Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Goed dat ze de samenwerking hebben gezocht. Hoe willen ze die terugkeer stimuleren?
SolarHertog schreef:i
Dan denk ik, diezelfde mensen walgen van boeren in Africa die leeuwen/ olifanten doodschieten om hun dieren en gewassen te beschermen.... Ik zie werkelijk waar geen enkel verschil.
Huertecilla schreef:Nikass schreef:Goed dat ze de samenwerking hebben gezocht. Hoe willen ze die terugkeer stimuleren?
Er zijn verschillende wolven via de Pyreneeën vanuit Frankrijk en Italië.
Ook is er expansie vanuit het westen van Spanje.
Indien mogelijk door een geëffend pad, verspreiden de wolven zich zelf.
´Stimuleren´ dus door meer beschermde natuur, strenger tegengaan van stropen, voorlichtingscampagnes en zelfs wolventoerisme is genoemd.
Persoonlijk vind ík het een gemis dat van steun voor de extensieve veeteelt geen punt is gemaakt. Lijkt míj een heel goed wolfbeschermend aspect.
Die veehouders halen er maar gelijk de beer bij want die ´zien´ ze (terecht) ook al komen.
Huertecilla schreef:Even een video als achtergrond van een deel van de problematiek; ménsengedrag:
Hoe bescherm je wilde dieren tegen de stupiditeit van mensen?!
https://www.youtube.com/watch?v=kJ7Rw5VMlpk
Dat deze persoon níet ´aangevallen´ is, is een baken van bewijs dat die beer dat persé niet wilde en meer deed dan redelijkerwijze verwacht mag worden om een conflict te voorkomen.
Huertecilla schreef:Nee, geen hybride probleem. Lost juist het probleem van verwilderde honden op.
Huertecilla schreef:Wolven dulden ook geen andere wolven in hun territorium en verwilderde honden zijn minder sterke concurrenten.
Marigold schreef:Daar werken ze oa met rode wapperlinten langs de schapenweides.
Sizzle schreef:Ah ok, dan ga ik uit van 16 roedels
Dezelfde koe-roedel heeft snel geleerd en heeft nu gelijk weer een drachtige koe van achter gesloopt.
Dat zal dan wel tot een maatregel komen gok ik zo.
Dode schapen is 1 ding, maar een levende half aangevreten zwangere koe vind men denk ik niet wenselijk.
Ik ben overigens neutraal in het wolf en beer gebeuren. Ben geen boer en ook geen jager en heb ook geen schapen.
Nikass schreef:https://inspanje.nl/algemeen/20552/wolv ... andalusie/
Zo zie je maar dat gebrek aan ruimte niet persé een reden hoeft te zijn om tegen de wolf te zijn; Het excuus waar in Nederland vaak naar wordt gewezen. Ook in landen waar volgens hen de wolf dan wel zou mogen leven, is het de machtige landbouw lobby die het voor het zeggen heeft.
Ik hoop dat er inderdaad direct maatregelen zullen worden genomen om de wolf te laten terugkeren in Andalusië. (
janderegelaa schreef:Nee, er kunnen ook andere redenen zijn. Waarschijnlijk dezelfde als in Nederland, namelijk dat ze vee doodmaken.
.....
Met een beetje mazzel hebben we hier over 20 jaar ook geen wolven meer.