Netflix, de Dahmer serie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20515
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:04

fotolijstje schreef:
tylando schreef:
Uhmm er waren een paar slachtoffers toch echt blank hoor!

2 personen van de 17..
De eerste witte persoon was trouwens ook zijn eerste moord.

Maar ze waren zo laks toen op dat moment. Echt ongelofelijk en het ergste is dat de agenten ontslagen werden maar daartegen in gingen en zo weer mochten verder werken. Bizar voor woorden.


En die eerste twee waren eigenlijk ook nog een 'foutje'. Vanaf James waren het geplande moorden.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 19:06

Ik zie de clue heus wel en ik zeg toch alleen maar dat er ook blanke slachtoffers waren, verder niks..
Dus snap nog steeds je rot antwoord niet.. tenminste waarom het op zo'n manier gezegd word

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2473
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:34

tylando schreef:
En waar slaat dit antwoord op?
Zeg toch gewoon wat ik gezien heb.

Tuurlijk zie ik het racisme gedeelte wel. Maar geef gewoon antwoord op wat er is gebeurd.
Bedankt voor je conclusie waar ik dus niks mee kan.

Geef dan gewoon jouw visie en punt en niet zo'n rot antwoord

Maar hoezo is het een rot antwoord dan? Een oprechte vraag. Wat aan de quote ervaarde je als rot?

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:48

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik ga even mijn mening geven.

Ik vind het echt een goede serie, het romantiseert niks en laat (voor zo ver mogelijk) de waarheid zien. Wat ik wel vind, is dat er toch wel wat meer aandacht aan de slachtoffers mocht komen. In de laatste 2 afleveringen was dat er echt wel hoor, vond het zo mooi hoe ze dat in scène hebben gebracht. Maar naar mijn idee zijn ze voor de rest best wel snel over de rest van de slachtoffers gegaan eigenlijk.
Er zijn er maar een paar waar ze zich meer in hebben verdiept. De aflevering over dat 14 jarige jongetje was blijkbaar ook echt niet goed afgebeeld. Ik heb een interview gezien met dat meisje die hem probeerde te helpen, en het gedeelte op de straat was blijkbaar toch best anders.

Ik vind het ook echt niet oké dat ze niet met de nabestaanden dit hebben overlegd. Het gaat toch echt om echte mensen en een waargebeurd verhaal, daar moet je (vind ik) toestemming voor hebben. Of tenminste een deel van het gemaakte geld geven aan de nabestaanden. Want nu profiteert Netflix van de pijn van anderen.

Wat overigens hier ook een groot probleem is, is dat het op sociale media erg geromantiseerd wordt. Er worden nu namelijk edits van Jeffrey Dahmer of van de serie zelf gemaakt. Er worden allemaal dingen gezegd zoals dat ze hem "wel hot" vinden, dat als hij op vrouwen viel dat ze dan wel met hem mee in huis kwamen, de beelden in de serie niet luguber genoeg waren, etc etc...
Ik vind dat echt misselijk makend eerlijk gezegd :n

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2473
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:52

Appeltje_1 schreef:
Wat overigens hier ook een groot probleem is, is dat het op sociale media erg geromantiseerd wordt. Er worden nu namelijk edits van Jeffrey Dahmer of van de serie zelf gemaakt. Er worden allemaal dingen gezegd zoals dat ze hem "wel hot" vinden, dat als hij op vrouwen viel dat ze dan wel met hem mee in huis kwamen, de beelden in de serie niet luguber genoeg waren, etc etc...
Ik vind dat echt misselijk makend eerlijk gezegd :n


Als toevoeging op dit laatste punt.. Dit gevoel heb ik dus ook met een heleboel andere opmerkingen die misschien niet per sé Dahmer romantiseren. O.a. opmerkingen als "vindt het wel een toffe serie", "hij is echt goed man, moet je kijken!" etc. Niet zozeer dat het inherent slecht is, maar voor mij, persoonlijk, is dat toch weer net iets té... entertainment achtig. Krijg dan zo echt een gevoel dat mensen het niet meer zien als een depictie van gruwelijke echte gebeurtenissen, maar echt als een fictieve serie zoals Squid Game ofzo. Een andere verwoording zou het al heel anders maken vind ik.

Als ik mij dan in de schoenen van een nabestaande zou plaatsen, zou ik dit soort opmerkingen ook echt niet tof vinden. Het was wel mijn zoon, broer, oom of dergelijke... Het is met dit soort media in ieder geval wel makkelijk om de realiteit uit het oog te raken. Veel mensen zien het toch meer als fictie, ook al weten ze eigenlijk wel dat het echt is, en gaan er ook vaak als fictie mee om.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:04

princequillo schreef:
Als toevoeging op dit laatste punt.. Dit gevoel heb ik dus ook met een heleboel andere opmerkingen die misschien niet per sé Dahmer romantiseren. O.a. opmerkingen als "vindt het wel een toffe serie", "hij is echt goed man, moet je kijken!" etc. Niet zozeer dat het inherent slecht is, maar voor mij, persoonlijk, is dat toch weer net iets té... entertainment achtig. Krijg dan zo echt een gevoel dat mensen het niet meer zien als een depictie van gruwelijke echte gebeurtenissen, maar echt als een fictieve serie zoals Squid Game ofzo. Een andere verwoording zou het al heel anders maken vind ik.

Als ik mij dan in de schoenen van een nabestaande zou plaatsen, zou ik dit soort opmerkingen ook echt niet tof vinden. Het was wel mijn zoon, broer, oom of dergelijke... Het is met dit soort media in ieder geval wel makkelijk om de realiteit uit het oog te raken. Veel mensen zien het toch meer als fictie, ook al weten ze eigenlijk wel dat het echt is, en gaan er ook vaak als fictie mee om.


Ja daar ben ik het ook zeker mee eens.
Het verhaal is een soort entertainment geworden voor sommige mensen.

Ik weet nog dat ik echt niet kon slapen als ik bijv de aflevering van de rechtzaak keek voor het slapen. Niet omdat ik bang was, maar gewoon omdat ik mij niet kan voorstellen wat er als slachtoffer die avond allemaal door je heen is gegaan, of als nabestaande om te moeten horen dat je geliefde vermoord is.

furious

Berichten: 7116
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:19

Al die groupies voor serial killers snap ik ook niet. Wat denkt je dan? Dat je wel speciaal bent voor die persoon en je geen kwaad zou doen.

fotolijstje

Berichten: 2742
Geregistreerd: 17-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:21

Ik zal zeggen dat ik het niet kan indenken dat je daar zo van "slag" raakt. En echt niet gemeen bedoelt maar die klik heb ik totaal niet. Ik kan mij daar echt niet in leven. Nee ik vind Jeffrey niet leuk nadat die dat heeft gedaan maar ik kan echt niks voelen tot zijn slachtoffers of hem zelf.

En ik snap dus ook niet hoe bijvoorbeeld slachtofferhulp zich zo druk kan maken om een serie waar zij geen enkele link mee hebben. Net zo goed naar die andere mensen die echt zeggen dat de serie veels te erg is. Maar dat is gewoon moeilijk te meten. Wat is erg en wanneer is het te erg?

En die groupies zijn bijna net zo erg hoor. Als je zijn fan edits kijkt dan sta je echt verbaast met wat ze zeggen. Leukste is nog dat het meestal vrouwen zijn en Jeffrey gooide altijd zijn fanmail weg van hen :+

KSHancox
Berichten: 1265
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:24

Ik snap fanmail naar seriemoordenaars sowieso al niet, maar als je als vrouw fanmail naar Dahmer ging sturen dan ben je extra speciaal. :')

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:32

fotolijstje schreef:
Ik zal zeggen dat ik het niet kan indenken dat je daar zo van "slag" raakt. En echt niet gemeen bedoelt maar die klik heb ik totaal niet. Ik kan mij daar echt niet in leven. Nee ik vind Jeffrey niet leuk nadat die dat heeft gedaan maar ik kan echt niks voelen tot zijn slachtoffers of hem zelf.

En ik snap dus ook niet hoe bijvoorbeeld slachtofferhulp zich zo druk kan maken om een serie waar zij geen enkele link mee hebben. Net zo goed naar die andere mensen die echt zeggen dat de serie veels te erg is. Maar dat is gewoon moeilijk te meten. Wat is erg en wanneer is het te erg?

En die groupies zijn bijna net zo erg hoor. Als je zijn fan edits kijkt dan sta je echt verbaast met wat ze zeggen. Leukste is nog dat het meestal vrouwen zijn en Jeffrey gooide altijd zijn fanmail weg van hen :+


Dus jij voelt geen ene vorm van medelijden of wat dan ook naar de slachtoffers? Jij kijkt die serie en denkt dan "Oh nou wat sneu nou het leven gaat weer verder."
Tuurlijk gaat het leven verder, maar oprecht gewoon benieuwd, ben je er serieus niet even bij gaan stil staan?

Ik was trouwens echt niet zo van slag, maar ik heb er wel echt serieus over na gedacht. Ik kan het me echt niet voorstellen dat ik op mijn 14de vermoord wordt.
Slachtoffer hulp voor mensen die alleen maar de serie hebben gekeken vind ik trouwens wel vrij extreem, kijk het dan gewoon niet zou ik zeggen...

fotolijstje

Berichten: 2742
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:37

Dat van slag had ik ook nooit zo bedoelt daarom was het ook tussen haakjes. Wist niet hoe ik het beter kon verwoorden.

Maar een antwoord op jouw vraag:
Nee, ik ben er niet bij stil gestaan en je mag me echt voor gek verklaren maar het lukt me gewoon niet. Ik vind het onterecht dat ze zijn overleden en sommige wel in de handen van de agenten maar ik voel de medelijden niet. Ook geen woede naar Jeffrey etc.
Zelfde geldt voor Ted Bundy etc, het doet me gewoon helemaal niks.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 20:37

Ik vind t al heel raar dat je 400.000 euro voor zijn bril gaat geven op een veiling.

Ik heb totaal geen sympathie voor hem. En vind t vreselijk voor wat hij gedaan heeft. Maar toch de serie gekeken omdat ik het reuze interessant vond.

fotolijstje

Berichten: 2742
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:40

Zijn bijbel etc werd ook verkocht nam ik aan.
Op murderauction kan je meerdere dingen vinden van hem en andere moordenaars. Vandaar de naam ook :+

Urbanus

Berichten: 44977
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:42

Ik vind het echt gestoord om zulke dingen te kopen.

Suliko

Berichten: 4361
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:47

Ja, dan is er wel iets mis met je.

Toch is het interessant dat zoveel 'normale' mensen worden aangetrokken door zulke series en verhalen. Wat is het in ons brein dat we onmenselijke/psychopatische breinen zo gruwelijk interessant vinden en blijkbaar goed op gaan? Omdat het zo tegen het mens-zijn in gaat?
Maar daardoor wordt het dus ook op een bepaalde manier verheerlijkt en dat is wel fout. Daarin ben ik het ook eens met Appeltje_1 en princequillo over het niet kunnen onderscheiden van waargebeurd en fictie, het positief framen van het verhaal en er vooral heel lekker op gaan (en daarmee ook de slachtoffers en nabestaanden vergeten).

Mars

Berichten: 33316
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:50

Tja ik kijk ook graag naar true crime, als kind al. Ik vind het in het algemeen al interessant wat mensen beweegt, hoe ze tot bepaalde keuzes of gedrag komen. Het hele nature/nurture verhaal wat erbij komt kijken, de vraag of een mens slecht wordt geboren of gecreëerd door de omgeving.
Maar ook de levensverhalen van mensen met extreem gedrag als Dahmer, Gacy, David Parker Ray, Gary Ridgway en bijvoorbeeld de Toolbox killers. Hoe dat allemaal samen komt tot iets gruwelijks, wat we ervan kunnen leren voor de toekomst.

Maar ik geef wel de voorkeur aan goede docu’s of inzichten van experts bijvoorbeeld. Het romantiseren van een dader of extra nadruk op details om het verhaal nog schokkender te maken hoeft voor mij niet. Dat er mensen zijn die spullen van moordenaars kopen, tja… Ik zou het niet willen hebben maar er zijn ook mensen die spullen van de SS sparen bvb.
Ik hoop dan tenminste dat het geld naar een goed doel gaat of bvb richting nabestaanden. Bijzonder ongepast om een slaatje te willen slaan uit zoveel leed.

Renske_W

Berichten: 13851
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:03


princequillo
Fotograaf

Berichten: 2473
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:59

fotolijstje schreef:
Dat van slag had ik ook nooit zo bedoelt daarom was het ook tussen haakjes. Wist niet hoe ik het beter kon verwoorden.

Maar een antwoord op jouw vraag:
Nee, ik ben er niet bij stil gestaan en je mag me echt voor gek verklaren maar het lukt me gewoon niet. Ik vind het onterecht dat ze zijn overleden en sommige wel in de handen van de agenten maar ik voel de medelijden niet. Ook geen woede naar Jeffrey etc.
Zelfde geldt voor Ted Bundy etc, het doet me gewoon helemaal niks.

Dit vind ik dus eigenlijk ook wel heftig om te horen. Niet op een lelijke manier bedoelt, maar toch.

Suliko

Berichten: 4361
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 07:32

Ik denk niet dat we fotolijstje hoeven te analyseren. Iedereen gaat anders om met die dingen, dan is er niet gelijk iets mis met iemand.

Elisa2

Berichten: 37921
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:36

Ik vond het een goede serie die een goede inkijk gaf in zijn verknipte brein, juist ook om red flags te zien/ leren herkennen bij mensen die "normaal" lijken. Het is allemaal een kwestie van perspectief of je er wel of niets iets beledigends in ziet denk ik.

Ik snap de ophef dan ook niet zo want er staan genoeg serie's/ docu's op over andere seriemoordenaars? Bundy idd, en die clown...ben even de naam kwijt.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2473
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:40

Suliko schreef:
Ik denk niet dat we fotolijstje hoeven te analyseren. Iedereen gaat anders om met die dingen, dan is er niet gelijk iets mis met iemand.

Er wordt toch ook niet geanalyseerd?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:44

Geen Netflix hier, dus de serie niet gezien.

Wat ik niet helemaal begrijp: het gaat om Slachtofferhulp Nederland toch? Heeft die moordenaar ook in Nederland gemoord? Nederlandse slachtoffers gemaakt of zijn er Nederlandse nabestaanden in de serie te zien? Zo niet: waar bemoeien ze zich dan mee?

Elisa2

Berichten: 37921
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:44

KSHancox schreef:
Ik snap fanmail naar seriemoordenaars sowieso al niet, maar als je als vrouw fanmail naar Dahmer ging sturen dan ben je extra speciaal. :')


Ik snap het ook niet maar ik denk dat mensen aangetrokken worden tot de extra spanning die het geeft. Een kick als je aandacht krijgt van zo'n seriemoordenaar of je speciaal voelen als je je tot zijn vrienden kan rekenen oid. (mijn aanname hoor)

fotolijstje

Berichten: 2742
Geregistreerd: 17-09-21

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 09:15

John Wayne Gacy is die clown Elisa

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Netflix, de Dahmer serie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 10:06

Ik heb de serie ook gezien en vooral de eerste afleveringen vond ik enorm creepy. Vind de acteurs waanzinnig goed en vind vooral de red flags en de situatie mbt het politieoptreden interessant. Dat je een 14 jarig gedrogeerd/stomdronken kind zomaar "teruggeeft" aan een zogenaamde vriend. Te eng voor woorden.

Het meest verdrietig vond ik de aflevering van de dove jongen. Ik hoopte zo dat die niet slachtoffer zou worden.

Al met al vind ik het een erg goede serie. Het zou Netflix trouwens wel sieren om de nabestaanden te compenseren.