Het is waar dat mensen met een beperking vroeger vaak in een instelling, ver weg van de bewoonde wereld terecht kwamen. Is dat ideaal? Nee.
Nu slaan we aan de andere kant door. Inclusie wordt er dan gezegd, maar als puntje bij paaltje komt, betekent het zoveel als "trek je plan", mensen met een handicap moeten zich aanpassen aan de maatschappij die niet inclusief is, worden gestraft als ze inspanningen leveren om deel te nemen aan het "gewone" maatschappelijke leven en krijgen niet de zorg die ze nodig hebben "omdat er bespaard moet worden". Onlangs een debat gehoord waarin gezegd werd dat niet alle zorgvragen opgenomen kunnen worden en er dus geïnvesteerd moet worden in assistentiehonden oftewel: zorgpersoneel vervangen door honden. Wel, laat ze eerst eens investeren in zorgverleners en zorgen dat die niet weglopen uit de zorg door het lage loon, werkdruk enz.
superpony schreef:Tegenwoordig worden daar crowdfundings voor gehouden.
Dat is waar, maar dat vind ik alles behalve een goede ontwikkeling. Wil je hulp? Heb je hulpmiddelen nodig? Tja, gooi dan maar even je hele leven online en hoop maar dat bekenden en onbekenden je verhaal zielig genoeg vinden en hun centen afgeven om je van de nodige hulp(middelen) te voorzien. Ah ja, want we moeten besparen op de zorg...
superpony schreef:Ik heb vooral met wat jonger personeel weleens een aanvaring gehad omdat die echt geen stap meer of harder willen zetten. Overuren worden niet uitbetaald hoor je dan. Ik ben al moe.......Dat valt niet onder onze taken etc.
Dat is als cliënt of naaste van een cliënt inderdaad heel vervelend...
Vanuit het standpunt van zorgverleners is het wel te begrijpen. Overuren worden inderdaad vaak niet uitbetaald. Sterker nog, je krijgt op je donder als je er maakt. Toen ik in een voorziening begon, was er al een half jaar niemand die mijn werk had gedaan en ook het werk van de maatschappelijk werker lag er al zo lang omdat die er niet was. Ik moest mijn eigen werk doen (en daarin dus een hele inhaalbeweging doen) én het werk van de maatschappelijk werker. En dat allemaal binnen een aantal uur dat al te weinig was voor enkel mijn eigen werk. Toen nam nog een collega ontslag en kregen we er een nieuwe groep bij (in een vakantieperiode en om die groep te draaien en verloven van personeel op te vangen kreeg ik 1 vakantiewerker). Ik heb toen bij momenten 5 jobs proberen combineren (en uiteraard overuren gemaakt). Wel, dat heb ik achteraf terug op mijn bord gekregen bij mijn evaluatie: ik mocht mij alleen maar bezighouden met mijn eigen job en ik moest oa daarom "gecoacht" worden. Na nog meerdere incidenten en conflicten heb ik mijn vaste contract opgegeven en mochten ze het van mij zelf uitzoeken.
Wie geen grenzen stelt in de zorg (en zelfs mensen die dat wel doen) loopt vroeg of laat een burn-out op. Dat heb ik zelf ervaren, maar ook bij heel wat collega's gemerkt, zowel jongere als oudere collega's. Ooit was ik op een werkplek waar we met zo'n 12 collega's waren in ons team. Ik denk dat daar nu nog 2 man van overgebleven is (en ook van hen heb ik minder positieve verhalen gehoord om het zacht uit te drukken).