Wolf in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:09

Goed dat ze de samenwerking hebben gezocht. Hoe willen ze die terugkeer stimuleren?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:20

over schade door honden in nl. op de 16 miljoen honden zou 0,003 hond een dier gedood hebben

over schade wolven 350 schaap per wolf

wie richt er meer schade aan dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 15:25

Nikass schreef:
Goed dat ze de samenwerking hebben gezocht. Hoe willen ze die terugkeer stimuleren?

Er zijn verschillende wolven via de Pyreneeën vanuit Frankrijk en Italië.
Ook is er expansie vanuit het westen van Spanje.
Indien mogelijk door een geëffend pad, verspreiden de wolven zich zelf.

´Stimuleren´ dus door meer beschermde natuur, strenger tegengaan van stropen, voorlichtingscampagnes en zelfs wolventoerisme is genoemd.

Persoonlijk vind ík het een gemis dat van steun voor de extensieve veeteelt geen punt is gemaakt. Lijkt míj een heel goed wolfbeschermend aspect.
Die veehouders halen er maar gelijk de beer bij want die ´zien´ ze (terecht) ook al komen.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:30

ik lees veel op facebook over mensen die berichten delen en dan roepen; schiet die wolf dood.

Dan denk ik, diezelfde mensen walgen van boeren in Africa die leeuwen/ olifanten doodschieten om hun dieren en gewassen te beschermen.... Ik zie werkelijk waar geen enkel verschil.

Voor oorsprong hoort de wolf in Nederland. Wolven doden per jaar in Nederland minder vee dan honden (of wij mensen zelf) doen. (bron IPW)

Kortom weer iets wat te veel negatieve aandacht krijgt in de Nederlandse media waarop iedereen zijn mening baseert terwijl de feiten dus echt anders liggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 15:44

SolarHertog schreef:
i
Dan denk ik, diezelfde mensen walgen van boeren in Africa die leeuwen/ olifanten doodschieten om hun dieren en gewassen te beschermen.... Ik zie werkelijk waar geen enkel verschil.

Goed punt.

Wat schade betreft is er een vergoedingsregeling. Die is er veel andere incidenten niet.

Of de wolf ergens hoort of niet op grond van verleden is een lastig punt want dan kom je bij beren, hyenas en leeuwen. Hier ook luipaarden en cuon.
Omdat ´natuur´ dat is wat gebeurt als de mens zich er niet mee bemoeid, vind ík het mbt de wolf al genoeg om die in pricipe niet te beperken. Let wel ´in pricipe´.
Het herstel van de berenpopulatie hier legt al gelijk de vinger op het lastige van ´in pricipe´.

De mens woont hier ook al van ruim voor het geschreven woord en ook die heeft dus ´van oorsprong´ rechten. Daarom hoort dit imo een belangrijk hoofdstuk in deze te zijn.
Er is een conflict tussen belangen waar geen oplossing voor is, alleen compromissen.

Op dit moment zijn wolf en beer (nog) een beperkt probleem dus overweegt het positieve. Die balans verschuift zonder meer naar beheer als er meer zijn.
Waar het omslagpunt gaat liggen, hangt ook van het belang van de bedrijfstak jagerij af. Die meer aan banden leggen geeft meer ruimte met minder overlast voor de wolf maar het is een tak waar heel veel geld mee gemoeid is en welke veel politieke invloed heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 15:53

Even een video als achtergrond van een deel van de problematiek; ménsengedrag:
Hoe bescherm je wilde dieren tegen de stupiditeit van mensen?!

https://www.youtube.com/watch?v=kJ7Rw5VMlpk

Dat deze persoon níet ´aangevallen´ is, is een baken van bewijs dat die beer dat persé niet wilde en meer deed dan redelijkerwijze verwacht mag worden om een conflict te voorkomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:27

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:

Er zijn verschillende wolven via de Pyreneeën vanuit Frankrijk en Italië.
Ook is er expansie vanuit het westen van Spanje.
Indien mogelijk door een geëffend pad, verspreiden de wolven zich zelf.

´Stimuleren´ dus door meer beschermde natuur, strenger tegengaan van stropen, voorlichtingscampagnes en zelfs wolventoerisme is genoemd.

Persoonlijk vind ík het een gemis dat van steun voor de extensieve veeteelt geen punt is gemaakt. Lijkt míj een heel goed wolfbeschermend aspect.
Die veehouders halen er maar gelijk de beer bij want die ´zien´ ze (terecht) ook al komen.

Oh dat is jammer ja. Het zou goed zijn om de extensieve veeteelt te steunen (subsidie ed)
Hoeveel intensieve veehouderij heb je eigenlijk in Spanje?
Voorlichting is imo vooral een groot goed!! Als je toch regelmatig leest wat een rare ideeën mensen er op na houden... In Andalusië doet het Lobopark goed werk denk ik, maar ze hebben het best zwaar qua onderhouden van hun semi-wilde wolven. Ik ben benieuwd of jij het Lobopark kent? (Antequera) en wat je ervan vindt. Zij geven iig goede voorlichting.

Ik ben niet zo thuis in beren :o hoe ga je met hun aanwezigheid om?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:34

Huertecilla schreef:
Even een video als achtergrond van een deel van de problematiek; ménsengedrag:
Hoe bescherm je wilde dieren tegen de stupiditeit van mensen?!

https://www.youtube.com/watch?v=kJ7Rw5VMlpk

Dat deze persoon níet ´aangevallen´ is, is een baken van bewijs dat die beer dat persé niet wilde en meer deed dan redelijkerwijze verwacht mag worden om een conflict te voorkomen.

Ik bekeek het filmpje en was bang dat de mensen de beer wat gingen aan doen... waarom stoppen ze daar en laten ze hem niet gewoon met rust!?
De beer wil idd geen confrontatie!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 20:55

Geen idee over de financiële omvang maar zowat het grootste deel van Spanje is of extensieve veeteelt óf defacto hetzelfde maar heet dan jachtgebied.

Lobo park is op fietsafstand.
Doen op zich prima voorlichting maar ik heb het niet op het concept voor zover dat verder gaat dan opvangen van wolven die niet uitgezet kunnen worden. Net als dierentuinen in het algemeen waarbij die dan nog een soort van half excuus hebben indien het fokprojecten van kritisch bedreigde soorten betreft.

Beren zijn nog steeds alleen maar in drie beperkte gebieden in het noorden. Het filmpje is een schoolvoorbeeld van wat je wel en niet moet doen: Geef ze de kans je te ontwijken, dwing ze niet tot verdedigen.
Itt wolven heeft de mens vrijwel geen last van beren anders dan dat ze graag rijp fruit eten. Imkers hebben traditioneel prima effectieve manieren om hun korven veilig te houden en nu schrikdraad als dubbele beveiliging.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:18

Woon jij daar op fietsafstand? Begrijp ik dat nu goed? :)
Bij Lobopark is het toch opvang? Oa wolven uit Oekraïne.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:45

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 23:56

Nikass schreef:
Woon jij daar op fietsafstand? Begrijp ik dat nu goed? :)

Ja.

Citaat:
Bij Lobopark is het toch opvang? Oa wolven uit Oekraïne.

Oók opvang maar ook deel ´verzameling´ ter educatie. Bv een paar witte toendra-wolven. Dat is bepaald geen opvang.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:06

Maar die zijn afkomstig uit dierentuinen dacht ik? Lijkt me dat ze er dan in elk geval toch op vooruit gaan?
Maar ja, ik snap wat je bedoelt. Het blijft altijd een beetje twijfelachtig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 04:17

Mijn twee hondjes worden oud dus soort van over puppy erbij aan het denken. Toeval bestaat niet en... vandaag wordt me een nest welpen aangeboden. Nee geen Saarloos, geen Tjechen, nee échte wolvenwelpen 8)7

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:40

Vanuit dat park HC of hoe komen ze anders aan echte wolven pups?
Ontstaat in Spanje, met zoveel wilde honden niet een probleem met hybridisatie?
Die hondxwolf van je foto is ondervangen maar zouden er ook dieren ongezien kruisen en in het wild opgroeien?
Dat zou wel problematisch kunnen zijn verwacht ik.

Huertecilla

Re: Wolf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 10:47

Nee, gewoon een hobby-idioot. De wolf is hier héél populair, mensen hebben geen realistische idee en op deze manier komen er nu wolven in de wolvenopvang-parken.

Nee, geen hybride probleem. Lost juist het probleem van verwilderde honden op.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:55

Huertecilla schreef:
Nee, geen hybride probleem. Lost juist het probleem van verwilderde honden op.

Hoe moet ik dit voor me zien?
Wolven bijten bijv jonge hybriden dood? Of verjagen verwilderde honden en hybriden sowieso?
Of ze komen niet met elkaar in contact qua paren?

Het is misschien een klein beetje te vergelijken met wilde kat versus verwilderde kat. Ook kans op hybriden. Maar een kat heeft weer heel ander gedrag dan een wolf natuurlijk.

Goed om te lezen dat hybridisatie geen problemen geeft in Spanje (zou lastig worden als ‘wolf’ genetisch in de war zou raken, hybriden schijnen ook lastiger te kunnen zijn dan zuivere wolven).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 11:08

Wolven dulden ook geen andere wolven in hun territorium en verwilderde honden zijn minder sterke concurrenten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 11:28

Huertecilla schreef:
Wolven dulden ook geen andere wolven in hun territorium en verwilderde honden zijn minder sterke concurrenten.

O op die manier. Top down dominantie dus richting verwilderde honden.
Interessant om te lezen hoe het verloop van de wolven gaat in andere landen. Heb ook nog een document uit Polen van internet geplukt, wil proberen het te vertalen (ehm.., denk ik als ik er tijd voor heb).
Daar werken ze oa met rode wapperlinten langs de schapenweides.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-23 12:50

Marigold schreef:
Daar werken ze oa met rode wapperlinten langs de schapenweides.

Idem voor het afbakenen van de zijkanten bij opdrijven voor het vangen voor zenderhalsband. Kílometers lijn met wapperlinten.

Is overigens geen dominantie; gewoon uitschakelen voedselconcurrentie. Ze doden ook vossen als ze de kans hebben en elders jakhalzen/coyotes. Waar wolvenroedels zich vestigen zijn minder jakhalzen/coyotes/verwilderde honden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:15

https://inspanje.nl/algemeen/20552/wolv ... andalusie/

Zo zie je maar dat gebrek aan ruimte niet persé een reden hoeft te zijn om tegen de wolf te zijn; Het excuus waar in Nederland vaak naar wordt gewezen. Ook in landen waar volgens hen de wolf dan wel zou mogen leven, is het de machtige landbouw lobby die het voor het zeggen heeft.

Ik hoop dat er inderdaad direct maatregelen zullen worden genomen om de wolf te laten terugkeren in Andalusië.

En enigszins off topic: laten ze direct het échte Iberico varken in ere herstellen ipv er op sommige plaatsen ook een bio industrie varken van te maken |(

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:38

Sizzle schreef:
Ah ok, dan ga ik uit van 16 roedels :j

Dezelfde koe-roedel heeft snel geleerd en heeft nu gelijk weer een drachtige koe van achter gesloopt.
Dat zal dan wel tot een maatregel komen gok ik zo.

Dode schapen is 1 ding, maar een levende half aangevreten zwangere koe vind men denk ik niet wenselijk.

Ik ben overigens neutraal in het wolf en beer gebeuren. Ben geen boer en ook geen jager en heb ook geen schapen.

Even nieuwsgierig, zijn er ook mensen buiten Nederland die tussen de wolven leven en daar wel zelf schapen/geiten/pony's houden? Hoe is jullie ervaring hiermee en hoe staan jullie tegenover de wolven en landelijk beleid?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:52

Nikass schreef:
https://inspanje.nl/algemeen/20552/wolv ... andalusie/

Zo zie je maar dat gebrek aan ruimte niet persé een reden hoeft te zijn om tegen de wolf te zijn; Het excuus waar in Nederland vaak naar wordt gewezen. Ook in landen waar volgens hen de wolf dan wel zou mogen leven, is het de machtige landbouw lobby die het voor het zeggen heeft.

Ik hoop dat er inderdaad direct maatregelen zullen worden genomen om de wolf te laten terugkeren in Andalusië. (

Nee, er kunnen ook andere redenen zijn. Waarschijnlijk dezelfde als in Nederland, namelijk dat ze vee doodmaken. Wolven blijven waar ze het makkelijkst aan eten komen. Dus dat ze bijdragen aan de biodiversiteit..ik denk het niet.

Met een beetje mazzel hebben we hier over 20 jaar ook geen wolven meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 20:10

janderegelaa schreef:
Nee, er kunnen ook andere redenen zijn. Waarschijnlijk dezelfde als in Nederland, namelijk dat ze vee doodmaken.

.....

Met een beetje mazzel hebben we hier over 20 jaar ook geen wolven meer.

Doen mensen ook. Hebben die meer rechten? Álle rechten???

@Nikass er is al heel veel promotie/subsidie voor de pata negra. Die witte varkens voor ham industrie komen HEEL veel helemaal uit de NL bio-industrie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:24

Ja dat had ik inderdaad gehoord. Er hoeft maar weinig Iberico in het vlees te zitten om toch het label Iberico erop te zetten. Dat vond ik wel weer teleurstellend om te horen. Maar eigenlijk niet verrassend, je wordt overal zo gemakkelijk leugens voor gespiegeld.

Janderegelaa dat schrijf ik dus: de landbouwlobby. Want "ze houden zoveel van hun dieren" :roll: