Rekening rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 4335
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:28

Ik ben heel benieuwd naar de regeling straks. Eerst maar eens zien, dan geloven. Ik ga twee dagen per week naar kantoor met het OV (betaalt werk) en mijn paard staat sinds kort dichter in de buurt. Ik reed altijd giga veel kilometers voor privé, maar dat zal nu wel minder worden.

Maar voor mensen die veel kilometers maken met de auto voor woon/werk zou ik me alleen daarom niet zo druk maken. Ik neem aan dat als je zoveel rijdt voor je woon-werk dat je gewoon kilometervergoeding krijgt en die zal dan wel omhoog gaan (of moet je over gaan onderhandelen).

plutolover

Berichten: 11817
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:29

ik vind het ook maar niks.. Mijn paard staat half uur rijden van mij vandaan. mijn werk is half uur rijden en dan geef ik ook nog regelmatig les en wil ik leuke dingen doen. Ik ben dan meer kwijt dan wat ik nu betaal aan wegenbelasting.

Geen idee of tegen die tijd een electrische auto bestaat die snel oplaad, vele km kan rijden een trailer kan trekken. Gelukkig is 8 jaar nog ver weg. En betaalbaar is. dus ja ergens maak ik mij daar wel beetje zorgen om..

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:29

Ik ben benieuwd wat het gaat doen voor mensen die vanwege paardenwelzijn hun paard op bijv een uur reistijd hebben gezet, en daar dan met de auto naartoe moeten :+
Maar goed, die kunnen het wellicht wel betalen, geen idee...

mavantos

Berichten: 4335
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:32

Cer schreef:
Ik ben benieuwd wat het gaat doen voor mensen die vanwege paardenwelzijn hun paard op bijv een uur reistijd hebben gezet, en daar dan met de auto naartoe moeten :+
Maar goed, die kunnen het wellicht wel betalen, geen idee...


Uiteraard vervelend voor die mensen als dat zo zal zijn, maar we moeten niet vergeten dat het hebben van een paard pure luxe is...

Heel veel mensen kunnen geen paard kopen en die onderhouden.

Kairos
Berichten: 2950
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:34

mavantos schreef:
Maar voor mensen die veel kilometers maken met de auto voor woon/werk zou ik me alleen daarom niet zo druk maken. Ik neem aan dat als je zoveel rijdt voor je woon-werk dat je gewoon kilometervergoeding krijgt en die zal dan wel omhoog gaan (of moet je over gaan onderhandelen).

Voor alsnog krijg ik maar tot de 30 km vergoed helaas, weet niet hoe gangbaar het is om meer te krijgen in de zorg :') Voor nu vind ik het wel prima, weet niet of ik dat in 2030 nog prima vind.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:35

Cer schreef:
Hm, ik weet niet of die lage inkomens weinig rijden..
De lage inkomens waren ook de inkomens die op de weg zaten tijdens de crisis, want essentiele beroepen (als ik het goed onthouden heb). Niet de kantoordirecteuren...

maar, ik weet dat niet zeker..

De zakeman die dag en nacht op de weg zit, die rijdt meestal allang EV, want auto van de zaak.. (althans, gezien het aantal Tesla's wat ik zie rijden, en die iemand met mijn inkomen NOOIT kan betalen :') )

Maar voor essentiële beroepen hoef je meestal geen 100km op een dag te rijden, dat zijn toch vaak de beroepen die overal te vinden zijn en waarin overal werk te vinden is. Bij mijn moeder op het werk was chronisch personeelstekort.
Ik heb zelf lang als thuishulp en in de schoonmaak gewerkt, en ook dat is prima te vinden in de buurt. Ik heb bij een wasserij gewerkt.. Bij een distributiecentrum.. Daar kom je dus veel mensen tegen uit lage inkomensgroepen. Maar stuk voor stuk mensen uit de buurt, vaak zelfs helemaal zonder auto.
Dat zijn dus mensen die met moeite de wegenbelasting konden betalen, en er juist op vooruit gaan met rekeningrijden. Voor die mensen vind ik het heel fijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-06-23 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali
Berichten: 19057
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:37

Ik rijd ongeveer 30.000 km per jaar.

Pony's zijn niet bereikbaar via OV, fietsen is niet te doen voor mij.
Werk nachtdiensten in de zorg in een hele grote regio dus OV is kansloos.

Tegen die tijd dat rekeningrijden ingevoerd gaat worden ga ik maar uitkeringtrekker worden, toeslag hier, toeslag daar.

Kom nu af en toe al slecht uit kwa financiën door de inflatie, hogere benzine kosten, hogere energiekosten enz.

Jezus mag ik naast mn werk ook nog mn leven leiden?? Draai overal voor op, geen tegemoetkomingen in mn kosten en nou willen ze nog meer geld zien.

Dat wordt alleen met kerst mn ouders zien dan. De rest van het jaar gaan we wel videobellen :+

germie

Berichten: 28946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Gericht op het zuidoosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:39

Het stellen van je hebt voor een bepaalde hobby gekozen is natuurlijk belachelijk. Ja, dat is je hobby, dat veranderen omwille van een overheid die vindt dat autorijden zo duur moet worden is meer dan belachelijk. Vergeet niet dat als mensen niet meer gelukkig zijn ook de ziektekosten bijvoorbeeld omhoog gaan.
En sommige hobbies zijn eenvoudiger in het midden of zuiden van het land. Betekent dit dan dat je moet gaan verhuizen? (wat al niet gaat met de huizenmarkt en duurdere huizen dan in het noorden). En je moet werk zoeken, alsof dat altijd gemakkelijk is.

Je kunt prima die ev's ook belasten en dan hou je het verder zoals het is. Komt er net zo veel binnen, is het makkelijker en wordt het niet duurder voor de gewone mens (die per liter brandstof ook al indirect per km betaalt. Wil je een V8 rijden die 1 op 7 rijdt, dan betaal je al meer dan een auto die 1 op 20 rijdt).

Dit heeft niets, maar dan ook niets met CO2 of het milieu te maken, dat staat ook in de stukken, het gaat om geld op peil houden.

Bovendien is er geen CO2 probleem en zal een enorme reductie tegen absurd hoge kosten toch maar 0.000036 graad afkoeling geven. Dat er nog zoveel mensen zijn die in de sprookjes van de overheid geloven. Alles gaat om controle. Straks weet je hoeveel een gezin op een bepaald adres rijdt. Bedrijven moeten al de CO2 uitstoot van medewerkers gaan bijhouden, enz. Het gaat om geld en controle, nergens anders om.

kiki1976

Berichten: 17693
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:42

Hier is het gewoon drama met het OV.
Op dinsdag begin ik om 11.00 uur.
Omdat er maar weinig bussen rijden moet ik dan al de bus van 6.34 pakken en dan ben ik om 8.09 op mijn werk.
De volgende optie is er pas om 13.41 vertrekken zodat ik om 15.03 er ben.
Met mijn werktijden is dit gewoon niet mogelijk.
Effectief gaat het om een stukje van 13,9 km.
Met de auto 15 minuten en met de bus ruim anderhalf uur.

Verder zijn alle opties leuk bedacht betreft elektrische auto´s. Maar echt op vele plekken zijn gewoon geen laadpalen. En opladen via het gewone stroomnetwerk duurt flink langer.
Mijn man werkt in de bouw en op bouwterreinen zijn nog geen laadpalen. Afstanden vaak net te ver om het te redden met de radius. Ziet bij meerdere met elektrische bussen dat ze met regelmaat op de terugweg naar huis langs de rijksweg moeten gaan laden omdat de bus op de bouw wederom niet voldoende is opgeladen.

Op het wooncomplex waar wij wonen zijn ook geen laadpalen en ook zonnepanelen op het dak zijn vanuit de VVE niet toegestaan.
In het naastgelegen recreatie gebied staan 2 laadpalen maar om daar dan met de nacht je bus op te gaan laden is vragen om problemen (garant voor een leeg geroofde werkbus).
Buren hebben een elektrische Golf en laden nu noodgedwongen via netstroom, maar hangt er toch wel minimaal 12 uur aan om enigszins goed op te laden. Leuk met de huidige tarieven -O-

Tancreda4

Berichten: 25701
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:42

Echt belachelijk dat alles maar weer doorberekend gaat worden.... Mensen maken al snel 20.000 km voor hun werk. Maal 7 cent, reken maar uit. Idd voor mensen met een koekblikje is het verschil tussen 20 of 200 per maand nogal een verschil. Ik kan hier Idd ook echt van stressen als dit er door komt. Ik heb er ook een hard hoofd in dat bezine ooit weer goedkoper wordt dus allemaal plus plus plus. En dan kan je wel zeggen, moet men maar gaan fietsen. Maar dat is soms gewoon echt niet mogelijk.

Gelukkig duurt het nog even maar toch.....

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:44

8nnemiek schreef:
..... Maar stuk voor stuk mensen uit de buurt, vaak zelfs helemaal zonder auto.
Dat zijn dus mensen die met moeite de wegenbelasting konden betalen, en er juist op vooruit gaan met rekeningrijden. Voor die mensen vind ik het heel fijn.


Huh? Die snap ik niet helemaal..
Hoe kunnen mensen zonder auto erop vooruit gaan?

Buiten dat ik denk dat het een aanname is dat mensen in de lagere inkomensklasse geen auto hebben?

En ik had een paar artikelen geplaatst dat EV rijden vnl voor de hogere inkomens is. Dan ga je die directeur echt niet hoger belasten denk ik?

MyWishMax

Berichten: 28089
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:45

8nnemiek schreef:
MyWishMax schreef:
Je benadeelt meteen de mensen die die fiets of ov niet kunnen pakken. De wegenbelasting eraf scheelt honderden euro's per jaar, ja. Die je meteen weer kwijt bent aan rekening rijden en in mijn geval dus nog meer.
Ik kom met 8000/9000 km per jaar, die niet minder kan, al duurder uit als wegenbelasting nu en ik heb niet het goedkoopste tarief omdat ik een bepaalde grootte auto nodig had. Had ik mijn kleinere auto kunnen houden was het verschil nog veel groter geweest.
Stimuleren om minder te rijden en de fiets te pakken, de mensen met laagste inkomens rijden al zo weinig mogelijk met deze benzineprijzen. Dat zijn niet degene die je moet stimuleren hoor.

Maar hoe zou jij het dan oplossen? In 2030 is het grootste deel van de auto’s elektrisch, die betalen dan alleen de standaard wegenbelasting, maar geen belasting per kilometer omdat die alleen via benzine/diesel wordt gerekend. Dus komt er te weinig geld binnen in de staatskas.
Juist voor de lage inkomens, wat meestal de mensen zijn die weinig rijden, is het fijn als die ook minder betalen dan de zakenman die dag en nacht op de weg zit en dus voor heel veel slijtage en uitstoot en drukte zorgt.


Maar zoals ik al uitgelegd heb, zelfs met weinig rijden gaan er veel van die laagste erop achteruit. Dus dan is wegenbelasting een betere optie, want goedkoper. En zelfs die tientjes per maand zijn voor die groep heel belangrijk. Dan boeit het mij niet dat met wegenbelasting ik net zoveel betaal als iemand met een beter inkomen, wel dat ik met weinig km meer ga betalen als met wegenbelasting. Want met al die hogere kosten tegenwoordig heb ik die tientjes nodig. Helemaal met bezuinigingen op andere vlakken waardoor er ineens meer zelf betaald moet worden.
Nu zou ik nog kunnen besparen met een kleinere lichtere en zuinigere auto als ik dat kon betalen. Met rekening rijden niet, want dan is het verschil bij die lichtere auto nog groter tussen wat je nu betaalt en wat je dan zou betalen bij rekeningrijden.

Ik zie het voordeel van rekeningrijden gewoon niet. Ga de ev's dan meer belasten als zij voor te weinig inkomsten zorgen.

Ik ben juist benieuwd hoe jij het voor je ziet voor degene die al onder de 10.000 km per jaar zitten, niet minder KUNNEN rijden en in de laagste inkomens zitten. Vind je het dan terecht dat zij er nog meer op achteruit gaan? Erop vooruitgaan zoals jij denkt is vaak zat juist niet zo zoals ik al aangaf.

Als zij een redelijk lichte auto hebben moeten ze al minder dan 3500 km per jaar rijden om goedkoper uit te zijn met rekening rijden. Ik rijd al meer km per jaar enkel en alleen naar medische afspraken. Ik weet niet hoe jij denkt dat mensen die wegenbelasting al niet konden betalen rekeningrijden wel kunnen betalen?
Ik ga pas minder betalen met rekeningrijden als ik minder dan 6000 km per jaar ga rijden. En dan heb ik geen werk waar ik naartoe moet.

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:48

Cer schreef:
Huh? Die snap ik niet helemaal..
Hoe kunnen mensen zonder auto erop vooruit gaan?

Buiten dat ik denk dat het een aanname is dat mensen in de lagere inkomensklasse geen auto hebben?

En ik had een paar artikelen geplaatst dat EV rijden vnl voor de hogere inkomens is. Dan ga je die directeur echt niet hoger belasten denk ik?

Dan heb ik het uiteraard over de mensen mét auto die erop vooruit gaan.
Waar ik heb gewerkt was het toch zeker een kwart van mijn collega’s die geen auto hadden. Soms bracht ik mensen naar de bushalte als het regende, aan het eind van onze dienst.

En die EV’s worden steeds betaalbaarder voor lagere inkomens. 2023 is nog 7 jaar..
Ik moet het zelf ook doen met net iets meer dan het minimumloon, en heb ook een EV kunnen kopen.

plutolover

Berichten: 11817
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:56

mavantos schreef:
Cer schreef:
Ik ben benieuwd wat het gaat doen voor mensen die vanwege paardenwelzijn hun paard op bijv een uur reistijd hebben gezet, en daar dan met de auto naartoe moeten :+
Maar goed, die kunnen het wellicht wel betalen, geen idee...


Uiteraard vervelend voor die mensen als dat zo zal zijn, maar we moeten niet vergeten dat het hebben van een paard pure luxe is...

Heel veel mensen kunnen geen paard kopen en die onderhouden.


betekend nog niet dat diegene dan maar het moeten acepteren... omdat ik paarden kan betalen betekend het niet dat ik het niet zonde vind als ik meer moet betalen dan mijn wegenbelasting omdat ik mee auto rij... Paarden zijn voor mij geen luxe het zijn mijn maatjes mijn 'kinderen'.. Zou erg jammer vinden als ik dan bijv omdat ik veel moet betalen mijn paard niet kan onderhouden.. En weg moet doen... Waardoor ik ook dan weer minder auto rij.

Ik weet dat genoeg mensen zijn die paard niet kunnen betalen.. maar ik wordt altijd beetje kriebelig van deze uitspraak paard is luxe. Ja in zin kwa kosten wel ja. Maar emotioneel zijn paarden voor mij heel belangrijk.


Maar goed wie weet woon ik over 8 jaar in een boederij met paarden aan huis, rij ik ook veel minder auto.

En ik vind dat EV ook wegenbelasting moeten betalen. Miss wat minder maar ook hun maken gebruiken van het wegdek, wat ook onderhouden moet worden..
Laatst bijgewerkt door plutolover op 27-06-23 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 45263
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:57

MyWishMax, maar je krijgt voor je woon-werk kilometers wel kilometervergoeding neem ik aan? Dat is nu 21 cent.
Als je auto 1 op 15 rijdt met een benzineprijs van 2 euro dan betaal je dus 13 cent per kilometer. Plus 7 cent rekeningrijden. Dan zit je nog steeds onder de 21 cent die je krijgt van je baas.

Amber_anne

Berichten: 7851
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 08:57

kiki1976 schreef:
Hier is het gewoon drama met het OV.
Op dinsdag begin ik om 11.00 uur.
Omdat er maar weinig bussen rijden moet ik dan al de bus van 6.34 pakken en dan ben ik om 8.09 op mijn werk.
De volgende optie is er pas om 13.41 vertrekken zodat ik om 15.03 er ben.
Met mijn werktijden is dit gewoon niet mogelijk.
Effectief gaat het om een stukje van 13,9 km.
Met de auto 15 minuten en met de bus ruim anderhalf uur.


Is de (elektrische) fiets geen optie?

Mijn vriend begon gister ook over het kopen van een tweede elektrische fiets. Momenteel delen we er eentje maar dat betekent toch dat hij bijna altijd met de auto naar werk gaat.
Veel bedrijven hebben ook een fietsplan waardoor een elektrische fiets een stuk goedkoper wordt

Cer

Berichten: 31941
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:01

Toch kan je niet je eigen situatie over andere mensen heen leggen. Dat het jou lukt, wil niet zeggen dat anderen dat ook moeten kunnen (dan diskwalificeer je meteen andere mensen) :)

Ik hoop dat het meevalt, maar ik denk dat het voor mensen die 5 hoog achter wonen (geen EV op de oprijlaan kunnen parkeren naast hun oplaadpaal die aan hun eigen zonnepanelen hangt) en wel naar een plek zonder OV moeten reizen, best lastig kan worden?

Ik ben nog steeds benieuwd of ze een goede oplossing hebben voor kapotte accu's en de recycling daarvan (maar dat is een ander onderwerp)

Ik was toch geinteresseerd, maar onder de 7000 kan ik geen EV vinden (alleen zonder accu), maar het kan aan het moment liggen :j
Rond 7000 zijn ze wel al 11 jaar gemiddeld, en ik weet niet hoe lang die accu's meegaan, en wat de kosten worden op die leeftijd..
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-06-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 17693
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:01

En heel eerlijk hoeveel personen blijven er vanaf 2025 nog een elektrische auto rijden als ze dan wegenbelasting moeten gaan betalen?
In 2025 krijgen ze nog 75% korting maar vanaf 2026 betalen ze de volle mep

Ook de overheid weet dit, dat als je ca 15.000 per jaar rijdt dan met een elektrische auto dat je duurder uit bent dan met een vergelijkbare benzine auto. Maar hopen dat de mensen het blijven doen voor het milieu.
Maar hoeveel hebben het nu echt daadwerkelijk gedaan voor het milieu en niet voor alle voordelen/kortingen?

Dagahra

Berichten: 894
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:03

Vraag mij ook af hoe ze het willen opvangen met opladen van de ev's. Stroomnet is nu al telkens overbelast :+

MyWishMax

Berichten: 28089
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:05

8nnemiek schreef:
MyWishMax, maar je krijgt voor je woon-werk kilometers wel kilometervergoeding neem ik aan? Dat is nu 21 cent.
Als je auto 1 op 15 rijdt met een benzineprijs van 2 euro dan betaal je dus 13 cent per kilometer. Plus 7 cent rekeningrijden. Dan zit je nog steeds onder de 21 cent die je krijgt van je baas.


Ik werk niet, ik schrijf juist dat ik niet naar werk hoef te rijden dus die kilometers heb ik gelukkig al niet. Als ik dat wel zou kunnen zou ik nog meer kilometers rijden en er dus nog veel meer op achteruitgaan met rekeningrijden. Maar dit heeft ook niks te maken met mijn vraag aan jou of dat ik al vaker uitgelegd heb dat er meer mensen juist duurder uit zijn met rekeningrijden zelfs met weinig kilometers. Terwijl jij volhoudt dat ze er op vooruitgaan, maar voor mij geld dat dus al niet en dan heb ik niet eens de laagste wegenbelasting tarieven. Laagste inkomens heb ik het ook over minimumloon en daaronder.

Onali
Berichten: 19057
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:07

plutolover schreef:
mavantos schreef:
maar we moeten niet vergeten dat het hebben van een paard pure luxe is...

Heel veel mensen kunnen geen paard kopen en die onderhouden.


betekend nog niet dat diegene dan maar het moeten acepteren... omdat ik paarden kan betalen betekend het niet dat ik het niet zonde vind als ik meer moet betalen dan mijn wegenbelasting omdat ik mee auto rij... Paarden zijn voor mij geen luxe het zijn mijn maatjes mijn 'kinderen'.. Zou erg jammer vinden als ik dan bijv omdat ik veel moet betalen mijn paard niet kan onderhouden.. En weg moet doen... Waardoor ik ook dan weer minder auto rij.

Ik weet dat genoeg mensen zijn die paard niet kunnen betalen.. maar ik wordt altijd beetje kriebelig van deze uitspraak paard is luxe. Ja in zin kwa kosten wel ja. Maar emotioneel zijn paarden voor mij heel belangrijk.




Vind dit altijd zo'n dooddoener "paarden is een luxe"

Misschien wel misschien niet.
Ik sta niet op een stal van €600 in de maand, mijn aanschafwaardes liepen niet in de €10.000en.

Hobby's kosten geld of dat nou voetballen, paarden houden of autosport is.
Niemand zal hier zeggen dat kinderen duur zijn en toch is dat nog altijd de duurste hobby die er is.
Maar "kinderen is een luxe" wordt dan weer niet uitgesproken.

Ja paarden zijn duur, maar misschien waren de omstandigheden anders tijdens aanschaf, misschien heeft iemand al zolang paarden dat het leven van die persoon er naar is ingedeeld (kosten, tijd) en niet te vergeten je hebt een band met een dier, die kan je niet zomaar aan de kant zetten als het even wat minder gaat.

plutolover

Berichten: 11817
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:11

Onali schreef:
Vind dit altijd zo'n dooddoener "paarden is een luxe"

Misschien wel misschien niet.
Ik sta niet op een stal van €600 in de maand, mijn aanschafwaardes liepen niet in de €10.000en.

Hobby's kosten geld of dat nou voetballen, paarden houden of autosport is.
Niemand zal hier zeggen dat kinderen duur zijn en toch is dat nog altijd de duurste hobby die er is.
Maar "kinderen is een luxe" wordt dan weer niet uitgesproken.

Ja paarden zijn duur, maar misschien waren de omstandigheden anders tijdens aanschaf, misschien heeft iemand al zolang paarden dat het leven van die persoon er naar is ingedeeld (kosten, tijd) en niet te vergeten je hebt een band met een dier, die kan je niet zomaar aan de kant zetten als het even wat minder gaat.


jij verwoord precies wat ik bedoel.

cupido1996
Berichten: 469
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:14

Voor mensen die in de stad wonen en weinig rijden zal dit misschien een besparing zijn.

Maar voor mij wonend op het platteland wordt het echt heel veel duurder. We hebben nu bewust een kleine auto voor de lage lasten. Weinig wegenbelasting en rijd zuinig.

Maar even voor de beeldvorming wat ik aan "noodzakelijke" kilometers weg rijd. Dit zijn alleen maar de kilometers voor mijn kinderen naar school en sport etcetera brengen. Dat ik zelf ook nog 78 km rijd naar mijn werk laat ik even achterwegen.

En ja mijn kinderen mogen af en toe bij vriendjes spelen en ze zitten op twee sporten per kind. Dat zou minder kunnen, maar ik vind dat wel belangrijke dingen voor de ontwikkeling.

Maandag:
Naar basisschool 13 km
Ophalen uit school 13 km
Fysiotherapie 22 km

Dinsdag:
Naar basisschool 13 km
Ophalen uit school 13 km
Ophalen gym 13 km
Zwemles 38 km ( dichtstbijzijnde zwembad)

Woensdag:
Van en naar school 26 km
Tennisles 35 km

Donderdag
Van en naar school 26 km
Ophalen bij vriendinnetjes of vriendje, die aan andere kant van het dorp in het buitengebied woont 24 km
Zwemles 38 km

Vrijdag
Van en naar school 26 km
Spelen bij vriendje of vriendinnetje 15 km
Paardrijles 38 km

Gemiddeld genomen rijd ik dus al dagelijks krap 75 kilometer. Die iemand die niet op een boerderij in het buitengebied woont niet heeft.

Autumnn

Berichten: 8574
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:23

Ik fiets gelukkig naar zowel werk als paard, dus daar maak ik me niet druk om. Maar inderdaad wel voor de minima, mensen op het platteland of andere plekken waar je eerder de auto pakt.
Mensen die het hebben over hun werkkm’s snap ik niet zo. Er zal ongetwijfeld een tegemoetkoming gaan komen voor zakelijke kilometers. Wie weet gaan werkgevers eerder auto’s ter beschikking stellen oid.
maar dit zal ongetwijfeld het personeelstekort geen goed doen. Kan me voorstellen dat mensen hierdoor minder gaan werken omdat dat meer loont dan werken.
Ook paardentaxi’s zal dit geen goed gaan doen. Die kosten gaan de pan uit rijzen.
Moest wel lachen, op LinkedIn zei iemand al. Iedereen zal vast gaan leren hoe je je kilometerstand achteruit kan zetten :Y)

Gitana

Berichten: 3032
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:27

Vraag me inderdaad wel af wat dat met de kleine auto's doet. Het zou jammer zijn als het een effect oproept dat mensen maar in een grote bak kunnen gaan rijden omdat het toch hetzelfde kost. Maar ik twijfel er niet over dat daarover nagedacht wordt haha. Ook het controleren zal nog een puntje zijn. In stockholm wordt dat mbv camera's in de stad gedaan, maar dat is maar één stad dus nog te overzien om dat op die manier te doen.

Er moet nog veel aan het concept rekeningrijden gebeuren, dus het zal nog wel wat veranderen.
Het is wel zo dat het concept in verschillende plekken al met succes is toegepast. Het is wel fijn dat er dus al een voorbeeld is. Het is helaas gewoon zo dat als we met zijn allen willen leven en wat aan het klimaat willen doen, wat een must is, dat er dan wat op luxe ingeleverd moet worden.. Een aantal decennia terug, toen nog niet iedereen een auto had, leefden mensen veel meer in hun eigen regio. Nu iedereen een auto heeft is dat heel anders geworden. Veel mensen werken in een andere provincie dan waar ze wonen, vroeger zou je daarvoor gaan verhuizen. Niet dat we daar naar 'terug' moeten, maar het is natuurlijk wel handiger en opzich beter.. gelukkig zijn we tegenwoordig oké met thuiswerken waar mogelijk.
Het zou fijn zijn als mensen dan gewoon wat beter gaan nadenken over wanneer zij de auto pakken en waarvoor. Ik pak ook veel te vaak de auto :=