Dodenherdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dodenherdenking

Een dag van herdenken
84 (28%)
2 minuten is genoeg
153 (52%)
Ik doe er niks aan
43 (14%)
Iets anders
11 (3%)

Totaal aantal stemmen: 291

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:42

Dank je wel!
LWDaisy schreef:
8 mei was tot 1974 een officiële feestdag in België om de capitulatie van nazi-Duitsland te vieren. De herdenking van de Tweede Wereldoorlog maakt deel uit van de Wapenstilstandsdag op 11 november. Er zijn in de jaren na 2000 stemmen op gegaan om van V-dag opnieuw een feestdag te maken.

Tja, elf november.
De grote oorlog, zeggen de Britten.
14 - 18
Nederland is er dankzij de Stelling van Holland buiten gebleven.

Herdenkingen op elf november zijn in NL uiterst spaarzaam. (En 'omdat het woord wereldoorlog valt', spreekt men niet zelden van de tweede Wereldoorlog.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:54

Soepblik schreef:
Ik weet niet in hoeverre ik het hypocriet van mezelf vindt om 2 minuten te wijden aan het herdenken van gesneuvelden van toen terwijl we dat niet doen voor het leed van nu. De wereld is namelijk nog net zo scheef.

We herdenken wel degelijk het leed van nu. We herdenken op 4 mei namelijk álle gevallenen van álle oorlogen sinds WW-2. Dit jaar staat de herdenking juist ook in het teken van Oekraine.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:05

Overdag altijd gewoon aan het werk en in de dagelijkse routine, maar in de avond altijd wel wat meer bewust van de wereldwijde impact van oorlog. Probeer ook altijd wel om om 20 uur thuis te zijn.
Op het werk heb ik 20 uur weleens gemist, maar in de acute zorg kun je soms gewoon niet even 2 minuten de handen op de rug doen.

Ik zag op facebook een oproep voor een jury voor een avondwedstrijd op 4-5. Daar stond wel bij dat om 20.00 uur de twee minuten stilte in acht genomen zou worden, maar dan vraag ik me toch wel even af of het nou echt nodig is om op die avond een dressuurwedstrijd te organiseren :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:11

Soepblik schreef:
Ik vind het erg dubbel. Aan de ene kant zijn er van mij zelf voorouders gesneuveld in de strafkampen. Aan de andere kant worden in het midden oosten en in Oekraine mensen kapot geschoten, en stuurt Duitsland Afghaanse vluchtelingen hun huis uit om plaats te maken voor Oekraïnse vluchtelingen. Om maar niet te spreken over de uitspraken van de VVD over "echte vluchtelingen".

Ik weet niet in hoeverre ik het hypocriet van mezelf vindt om 2 minuten te wijden aan het herdenken van gesneuvelden van toen terwijl we dat niet doen voor het leed van nu. De wereld is namelijk nog net zo scheef.

Ik herdenk op 4 mei alle slachtoffers van geweld. Niet alleen oorlogsslachtoffers maar gewoon iedereen die door geweld om het leven is gekomen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 10:33

Op 4 mei ben ik echt wel stil om 20:00 uur. Ik kan vanavond trainen, maar die training begint om 7 uur. Dan is het maar de vraag of ik thuis ben om 8 dus ik bedenk maar een alternatief. Kans dat het '8 uur moment' anders toch vergeten wordt is aanwezig en dat is niet de bedoeling.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:01

DuoPenotti schreef:
Officieel hoort de vlag toch niet de hele dag halfstok? Maar van 18:00 tot zonsondergang.

Dat is alleen voor Rijksgebouwen. Verder mag je zelf weten wat je doet.
Citaat:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... instructie
Nederland kent geen wettelijke regels voor het gebruik van de vlag. U mag als burger, bedrijf of organisatie op alle dagen van het jaar de vlag uithangen. Er zijn wel regels voor het vlaggen vanaf Rijksgebouwen. Die staan in de vlaginstructie. Burgers, bedrijven en organisaties kunnen de instructie volgen als richtlijn. Dit is niet verplicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dodenherdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:05

Ja dat ze de burger niet gaan beboeten begrijp ik wel :D
Maar idd de richtlijn bedoel ik dan.

Heb tenminste wel een paar keer de instructie gehad deze op precieze tijden te vlaggen.
Dit was bij ziekenhuizen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:08

karuna schreef:
Als je ziet hoezeer de herdenking van ww1 nog leeft in de landen om ons heen vind ik het best verdrietig dat we in ons land ogenschijnlijk zo gemakkelijk iets opzij schuiven. -O-

Ik ben opgegroeid met een in een werkkamp overleden opa, en een oom die in een ander werkkamp blijvend beschadigd is teruggekomen, een ondergedoken oom, en mijn moeder en tante die als meisje ver weg uit huis zijn geplaatst ivm de vele invallen op jacht naar de ondergedoken oom. Voor mij dus een beladen dag |(

.... nou, ik herken het gevoel.
In mijn familie heeft 'de oorlog' ook dreunen uitgedeeld.
Not to mention de sfeer van wederopbouw: 'niet zeuren, we moeten vooruit!'
Zo is mijn moeder als overlevende van een concentratiekamp twee maal weggestuurd toen ze om therapie vroeg. (Qua sfeer is dit nu ondenkbaar.)
Dat kan een enorme last zijn.

Pro tip: geef jezelf bakken erkenning voor het feit dat je niet de makkelijkste familie en de makkelijkste jeugd gehad hebt. :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:29

Als die bakken zelferkenning betekenen dat je ongelukkig wordt van hoe andere mensen met 4 mei omgaan, lijkt dat me niet verstandig.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:41

Wij hebben er altijd bij stil gestaan en doen dat nog steeds.

Wat betreft feest vieren, tja mijn broer is op 4 mei geboren en hebben we ook altijd op 4 mei gevierd. Maar ff voor 8 ging de tv aan voor de herdenking en was iedereen gewoon netjes even stil. Mijn man en ik brengen het de kinderen ook bij. Vorig jaar mocht de middelste voor eerst opblijven voor de herdenking om 20.00 en hebben we het er ook over gehad het hoe en waarom.

Ik denk nu met de oorlog zo dichtbij dat het extra goed is om 4 en 5 mei te herdenken, stil staan ook bij de slachtoffers daar en morgen dankbaar zijn voor het feit dat wij hier in vrede leven!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:41

Ibbel schreef:
Soepblik schreef:

We herdenken wel degelijk het leed van nu. We herdenken op 4 mei namelijk álle gevallenen van álle oorlogen sinds WW-2. Dit jaar staat de herdenking juist ook in het teken van Oekraine.

Maar je kan je eigen invulling er natuurlijk aan ingeven. Als je alleen WWII wilt herdenken, ben je daarvoor stil, als je alles vanaf die tijd wilt herdenken, is dat in orde, je hoeft het ook niet enkel op eigen grondgebied te houden. Ik herdenk bijvoorbeeld ook van de Napoleontische oorlogen, aangezien ik daar mee bezig ben. Er is geen goed of fout hierin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 11:42

Niet ongelukkig worden van niet herdenken maar toch wel verdrietig. Vrijheid is niet zo vanzelfsprekend. Nooit of het nu door oorlog of andere redenen onmogelijk gemaakt wordt maar vrijheid van denken, leven, werken en zijn is heel erg waardevol voor iedereen.

En Janneke.hoewel het een thema was bij ons en het me als klein pukkie al verdrietig maakte dat mijn moeder in elkaar kromp als er straaljagers over kwamen (helaas waren dat er nog al wat in de redelijke buurt van Laarbruch -O- ) heeft het mijn jeugd niet echt geremd. Maar wel heel duidelijk gemaakt dat herdenken zo ontzettend belangrijk is

Meeste indruk heeft nog veel later gemaakt. Ik was toen al heel ruim volwassen. Het stadje waar mijn opa was overleden in het kamp waar hij aan een nep spoorlijn heeft moeten bouwen had de graven van de overledenen verplaatst en een betere en mooiere plek gegeven, de graven geadopteerd door schoolkinderen waar het een belangrijk deel van hun school opleiding betrof ook.

De enige overlevende op dat moment nog van het kamp was aanwezig. Zo ook families die aan duitse zijde gruwelijkheden %) hadden meegemaakt omdat ze bij voorbeeld een brood over het hek van het kamp gooiden om daar wat eten te brengen. Waarvan een deel van het gezin is geexecuteerd voor de ogen van velen om een voorbeeld te stellen.

Dat was dus in Duitsland waar alles veel meer werd herdacht dan bij ons in nederland. Het was een heel waardevolle maar heftige dag om mee te maken. ;(

Iedereen moet doen wat hij denkt dat goed is. Maar voor mij horen concerten, feestjes, een kermis opbouwen pal naast het herdenkingsmonument (en daar domweg niet aan denken waardoor nu kransen gelegd moeten worden pal naast een atractie) daar niet bij. :n

Een dag of dagdeel per jaar even stil staan bij de gruwelijkheden die mensen elkaar aandoen. En de mensen die daarbij zijn omgekomen of ernstig beschadigd herdenken. Dat zou toch een kleine moeite moeten zijn. Omdat je daardoor kunt leven zoals je nu leeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:44

Maar vrijheid is toch ook kiezen wat je doet en wanneer?

Waarom moet het zo opgelegd worden of heeft het invloed op jou?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:45

Urbanus schreef:
Als die bakken zelferkenning betekenen dat je ongelukkig wordt van hoe andere mensen met 4 mei omgaan, lijkt dat me niet verstandig.

Inderdaad houd het bij jezelf maar ga je eigen gevoelens niet op anderen projecteren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:22

Urbanus schreef:

... bijvoorbeeld omdat vrijheid niet uit de lucht komt vallen.

'Lekker doen wat je zelf wil' klinkt mij meer naar vrijblijvendheid in de oren.

Op zich ben ik er niet op tegen als iemand het herdenken van bijvoorbeeld vrijheidsstrijders op een andere manier vorm geeft...
...maar de ervaring leert dat het er dan vaak minder van komt.
En terug naar de OP: dan krijg je 'verwatering'.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:27

Janneke2 schreef:
Urbanus schreef:

... bijvoorbeeld omdat vrijheid niet uit de lucht komt vallen.

'Lekker doen wat je zelf wil' klinkt mij meer naar vrijblijvendheid in de oren.

Op zich ben ik er niet op tegen als iemand het herdenken van bijvoorbeeld vrijheidsstrijders op een andere manier vorm geeft...
...maar de ervaring leert dat het er dan vaak minder van komt.
En terug naar de OP: dan krijg je 'verwatering'.

Ja, ik vind dat het ook vrijblijvend moet zijn. Ik heb er geen last van als anderen er niks mee doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:42

Ik vind dat mensen het zelf moeten weten, maar vind vooral die omslag die mensen kunnen maken wel lastig.

Las hoe VVAL het vanavond gaat doen en dan denk ik aan de ene kant; netjes. Lees ook veel positieve reacties.
Aan de andere kant vind ik het vanuit mijn opvoeding heel moeilijk dat er op 4 Mei zo een groot evenement is.
Om 20:00 dat sombere moment van herdenken en dan 20:05 gaat alles los en is het feesten. Ik kan niet zo omschakelen op deze dag.

Er zijn ook winkels die normaal 's Avonds open zijn met aangepaste winkeltijden, dat is ook niet voor niks.

Wat ik niet meer doe, is alle nare films en docu's kijken.

Er zit denk ik een groot verschil in mensen die zeggen; ik ben netjes 2 minuten stil geweest en weer door. Of mensen die zeggen dat ze deze dag herdenken. Dat is niet hetzelfde.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:43

Urbanus schreef:

Maakt mij niet zoveel uit wat anderen doen. Maar als ik naast een festivalterrein zou wonen, zou ik dat toch wat lastig vinden.
Temeer nu er een oorlog plaatsvindt in een land waarmee wij ons toch wel enigszins kunnen identificeren.

Maar ook om persoonlijke redenen. Met name het weer toenemende antisemitisme. Zoals Natascha van Weezel zegt over bepaalde opmerkingen die zei krijgt als het om de holocaust gaat: "Heb je weer zo'n jank-jood".

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:19

Ik vind het in zekere zin zelfs dubbel mooi op een groot evenement.

Men kan daar ook gewoon doorknallen zonder erbij stil te staan.

Maar júist het er zo bewust bij stilstaan, terwijl je vól san het leven bent, maakt indruk.

Ik heb 4 mei dodenherdenking meerdere malen alleen meegemaakt.
Maar ook wel in een véél grotere en rumoerigere setting.

Juist als zo'n rumoerigere setting even volledig stil wordt, letterlijk verstilt in geluid en beweging, komt dat moment bij mij veel meer binnen dan wanneer ik alleen ben.

Ik vind het erg mooi dat een groot concert of een sportmoment daadwerkelijk volledig verstomt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:25

Wij vlaggen altijd op 4 en 5 mei.
En we kijken of naar wat er op de Dam aan ceremonie is via de televisie, of we gaan naar de lokale herdenking in ons dorp.

Verder moet ik gewoon werken.

En ondanks dat rijksambtenaren op 5 mei altijd een vrije dag hebben, moet ik op 5 mei ook 4 van de 5 jaren gewoon werken, omdat wij het bedrijfsleven faciliteren en die niet kunnen werken zonder aanwezigheid van ons.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:26

Urbanus schreef:
Ja, ik vind dat het ook vrijblijvend moet zijn. Ik heb er geen last van als anderen er niks mee doen.

... persoonlijk vind ik 'vrijblijvendheid' niet best te combineren met de herdenking van de 4e mei.

(Ik bedoel niet direct dat dwingen zou moeten, hè. Maar ik vind het glad het verkeerde woord.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:33

Janneke2 schreef:
Urbanus schreef:

... persoonlijk vind ik 'vrijblijvendheid' niet best te combineren met de herdenking van de 4e mei.

(Ik bedoel niet direct dat dwingen zou moeten, hè. Maar ik vind het glad het verkeerde woord.)

Dat kan. Ik zal niet op een festival staan, ik zei in een ander topic al dat 4 mei 20.00 heilig is voor me.

Maar wat een ander doet, moet 'ie zelf weten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:43

Ik ben een enorm voorstander van het gedegen herdenken, maar ik ben geen voorstander van anderen de maat nemen die er anders over denken.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:15

Ik zie net op Facebook bij de Vrienden van Amstel; ze vragen iedereen voor 19.45u binnen te zijn, dan gaat namelijk de deur dicht. 19.55u gaat de bar dicht. Om 20.05u gaat de bar weer open en start het concert pas. Lijkt me heel indrukwekkend in een vol, maar toch stil ahoy te zijn....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 14:15

Maar als je zelf wilt herdenken en de buren of ergens in de omgeving is er een luidruchtig feest.......Dat irriteert je dan toch?

Ik vind het prima dat andere mensen andere keuzes maken, maar het staat een beetje lijnrecht tegenover elkaar.

5 Mei vond ik daarom wel altijd de dag om dan echt flink te feesten.