Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chevax schreef:(...) De lasten worden voor iedereen hoger en alles wordt zwaarder. De mensen die het minst te besteden hebben, worden gecompenseerd. En dat vind ik goed. Maar een grote groep mensen moet het zelf oplossen. Wat vinden jullie: moeten in deze tijd compensatieregelingen voor iedereen gelden of alleen voor de mensen met het laagste inkomen?
Ibbel schreef:Het isoleren van energielabels D-G stokt inderdaad, maar reken maar dan gemeentes en centrale overheid woningcooperaties stimuleren (en straks ongetwijfeld dwingen) om te gaan isoleren.
Dat is alleen niet van vandaag op gisteren gedaan. Maar ook daar wordt écht aan gewerkt.
Kijk wel even in perpectief: een woningcooperatie met 6000 woningen is 300 miljoen kwijt om die woningen een beetje up-to-date te brengen qua isolatie. Zie je het voor je?
manzano schreef:Over dit geval kan je niks zeggen omdat je de achtergrond niet kent.
Maar ik ken een hoop mensen die parttime werken en "geen zin" hebben om meer te werken. En ja die krijgen nu tegemoetkoming en ja daar vind ik wel wat van.
Maar zolang meer werken niet loont....
Elisa2 schreef:Ik vind ook dat (meer) werken altijd lonend zou moeten zijn..ergens moet er een stimulans zijn om te werken. Dat gezegd hebben is er in de bijstand soms wel een probleem want daar komen veel chronisch zieken in terecht. En die zitten vaak weer met hoge zorgkosten die niet vergoed worden.
Oftewel over de gehele linie in meerdere systemen zijn er nog wel wat verbeteringen door te voeren denk ik.
Nu snap ik dan ook weer niet waarom er in de thuiszorg maar contracten van 24u gegeven worden terwijl daar zo'n personeelstekort is.
purny schreef:Elisa2 schreef:Ik vind ook dat (meer) werken altijd lonend zou moeten zijn..ergens moet er een stimulans zijn om te werken. Dat gezegd hebben is er in de bijstand soms wel een probleem want daar komen veel chronisch zieken in terecht. En die zitten vaak weer met hoge zorgkosten die niet vergoed worden.
Oftewel over de gehele linie in meerdere systemen zijn er nog wel wat verbeteringen door te voeren denk ik.
Nu snap ik dan ook weer niet waarom er in de thuiszorg maar contracten van 24u gegeven worden terwijl daar zo'n personeelstekort is.
Als iemand ziek wordt met een contract van 24 uur per week is dat goedkoper dan iemand met een contract van 32/36 uur.
Meerdere contracten van weinig uren is makkelijker en goedkoper.
scrabbel schreef:1300 euro hebben de minima gehad ter compensatie van de energie. Dit willen ze nu al verhogen. Bewust omgaan met het gas horen naar mijn idee ook deze mensen te doen.
Citaat:een ander land. Daar werd besloten dat mensen in een uitkering niet meer mochten verdienen dan iemand die werkt, tenzij die persoon minimaal 24 uur ging werken. Dit betekende dat die mensen anders hun woning uit moesten. Het percentage die opeens werk had was schrikbarend hoog.
Citaat:Dit zou in Nederland dus betekenen dat iemand in de bijstand met huursubsidie en zorgtoeslag en evt kindertoeslag niet meer mag verdienen als iemand die werkt. Dit mag van mij direct ingevoerd worden.
janderegelaa schreef:manzano schreef:Over dit geval kan je niks zeggen omdat je de achtergrond niet kent.
Maar ik ken een hoop mensen die parttime werken en "geen zin" hebben om meer te werken. En ja die krijgen nu tegemoetkoming en ja daar vind ik wel wat van.
Maar zolang meer werken niet loont....
En ze krijgen alle toeslagen. Minder werken loont.
IHN schreef:over dat werken. Ik heb jarenlang geprobeerd 40 uur te werken, toen 36, toen 32. Het lukte allemaal niet. Hoe graag ik het ook wilde. Ik kreeg elke keer weer te maken met depressies, mijn huis versmeerde, ik verwaarloosde mijn kind (niet fysiek, maar emotioneel). Uiteindelijk hebben ze me er bij mijn werkgever op een smerige manier uit proberen te werken. Niet akkoord gegaan en na 2 jaar volledig betaald thuisgezeten te hebben, hebben ze me met een riant bedrag uitgekocht en ben ik voor mezelf begonnen. Ik kan nu zelf mijn tijden inplannen, het werken is ook het probleem niet, want ik ben altijd aan het werk eigenlijk met mijn boerderij, maar vooral de druk van afspraken nakomen, stress tussen de mensen door mijn ptss etc. Dat maakt het zwaar. Er is ook ooit vastgesteld dat ik een zeer lage belastbaarheid had. Inmiddels is dat veel beter vermoed ik, maar ik heb het geluk dat mijn bedrijf goedloopt, ik daar vanuit huis kan werken en alles zelf kan inplannen. Niet alle mensen hebben dat geluk en dan zit je vast aan een baan, en dan kan 24 uur voor iemand een grotere opgave zijn dan 40 uur voor iemand anders. En bedenk ook: natuurlijk zijn er luie uitvreters, maar het kan ook een houding zijn bij mensen, omdat ze zelf al voelen dat ze gefaald hebben, en er voor zichzelf een verhaal van maken van kijk mij eens slim zijn: ik krijg alles zonder er wat voor te doen. Denk dat de mensen die dat echt zo voelen, en die echt volkomen gezond zijn en ervoor kiezen niet te werken heel erg in de minderheid zijn.
Elisa2 schreef:Nu snap ik dan ook weer niet waarom er in de thuiszorg maar contracten van 24u gegeven worden terwijl daar zo'n personeelstekort is.
Citaat:Het aantal mensen dat iets mankeert en daardoor minder werkt, is volgens mij (maar daar heb ik ook geen cijfers van) lager dan het aantal mensen (en dan helaas voornamelijk vrouwen) dat koos voor minder uren. Als ik in mijn omgeving kijk, is er gekozen voor part time werken. Voornamelijk vrouwen en die komen helaas in de problemen als er een scheiding is.
Mars schreef:De overheid is een raar instituut. Aan de ene kant trekken ze allerlei toeslagen en pakketten uit de kast om mensen met een minimumloon of uitkering bij te staan, aan de andere kant pakken ze alles weer af als je nét boven die grens komt. En ga je 4 uurtjes meer werken dan levert je dat nauwelijks nog wat op.
Werken zou echt veel beter beloond moeten worden. Ik zag bij Kassa een dame staan die voorstelde dat iedereen 4 uur in de week extra zou moeten kunnen gaan werken zonder daarover belasting te betalen. Voor de overheid zou dat niet uit maken want ze hadden over die uren al niet op belasting gerekend maar voor degenen die de uurtjes belastingvrij maken kunnen ze een enorm verschil betekenen. Vond ik wel wat voor te zeggen.
Citaat:De overheid is een raar instituut. Aan de ene kant trekken ze allerlei toeslagen en pakketten uit de kast om mensen met een minimumloon of uitkering bij te staan, aan de andere kant pakken ze alles weer af als je nét boven die grens komt. En ga je 4 uurtjes meer werken dan levert je dat nauwelijks nog wat op.
Werken zou echt veel beter beloond moeten worden. Ik zag bij Kassa een dame staan die voorstelde dat iedereen 4 uur in de week extra zou moeten kunnen gaan werken zonder daarover belasting te betalen. Voor de overheid zou dat niet uit maken want ze hadden over die uren al niet op belasting gerekend maar voor degenen die de uurtjes belastingvrij maken kunnen ze een enorm verschil betekenen. Vond ik wel wat voor te zeggen.