Bel angst, wat is het eigenlijk precies en hoe ontstaat het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bel angst

Ja
134 (23%)
Nee
99 (17%)
Weet niet
7 (1%)
15-
2 (0%)
15/20
5 (0%)
20/25
32 (5%)
25/30
48 (8%)
30/35
52 (8%)
35/40
19 (3%)
40/50
17 (2%)
50/60
14 (2%)
60+
3 (0%)
Onbekende mensen
45 (7%)
Onbekend verloop
85 (14%)
Iets anders
16 (2%)

Totaal aantal stemmen: 578

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 20:01

Niet kunnen verstaan vond ik op het werk ook wel het rottigste hoor.
Maar ik moest het wel weten voordat ik door kon verbinden.
Zo heb ik eens een denk Surinaamse vrouw aan de lijn gehad. Gelukkig super aardig en geduldig mens.
Maar verstond haar niet. Ze was door gestuurd voor haar Wraaaaaat. Ik kan het niet typen zoals ze het zei. Dus omdat te omzeilen vroeg haar bij welke poli ze dan moest zijn, maar dat wist ze niet.
Dus ik moest het woord verstaan. Het was dus een wrat en moest dus bij dermatologie zijn.
Maar heb toch wel nog een keer mijn excuses aangeboden en ik had het behoorlijk warm er van.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 22:52

Ik heb bel angst en dit komt bij mij door autisme.
Veel mensen met ASS hebben bel angst. Telefoontje komt vaak onverwachts, je kan je er niet goed op voorbereiden, je kan diegene en hun lichaamshouding niet zien, het kunnen onbekenden zijn enz.
Als ik bereikbare dienst op m'n werk had dan was ik ook heel gestresst. Bang dat dat ding af zou gaan.

Ik heb geen problemen met bellen met bekenden

Maar wel wanneer ik door een onbekend nummer gebeld wordt. Het komt onverwachts, weet niet wat er gaat komen. Die nummers laat ik gaan. En ik ga ze eerst googlen :D

Ik heb liever dat mensen mailen of appen. Dan kan ik rustig alles terug lezen en goed bedenken wat ik ga antwoorden. Stast dan meteen zwart op wit als bewijs of zodat ik het terug kan lezen.

marleen_88

Re: Bel angst, wat is het eigenlijk precies en hoe ontstaat het

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 22:53

Ik ben van jongs af aan aan het bellen, dus nee geen last van.
Ik kan mij er ook niets bij voorstellen, maar her lijkt mij erg lastig wanneer je niet durft te bellen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 10:52

Het gekke is dat ik voor mijn werk soms de hele dag bel, maar privé durf ik eigenlijk soms bekende niet te bellen. Vreemd eigenlijk want die ken je, misschien omdat je geen gezichtsuitdrukkingen erbij ziet, bang dat ze zeggen waarom heb je nooit eerder gebeld of zo lang niet gebeld, ik kan het zelf niet goed plaatsen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:09

Mijn werk bestaat voor 50% uit bellen denk ik? En heb er nooit problemen mee gehad. Maar goed ik snap ook niet waarom je het eng zou vinden? Heb sowieso schijt aan wat mensen van me vinden :+

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:35

Ik heb geen belangst maar ik vind bellen (met name gebeld worden) wel vervelend, met name door de abrubtheid en snelheid.

Meestal ben ik gewoon met dingen bezig. Als dan ineens een instantie oid belt met informatie en een verzoek aan mij, dan heb ik ten eerste geen tijd om even te schakelen. Ik moet in mijn hoofd eerst de taak die ik aan het doen was afsluiten, en daarna de nieuwe taak starten. Daar is met bellen geen tijd voor, want degene aan de andere kant begint meteen informatie te spuwen. Daardoor loop ik vanaf het begin achter de feiten aan en ben ik in mijn hoofd aan het haasten om weer ‘bij’ te komen.
Degene aan de andere kant heeft dan meestal al een vraag gesteld terwijl ik de informatie nog aan het verwerken ben. Daardoor geef ik het eerste antwoord dat in me opkomt en is het telefoontje al voorbij voordat ik door heb waar het eigenlijk over ging. En dan bedenk ik daarna pas wat ik zelf nog had willen zeggen of vragen.

Tegenwoordig is mijn standaard antwoord dat het nu niet uitkomt en of ze willen mailen of later willen terugbellen. Waarna ik vast een briefje maak met mijn eigen vragen en opmerkingen. Dat scheelt wel. Maar liefst heb ik gewoon meteen een e-mail.

Ik ervaar bellen als heel claimend, er moet NU iets, en ik vind het daardoor ook als enigszins onbeleefd. Heeft bij mij ook met introversie te maken. Ik wil gewoon even rustig kunnen nadenken, en gun dat een ander ook.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:44

Ik heb geen belangst meer maar vind bellen nog altijd wel vervelend. Dingen die direct geregeld moeten worden ok, geen moeite, zo gefixed. Maar als het even kan mail of app ik zodat ik goed kan nadenken over hoe ik iets precies wil brengen.

Als kind had ik wel belangst. Ik vond face2face gesprekken al heel eng maar kreeg dat onder de knie door de mimiek van een ander af te lezen. Zo zag ik precies hoe mijn woorden vielen bij de ander en kon ik indien nodig een afleidend grapje oid ertussen gooien om het luchtiger te houden. Bij bellen zie je de ander niet en dat vond ik onwijs eng.

Ik kreeg een baan waar bellen bij hoorde en in het begin vond ik dat ook doodeng want ik wist nog geen klap van het werk. Al doende leert men was daar zeker van toepassing en het heeft ook gemaakt dat ik bellen nu niet meer zo'n ding vindt. Ongeacht waar het over gaat.

Wel vind ik gebeld worden irritant. Vind het een inbreuk van mijn tijd. Onbekende nummers neem ik dan ook nauwelijks op.

Ik heb geen autisme, wel een angststoornis en sociale fobie gehad, dat zal vast hebben meegespeeld.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 11:47

marleen_88 schreef:
Ik ben van jongs af aan aan het bellen, dus nee geen last van.
Ik kan mij er ook niets bij voorstellen, maar her lijkt mij erg lastig wanneer je niet durft te bellen.

Ook nooit last van gehad. Lijkt me echt rete onhandig als je er last van hebt.

Bellen is voor mij juist ff snel wat regelen ipv zitten wachten op een reply per app of mail. Ik heb helemaal geen tijd nodig om na te denken zoals iemand hierboven schrijft. En als ik dat wel nodig heb meld ik het gewoon. Maar tegelijkertijd vind ik app of mail soms ook weer handig. Als ik op een tijdstip dat bellen echt niet meer kan besluit allemaal dingen te willen regelen dan kan ik gewoon al mijn dingen over de schutting gooien. :Y)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:12

Ik bel ook vanaf jongs af aan, nooit een nare ervaring gehad en toch ook enorme belangst. Geen idee waar het vandaan komt. Heb ook gewoon gewerkt in sectors waar mijn taken grotendeels uit bellen bestond, maar dat heeft het niet bepaald goed gedaan, eerder slecht. :+

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:40

ik begrijp er helemaal niks van, ik heb echt geen last van bel-angst oid in wat voor mate dan ook....
Ik hoorde op stal al iemand die dit had en dacht nog "huh????"
Maar het blijkt dus tocht echt een ding te zijn.....

Ik kan er ook niks mee.... ik bel wie ik moet bellen, werk of prive, en als ze mij bellen zullen ze me wel nodig hebben voor iets. onzin belletjes kap ik af zoals vertegenwoordigers van stroom, telefoon etc etc,
Ik wist dus echt niet dat dit bestond.....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:46

ElCamino schreef:
ik begrijp er helemaal niks van, ik heb echt geen last van bel-angst oid in wat voor mate dan ook....

Ik kan er ook niks mee.... ik bel wie ik moet bellen, werk of prive, en als ze mij bellen zullen ze me wel nodig hebben voor iets. onzin belletjes kap ik af zoals vertegenwoordigers van stroom, telefoon etc etc,

In principe bestaat er natuurlijk angst voor alles ;)

Belangst, hoogtevrees, claustrofobie, sociale angst, muizenangst, spinnenangst etc... Het principe van elke angst is hetzelfde en de werking in je lichaam ook.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:31

ElCamino schreef:

Fijn dat je je het niet voor kunt stellen :D

Het is inderdaad echt een ding. En al bel ik nu veel voor mijn werk, het zal nooit mijn hobby worden.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:38

Heb ik belangst..? Ja en nee := ik vind bellen ansich niet eens zo erg. Voor mijn werk pak ik probleemloos de telefoon of ik bel mensen. Maar als het niet hoeft dan toch ook weer liever niet hahaha idd wat eerder is gezegd; het niet weten waarom iemand belt, of idd slecht te verstaan (inkomende telefoontjes zijn erger dan uitgaande. Uitgaande (afhankelijk waarom ik moet bellen) schijf ik altijd even een paar punten op zodat het vlot geregeld kan worden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:15

Voor mijn job bel ik enorm veel. Soms de hele dag. Soms halve dagen. Daar heb ik geen probleem mee. Ik ken de materie van mijn werk goed. Ik ben de expert en weet in welke lijn vragen gaan liggen.

Privé en voor mijn bijberoep heb ik niet angst maar ik heb er echt een hekel aan. Voor mijn bijberoep heb ik graag geschreven zodat ik later als ik de info nodig heb alles makkelijk kan terug lezen, wat was er al tegen wie gezegd of wat wilde de persoon precies.
En echt privé komt het vaak gewoon zo ongelegen. Ik ben altijd druk of als ik niet druk ben heb ik graag rust. Een berichtje beantwoord ik dan wanneer past.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:17

Ik heb zelf het idee dat het vaker voorkomt bij hoogsensitieve personen en ASS...maar dat is puur een aanname.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:38

Niet persee belangst maar er wel een hekel aan. Vooral die verschrikkelijke wachtmuziekjes en lang wachten om überhaupt iemand aan de lijn te krijgen.
Dan doe ik liever alles op mijn tijd digitaal, dan ook geen gezeur met openingstijden enzo.

Bellen heeft ook geen voorkeur omdat er dan niks zwart op wit staat. In sommige situaties was dat soms wel belangrijk.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:39

ElCamino schreef:

Ondanks mijn bel angst heb ik wel altijd mijn geluid aan en neem ik (sinds het laatste jaar) ook alles op. Het kost moeite, stress, veel angst maar het lukt wel.

Terugbellen vind ik wel nog niets.

Ik snap je wel hoor, dat je het niet kunt begrijpen. Het is alleen echt verschrikkelijk als die angst je in je greep houdt.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:50

Ja ik heb belangst.. altijd al gehad en als jong kind niks raars meegemaakt aan de telefoon.
Ik wil het liefst niemand in mijn omgeving hebben als ik bel. Ook heb ik altijd pen en papier zodat ik ondertussen kan tekenen :D
Ik las het al eerder in de reacties maar ik neem onverwachtse telefoontjes ook bijna nooit op. Ik bereid mij voor en bel dan wel terug.

Het is onzekerheid, een ongemakkelijk gevoel ook zie ik geen lichaamstaal. Ik ben dan onbewust bang voor stiltes, men is puur gefocust op mijn stem en woorden. Ik ben dan bang dat ik weer eens niet op woorden kan komen of stomme dingen zeg. Ik heb soms verwerkingstijd nodig… in de mail of app kan ik het beter verwoorden. Irl loop ik trouwens ook hier wel tegen aan maar telefonisch versterkt het. Irl gebruik ik mijn handen veel als ik praat :D

Met de paarden zoektocht vind ik het ook lastig. Men wil vaak dat je belt, maar ik kan niet altijd goed nadenken door de spanning.
Het is met de jaren beter geworden. En mensen die mij kennen verwachten het niet maar het blijft voor mij een strijd in mijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door Marus op 06-02-23 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:52

Ik heb een bepaalde angst om te bellen, maar ook om de telefoon op te nemen.
Vanwege mijn werk moet/moest ik regelmatig wel bellen en/of de telefoon opnemen. Soms ook de telefoon van een collega overnemen, als die even niet op zijn plek zat.
Ik zat dan het liefst schichtig om mij heen te kijken of er niet iemand anders was die dit kon doen. :')

Uiteindelijk ben ik daarvoor op cursus geweest. (Ja mensen er bestaan cursussen hiervoor)
De cursus die ik heb gedaan heet Communiceren met Durf en Daadkracht. En gaat dus ook over andere vormen van communicatie. Niet zozeer de bel angst.
Hierin ging je dus bekijken wat het probleem was en hoe je er het beste mee kon leren omgaan.

Het heeft geholpen en ondertussen is de angst wel minder en pak ik de telefoon ook gewoon op als die gaat.

Wij moesten dan je angsten op papier zetten en daar een tegen antwoord op bedenken. (RET heet dat geloof ik)

Bijvoorbeeld:
Angst : Ik weet vast geen antwoord op hun vragen. -
Antwoord: Als ik geen antwoord op hun vragen weet, schrijf ik ze op en zeg ik dat ik later terug bel.

Angst : Ze vinden vast dat ik lastige vragen stel.
Antwoord : Ik mag best vragen stellen als ik ergens meer over wil weten.

Soms doe ik dit spelletje nog wel eens in mijn hoofd.
Bij telefoontjes die ik lastig vind, schrijf ik dingen op die ik wil weten. Zodat ik een kladblaadje heb voor het geval dat ik het niet meer weet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:14

Ik bedenk me net nog iets anders. Zoals ik al eerder zei, heb ik niet echt belangst. Ik heb juist angst voor geschreven communicatie: post en e-mail. Tenminste, als het lastig kan zijn. Dat geldt dus voor a) officiële berichten en b) berichten van mensen met wie je niet op de allerbeste voet staat. In geval b kan het zo zijn dat ik erg lang niets van me heb laten horen. Dan denk ik: help, misschien verwijt h/zij me wel van alles! Vooral vroeger kon ik dan juist die mail weer laten liggen, waardoor het probleem erger werd. En met officiële post: ik moet me er nog steeds toe zetten om dat meteen open te maken en er, zo mogelijk, meteen op in te gaan, anders stel ik het eeuwig uit. Het eerste jaar dat ik op mezelf woonde, heb ik echt een berg onder mijn bed verzameld. Die heb ik toen maar ongelezen naar het oud papier - geen beginnen aan, en als het echt belangrijk was, stuurden ze het nog wel een keer. Sindsdien is het - met muizenstapjes - de goeie kant op gegaan.

Dus dat wou ik maar even zeggen: telefoontjes zijn soms spannend, maar je bent er tenminste meteen vanaf. Zodra de reactie van de ander hoort, is het klaar. Geschreven communicatie hoopt zich op, en je zit veel langer in de spanning van hoe een ander reageert. Dat gaat je echt niet in de kouwe kleren zitten.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:51

Ik heb niet per se belangst, maar ik vind het soms wel lastig om mensen te verstaan. Ik probeer dus altijd te e-mailen of een online meeting (met ondertiteling :+ ) te regelen om potentiele misverstanden te voorkomen.

Inmiddels stuur ik ook altijd een bevestigingsemail na een telefoongesprek zodat ik zeker weet dat we over hetzelfde onderwerp gepraat hebben :')

Ik heb ook officieel de diagnose APD (Auditory Processing Disorder), dit zorgt ervoor dat ik het moeilijker vind om iemand te verstaan als er bijvoorbeeld veel achtergrond geluid of een moeilijk accent is. Uiteindelijk lukt het mij wel, maar het duurt iets langer en het is ook makkelijker als ik de persoon/tekst kan zien ipv moet "gokken."

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:03

Ik had vroeger wel belangst. Ik bereidde mijn telefoongesprekken altijd voor (opschrijven op papier wat ik moest vragen enz). Ik had er ook een hekel aan en probeerde het zo veel als mogelijk vermijden :=

Voor mijn werk moet ik vaak bellen en word ik ook vaak onverwacht opgebeld. Hierdoor ben ik er overheen gegroeid en bel ik ook sneller in mijn privéleven, al zal ik nooit een echte beller worden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:05

_Snow_White schreef:
Ik heb niet per se belangst, maar ik vind het soms wel lastig om mensen te verstaan. Ik probeer dus altijd te e-mailen of een online meeting (met ondertiteling :+ ) te regelen om potentiele misverstanden te voorkomen.

Inmiddels stuur ik ook altijd een bevestigingsemail na een telefoongesprek zodat ik zeker weet dat we over hetzelfde onderwerp gepraat hebben :')

Ik heb ook officieel de diagnose APD (Auditory Processing Disorder), dit zorgt ervoor dat ik het moeilijker vind om iemand te verstaan als er bijvoorbeeld veel achtergrond geluid of een moeilijk accent is. Uiteindelijk lukt het mij wel, maar het duurt iets langer en het is ook makkelijker als ik de persoon/tekst kan zien ipv moet "gokken."

Interessant, ik versta mensen ook heel moeilijk aan de telefoon soms! Sowieso hoor ik nooit wie er belt, want die 'halle met x van y' gaat veel te snel voor mij :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 18:02

Geen belangst hier. Liever bellen dan in persoon eigenlijk, want dan heb ik niet de hele afleiding van de non-verbale communicatie. Ik vind het veel gemakkelijker om aan een stem te horen of er meer achter de uitgesproken woorden zit, of de juist niet uitgesproken woorden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:53

Vroeger had ik dit wel veel meer. Maar dat was meer een algemene onzekerheid. Met (vooral onbekende) mensen face 2 face praten was toen ook niet m'n hobby :')

Door m'n werk heb ik regelmatig telefonisch klantcontact gehad. De echte angst is er daardoor wel af. Alsnog vind ik 't nu vaak makkelijker om via app afspraken te maken/vragen te stellen. Uitgezonderd als het om 'ingewikkeldere' zaken gaat (gedoe met Vattenfall bijvoorbeeld vorig jaar :') ), dan pak ik liever de telefoon. Dat praat dan toch makkelijker.

Nog steeds schrijf ik vaak wel op wat ik wil bespreken/vragen. Dat geeft mij meer rust.

Oooo behalve als er onbekende nummers bellen, dan google ik ze 9 van de 10 keer eerst voordat ik opneem.