'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:59

Lithya schreef:
Tijdens de bhv nascholing werd ook gezegd: start altijd met de reanimatie, anders krijg je zeker gelazer dat je geen hulp hebt verleend. Laat het ambulancepersoneel dan zeggen dat de persoon het niet gered heeft. Ben je in een afgesloten ruimte, zonder toeschouwers, dan kun je de wens van de persoon gelijk respecteren. Dit advies werd gegeven vanwege het vele geweld tegen hulpverleners.

Inderdaad altijd starten. ikzelf moet het reanimeren staken bij een penning, etc, een bhv-er mag er zelf voor kiezen door te gaan/stoppen met reanimatie.
Het word wel aangeraden dan ‘halfbakken’ door te gaan ivm geweld tegen hulpverleners. Indien ik niet de wens respecteer kan ik zelfs voor het tuchtrecht komen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:01

Lithya schreef:
Tijdens de bhv nascholing werd ook gezegd: start altijd met de reanimatie, anders krijg je zeker gelazer dat je geen hulp hebt verleend. Laat het ambulancepersoneel dan zeggen dat de persoon het niet gered heeft. Ben je in een afgesloten ruimte, zonder toeschouwers, dan kun je de wens van de persoon gelijk respecteren. Dit advies werd gegeven vanwege het vele geweld tegen hulpverleners.

Dit inderdaad. Ook mbt tattoo's is lang niet altijd duidelijk voor iedereen (zonder ketting)
Als bhv/burger hulpverlener of gewoon omstander mag je 'm altijd opstarten als je twijfelt. Ambu ed kunnen daarna overnemen of besluiten te stoppen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:02

Barbalala, ik ben inderdaad bhv’er om iemand te helpen. Gelukkig. En gelukkig tot nu toe voor flauwtes, snij en brandwonden. Ik hoop oprecht dat ik nooit iemand hoef te reanimeren.
Ellen_ov, dat is niet mijn redenatie. Dat is wat wordt geleerd aan bhv’er zover ik het zelf heb ervaren.

Maar, stel je even voor, in de ah tussen de schappen, je bent aan het reanimeren, de aed komt eraan, je bent iemand aan het uitkleden om die aan inderdaad aan te kunnen brengen… ik kan nu wel heel braaf zeggen dat ik de ketting ga bekijken en de tattoo’s ga lezen, maar dat is echt niet reeel denk ik. Voor de professional vast wel, maar voor een burger die wordt overvallen door de situatie.. dat denk ik niet. Ik zeg niet dat dat eerlijk is of zoals het zou moeten zijn, maar wel wat ik mij voorstel hoe zo’n situatie verloopt en daar mag je wat van vinden maar het is denk ik wel zoals het in de praktijk meestal gaat.
Natuurlijk het laatste wat je wilt als het voor jou niet hoeft, maar laten we niet doen alsof ik dat persoonlijk heb afdwongen op de wereldpopulatie want zo reageren sommige bokkers…

sterregoud

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:05

Ik hoef zelf ook niet gereanimeerd te worden. Maar om nu elke dag een ketting te gaan dragen, of een speciale tattoo te zetten, gaat nu voor mij te ver.

Ik zou als je begint met reanimeren en je ziet een ketting of tattoo met een dergelijke boodschap altijd stoppen. Er is goed over nagedacht, en doorleven is niet altijd beter.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:06

Renee1991 schreef:
Ik val best wel over sommige reacties inderdaad. Je zal iemand zijn die na flink nadenken de keuze heeft gemaakt niet gereanimeerd te worden, overleeft na reanimatie en er niet 100% gezond uitkomt. Nou, vriendelijk bedankt hoor.

Ik vind het ook ronduit bizar dat juist de mensen die pretenderen hulpverlener te zijn, NIET naar een dergelijke ketting kijken. En als die wel wordt gezien, deze niet serieus nemen. Dat vind ik echt veel te ver gaan. Trouwens, als je met een AED in de weer bent, stuit je hoe dan ook op de borst en op sieraden. Dus knappe hendrik als je daar overheen kijkt.
En zeker omwille van omstanders je gedrag aanpassen vind ik ook bizar. Is het echt zo moeilijk om iemand's wens te respecteren? Of moeten we ter plekke gaan staan bedenken of we het daar conform leeftijd, klachten of wat dan ook, wel mee eens zijn?

Heb jij zelf ooit, live, in een extreme panieksituatie direct moeten handelen?

Je focust puur op dat wat dírect moet gebeuren.

Zo'n ketting mis je mogelijk gewoon echt in die situatie.

Bewust eerst op zoek naar een mogelijk ketting, armband of tatoeage kost kostbare tijd.
Die tijd is voor mensen die wèl gereanimeerd willen worden van levensbelang.

Ik ga die extreem kostbaar tijd niet verspillen omdat er heel misschien een tatoeage of ketting is die ik nog niet gezien heb.

EHBO, reanimatie etc is in het ziekenhuis in een gecontroleerde situatie echt anders dan in een onverwachte panieksituatie.

Dat betekent niet dat ik het slachtoffer niet respecteer. Het betekent niet dat ik tegen dat soort keuzes ben. (sterker nog, ik begrijp die enorm goed, gezien wat er mogelijk overblijft van iemand na een 'geslaagde' reanimatie)

Als er gehandeld moet worden, dan ga ik ervoor. Dírect, split second eerste seconde (en ja dat weet ik zeker van mijzelf, heb opvallend vaak als eerste persoon bij een heftige situatie mogen/kunnen/moeten ingrijpen)

En dan is er gewoon geen tijd om eerst alle voorwaarden met het slachtoffer te bespreken.

Kijk, als het 100% duidelijk is, snel zichtbaar, en niet mis te verstaan: prima.

Maar als ik eerst tig regels op een mogelijke dog-tag achtige penning moet lezen, dan ben ik inmiddels halverwege het nummer staying alive van de Beegees zeg maar...

En dan lees je geen letters.

Je 'leest' het gedrag van de omstanders
Je bent bezig met je eigen veiligheid, met een beetje pech.
Je 'leest' de signalen van het slachtoffer, kleur, beweging, houding, etc.
Je bent bezig met 'waar blijft die fiets AED, waarom is die Ambu er nog niet?' Je checkt nog eens of de ambu al gebeld is,
Kijkt tegelijkertijd of er wellicht nog verwondingen zijn bij het slachtoffer die ook accuut aangepakt moeten worden.
Je bent bezig met zorgen dat het slachtoffer niet nat wordt van de regen, niet onderkoeld raakt in de winter, niet in de volle zon ligt in de zomer.
Je probeert te voorkomen dat het slachtoffer 6 meter naar beneden dondert, omdat hij exact op de rand van een hoogte terecht gekomen is (been there done that)
Ál die dingen gaan voor op 'zoeken naar een ketting'.

Ik heb ooit een ketting aangetroffen.
Nauwelijks te lezen in de stress.
Het bleek (achteraf) een dog tag met informatie over epilepsie van de betreffende persoon.
Maar ik had écht op dat acute moment geen tijd om te lezen wat daar op stond.
Pas na de eerste paar minuten, toen er een soort ritme in kwam en de eerste belangrijke punten allemaal geregeld waren. (Dat was geen reanimatie overigens, maar daadwerkelijk een heel nasty epilepsie aanval op een heel gevaarlijke plek)

Ja, ik snap de keus om niet gereanimeerd te willen worden.

Maar ik ken ook de praktijk van verschillende heel diverse panieksituaties met EHBO acties.

Zo'n EHBO actie 'in het veld' is qua rust/stress gewoon écht níet te vergelijken net een tekstboek situatie in een EHBO-oefenlokaal.

Dat gebeurt ineens voor je neus, onvoorbereid.

(Daar heeft ambu-personeel dat het van jou over neemt een groot voordeel, 1 supergoed getraind, 2 ze weten dat ze naar een spoedsituatie gaan, en zijn daarop voorbereid)

Zoals ik zei, ik doe in een acute situatie mijn uiterste best om zo goed mogelijk te handelen, met alle informatie die ik op dat moment al dan niet heb en alle kennis die ik al dan niet heb.

Meer dan dat kan ik niet.

(En dat is al meer dan velen, heb ik ervaren. Mensen vliegen écht vaak in de paniek óf in een soort totale freeze.)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:06

Ik kan ergens wel inkomen in de mening van Emj_23.

Uiteraard respecteer ik mensen die niet gereanimeerd willen worden. Maar als BHV'er ben je niet verplicht om te stoppen. Het is weer een ander verhaal als je het direct ziet. Maar eenmaal begonnen zou ik het heel heel moeilijk vinden om te stoppen en iemand 'dood' te laten gaan. Uiteraard is dat iemand zijn mening, maar eenmaal begonnen zou ik op die adrenaline denk ik niet kunnen stoppen en iemand voor je neus laten sterven. Ik zou denk ik altijd in mijn hoofd houden: Ik had iemand kunnen redden. En dat is een moeilijk punt, want wil ook absoluut respect hebben voor de ander zijn mening.

Daarom bedenk ik altijd: Als ik eenmaal begonnen zou zijn als BHV'er zou ik denk ik doorgaan. Als ik het direct zou zien dan kan je er voor kiezen niet te beginnen. Ik zou niet actief eerst op zoek gaan maar direct willen handelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:09

Het is een hele lastige kwestie voor iemand die dan wil gaan reanimeren. Het staat duidelijk op de ketting maar het is geen ondertekende niet reanimeren verklaring.

Edit ik lees dat een penning ook geldig is, iets wat mij dus niet bekend was. Een tattoo ook maar wat als je je hebt bedacht en je staat nog op de wachtlijst om het weg te laten halen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 26-06-23 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:12

moonsparkle schreef:
Het is een hele lastige kwestie voor iemand die dan wil gaan reanimeren. Het staat duidelijk op de ketting maar het is geen ondertekende niet reanimeren verklaring. Volgens mij dien je te reanimeren tot de ambu er is.

Als je die ketting ziet, moet je stoppen. Zo’n ketting dragen is een hele stap.
Zelf zou ik niet elke dag zo’n ding op mijn lijf willen.
Krijgen jullie niet een plaatje te zien van de betreffende ketting ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:14

sterregoud schreef:
moonsparkle schreef:
Het is een hele lastige kwestie voor iemand die dan wil gaan reanimeren. Het staat duidelijk op de ketting maar het is geen ondertekende niet reanimeren verklaring. Volgens mij dien je te reanimeren tot de ambu er is.

Er zijn tig soorten, sommige heel duidelijk andere heel onduidelijk

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:16

sterregoud schreef:
moonsparkle schreef:

Nee hoor, dat is eigen keuze. Daarin mag je natuurlijk zeker de ander zijn mening respecteren. Maar als bhv'er hoef je niet te stoppen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:17

Emj_23 schreef:
Het zijn voor mij, schijnbaar heel pragmatisch, twee verschillende dingen. Begrijp ik dat mensen niet gereanimeerd willen worden? Zeer zeker! En in een gecontroleerde setting is dat denk ik ook heel uitvoerbaar.
Maar in het “wild” is het hebben van de penning dus niet afdoende. In de Nl’se cursus wordt geleerd dat je zo snel mogelijk start met reanimeren en dan ga je puur op adrenaline verder tot je wordt afgelost.
Het stukje vlees in de mond is wellicht een verkeerde vergelijking, maar sommige blokkers zien eerste hulp verlenen schijnbaar als bemoeizucht en willen blijven liggen tot de professionals komen. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat, no pun intended. Ik heb trouwens, bij de bhv cursus, ook voorbeelden van de niet reanimeren tattoo gezien die je echt niet zomaar hebt ontcijferd. Dus prima als mensen het niet willen, maar accepteer ook dat in nl de basis voor burger hulpverleners is dat we wel helpen.

Tja wat is helpen? Als ik door jou goed bedoelde reanimatie weer in de medische molen terecht kom, heb je me echt niet ‘geholpen’

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:17

moonsparkle schreef:
Het is een hele lastige kwestie voor iemand die dan wil gaan reanimeren. Het staat duidelijk op de ketting maar het is geen ondertekende niet reanimeren verklaring. Volgens mij dien je te reanimeren tot de ambu er is?

Als particulier mag je kiezen wat je doet tot er een professional er is. Je mag stoppen, maar het hoeft niet.
Je hoeft ook niet te beginnen met reanimeren als je dat niet wilt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:18

VuurVleugels schreef:
Emj_23 schreef:
Hold your horses… van de mevrouw in het artikel begrijp ik het, zoals zij nu in het leven staat. Ik hoop als mens wel dat er ooit een fase komt waarbij ze wel zin ziet in voortleven. En dat is, vanuit een ander gezichtspunt, ook empathie. Maar ik kan aan de hand van een ketting of tatoeage toch geen ziektebeeld inschatten en daarbij, wederom, ik ben geen medische professional.
Nee, bij bhv leren we niet dat we op zoek gaan naar kettingen of tatoeages. Als jij bewusteloos langs de kant van de weg ligt kan niemand zien of je uitzichtloos lijdt. We leren de situatie inschatten en indien nodig te starten met reanimeren. We hebben het er wel over gehad wat je kan doen als je een tatoeage tegenkomt halverwege de reanimatie. Als ik in een supermarkt aan het reanimeren ben ga ik niet stoppen. Dat is echt aan het ambulancepersoneel. En voor de mensen die meteen in mijn nek springen, denk daar even over na.. je buren, collega’s en vrienden die de moeite nemen om elk jaar opnieuw die cursus te doen staan er ook voor jou als je vader stikt in een stukje vlees aan het kerst diner of net jouw peuter of partner van de roltrap is gevallen in de Hema, om te helpen zo goed we kunnen totdat de professionals er zijn. En maar hopen dat ze er heel snel zijn, want liefst doet ik elk jaar die cursus voor niets.
@barbalala, dus als ik jou redenatie volg moet ik als burger iemand in nood laten liggen… ook 112 maar niet bellen dan, want misschien willen ze dat niet…. Ik snap dat jij dat misschien wil, maar mag hopen dat de meeste mensen nog stoppen om eerste hulp te verlenen.

Ik snap oprecht niet wat er zo moeilijk is aan iemands (laatste?) wens honoreren. Als ik zo'n tatoeage of ketting zie stop ik per direct, dat weet ik nu al. Zelfs al ben ik door mijn politieouders grootgebracht met de overtuiging dat je altijd hulp verleent. Zeker vandaag de dag zijn mentale problemen zó overduidelijk groot aanwezig. Moet ik dan iemand laten reanimeren, ondanks zo'n tatoeage en ketting, omdat iemand de moeite heeft genomen zo'n cursus te doen zodat diegene misschien ooit je vader, je peuter of je partner kan redden? In de Hema, of all places? Is dat een soort 'dank je wel', dan? Dank je wel dat je die cursus bijhoudt, je mag me in ruil daarvoor geheel tegen mijn zin in, in leven houden?

Ik ben fel hoor nu, ik weet het. Maar ik snap gewoon écht niet wat hier nou zo moeilijk aan is. Het is aan níemand om te oordelen over wanneer het het waard is om klaar te zijn.

Tot het moment dat jij of wie dan ook helemaal oké zou zijn met een vliegtuig op je hoofd, want dan heb je in ieder geval je rust: Do. Not. Judge.

Als het echt 100% overduidelijk is, dan zou het wat mij betreft misschien niet zo moeilijk zijn om de wens te respecteren. Maar ik kan me voorstellen dat het niet altijd overtuigend duidelijk is, en er is geen tijd om er even rustig over te gaan beraadslagen.

Wel interessant trouwens, stel iemand gaat tegen de vlakte, jij ziet en herkent toevallig meteen de ketting. Bel je 112, en wat zeg je dan? "Haast u zich maar niet hoor, want ze wil niet geholpen worden"?

En wat doe je als je zo'n ketting aantreft bij iemand die er minderjarig uit ziet. Ga je eerst leeftijd checken?

Femke-Tweety: ik denk dat jij de praktijk kent en goed inschat. Heeft niks met gebrek aan respect te maken.
Ik vind het ook wel erg makkelijk gezegd hier "je moet dit, je moet dat". Ook een beetje respect voor degene die handelt in crisissituaties graag.

Wel even een serieuze vraag voor jou: zou je een ICD medaillon zien denk je? Of de ICD zelf? Is dat erg herkenbaar, of kun je daar ook overheen kijken?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:18

@femke tweety , er zou er maar 1 duidelijke moeten zijn. Want als er allerlei verschillende zijn, heeft het geen nut. Dan snap ik dat je in de hectiek van het moment het niet doorhebt.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 26-06-23 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:20

Ik heb al eens een succesvolle reanimatie uitgevoerd. Je begint gewoon, dan heb je nog niets ontbloot en ook niet gezocht naar een ketting. Vroeger moest je zoeken naar een hartslag, nu is het gewoon: begin met reanimeren. Als iemand dan met een aed aankomt, dan kom je een ketting tegen. Of een tatoeage, maar niet als je reeds begonnen bent.
Je gaat dus niet eerst op zoek, je begint gewoon.
In het geval waar ik gereanimeerd heb, mijn eigen vader, is het dus goed afgelopen, gelukkig wel. Niets aan over gehouden. Ik wil absoluut niet als kasplantje verder met leven, dus als de reanimatie lukt en ik kan niet meer 100% alles doen, dan wil ik alsnog euthanasie als ik het leven niets meer waard vind. Dan wordt het ondraaglijk lijden, voltooid leven. Ik zeg altijd ik word gezond oud, of ik word niet oud. Dat heeft niets met geen wil meer om te leven hebben te maken, maar met hoe je oud wilt worden. Ik begrijp de keuze van die persoon met ptss dus volledig. En ik vind dat je dat moet respecteren zodra je zo'n ketting of tattoo tegen komt. Er staat ook nergens dat ze niet verder wil leven, maar ze heeft gewoon goed nagedacht over wanneer wel en wanneer niet verder willen. En dat is een keuze die alleen jij kunt maken voor jezelf. Een ander kant dat niet. Een ander kan wel oordelen, of te snel oordelen of veroordelen, maar jij bent degene die bepaalt over je eigen leven. Zo zie ik het.

Een ketting draag ik niet, ik verdraag geen sieraden en tattoos vind ik vreselijk lelijk. Dus ik ga voor na een eventuele reanimatie bepalen. Ben je er geestelijk te erg aan toe om dat nog te beseffen, dan hoop ik dat iemand anders dat voor mij doet.

Maar ik zou dus absoluut reanimeren als het moet. Ik zou ook absoluut iemand helpen als het moet, ik heb zelfs wel eens mijn eigen leven in gevaar gebracht om een ander te redden. Maar als het letsel later erger blijkt dan verwacht en er wordt gekozen om er alsnog uit te stappen, dan heb ik daarin te berusten, dan respecteer ik dat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:22

Deze is vrij duidelijk, mits hij niet naar de zijkant gevallen is of zelfs onder de hals/nek terecht gekomen.

Dan wel hopen dat het slachtoffer daadwerkelijk zelf die ketting omgedaan heeft en nog achter de keus staat.
Maar in ieder geval redelijk duidelijk

Afbeelding

Te koppelen aan persoon, maar de vraag is hoe herkenbaar iemand die verwrongen ligt is, vergeleken met een klein industrieel afbeeldingkje:

Afbeelding

Ook bij deze geldt nog altijd dat die ketting dan niet net opzij gevallen moet zijn.
Zoals gezegd, ik heb geen tijd om actief op zoek te gaan...

Klein, zonder leesbril voor mij een uitdaging...

Afbeelding

Dito

Afbeelding

(En kan naar de zijkant van de hals gevallen zijn, of eronder, op rug etc)

Dan deze serie;
Dit zijn armbanden,

Dat is een plek waar ik echt niet ga kijken als ik moet reanimeren.
Is buiten de actieve 'werkzone...'

Bovendien haast niet leesbaar zonder leesbril, en zeker die dingen met veel tekst, daarvan denk ik in allereerste split second waarschijnlijk, áls ik het al zie - dat het gewoon sieraden zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 26-06-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:25

Tjeetje, wat een variatie. Armbanden zijn niet handig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:26

sterregoud schreef:
Tjeetje, wat een variatie. Armbanden zijn niet handig.

En dit is nog maar een kleine selectie...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:33

Zo'n armband zou ik echt niet zien. Een ketting die naar achteren hangt of het plaatje omgedraaid ook niet. Het kan ook zijn dat de ketting onder kleding hangt waardoor deze niet zichtbaar is.

Mij lijkt het ook wel heel erg als ik denk een goede daad te hebben gedaan en iemand is daarna teleurgesteld. Lijkt me ontzettend naar dat je je daarna schuldig voelt omdat je iemand hebt gereanimeerd.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:34

Nikass schreef:
Als het echt 100% overduidelijk is, dan zou het wat mij betreft misschien niet zo moeilijk zijn om de wens te respecteren. Maar ik kan me voorstellen dat het niet altijd overtuigend duidelijk is, en er is geen tijd om er even rustig over te gaan beraadslagen.

Wel interessant trouwens, stel iemand gaat tegen de vlakte, jij ziet en herkent toevallig meteen de ketting. Bel je 112, en wat zeg je dan? "Haast u zich maar niet hoor, want ze wil niet geholpen worden"?

En wat doe je als je zo'n ketting aantreft bij iemand die er minderjarig uit ziet. Ga je eerst leeftijd checken?

Femke-Tweety: ik denk dat jij de praktijk kent en goed inschat. Heeft niks met gebrek aan respect te maken.
Ik vind het ook wel erg makkelijk gezegd hier "je moet dit, je moet dat". Ook een beetje respect voor degene die handelt in crisissituaties graag.

Wel even een serieuze vraag voor jou: zou je een ICD medaillon zien denk je? Of de ICD zelf? Is dat erg herkenbaar, of kun je daar ook overheen kijken?

Goede vragen. 112 bellen moet sowieso gebeuren, zelfs als er niemand 'gered' wordt. Die persoon moet meegenomen worden en degene die dat doen bereik je via 112.

Ik ben zo'n raar iemand die mega veel stress heeft in het echte leven maar doodkalm blijft in een daadwerkelijke noodsituatie. Dit heb ik een maand geleden weer mogen testen toen ik iemand in de verte in elkaar zag storten en beginnen te stuipen bij een bushalte en de 8 (8!) mensen eromheen volledig zag bevriezen. Sprintje getrokken, stabiele zijligging gelegd, en toen kwam de rest ook in beweging. Iemand anders heeft 112 gebeld maar kon geen woord uitbrengen, ik heb de telefoon overgenomen en de situatie uitgelegd. Ik geloof oprecht dat ik net zo kalm zou blijven bij een dergelijke ketting of tatoeage en uit zou leggen dat ik politie en ambulance nodig heb voor een op stervende persoon. Goed, je weet het nooit tot je het meemaakt, maar als ik af ga op mijn ervaringen tot nu toe heb ik daar vertrouwen in.

En natuurlijk snap ik dat niet iedereen zo werkt! Het gaat mij ook niet om 'niet kunnen zoeken naar een ketting', of 'niet direct doorhebben dat iemand niet gereanimeerd wil worden'. Natuurlijk kun je dat missen! Het gaat mij om het moedwillig negeren van signalen die kunnen duiden op een DNR onder het mom van 'ik wil helpen, in ieder geval tot de ambu er is'. Dán vind ik je echt heel slecht bezig. Niet als je dan stopt, of als je dan voor de show gaat doen alsof je reanimeert, ik snap dat dat soms nodig is. Maar moedwillig doorgaan met daadwerkelijk reanimeren terwijl er signalen bekend zijn bij je dat iemand dat niet wilt (of signalen van welke andere medische attentie dan ook, zoals het 'Medical Alert' kaartje dat mijn moeder altijd in haar telefoonhoesje had ivm een imcomplete dwarslaesie, maakt je een crappy zorgverlener - om in vriendelijke termen te blijven. Óók bij minderjarigen, ja. Weet jij veel wat voor vreselijke kinderkanker het kind aan het opvreten is, om maar wat te zeggen? Zo'n tag of tattoo is er niet voor niets!

Nogmaals: heb je het niet door omdat het niet goed zichtbaar is, kl*te maar het is niet anders. Moedwillig negeren omdat jij vind dat je geen duidelijke reden ziet, gewoon kl*te en dan mag wat mij betreft je trotse papiertje ingetrokken worden. (niet jouw persoonlijk, maar in het algemeen)

Edit: verduidelijking
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 26-06-23 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:34

Mijn oma droeg een zelf geregen armbandje met kleine kraaltjes "niet reanimeren" die ze zelf gemaakt had. Die heb ik ook uit haar droom geholpen.

Ik heb zelf een (niet succesvolle) reanimatie gedaan. Vanuit dat beeld... je start reanimatie met kleding aan en dan mis je tattoos en kettinkjes sowieso. Zeker met jassen en truien. Ik zou niet gaan zoeken, ik was vol adrenaline en volgde letterlijk de centralist aan de telefoon maar had geen eigen initiatief. Een soort functionele freeze zeg maar...

En stel, ik had wel een ketting gezien op dat moment, of een tattoo... ik weet niet of ik had kunnen stoppen. Op dat moment zit je in een adrenalinestoot, een surrealistische ervaring die giga heftig is en staat je hoofd naar "iemand redden". Dan de switch omzetten en de realistische gedachte binnen laten komen dat iemand niet gereanimeerd wil worden en stoppen lijkt me iets wat op zo'n moment niet eens tot me door kan dringen. Niet uit onwil, gewoon omdat mijn ervaring is dat (iig mijn...) je hoofd niet meer helder functioneert.

Overigens zijn er eisen om een reanimatiepenning geldig te laten zijn. Die hierboven staan voldoen bijna allemaal niet en brengen hulpverleners dus in een heel ingewikkeld parket. Want wat als iemand een niet officiële ketting draagt en familie dient een klacht in na overlijden?

Een officiële ketting bevat naam, geb dat, foto, handtekening en wens tot niet reanimeren. Deze kun je alleen aanvragen als je wilsbekwaam bent. Dus niet door kinderen oid. Een tattoo is ook rechtsgeldig.
Laatst bijgewerkt door secricible op 26-06-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:42

Waar ik een beetje om moet lachen, zijn de reacties van de mensen die doen alsof je heel lang en zorgvuldig mensen moet gaan inspecteren op kettingen en tattoeages voor je aan een reanimatie begint.
Kom op zeg, dat duurt geen minuten jongens, dat is in een paar seconden gepiept. Daarbij, als er omstanders zijn kun je die vragen hierop te checken terwijl jij eventueel al een begin maakt als je dat wil.

Ik vind het echt zeer zorgelijk om te moeten realiseren dat er mensen BHVer zijn vanuit de (mijn inziens) verkeerde motieven; Macht uitoefenen over andermans leven.
Ik kende al wel het BHV-syndroom (mensen die pochen met hun BHV alsof ze Dokter Bernard himself zijn), maar dit, is echt nog veel kwalijker.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:43

BarbaLala schreef:
Waar ik een beetje om moet lachen, zijn de reacties van de mensen die doen alsof je heel lang en zorgvuldig mensen moet gaan inspecteren op kettingen en tattoeages voor je aan een reanimatie begint.
Kom op zeg, dat duurt geen minuten jongens, dat is in een paar seconden gepiept. Daarbij, als er omstanders zijn kun je die vragen hierop te checken terwijl jij eventueel al een begin maakt als je dat wil.

Ik vind het echt zeer zorgelijk om te moeten realiseren dat er mensen BHVer zijn vanuit de (mijn inziens) verkeerde motieven; Macht uitoefenen over andermans leven.
Ik kende al wel het BHV-syndroom (mensen die pochen met hun BHV alsof ze Dokter Bernard himself zijn), maar dit, is echt nog veel kwalijker.

Heb jij ooit in een echte praktijksituatie moeten reanimeren?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:43

Ik snap dat meisje wel en sta er hetzelfde in, alleen draag ik geen ketting oid. Wel is mijn naaste familie op de hoogte. Ik snap ook dat je als Bhv'er direct tot actie over gaat en niet gaat zoeken naar mogelijke kettingen. Maar de tattoo en de ketting die het meisje heeft geven toch echt wel weer dat ze niet gereanimeerd wil worden. Als je dat ziet, dan vind ik dat je moet stoppen en zo iemand moet laten gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:45

Weet je hoe lang het duurt, midwinter, in paniek, een winterjas los ritsen, een trui die in de weg zit (hoe dan?) T-shirt er nog onder. Ondertussen nat, plakkerig. Succes met checken op tattoos.
Iemand in hoog zomer met een los shirtje is nog te checken. Maar het is een illusie om dat als standaard te zien.