiemaatschappijen, júist door zonnepanelen en thuisaccu's te kopen.

En die elektrische auto's blijven ook gewoon voordeliger, zelfs met de volle wegenbelasting. En er is juist minder brandgevaar bij een EV, dus dan zouden ze brandstofauto's en hybrides duurder moeten maken in de verzekering volgens jouw redenatie.

Bedrijven en overheden zijn natuurlijk niet bezig met het leven voor ons zo voordelig mogelijk te maken, dat zal ook niemand beweren. Ze willen simpelweg hun kosten dekken. Hebben ze veel kosten aan het stroomnet, dan is het logisch dat die kosten uit die hoek moeten komen, en hebben ze veel kosten aan het wegennet, dan zullen ze daar ook het grootste deel van het geld uit moeten halen, bijvoorbeeld via de wegenbelasting. Dat kan geen verrassing zijn :Y)

Het stomme is dat ze véél te laat begonnen zijn met de energietransitie terwijl ze tien jaar geleden al heel goed wisten wat er aan zat te komen. Het is bizar dat ze het uitbreiden van het stroomnet zó ver vooruit hebben weten te schuiven.