Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:29

De tijd / de wereld is anders geworden. Denk ook wel eens dat de mensen van boven de 50 hier eerder zelfstandig dan de kinderen van >8 jaar nu.
Ook met hele simpele dingen, zoals klusjes in huis/ tuin. Met vriendjes buiten spelen/ sporten en zichzelf bezig houden in het algemeen.
Emotioneel lopen ook steeds meer kinderen wat achter.

Wat al genoemd is zoals het drukkere verkeer, grotere afstand van school-vriendjes en sportclubs. Werkende ouders, maar ook kleinere gezinnen zijn daar denk ik mede schuldig aan.

We "moeten "met zń alle zoveel dat er geen tijd is om een kind drie kwartier voor een kledingkast te laten staan om zichzelf aan te kleden.
S'morgens om kwart voor zeven komen de eerste kids al voorbij.........op weg naar de B.S.O. op een drafje hollend achter moeders aan die het tempo aangeeft en het tasje draagt.
Geen tijd om stil te staan bij de meest simpele dingen van de dag maar mee hollen met de volwassen wereld.
Ze weten vaak meer van de wereld ver van huis dan de wereld in hun eigen straatje, omgeving.

Anderzijds........als ik zelf vandaag de dag door de stad fiets en ik zie zo een klein dabbertje mee slingeren op het kleine fietsje naast papa of mama hou ik ook vaak mijn hart vast..........,
Ik ben blij met de tijd dat ik ben opgegroeid.........en zou niet graag in de schoenen van de ouders van vandaag de dag willen staan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:39

Vroegah reed ik met paarden ook regelmatig langs een provinciale weg, dat doe ik tegenwoordig niet meer. Dat is gewoon niet meer te vergelijken.

In Zwitserland lopen heel veel kinderen vanaf de kleuterschool zelfstandig trouwens (in groepjes), maar dat kan ook omdat je geen keuze hebt. Je moet gewoon naar de school in jouw wijk en die zelden erg ver weg.
De politie houdt regelmatig voorlichting op scholen en de kinderen hebben een reflectie-vestje aan.

Fietsen vind ik weer een ander verhaal. Als ik naar stal fiets dan vind ik af en toe al dat de vrachtwagens eng rakelings aan me voorbij razen, ik kan mijn stuur wél netjes rechthouden. Als ik diezelfde weg met mijn kind fiets dan gaat ze via de stoep.

Iedere keer als ik weer lees dat er een kind doodgereden is op een zebrapad notabene (dus niet zomaar ergens) maakt mijn hart wel een klein hupje. Laatst weer een 7 jarige door een 80+er die het niet zag -O-

TinkerTreas

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:47

Mijn dochter is nu 11. Sinds 2 jaar gaat ze alleen op de fiets naar school (ongeveer 15 a 20 minuten fietsen). Wij zijn toen verhuist en zij wilde op haar school blijven.
Prima, maar dan moet je zelf fietsen.
Haar broertje van nu 5 zit dichterbij op school. 5 minuten fietsen. Die fietst naast mij naar school, behalve als het erg hard waait (ja, ik vind het zielig om hem dan te laten fietsen :D).
Mijn middelste (7 jaar) gaat met de taxi naar school, hij fietst niet zelf. Hij durft dit niet helaas.
De fysiotherapeut heeft het voor elkaar gekregen om hem zonder zijwielen te leren fietsen, maar sinds hij uit dat fietsje gegroeid is durft hij het niet meer.

Heel lastig, want hij wordt erg zwaar voor achterop. En ik heb geen auto.

Mijn dochter heeft vorige week verkeersexamen gedaan op de fiets. En ik heb langs de route gezeten.
Je ziet wel duidelijk verschil tussen kinderen die veel zelf fietsen en kinderen die dat niet doen.

Mijn dochter had altijd een hekel aan fietsen, maar we woonden toen 2 minuten lopen van school. En fietsen deed ze alleen als het niet anders kon. En met veel gemopper en gezeur.
Nu ze elke dag een stuk naar school moet fietsen is ze veel zekerder geworden op de fiets. En ze gaat zonder moeite het hele dorp door.
Dus ik vind het zeker niet verkeerd om kinderen zelf te laten fietsen, mits dit veilig kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:02

Ik ben van eind jaren 70. Vanaf groep 6 ging ik zelf op de fiets naar school. Maar naar de manege hielp mijn moeder tot zeker dat ik een jaar of 11 12 was met oversteken van de N weg. Laatste stukje deed ik dan weer zelf. Imo moet je het opbouwen. Maar dat er steeds later zonder toezicht gefietst mag worden vind ik een goede zaak. Her is steeds drukker geworden op straat. En onoverzichtelijker ook met al die scooters, scootmobielen, elektrische fietsen. Die vind ik trouwens echt de pest voor de veiligheid. Je kan de snelheid absoluut niet inschatten en ze flitsen je aan alle kanten voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:09

Wij wonen landelijk. En nee, ons kind gaat op 9 jaar niet alleen met de fiets naar school mogen. Auto’s mogen hier 70, maar er zijn er meer dan genoeg die er een sport van maken om zo snel en asociaal te rijden als mogelijk. Hoffelijkheid in het verkeer is al lang grotendeels zoek en het is zo veel drukker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:15

TinkerTreas, zou een „follow me“ niet wat zijn voor jullie? Dan zit de kinderfiets aan je eigen fiets vast en kan hij gewoon meetrappen zonder ongelukken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:30

zonnebloem18 schreef:
Vroeger waren ook meer moeders thuis, nu zijn er veel ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen omdat ze daarna door moeten naar het werk.

Onze dochter van 7 mag zelf naar de winkel fietsen of naar school lopen, maar die zou ik niet langs een drukke weg laten fietsen of zelfstandig een hele drukke weg over laten steken.

Dit dus, het feit dat moeders vroeger veel meer thuis waren. Konden dan ook hun kinderen al jong leren fietsen, daarbij was het 50 jaar geleden heel normaal om eerst te leren omgaan met een driewieleler en daarna een step, voordat het kind een fiets kreeg. Die eerste fietsen waren vaak groter dan de speciale kinderfietsjes van tegenwoordig. Ook bestonden er toen al zijwieltjes, maar zo heel veel werden die niet gebruikt. Kinderen leerden "groot" te willen worden, wilden, zodra ze op een fiets konden rijden, beslist niet meer op een stepje rijden bijvoorbeeld, want dat was dan ineens kinderachtig geworden. En een 15 jarige wilde nog niet dood gevonden worden met iets kinderachtigs, zoals je tegenwoordig soms wel ziet, zitten ze tegenwoordig Bob de Bouwer liedjes mee te zingen op hun 16e, terwijl wij 50 jaar terug nog niet doodgevonden wilden worden met iets kinderachtigs in de nabijheid. :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:36

TinkerTreas: het is een beetje offtopic maar een duofiets of tandem geen optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:41

In de kinderdagopvang staan ook legio fietsjes, hier in iedergeval wel.

Wij hadden vroeger (begin jaren 80) ook gewoon van die kromme ratelende zijwielen. Wilde je zonder dan gaf je moeder je een keer zetje en met wat pech wist je niet hoe te remmen en stapte je oncharmant in de bosjes af _O-

Nee ik geloof niet dat ik perse baad had van het feit dat mijn moeder thuis was kwa leren fietsen :=

Wat wel hielp is dat we toen gewoon nog midden op straat konden slingeren met een vriendin op de bagagedrager. We konden ook nog leren lichtrijden op de fiets en vetlichte zit over de verkeersdrempels heen en gevaarlijk heen en weer slingeren of zonder handen oefenen midden op straat. Er kwam namelijk niet veel verkeer langs.
Dat roekeloos op straat oefenen is nu gewoon geen optie meer.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 20:56

Sizzle schreef:
TinkerTreas, zou een „follow me“ niet wat zijn voor jullie? Dan zit de kinderfiets aan je eigen fiets vast en kan hij gewoon meetrappen zonder ongelukken.

Daar heb ik inderdaad al eens naar zitten kijken. En ik denk dat zoiets een goede optie voor ons is.
Ik moet alleen even kijken tot welk formaat fiets dat kan.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:01

Shadow0 schreef:
TinkerTreas: het is een beetje offtopic maar een duofiets of tandem geen optie?

We zijn inderdaad aan het kijken wat een goede optie voor ons is.
Maar voor een duofiets of tandem zullen we wel moeten kijken of we daar een vergoeding voor kunnen krijgen.
Een aangepaste driewieler zou misschien ook een goede optie kunnen zijn voor hem. Maar dat moeten we nog eens rustig bekijken en bespreken bij de revalidatie arts.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:01

Hier is het pure zelfmoord om te gaan fietsen. Polderwegen waar je 60 mag, rijden ze 120 en vrachtwagens af en aan, vlak langs je. :n

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:10

Voor mij zou het liggen aan de omgeving. Het dorp waar ik nu woon zou ik weinig problemen hebben om ze alleen met de fiets weg te sturen naar school of de winkel. Rustige dorpskern, ons kent ons.

Waar ik ga wonen denkt er geen haar op mijn hoofd aan dat ik ooit een kind alleen de weg op zou sturen. Te voet of met de fiets. Mede door de verkeerssituatie die hier door de ouders zelf wordt veroorzaakt.

Scholen zijn vaak zelf het probleem van de gevaarlijke situaties. Zone 30, fietstraten en al die ongein doet er weinig aan. Maar al die ouders die het liefste de auto in de klas parkeren.

Bij het bedrijf is het altijd een opluchting als het vakantie is. Geen 10-15min vaststaan. En de hel als het 3 druppels regent want dan kan ineens niemand meer fietsen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:43

Toen ik 9 was mocht ik ook nog niet zelf naar school fietsen (+/- 3km, alles fietspad, geen wegen oversteken)
Van school naar huis mocht ik vanaf een jaar of 11 want geen ochtenddrukte, maar pas nadat m'n moeder heeft gechecked of ik wel netjes m'n hand uitstak en op de borden lette enzo.
Niks mis mee imo. Ligt ook aan de route en hoe verantwoordelijk je kind is.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:04

Het ligt er behoorlijk aan waar je woont, dat een kind veilig kan fietsen.
Ik merk op school dat er kinderen zijn die niet gewend zijn om te fietsen. Als je dan met de klas een uitje hebt kan dat wel eens lastig worden.
Ik weet niet meer hoe oud ik was toen ik alleen naar school mocht fietsen. Maar we hebben het eerst heel vaak geoefend.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:07

Mijn kinderen waren al vlot actief met loopfietsen en daarna hun gewone fietsen maar hell no dat ze op de fiets naar school mogen zonder toezicht!
School is hier aan de overkant rotonde oversteken en ze zijn er en ze kunnen gebruik maken van een zebrapad op de rotonde of een fietspad waar fietsers voorrang hebben maar het is om te janken hier.
Hoe vaak er geen aanrijdingen zijn op die rotonde en ze hebben het al vaker aangepast maar t blijft ellende hier.
Mensen zijn tegenwoordig zo gehaast dat ze liever iemand kapot rijden dan eerder van huis vertrekken.
We wonen er zo goed als naast en je hoort regelmatig scheldpartijen,botsingen ect.

De 2 oudste 10 en 7 mogen wel alleen naar school lopen maar ze moeten echt blijven staan met oversteken tot ze voorrang krijgen.

Hoe vaak ik zelf al niet bijna voor mn sokken ben gereden daar en dan maakt t niet uit welk deel van de dag of dat je alleen loopt,met 3 kinderen of met 4 honden ze rijden gewoon door.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:51

Hier mag je alleen als je buiten bebouwde kom woont met auto bij school komen. En bij de drukke oversteek staan brigadiers. Zo maak je een buurt wel veiliger voor kinderen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:54

Een vriendin van mij had laatst nog zo‘n situatie op een 2 baans straat (dus 2 banen per richting) waar op de rechterbaan iemand stopte voor de oversteekplaats maar de linkerbaan er gewoon langsraasde terwijl zij en haar dochter daar met de fiets aan de hand over staken.
Gewoon levensgevaarlijk.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 23:37

Mijn ervaring is toch wel iets anders, ik woon in Deventer in een woonwijk langs twee drukke wegen, en ook in de wijk wordt er best hard gereden. En ik zie hier soms kinderen van 5 a 6 al alleen op een fietsje door de wijk gaan en ik vind dit echt niet acceptabel. Als ik met de hond uit ga gebeurd het wekelijks wel een keer dat ik een kind voor de weg moet trekken, naar huis moet helpen als ze iets hebben, of ruziënde kinderen uit elkaar moet halen. En de keren dat ik ergens een huilend kind aantref in de buurt die niet meer weet hoe die thuis moet komen zijn ook niet meer op twee handen te tellen.
En als er ouders aanwezig zijn zitten ze vaak met elkaar te praten of op de telefoon.

En ook in het verkeer heb ik al regelmatig gehad dat ouders vooruit fietsen zonder enig zicht op hun kroost die dan een inschattingsfout maken en iemand anders moet ingrijpen. Soms met een flinke snauw van een ouder na. Hier in de omgeving zijn de afgelopen jaren ook flink wat volwassenen doodgereden gewoon bij rotondes of kruispunten.

Denk dat de druk binnen de maatschapij een grote boosdoener is en de stijgende kosten over de jaren. Dus ouders die beide moeten werken en eigenlijk weinig begeleiding voor kinderen in combinatie met steeds drukker wordend verkeer en steeds meer mensen met burn outs en stress die hierdoor misschien anders of slechter reageren.

Dus als ik kinderen zou hebben mogen ze van mij echt niet alleen fietsen tot ze een leeftijd van 10 a 11 hebben. En dan nog licht het aan het kind.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 00:01

De toename van het verkeer zal zeker meespelen. Al was dat vroeger ook al best gevaarlijk, er stierven in de jaren 70 meer mensen in het verkeer dan tegenwoordig, maar het is wel drukker geworden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:20

Vergeet niet dat autogordels, airbags ed pas veel later in zwang kwamen. Gordels voorin werden verplicht in 1975, en gordels achterin zijn pas verplicht in 1992 (wij zaten vroeger gewoon los achterin, ik moet er vaak nog aan denken hem om te doen als ik achterin zit). Dat heeft een hoop bij gedragen aan de veiligheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:25

alice0cullen schreef:
Denk dat de druk binnen de maatschapij een grote boosdoener is en de stijgende kosten over de jaren. Dus ouders die beide moeten werken en eigenlijk weinig begeleiding voor kinderen in combinatie met steeds drukker wordend verkeer en steeds meer mensen met burn outs en stress die hierdoor misschien anders of slechter reageren.

Ik denk juist dat er nu meer begeleiding is voor kinderen. Mensen kiezen bewuster voor kinderen en krijgen er ook minder.
In de tijd dat een gezin gemiddeld 8 kinderen had, en moeders de hele dag het huishouden moest doen zonder dat er geautomatiseerd was, was het ook heel erg druk. Wassen met de hand, afwassen met de hand, eten koken en inmaken etc.
Echt niet dat die moeders of vaders hun kinderen leerden fietsen. Dat deden de oudere kinderen of de buurjongens. Er werd door de ouders veel minder tijd aan kinderen besteed dan nu.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:50

karuna schreef:
Ik las vanmorgen een artikel in de anwb kampioen waar ik eigenlijk best van geschrokken ben. Al is geschrokken misschien niet het beste woord, verbaasd, geschokt? Het artikel ging over de fietsexamens die er weer aankomen voor de lagere school kinderen.

Met daarin ook interviews van mensen met kinderen in de leeftijd tussen 5 en 12. Een moeder van een kind van 9 en een van 13. Die van 9 mag alleen nog maar in de wijk fietsen. Zelf naar school (drukkere weg oversteken) mocht hij nog niet. :oo En daar ben ik dus best van geschrokken.

Hoe kunnen kinderen dan ooit goed en veilig leren aan het verkeer deel te nemen met de fiets voordat de hormonen en de groepsdruk van samen naar school fietsen en mogelijk stoer doen eraan komen?

In het artikel stonden ook wat leeftijden van 1970 2001 en nu. In 1970 fietsen kinderen vanaf 6 al zelfstandig. In 2001 was dat 9 jaar. Nu pas tussen de 10 en 12 jaar. Wat ik zelf een best zorgelijke ontwikkeling vindt. Eigenlijk pas zowat vanaf de middelbare school mogen kinderen alleen gaan fietsen zonder ouderlijk toezicht.

Ik weet dat ik als 8/9 jarige naar de supermarkt ging alleen op mijn fietsje. De dijk over, provinciale weg oversteken en daar boodschappen doen. En dat was volstrekt normaal. het verkeer was misschien rustiger al was de provinciale weg erg druk want het was de enige mogelijkheid om van Nijmegen naar Venlo te komen met de auto.

Maar een 9 jarige die niet de wijk uit weg over naar school mag.

Heeft dat te maken met de overbescherming tegenwoordig, kinderen mogen vaak ook geen blauwe knie oplopen in de speeltuin als ze gevallen zijn, of zich vies maken. Of waren ouders vroeger wat gemakkelijker in niet alle mogelijke risicos willen vermijden.

Edit even een aanvulling, ook het zelf naar school lopen wordt steeds later

Heb je zelf een kind of kinderen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:00

Ik snap ook de link met de begeleiding niet.
Vroeger werd juist niets begeleid. Dan liep je als 4 jarige in je uppie naar school en liep je als 6 jarige al zelfstandig naar al vriendjes en ook weer naar huis. Niets brengen of ophalen.
Dat kon omdat er hooguit 2 auto‘s moesten passeren bij het zebrapad ipv 36.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:07

Ik sta al 20 jaar voor de klas en ik zie wel dat kinderen steeds minder zelfstandig worden en over minder vaardigheden beschikken dan toen ik begon.
Voor de middenbouw bijvoorbeeld:
zelf je veters kunnen strikken, ervoor zorgen dat je je gymspullen meehebt op de dag dat je gym hebt, zelf je tas naar school dragen, zelf kleine dingen kunnen oplossen.

Steeds meer kleuters die niet zindelijk zijn als ze starten bij ons op school of nog met een speen in hun mond op school komen.
Kleuters die nog niet eens tot 10 kunnen tellen, of die hun eigen naam niet herkennen, de kleuren niet kennen, niet fatsoenlijk kunnen eten, nooit geleerd hebben hun eigen spullen op te ruimen.
Allemaal basic skills waarvan wij op school zien dat ze steeds vaker ontbreken en die we ze moeten aanleren.