Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Ik ben benieuwd wat het gaat doen voor mensen die vanwege paardenwelzijn hun paard op bijv een uur reistijd hebben gezet, en daar dan met de auto naartoe moeten![]()
Maar goed, die kunnen het wellicht wel betalen, geen idee...
mavantos schreef:Maar voor mensen die veel kilometers maken met de auto voor woon/werk zou ik me alleen daarom niet zo druk maken. Ik neem aan dat als je zoveel rijdt voor je woon-werk dat je gewoon kilometervergoeding krijgt en die zal dan wel omhoog gaan (of moet je over gaan onderhandelen).
Cer schreef:Hm, ik weet niet of die lage inkomens weinig rijden..
De lage inkomens waren ook de inkomens die op de weg zaten tijdens de crisis, want essentiele beroepen (als ik het goed onthouden heb). Niet de kantoordirecteuren...
maar, ik weet dat niet zeker..
De zakeman die dag en nacht op de weg zit, die rijdt meestal allang EV, want auto van de zaak.. (althans, gezien het aantal Tesla's wat ik zie rijden, en die iemand met mijn inkomen NOOIT kan betalen)
8nnemiek schreef:..... Maar stuk voor stuk mensen uit de buurt, vaak zelfs helemaal zonder auto.
Dat zijn dus mensen die met moeite de wegenbelasting konden betalen, en er juist op vooruit gaan met rekeningrijden. Voor die mensen vind ik het heel fijn.
8nnemiek schreef:MyWishMax schreef:Je benadeelt meteen de mensen die die fiets of ov niet kunnen pakken. De wegenbelasting eraf scheelt honderden euro's per jaar, ja. Die je meteen weer kwijt bent aan rekening rijden en in mijn geval dus nog meer.
Ik kom met 8000/9000 km per jaar, die niet minder kan, al duurder uit als wegenbelasting nu en ik heb niet het goedkoopste tarief omdat ik een bepaalde grootte auto nodig had. Had ik mijn kleinere auto kunnen houden was het verschil nog veel groter geweest.
Stimuleren om minder te rijden en de fiets te pakken, de mensen met laagste inkomens rijden al zo weinig mogelijk met deze benzineprijzen. Dat zijn niet degene die je moet stimuleren hoor.
Maar hoe zou jij het dan oplossen? In 2030 is het grootste deel van de auto’s elektrisch, die betalen dan alleen de standaard wegenbelasting, maar geen belasting per kilometer omdat die alleen via benzine/diesel wordt gerekend. Dus komt er te weinig geld binnen in de staatskas.
Juist voor de lage inkomens, wat meestal de mensen zijn die weinig rijden, is het fijn als die ook minder betalen dan de zakenman die dag en nacht op de weg zit en dus voor heel veel slijtage en uitstoot en drukte zorgt.
Cer schreef:Huh? Die snap ik niet helemaal..
Hoe kunnen mensen zonder auto erop vooruit gaan?
Buiten dat ik denk dat het een aanname is dat mensen in de lagere inkomensklasse geen auto hebben?
En ik had een paar artikelen geplaatst dat EV rijden vnl voor de hogere inkomens is. Dan ga je die directeur echt niet hoger belasten denk ik?
mavantos schreef:Cer schreef:Ik ben benieuwd wat het gaat doen voor mensen die vanwege paardenwelzijn hun paard op bijv een uur reistijd hebben gezet, en daar dan met de auto naartoe moeten![]()
Maar goed, die kunnen het wellicht wel betalen, geen idee...
Uiteraard vervelend voor die mensen als dat zo zal zijn, maar we moeten niet vergeten dat het hebben van een paard pure luxe is...
Heel veel mensen kunnen geen paard kopen en die onderhouden.
kiki1976 schreef:Hier is het gewoon drama met het OV.
Op dinsdag begin ik om 11.00 uur.
Omdat er maar weinig bussen rijden moet ik dan al de bus van 6.34 pakken en dan ben ik om 8.09 op mijn werk.
De volgende optie is er pas om 13.41 vertrekken zodat ik om 15.03 er ben.
Met mijn werktijden is dit gewoon niet mogelijk.
Effectief gaat het om een stukje van 13,9 km.
Met de auto 15 minuten en met de bus ruim anderhalf uur.
8nnemiek schreef:MyWishMax, maar je krijgt voor je woon-werk kilometers wel kilometervergoeding neem ik aan? Dat is nu 21 cent.
Als je auto 1 op 15 rijdt met een benzineprijs van 2 euro dan betaal je dus 13 cent per kilometer. Plus 7 cent rekeningrijden. Dan zit je nog steeds onder de 21 cent die je krijgt van je baas.
plutolover schreef:mavantos schreef:maar we moeten niet vergeten dat het hebben van een paard pure luxe is...
Heel veel mensen kunnen geen paard kopen en die onderhouden.
betekend nog niet dat diegene dan maar het moeten acepteren... omdat ik paarden kan betalen betekend het niet dat ik het niet zonde vind als ik meer moet betalen dan mijn wegenbelasting omdat ik mee auto rij... Paarden zijn voor mij geen luxe het zijn mijn maatjes mijn 'kinderen'.. Zou erg jammer vinden als ik dan bijv omdat ik veel moet betalen mijn paard niet kan onderhouden.. En weg moet doen... Waardoor ik ook dan weer minder auto rij.
Ik weet dat genoeg mensen zijn die paard niet kunnen betalen.. maar ik wordt altijd beetje kriebelig van deze uitspraak paard is luxe. Ja in zin kwa kosten wel ja. Maar emotioneel zijn paarden voor mij heel belangrijk.
Onali schreef:Vind dit altijd zo'n dooddoener "paarden is een luxe"
Misschien wel misschien niet.
Ik sta niet op een stal van €600 in de maand, mijn aanschafwaardes liepen niet in de €10.000en.
Hobby's kosten geld of dat nou voetballen, paarden houden of autosport is.
Niemand zal hier zeggen dat kinderen duur zijn en toch is dat nog altijd de duurste hobby die er is.
Maar "kinderen is een luxe" wordt dan weer niet uitgesproken.
Ja paarden zijn duur, maar misschien waren de omstandigheden anders tijdens aanschaf, misschien heeft iemand al zolang paarden dat het leven van die persoon er naar is ingedeeld (kosten, tijd) en niet te vergeten je hebt een band met een dier, die kan je niet zomaar aan de kant zetten als het even wat minder gaat.