Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:57

Moest ik niet bij mijn ouders wonen, had ik het ook gedaan. Wij hebben hier echt wel de ruimte. Maar mijn moeder lijkt niet zo fan. Mijn vader zou het wel zien zitten.

Bij onze gemeente is er een invulformulier en daar geef je aan hoelang en vanaf wanneer je opvang kan aanbieden trouwens. Dus ik veronderstel dat daar wel rekening mee gehouden wordt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:01

anjali schreef:
Ik vind dat niet zo belangrijk. Nederland wordt ook vaak Holland genoemd, ook nog uit een tijd dat het zuidelijke deel er niet bijhoorde. Maar iedereen weet waarover het gaat.

Ja want dat is echt vergelijkbaar. Mijn god :roll:

Zo is het ook goed om in de Engelse taal (en eventueel Nederlandse) Kyiv te gebruiken en niet Kiev. Kiev is namelijk het Russische woord voor het Oekraiense Kyiv.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:05

Het probleem is dat je niet weet voor hoelang. Als het twee of drie weken is dan is het te overzien. Maar wat als het veel langer duurt en wat als je het niet meer kan handelen? Moet je ze dan op straat zetten?
Ik heb ooit eens een vriend opgevangen en ook wel eens een vriendin. Beide gaven uiteindelijk best veel spanning in huis. Dus voor een korte tijd kon het. Maar het had niet een week langer moeten duren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:31

Wij hebben helaas geen ruimte, anders had ik ook zeker overwogen een gezin bij ons op te nemen voor tijdelijk :j. Ik vind het tof dat je de opties bekijkt, TS +:)+.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:51

Napie schreef:
Het probleem is dat je niet weet voor hoelang. Als het twee of drie weken is dan is het te overzien. Maar wat als het veel langer duurt en wat als je het niet meer kan handelen? Moet je ze dan op straat zetten?
Ik heb ooit eens een vriend opgevangen en ook wel eens een vriendin. Beide gaven uiteindelijk best veel spanning in huis. Dus voor een korte tijd kon het. Maar het had niet een week langer moeten duren.

Wij hebben het overwogen maar na een flink gesprek toch besloten om het ook niet te doen.
Precies om de redenen die jij geeft idd.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:09

Ik lees graag mee in dit topic. Mijn vader heeft net uitgesproken dat hij wel een weeskind uit Oekraïne zou willen opvangen, een hele familie is net iets teveel. Ik ga eens zoeken of er ook voor weeskinderen initiatieven zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:12

Lau07 schreef:
Ik lees graag mee in dit topic. Mijn vader heeft net uitgesproken dat hij wel een weeskind uit Oekraïne zou willen opvangen, een hele familie is net iets teveel. Ik ga eens zoeken of er ook voor weeskinderen initiatieven zijn.

Dat is niet minder zwaar dan een heel gezin opnemen. Ik denk ook niet dat ze zomaar kinderen alleen plaatsen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:15

senna21 schreef:
Lau07 schreef:

Dat is niet minder zwaar dan een heel gezin opnemen. Ik denk ook niet dat ze zomaar kinderen alleen plaatsen.

Het is ook geen opwelling hoor, dit zijn serieuze beslissingen waarmee je een heel mensenleven kunt beïnvloeden of veranderen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:17

veerledec schreef:
De vergelijking met 'echte' vluchtelingen is niet te maken, omdat die mensen via het COA moeten/een separate status hebben. Een Oekraïens iemand mag hier gewoon verblijven, dus daar zijn verder geen formaliteiten voor nodig. Dat kan iedereen met extra ruimte gewoon doen. Hier ook ruimte aangeboden, we hebben een bijgebouw, dus minder privacy issues.

Een Oekraïener kan zich ook aanmelden bij het coa om asiel aan te vragen. Ze hebben dan recht op leefgeld en medische zorg, kinderen hebben recht op leefgeld coa

https://www.coa.nl/nl/het-recht-op-opvang

Ook bestaat er een logeerregeling vanuit het coa.

https://www.coa.nl/nl/logeerregeling

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:22

Wij zijn ook serieus aan het overwegen om opvang te bieden. We hebben een separaat gastenverblijf om beschikbaar te stellen. Het biedt plaats voor maximaal twee volwassenen en twee kinderen.
Wij zijn er nog niet over uit of we via het coa onderdak willen bieden. Het liefst zou ik toch via via iemand helpen. Familie of vrienden van kennissen of collega’s. Als er bokkers in het noorden van het land zijn die familie hebben die is gevlucht maar zelf geen onderdak kunnen bieden mogen ze mij een pb sturen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:34

Ik zou het juist niet via via doen, de kans is dan groter dat ze tussen wal en schip landen en dan nergens meer aanspraak op kunnen maken omdat ze officieel dan geen „probleem“ hebben.
Burocratie is medogeloos als je niet volgens de lijntjes gaat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:39

Wij hebben ons ook aangemeld.
We hebben dan geen echte aparte ruimte maar wel een extra slaapkamer indien nodig.

mariettekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:51

Hier zijn wij ook over na aan het denken. Ook bij de vluchtelingenstroom uit Syrië hebben we dit overwogen. Het is echter best pittig om deze keuze te maken met ook zelf jonge kinderen in huis.
Oekraïne is echter nóg dichterbij. Dat zorgt ervoor dat we nóg liever iets willen doen.

We zijn ons goed aan het inlezen. Willen we dit echt? Wat als het niet lekker loopt? Hoe hoog worden de kosten met een extra gezin in huis? Wat voor invloed heeft dit op ons gezin? Hebben we een beetje fatsoenlijke ruimte die we mensen kunnen bieden? Gaan we samen op de bank zitten of geven we elkaar de ruimte?

Veel om over na te denken.

Tot nu toe:
Ruimte hier hebben we. Likje verf op de muur, slaapbank en tafel van marktplaats (bedden zijn er al), misschien nog een nieuw tapijt (is echt oud en aan het verpulveren). Dan zou hier een familie echt een goede plek hebben. Eigen badkamertje en wc, perfect dus. Maar dan nog de rest...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:58

Ik lees net een artikel erover bij ons in het nieuws. Nu is het natuurlijk per land anders maar voor ons duidelijk geen doen. Het idee is dat we dan toch wel minimaal 3 maanden onderdak moeten kunnen bieden en dan alles zelf moeten betalen, met wat pech ook de ziektekostenverzekering als die mensen zelf geen geld hebben. Hier kost een basisverzekering voor een volwassene 300 frank per maand met 1500-2000 eigen risico + 10% „selbstbehalt“ per behandeling.
Dus 3 maanden alle levensmiddelen voor een dubbele familie, verzekeringen en dan nog extra water, electro en in ons geval dure olie (we hebben nog een olietank).
Dat is een fors bedrag waarvoor ik dan wel extra uren zal moeten gaan werken. Als ze dan ook aanspraak moeten maken op psychische zorg dan betaal ik dus voor voor een volwassene makkelijk die 2000 eigen risico erbovenop.

Dan moet je dus al goed bemiddelen dat je wel een gezin krijgt dat gewoon zelf een zorgverzekering heeft of ze eruit schoppen als ze naar de dokter moeten :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:18

Nja wij hebben geen geld als water maar in deze tijd van nood kunnen we iemand financieel wel helpen.
En ik ga dan niet betalen voor een zorgverzekering, daarmee lijkt me wel dat je iets kunt regelen met een huisarts of met een gemeente lijkt me toch?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:19

Sizzle schreef:
Ik lees net een artikel erover bij ons in het nieuws. Nu is het natuurlijk per land anders maar voor ons duidelijk geen doen. Het idee is dat we dan toch wel minimaal 3 maanden onderdak moeten kunnen bieden en dan alles zelf moeten betalen, met wat pech ook de ziektekostenverzekering als die mensen zelf geen geld hebben. Hier kost een basisverzekering voor een volwassene 300 frank per maand met 1500-2000 eigen risico + 10% „selbstbehalt“ per behandeling.
Dus 3 maanden alle levensmiddelen voor een dubbele familie, verzekeringen en dan nog extra water, electro en in ons geval dure olie (we hebben nog een olietank).
Dat is een fors bedrag waarvoor ik dan wel extra uren zal moeten gaan werken. Als ze dan ook aanspraak moeten maken op psychische zorg dan betaal ik dus voor voor een volwassene makkelijk die 2000 eigen risico erbovenop.

Dan moet je dus al goed bemiddelen dat je wel een gezin krijgt dat gewoon zelf een zorgverzekering heeft of ze eruit schoppen als ze naar de dokter moeten :+

Dat zijn dus dingen waar je in eerste instantie niet over nadenkt, maar wel mee geconfronteerd kunt worden idd!
Mijn man vertelde idd ook over de ziektenkostenverzekering etc.
Door vele onvoorziene kosten kan het echt wel in de papieren lopen en daar moet ook bij je eigen huishouden en gezin wel ruimte/budget voor zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:25

Als je een gezin in huis neemt krijg je er natuurlijk ook de kinderen erbij.Ik denk dat dat heel veel onrust kan veroorzaken.En niet ieder kind is even goed opgevoed en dat kan in een klein drama eindigen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:27

Earth schreef:
Nja wij hebben geen geld als water maar in deze tijd van nood kunnen we iemand financieel wel helpen.
En ik ga dan niet betalen voor een zorgverzekering, daarmee lijkt me wel dat je iets kunt regelen met een huisarts of met een gemeente lijkt me toch?

Ik zou het toch even goed uitzoeken voordat je eraan begint

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:28

Weet je, het kan altijd negatief uitpakken. Het kunnen stomme mensen zijn, rotkinderen, getraumatiseerd, duur. Maar aan het einde van de streep gaat het mij erom dat ik iemand een veilige plek kan bieden, voor hen is het al klote genoeg allemaal. Dan vind ik het niet erg om even wat minder rust te hebben hier. Dat soort voorwaardes vind ik dan even wat minder belangrijk, want als het andersom zou zijn, zou ik het ook fijn vinden als ik ergens gewoon terecht kan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:30

Earth schreef:
Weet je, het kan altijd negatief uitpakken. Het kunnen stomme mensen zijn, rotkinderen, getraumatiseerd, duur. Maar aan het einde van de streep gaat het mij erom dat ik iemand een veilige plek kan bieden, voor hen is het al klote genoeg allemaal. Dan vind ik het niet erg om even wat minder rust te hebben hier. Dat soort voorwaardes vind ik dan even wat minder belangrijk, want als het andersom zou zijn, zou ik het ook fijn vinden als ik ergens gewoon terecht kan.

<3

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:37

Cayenne schreef:
Sizzle schreef:

Dat zijn dus dingen waar je in eerste instantie niet over nadenkt, maar wel mee geconfronteerd kunt worden idd!
Mijn man vertelde idd ook over de ziektenkostenverzekering etc.
Door vele onvoorziene kosten kan het echt wel in de papieren lopen en daar moet ook bij je eigen huishouden en gezin wel ruimte/budget voor zijn.

Volgens mij kan er bij Coa al geld worden aangevraagd, ondanks dat de 90 dagen vrij verblijf termijn nog niet is afgelopen. Ziektekosten lijken mij ook wel via Coa te regelen. Ik zou eea ff goed navragen bij de gemeente waarin je woont

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:44

Ik vind dat een prachtige insteek, maar dan kies ik in zo’n geval wellicht liever nog voor een asielzoeker (buiten Europa) want die krijgen bij ons namelijk wel financiele ondersteuning van de staat (al is het minimaal) als je ze onderdak geeft voor integratie.
Het probleem is blijkbaar dat ze bij ons de eerste 3 maanden niet onder asielzoekers vallen omdat het Europa is en daarmee krijgen ze dan in prive opvang geen enkele ondersteuning, dat moet de gastheer dan volledig regelen.
Dus niets even regelen met de gemeente: onze gasten, onze zorg.

Wellicht is het in NL/BE of in het algemeen EU landen beter geregeld hoor, ik zit niet in een EU land.
De overheid geeft tot nu toe ook aan dat er genoeg plek is voor opvang dus dat het in feite ook niet nodig is tenzij je het zelf graag wil doen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:58

Moet er niet aan denken

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:58

Ik denk er ook over. Probleem is alleen dat mijn huis niet in erg goede staat is. (Ik wacht al jaren op de versterking ivm aardbevingschade en kan daardoor niet verder met de verbouwing.) Toch ben ik van plan om een kamer (waar nu opslag in staat) leeg te halen en in te richten als slaapkamer voor vluchtelingen. Ik heb eergister nieuwe matrassen en beddengoed gekocht (bed heb ik nog). Ik heb nog een kamer waar een eenpersoonsbed in staat, en een enorme stapel schilderijen en ander opslagspul. Het is niet helemaal ideaal, maar als je niks hebt, hoop ik dat het volstaat. De rest van het huis mag dan gewoon worden gebruikt.

Ik woon alleen en wil graag iets doen. Maar moet me nog in de praktische kant ervan verdiepen.
Ik lees hier net over ziektekosten, dat zou ik niet kunnen dragen. Ik werk als vertaler en verdien onder het minimumloon. De gewone dingen zullen met wat moeite wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 00:04

Ja, echt geen optie dat dit in onze huis kan. We hebben naast ons bed niet eens plek voor een eettafel.
Maar anders....

Er zullen echt nadelige consequenties aanzitten. Maar de problematiek waar zij nu in zitten is zó ontzettend veel groter dan de problemen die ze voor ons mogelijkerwijs meebrengen dat ik alleen maar kan hopen dat iemand voor mij hetzelfde zou doen. En daarmee voelt het bijna als een plicht. Helaas kan ik er in mijn huidige situatie geen enkele mouw aan passen.

Het lijkt me wel ingewikkeld dat er geen lange termijn visie voor deze mensen is overigens ....