Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Ik vind dat niet zo belangrijk. Nederland wordt ook vaak Holland genoemd, ook nog uit een tijd dat het zuidelijke deel er niet bijhoorde. Maar iedereen weet waarover het gaat.
Napie schreef:Het probleem is dat je niet weet voor hoelang. Als het twee of drie weken is dan is het te overzien. Maar wat als het veel langer duurt en wat als je het niet meer kan handelen? Moet je ze dan op straat zetten?
Ik heb ooit eens een vriend opgevangen en ook wel eens een vriendin. Beide gaven uiteindelijk best veel spanning in huis. Dus voor een korte tijd kon het. Maar het had niet een week langer moeten duren.
Lau07 schreef:Ik lees graag mee in dit topic. Mijn vader heeft net uitgesproken dat hij wel een weeskind uit Oekraïne zou willen opvangen, een hele familie is net iets teveel. Ik ga eens zoeken of er ook voor weeskinderen initiatieven zijn.
senna21 schreef:Lau07 schreef:Ik lees graag mee in dit topic. Mijn vader heeft net uitgesproken dat hij wel een weeskind uit Oekraïne zou willen opvangen, een hele familie is net iets teveel. Ik ga eens zoeken of er ook voor weeskinderen initiatieven zijn.
Dat is niet minder zwaar dan een heel gezin opnemen. Ik denk ook niet dat ze zomaar kinderen alleen plaatsen.
veerledec schreef:De vergelijking met 'echte' vluchtelingen is niet te maken, omdat die mensen via het COA moeten/een separate status hebben. Een Oekraïens iemand mag hier gewoon verblijven, dus daar zijn verder geen formaliteiten voor nodig. Dat kan iedereen met extra ruimte gewoon doen. Hier ook ruimte aangeboden, we hebben een bijgebouw, dus minder privacy issues.
Sizzle schreef:Ik lees net een artikel erover bij ons in het nieuws. Nu is het natuurlijk per land anders maar voor ons duidelijk geen doen. Het idee is dat we dan toch wel minimaal 3 maanden onderdak moeten kunnen bieden en dan alles zelf moeten betalen, met wat pech ook de ziektekostenverzekering als die mensen zelf geen geld hebben. Hier kost een basisverzekering voor een volwassene 300 frank per maand met 1500-2000 eigen risico + 10% „selbstbehalt“ per behandeling.
Dus 3 maanden alle levensmiddelen voor een dubbele familie, verzekeringen en dan nog extra water, electro en in ons geval dure olie (we hebben nog een olietank).
Dat is een fors bedrag waarvoor ik dan wel extra uren zal moeten gaan werken. Als ze dan ook aanspraak moeten maken op psychische zorg dan betaal ik dus voor voor een volwassene makkelijk die 2000 eigen risico erbovenop.
Dan moet je dus al goed bemiddelen dat je wel een gezin krijgt dat gewoon zelf een zorgverzekering heeft of ze eruit schoppen als ze naar de dokter moeten
Earth schreef:Nja wij hebben geen geld als water maar in deze tijd van nood kunnen we iemand financieel wel helpen.
En ik ga dan niet betalen voor een zorgverzekering, daarmee lijkt me wel dat je iets kunt regelen met een huisarts of met een gemeente lijkt me toch?
Earth schreef:Weet je, het kan altijd negatief uitpakken. Het kunnen stomme mensen zijn, rotkinderen, getraumatiseerd, duur. Maar aan het einde van de streep gaat het mij erom dat ik iemand een veilige plek kan bieden, voor hen is het al klote genoeg allemaal. Dan vind ik het niet erg om even wat minder rust te hebben hier. Dat soort voorwaardes vind ik dan even wat minder belangrijk, want als het andersom zou zijn, zou ik het ook fijn vinden als ik ergens gewoon terecht kan.
Cayenne schreef:Sizzle schreef:Ik lees net een artikel erover bij ons in het nieuws. Nu is het natuurlijk per land anders maar voor ons duidelijk geen doen. Het idee is dat we dan toch wel minimaal 3 maanden onderdak moeten kunnen bieden en dan alles zelf moeten betalen, met wat pech ook de ziektekostenverzekering als die mensen zelf geen geld hebben. Hier kost een basisverzekering voor een volwassene 300 frank per maand met 1500-2000 eigen risico + 10% „selbstbehalt“ per behandeling.
Dus 3 maanden alle levensmiddelen voor een dubbele familie, verzekeringen en dan nog extra water, electro en in ons geval dure olie (we hebben nog een olietank).
Dat is een fors bedrag waarvoor ik dan wel extra uren zal moeten gaan werken. Als ze dan ook aanspraak moeten maken op psychische zorg dan betaal ik dus voor voor een volwassene makkelijk die 2000 eigen risico erbovenop.
Dan moet je dus al goed bemiddelen dat je wel een gezin krijgt dat gewoon zelf een zorgverzekering heeft of ze eruit schoppen als ze naar de dokter moeten
Dat zijn dus dingen waar je in eerste instantie niet over nadenkt, maar wel mee geconfronteerd kunt worden idd!
Mijn man vertelde idd ook over de ziektenkostenverzekering etc.
Door vele onvoorziene kosten kan het echt wel in de papieren lopen en daar moet ook bij je eigen huishouden en gezin wel ruimte/budget voor zijn.