Bezuinigingen in de ouderenzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 10:57

fransje23 schreef:
Echwel schreef:
Tja kijk eens in de landen om ons heen
Daar is het gebruikelijk dat de kinderen voor de ouders zorgen en de ouders zolang ze nog kwiek zijn op de kleinkinderen passen..

Misschien door teveel verwend/ verharding in Nederland dat we denken ouderen te moeten opsluiten.

Zolang mensen nog kwiek zijn is er ook geen probleem.

Die onstaan pas als mensen niet meer zo kwiek zijn en bijvoorbeeld gaan dementeren.

Voor een kleine familie is 24 uur zorg lastig rond te krijgen naast werk, eigen gezin etc en je moet ook nog eens in de buurt wonen.

Dit, blijf het zeggen, maar wij maken het momenteel van dichtbij mij, mijn oma is
vreselijk aan het dementeren en thuis houden is bijna onthoudbaar geworden.

Hoop dat ze vandaag haar handttekening zal gaan zetten op "uithuisplaatsing" anders
moet het ook nog voor de rechtbank komen.

Dan zijn we er alleen nog niet, want ook de wachttijden zijn enorm te noemen....

Mijn arme opa kan het niet meer aan, zowel lichamelijk als geestelijk.

Je wil zo graag helpen, maar eigenlijk kan je niks, zeker niet, nu ze haar dag/nachtritme ook
nog eens helemaal kwijt is, hele nachten is ze aan het spoken.

Janneke2

Re: Bezuinigingen in de ouderenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:57

BloemBloem,
veel sterkte voor jullie allemaal...!!!

Mijn familie heeft hetzelfde "circus" zo'n tien jaar geleden doorgemaakt en het is in- en intriest.
En het is loeizwaar.
En dan zijn 'de papieren rond' en dan is het weer wachten op een plek...

:(:)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:13

Dit is een beetje het idee dat ik krijg van de op Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:24

Ik werk in een verpleeghuis, en onze bestuurder heeft net van de week een boodschap op ons intranet geplaatst.
Ik heb er even een klein stukje uitgehaald, die zet ik hier zo onder.
Maar wij werken steeds meer met ADL geschoolden, zorghulpen etc, die zijn goedkoop en mogen qua zorg niet veel.
Gediplomeerde zorgverleners (VIG) is te duur om er veel van te hebben, en die moeten meer het werk erom heen gaan doen zoals medicatie op meerdere teams, wondjes, overleggen etc
Ze staan dus veel minder aan het bed, waardoor de kwalitieit van zorg minder wordt.
Want hoe goed bedoeld ook, de zorghulpen en ADL geschoolden hebben niet de kennis en ervaring om goed te kunnen observen, inzicht te hebben, omgaan met demenete bewoners etc etc

Maar hier een deel van wat onze bestuurder ons meldt:

Toekomstbestendig maken
We moeten de ouderenzorg anders vormgeven met elkaar. Door het gebrek aan financiële ruimte is dit haast onmogelijk. Dit leidt tot vertraging in die veranderingen. En dat terwijl we met elkaar al zo mooi op weg zijn om de zorg voor ouderen in onze regio toekomstbestendig te maken. We geloven in de beweging die we in gang hebben gezet. Samen met ouderen, met naasten, met de samenleving, met collega’s en vrijwilligers, met partners in een brede keten van zorg en welzijn.

Goed werkgeverschap
De praktijk waarin jullie het betekenisvolle werk doen, staat onder druk. Dagelijks is het een uitdaging om de roosters, de planning en de zorgroutes rond te krijgen. Het verzuim neemt toe. Collega’s zijn moe, haken voor korte of langere tijd af en maken zich zorgen hoe het verder moet. We willen een goede werkgever zijn, met ruime voor werkplezier, een goede balans werk-privé en een passend salaris.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:34

Amber_anne schreef:
Dit is een beetje het idee dat ik krijg van de op [ [url=m/5TCCao.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja precies.

Ik heb hartelijk gelachen om de cartoon - de mentaliteit is om te huilen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 16:16

Dus jullie vinden het geen probleem dat jongeren niet meer aan een huis komen, omdat ouderen in hun te grote woningen blijven zitten? Omdat zij nergens heen kunnen? En dat als ze weg gaan, hun huis naar asielzoekers gaat? Bij mijn ouders kn de buurt gebeurt dar dus aan de lopende band. En mijn broer kan nergens heen, omdat er geen woningen zijn. Komt er pas een kleine woning vrij waar broer op reageert (staat hoog op de lijst) en wie krijgt de woning? Juist, asielzoekers
Edit typo

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:29

Rivendell schreef:
Dus jullie vinden het geen probleem dat jongeren niet meer aan een huis komen, omdat ouderen in hun te grote woningen blijven zitten? Omdat zij nergens heen kunnen? En dat als ze weg gaan, hun huis naar asielzoekers gaat? Bij mijn ouders kn de buurt gebeurt dar dus aan de lopende band. En mijn broer kan nergens heen, omdat er geen woningen zijn. Komt er pas een kleine woning vrij waar broer op reageert (staat hoog op de lijst) en wie krijgt de woning? Juist, asielzoekers
Edit typo

Geef je asielzoekers de schuld van alles?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:32

Waarom word er bij zulke post gedacht dat iemand zegt dat de asielzoekers schuld zijn?
Ik lees dat als het beleid dat over asielzoekers gaat is de schuld. Dus onze regering.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:33

Petpa schreef:
Rivendell schreef:
Edit typo

Da's natuurlijk wel de gemakkelijkste weg :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:35

Rivendell schreef:
Edit typo

Voor elke woning die naar een statushouder ( dus geen asielzoeker) gaat gaan er negen naar de reguliere woning zoekers. Dus wanneer het bij jou in de buurt aan de lopende band gebeurd dan moet je bij de woningstichting eens navragen hoe de woningen verdeeld worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:37

Rivendell schreef:
Edit typo

Denk dat er meer huizen van huisjesmelkers en andere rijke mensen zijn dan van asielzoekers. Misschien eens op die rijke mensen kakken in plaats van op mensen die vluchten voor oorlog, armoede en andere ellende.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:41

DuoPenotti schreef:
Waarom word er bij zulke post gedacht dat iemand zegt dat de asielzoekers schuld zijn?
Ik lees dat als het beleid dat over asielzoekers gaat is de schuld. Dus onze regering.
Met als praktisch gevolg dat het dus, blijkbaar, te vol wordt. En ze dus wegmoeten :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:43

Weg moeten nee.
Niet meer binnen halen totdat er huizen zijn voor iedereen. Ja. Goed plan. Voor iedereen zo fijn.
Maar die asielzoeker kan niets doen aan bouwplannen of niet. Maar de aanwezige Nederlandee ook niet.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:44

DuoPenotti schreef:
Weg moeten nee.
Niet meer binnen halen totdat er huizen zijn voor iedereen. Ja. Goed plan. Voor iedereen zo fijn.

Niet voor iedereen...
Waar moeten toekomstige asielzoekers dan naar toe?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:45

DuoPenotti schreef:
Weg moeten nee.
Maar die asielzoeker kan niets doen aan bouwplannen of niet.

Denk je echt dat er opeens meer woningen komen als er minder asielzoekers binnenkomen? Dan moet je ergens anders zijn hoor. Want voor minder asielzoekers moeten we uit de EU en dan is er niet eens geld meer voor sociale woningbouw hoor. :')

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:46

Asielzoekers krijgen geen woningen.
En nee, ik geloof er niet in dat statushouders de oorzaak zijn van het woningentekort.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:48

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:
Weg moeten nee.
Maar die asielzoeker kan niets doen aan bouwplannen of niet.

Denk je echt dat er opeens meer woningen komen als er minder asielzoekers binnenkomen? Dan moet je ergens anders zijn hoor. Want voor minder asielzoekers moeten we uit de EU en dan is er niet eens geld meer voor sociale woningbouw hoor. :')

Dan kun je toch geen duizenden mensen laten komen als er geen geld is voor bouwen. Dat is 1+1.

En Denemarken hoort ook bij Eu..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:51

Dat komt omdat Denemarken een speciale regeling heeft, die heeft Nederland niet. Daarom kunnen wij niet zulke strenge regels opstellen.

Citaat:
Dat Denemarken in tegenstelling tot andere landen in Europese Unie zulke strenge regels heeft kunnen opstellen, heeft te maken met een uitzonderingspositie die ze hebben. "Bij de onderhandelingen over het Verdrag van Maastricht in de jaren 90, hebben ze een mogelijkheid bedongen om af te kunnen wijken van de asielregels voor andere EU-landen, een zogeheten opt-out", zegt Leo Lucassen. Hij is directeur van het Internationaal Instituut van Sociale Geschiedenis en weet veel over migratie. "Die opt-out houdt in dat Denemarken meer bewegingsruimte heeft op het gebied van migratie."

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... -migranten

Wat vind je van die Oekraïners dan? Zijn die wel welkom?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:55

Rivendell schreef:
Edit typo

Jij maakt een topic over bezuinigingen in de ouderenzorg.
Maar eigenlijk is het punt wat je wilt maken niet je zorgen over de ouderen.

Maar jouw punt gaat meer over asielzoekers, dat je vindt dat daar te veel geld naar toe gaat?
Dan klopt de titel van jouw topic niet helemaal waar het je eigenlijk om gaat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-07-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 16:57

Petpa schreef:
Rivendell schreef:
Edit typo

Nee de regering. Die maken dit mogelijk.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 16:58

DuoPenotti schreef:
Weg moeten nee.
Maar die asielzoeker kan niets doen aan bouwplannen of niet. Maar de aanwezige Nederlandee ook niet.

Dit dus ja

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 17:00

mika11 schreef:
Rivendell schreef:
Edit typo

Jij maakt een topic over bezuinigingen in de ouderenzorg.
Maar eigenlijk is het punt wat je wilt maken niet je zorgen over de ouderen.

Maar jouw punt gaat meer over asielzoekers, dat je vindt dat daar te veel geld naar toe gaat?
Dan klopt de titel van jouw topic niet helemaal waar het je eigenlijk om gaat.

Daar were het topic heen gestuurd. Asiel beleid is een deel van de problemen, veroorzaakt door de regering en de EU

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:03

MarlindeRooz schreef:
Rivendell schreef:
Edit typo

Denk dat er meer huizen van huisjesmelkers en andere rijke mensen zijn dan van asielzoekers. Misschien eens op die rijke mensen kakken in plaats van op mensen die vluchten voor oorlog, armoede en andere ellende.

Neeee joh, de huisjesmelkers hebben er toch zo rete hard voor moeten werken*! En zijn allemaal keurige blanke jongens zoals wij! Die gelukszoekers daarentegen... :n

*we hebben letterlijke basisschoolkinderen met paar honderd panden op hun naam omdat hun ouders al zoveelste generatie lekker bezig zijn met de boel opkopen en kapotspeculeren. Maar het is immigranten hun schuld dat we huizen tekort komen uiteraard :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:08

Rivendell schreef:
Daar were het topic heen gestuurd. Asiel beleid is een deel van de problemen, veroorzaakt door de regering en de EU

Nou, ik werk al vele jaren in de ouderenzorg, en ik heb het nooit anders meegemaakt dan bezuinigingen.
Ouderenzorg is altijd een soort sluitpost geweest.
Er gaat trouwens best veel geld naar de ouderenzorg maar door verkeerd beleid door de instellingen zelf komt het geld lang niet altijd op de goede plek.
Ik heb nog meegemaakt dat de directie boven in het gebouw zat, mooie vloerbedekking had, mooie houten bureaus, eigen serviezen, en noem maar op.
En zodra je een bewonerskamer op kwam was het armoe troef.
Het is dus niet van nu dat de ouderenzorg zo slecht gesteld is.
Verpleeghuis zorg is al tientallen jaren slecht, slecht betaald, bezuinigingen etc.

En nu komen we in een situatie dat er de komende jaren heel erg veel mensen oud zullen worden en hulpbehoevend worden, en veel minder mensen die ze kunnen helpen.
Zoals de ouderenzorg nu gaat, dat kan niet zo doorgaan, dat is niet te betalen.
Erg genoeg trouwens, het is heel erg als je werkt en je ziet voor je ogen gebeuren dat het zo snel slechter gaat.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:14

Ik ben ook wel van mening dat er meer in de hoogte gebouwd moet worden. Zonde als veel grond naar 1 luxe villa gaat, waar bij wijze van spreken 4 andere huizen op hadden kunnen staan.

Ik denk voor de doorstroom het ook beter was geweest om verzorgingshuizen niet waren wegbezuinigd. Veel zijn er verpleeghuis en je moet een aardige indicatie hebben om in een verpleeghuis te worden opgenomen.

Ook vind ik dat gemeenten meer moeten mee werken aan bouwvergunningen ed, zodat je bij wijze van mantelzorg kan geven bij jou thuis. Nu zitten er best wel veel regels aan vast, zoals bij overlijden of verhuizing je wc, keuken etc moet verwijderen. Het zijn nogal enorme investeringen, waar je niet zomaar even stukken van laat verwijderen.

Ik werk zelf ook in een verpleeghuis, maar ik zie dat er ook veel beter en efficiënter gewerkt kan worden. Aan de ene kant kan niks, want o jee het kost geld, en aan de andere kant wordt het verspild, waarvan ik denk waarom?

Soms denk ik wel eens, zal er nog zorg straks voor mij zijn als ik het over 30 of 40 jaar nodig heb?