Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:17

Bizar dat je het voor die paar euro meteen helemaal laat.

Dat alles duur is, dat klopt.
Onze plaatselijke slager die er al 75+ jaar zit (met dito inrichting, maar wel vers zonder meuk als e-nummers en kleurzout) is nu alleen al 1000€ per maand meer aan elektra kwijt. Hun prijzen kunnen ze per product echt niet veel meer ophogen dan 5-20 cent. Anders komt er geen klant meer. Het is een familiebedrijf waarvan het hoofd gelukkig geen kinderen heeft..en wel wat extra kan lijden.
Dus.. dat zegt alles. Ze leveren er op in ipv winst. Koeling kun je niet uit zetten. Iedereen ligt in een spagaat. Ook de ondernemers van restaurants etc.

germie

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 16:19

Wat is daar bizar aan? Als je het niet meer kunt betalen en keuzes moet maken kiest de 1 dus voor niet meer uit eten en de andere voor wat anders laten?

Ik denk dat er van alles gaat omvallen en dat wij alleen maar armer en armer worden. Ik moet gewoon echt keuzes maken in wat ik belangrijk vind.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:21

Natuurlijk gaan de prijzen omhoog in de horeca. Hun kosten zijn op alle fronten erg gestegen en de ondernemers kunnen niet leven van de liefde.

Overigens ga ik meerdere keren per maand uit eten/lunchen en haal ook nog weleens wat.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:24

De stijgende kosten zijn idd echt een probleem voor de horeca. Bij een bekende met een restaurant is de energie rekening meer dan verviervoudigd. Kosten voor personeel zijn uiteraard ook omhoog gegaan, als je uberhaupt personeel kan vinden. Het restaurant is om die reden nu een dag minder open, het was qua personeel en energiekosten niet meer rendabel om op een rustigere dag open te zijn. Inkoopprijzen zijn net als voor ons flink gestegen. Bijv vis is beduidend slechter verkrijgbaar en nog veel meer gestegen qua prijs dan gemiddeld om de doodsimpele reden dat een deel van de vissersboten niet meer uitvaart sinds de brandstofprijzen zo gestegen zijn.

Ik denk wel dat zo'n concept als la cubanita qua verspilling idd beter werkt dan een all you can eat, en dat het daardoor voor hun makkelijker zal zijn om de prijzen redelijk te houden. Aan de andere kant ben ik van mening dat uit eten gaan ook gewoon wel geld kost. Het is een luxe. Het is niet realistisch om te verwachten dat je hetzelfde betaald als dat je thuis de ingredienten zou kopen en het zelf klaar zou maken. Er is een locatie, er is personeel, het kost tijd en energie om alles klaar te maken, in luxere restaurants ook nog een hoop creativiteit van de chef om smaken bij elkaar te matchen en nieuwe gerechten te bedenken.

Wij gaan iets minder vaak uit eten dan een paar jaar terug, maar dat heeft meer met mogelijkheid dan met geld te maken.

Ik denk dat er een groep mensen is die zich niet zal laten weerhouden door de stijgende prijzen omdat ze er de ruimte voor hebben. Ik denk ook dat er een hele groep mensen is die idd minder of niet uit eten zal gaan, en een groep restaurants/eetcafe's die daardoor in de problemen zullen raken. Tegelijkertijd hebben die ook niet de optie om de prijzen dan maar niet te verhogen om hun gasten te behouden want hun kosten zijn wel gestegen. Voor beide kanten dus ontzettend vervelend en alleen maar verliezers.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:25

Ja, maar dat geldt toch voor alles?
Thermostaat lager, boodschappen minder, korter douchen, geen/minder kleding etc etc etc

Het is maar de vraag of de gemiddelde consument “afgeroomde” porties accepteert. Net als die slager die de elektra nog niet eens compenseert als overal 20 cent bovenop gaat.. Het zou een optie zijn, voor mij prima want ik vind dat je in veel restaurants echt te veel krijgt. Maar of je nu hetzelfde betaald, of minder krijgt. De waarde blijft dan hetzelfde. Het verschil is idd of jij voor 3€ minder wel die kleine kofta-schotel blijft bestellen of niet.

Je kunt ook altijd in gesprek met je plaatselijke afhaal hè. Zeker waar je bekend bent zou ik de vraag “mag ik anders minder, of kan de portie gehalveerd voor de helft vd prijs” zeker stellen. Wie niet waagt wie niet wint.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:36

germie schreef:
Wat is daar bizar aan? Als je het niet meer kunt betalen en keuzes moet maken kiest de 1 dus voor niet meer uit eten en de andere voor wat anders laten?

Ik denk dat er van alles gaat omvallen en dat wij alleen maar armer en armer worden. Ik moet gewoon echt keuzes maken in wat ik belangrijk vind.

We worden niet perse armer, we zijn gewoon altijd erg verwend geweest in dit welvarende landje. Dat je niet meer uit eten kunt, dat is enkel opgeven van luxe, niet een teken van arm worden. :')
Ze horen je al praten in Afrika zeg _O-

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:43

vaaleriee schreef:
Ik moet een beetje lachen als ik sommige reacties lees.
Volgens mij beseffen veel niet hoe enorm de inkoop voor de horeca is gestegen. Ja natuurlijk willen ze winst maken, maar de inkoop van producten zijn bizar gestegen, GWL is gestegen, minimumloon is omhoog. De horeca kan toch niet overal zelf voor opdraaien? Ik vind het logisch dat ook uit eten gaan, helaas, duurder wordt.

Het is een luxe, je hoeft niet te gaan.

Inderdaad, ik vind de prijsstijgingen ook heftig hoor. Betaalde afgelopen weekend bijna 5 euro meer voor een pokebowl dan een paar weken terug. Maar als ik dan van kennissen hoor dat ze hun horeca zaak konden sluiten omdat de huur niet meer betaald kon worden (verhoging van 700 naar 3500), dan betaal ik met alle liefde iets meer.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:45

Earth schreef:
germie schreef:

We worden niet perse armer, we zijn gewoon altijd erg verwend geweest in dit welvarende landje. Dat je niet meer uit eten kunt, dat is enkel opgeven van luxe, niet een teken van arm worden. :')
Ze horen je al praten in Afrika zeg _O-

Precies dit, uit eten is een luxe, duiken is een luxe. Sommige mensen hebben deze dungen nooit gekund op eigen kracht. En ja het word duurder voor IEDEREEN. Dus ook de all you can eat op de hoek. En dan nog word daar gigantisch verspild, meer als in een kleiner restaurant. Iedereen geeft straks iets op, of maakt andere keuzes.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:54

Armer en armer?
Wij zijn niet arm. We hebben hooguit minder geld om luxe dingen te doen (zoals uit eten gaan), maar wij zijn niet arm.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:00

Alles wordt duurder en dus ook het eten in restaurants. Als er een sector is die een grote klap heeft gekregen dan zij zijn het wel. Dus ik betaal graag die paar euro meer.

Als je het niet kunt betalen is het een ander verhaal natuurlijk. Maar ik denk dat als het nu een soort 'principe' ding is dat je over een paar maanden wel weer gaat en het dan gewoon betaalt. Het is nu gewoon allemaal even heel veel wat duurder wordt.

Wij gaan er niet minder om uit eten. Wij geven juist in deze tijd meer fooi dan voor corona en de energiekosten. Want die zijn voor een restaurant ook niet mals. Daarnaast vind ik het heerlijk om in de winter op een terrasje te zitten met een heater. Daar betaal ik ook graag voor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:03

Het mag inmiddels als een bekend vooruitzicht zijn voor de korte en middellange termijn: Nederland (en ook de rest van Europa) gaat significant op welvaart inleveren.

Dus ja, de beleving dat je "armer en armer" wordt, die is inderdaad waar.
En er is niets wat je er aan kunt doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:06

Dees schreef:

Aandelen kopen in de wapenhandel :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:08

Kwa uit eten is mijn rek er al maanden uit eigenlijk. Heel toevallig vorige maand een lunch gehad buiten de deur. Maar dat is echt een uitzondering, waar ik voorheen graag een hapje buiten de deur nam zodat ik tenminste niet hoef te koken is het nu eigenlijk niet meer betaalbaar. :n

En waar het eten dan nog meevalt soms is het drinken (zelfs simpel water) nog de grootste belemmering -O- 3 euro en meer voor wat water is eigenlijk nu meer regel dan uitzondering.

Bij echt te druk om te koken is de mac voor mij de enige optie voor "warm" eten dat ik niet zelf hoef te maken maar die is inmiddels ook onbetaalbaar geworden. Dan maar weer koken, brood bij te moe of bij een restaurant de afhaal methode en dan zelf eigen drinken thuis.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:09

Dees schreef:
Het mag inmiddels als een bekend vooruitzicht zijn voor de korte en middellange termijn: Nederland (en ook de rest van Europa) gaat significant op welvaart inleveren.

tja, we hollen heel hard naar een behoorlijke recessie. En dat is ook niet gek. Zonder corona was die er 2 jaar geleden al geweest waarschijnlijk. Alleen knalt er nu nog een oorlog bij bovenop. Dus komt het een keer zo hard aan. Op naar de 8 magere jaren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:12

Wij gaan meestal naar een al you can eat, wel minder dan een paar jaar geleden. Ik eet glutenvrij, geen soya en melkproducten en bij een all you can eat heb ik de meeste keus.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:22

Uit eten is een luxe waar wij graag voor betalen. Voor restauranthouders wordt het net zo goed duurder.

Zo lang we nadenken over wel of niet uit eten gaan, wel of niet op vakantie of wel of geen extra dekje voor het paard zijn dan zijn we niet arm hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:28

Wij gaan 2-3 per maand uit eten, is niets aan veranderd. Zijn meestal voor 2 personen tussen de 60 en 90 euro kwijt, en ik vind het het waard.
De kar nog niet eens echt vol bij de AH is tegenwoordig ook 140 euro, en dan ligt er niets geks in.
Ja, dat is luxe, ja, we kunnen het ons veroorloven en ja, ik gun het de restauranthouders ook nog eens. Die hebben goddomme af moeten zien tijdens Corona...

En all you can eat? Alsjeblieft niet zeg....Brrr.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:33

germie schreef:
Dagahra schreef:
Ben je ook al minder gaan duiken? Neem dat daarvoor de prijzen ook al zijn gestegen :+ iig de brandstofkosten...

Zolang je dat nog kunt betalen, heb je weinig te klagen. Lijkt me :o

Ja, ik duik minder dan voor corona, helaas.
Ik maak zeker keuzes en kies er voor dat het nu 14 graden bij mij in huis is, zodat ik nog wel andere leuke dingen kan doen. Maar de stijgingen in een restaurant vallen me nu echt op.

Zolang dat nog opvalt heb je het zo slecht nog niet. Of je legt iedere maand een klein beetje geld apart, gaat bijvoorbeeld alleen uit eten als je een extraatje hebt gekregen of je koopzegels bij de ap of andere supermarkt hebt laten uitbetalen.
Overigens zou ik niet mijn eigen huis koud laten worden omdat je dan dat ene dingetje niet meer kan doen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:35

All you can eat in het concept van steeds 2 of 3 gerechtjes bestellen vind ik heel fijn :j
Ook makkelijk om een vast bedrag te betalen zeker als je met een wat grotere groep bent.

All you can eat in de vorm van au bain marie bakken vol waar jezelf opschept vind ik minder.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:36

14 graden is echt fris, is dat 24/7. Mijn huisdieren zouden daar niet blij mee zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:05

Ik vind toch eigenlijk niet dat we armer worden. Minder luxe wellicht en voor de minima wordt ‘t zeker ‘nnstuk moeilijker. Maar arm zijn de meeste mensen in NL niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:08

Waarom vinden jullie all you can eat zo geweldig? Ik vind het behoorlijk deprimerend en ga ook niet: mensen met borden die torenhoog zijn gestapeld. Ik geef liever meer uit voor goed eten in een sfeervolle omgeving dan dat ik €30 betaal om uit warmhoudbakken eten te pakken dat kort daarvoor nog in de Sligro-bakjes zat. Bij negen van de tien AYCE-zaken wordt niks zelf gemaakt. Dat kan ook niet: zelf maken, lage prijs, onbeperkt opscheppen. Dan liever het dubbele voor lekker eten.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:12

Gelukkig zijn mijn hubbie en ik in de gelukkige omstandigheid dat we ons nog wel etentjes kunnen veroorloven, soms 2x per week :o
Maar het is wel echt veel duurder geworden..
Ging afgelopen vrijdag met mijn schoonvader lunchen , hij trakteerde :P , maar hij moest 61 euro betalen.
Mijn schoonvader is licht dementerend, maar zelfs hij schrok er van

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:13

Er zit veel verschil in het AYCE waar je dus een lopend buffet hebt en dus zelf van alles kunt scheppen, dat noemen wij hier een vreetschuur :D

Maar bijvoorbeeld het zusje, met telkens een paar kleine hapjes is ook zoveel eten als je wilt, maar dat vind ik wel lekker en gezellig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:19

Winged schreef:
Dees schreef:

tja, we hollen heel hard naar een behoorlijke recessie. En dat is ook niet gek. Zonder corona was die er 2 jaar geleden al geweest waarschijnlijk. Alleen knalt er nu nog een oorlog bij bovenop. Dus komt het een keer zo hard aan. Op naar de 8 magere jaren.

Tel daar bij op dat zolang Europa zo verdeeld blijft (als in: verschillende autonome landen en géén 1 totale unie), we mondiaal niet langer een speler van belang zullen zijn.
En als Afrika eenmaal in de gaten heeft hoeveel kansen ze hebben in de energie-transitie, gaat dat continent ons ook voorbij. Europa is veel te afhankelijk van andere werelddelen en kan zelf de eigen broek niet ophouden.

Die 8 magere jaren kunnen wel eens aanzienlijk optimistisch zijn.