Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Hoe dan ook, ik ben voor gehele vrijheid van meningsuiting voor iedereen, persvrijheid etc, en tegen alle bedreigingen tegen wie dan ook, maar als je iemand kiest voor de KINDERboekenweek dan is het verstandig iemand te nemen waar geen enkele smet of verdenking t.o.v. pedofilie aan kleeft.Er zijn toch meer dan genoeg schrijvers en schrijfsters in Nederland om uit te kiezen.
anjali schreef:De huidige tijd is erg gevoelig wat betreft mogelijk misbruik. Daarom was het gewoon verstandig geweest en beter voor iedereen, ook voor de nu gewraakte auteur, om iemand anders te kiezen. Zo'n type als Astrid Lindgren (van Pippi Langkous) of Annie M.G.Schmidt of zoiets. Die zijn helaas al overleden maar er zijn vast wel anderen in die richting.
anjali schreef:De huidige tijd is erg gevoelig wat betreft mogelijk misbruik. Daarom was het gewoon verstandig geweest en beter voor iedereen, ook voor de nu gewraakte auteur, om iemand anders te kiezen. Zo'n type als Astrid Lindgren (van Pippi Langkous) of Annie M.G.Schmidt of zoiets. Die zijn helaas al overleden maar er zijn vast wel anderen in die richting.
Mkango schreef:Bovendien, anjali, er ís helemaal geen verdenking van pedofilie. Juist dit soort berichten zijn zo ontzettend gevaarlijk tegenwoordig. De auteur heeft niets illegaals gedaan. Hij heeft geschreven over een gevoelig, emotioneel onderwerp en er zijn wat numpties die daar blijkbaar niet mee kunnen omgaan en volledig doorslaan, maar dat is niet de schuld van Pim Lammers zelf.
Babootje schreef:Nee precies, dat heeft hij niet gedaan. Maar het verhaal lezende (want ik was ook wel nieuwsgierig) vind ik toch dat er wel sprake is van enige verantwoordelijkheid. Ik denk dat het echt wel een verhaal is waar pedofielen zich aan verlekkeren. Wellicht heeft de schrijver het niet zo bedoeld, maar daar moet je je als schrijver wel bewust van zijn. Prima dat ze die vrijheid hebben om dat neer te pennen. Maar ook goed dat daarop gereageerd wordt. Want kindermisbruik moet nooit worden genormaliseerd. En dat doet dit verhaal wel (vind ik). Of er moet een uitleg bij. Ik snap dat kinderen die gevoelens kunnen hebben maar later raken ze ermee in de knoop. Dat komt hier niet tot uitdrukking. En dat is (vind ik) fout.
Shadow0 schreef:Ja, en hoe misbruik als je in de puberteit bent en zelf met je seksualiteit worstelt ook opwinding op kan roepen - dat is niet echt iets wat nooit eerder geschreven is. (Het halve oeuvre van Maarten 't Hart?) Ik zou het verhaal zelf geen kinderboekenweekgeschenk maken zeg maar... maar verder lijkt de ophef me toch een klein beetje opgeklopt.
luxx schreef:Waar de hele hetze over ontstaan is is toch ook niet een kinderboek? Volgens mij staat dat over een boek voor volwassenen?
Urbanus schreef:Ik heb eindelijk het stuk in z'n geheel gevonden. Ik vind het onderwerp schokkend, ja, maar ik lees hier echt geen pedofiele agenda in. Ik vond 'Dood in Venetië' heftiger.
https://www.deoptimist.net/2016/08/trainer/
Misschien ben ik gewoon verpest. Maar ik lees hier eerder een eenzame jongen in die niet beseft dat hij misbruikt wordt.
Anastasia24 schreef:Dus kbw heeft dít gedicht gekozen? Niet Pim die dit heeft geschreven vóór deze week? Ik lees daar even overheen denk ik. Kwb kiest een boek\gedichten die ze aanraden kinderen te lezen? In het eerste geval snap ik niet hoe de schrijver aan word gevallen, ik lees iets wat gaat over een jongen die het erg moeilijk heeft, eenzaamheid en de puberteit; Niets nieuws en ook hier mag zeker aandacht voor komen maar dit gedicht gericht naar kinderen(jaar of 10?) vind ikzelf ook ver gaan. Dit is imo niet iets dat je kinderen aanraad, de ouders van de kinderen wel(het zou voor volwassenen zijn? Dus, logisch? ) zodat de ouders dit voor kunnen zijn en doorkrijgen hoe zoiets ook kan ontstaan bij het kind zelf.
Vind de commotie eromheen erg (erg!) ver gaan, uit kind perspectief vind ik dit juist 'mooi' geschreven, iets dat inderdaad gevoel losmaakt over hoe eenzaam kinderen kunnen worden\zijn en comfort zoeken bij iemand die er maar net gebruik van gaat maken. Het zet je aan het denken zoals dat ook met de ouders zou moeten doen ipv Pim aanvallen.
Mkango schreef:De werken die Pim daadwerkelijk voor kinderen heeft geschreven, en waar hij veel om geprezen wordt, hoor je al die numpties niet over, want dat gaat hun hersencapaciteit te boven.