Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:36

Heel interessant om ook de kant van de akkerbouwer te horen!
Het klinkt alsof de supermarkten ook een aardig deel van het probleem zijn. En wat lastig dat je overproductie niet altijd kwijt kan.

Wat ik mij afvraag: hier in de omgeving is redelijk veel boerderij-verkoop. De een verkoopt pompoenen, de ander asperges, de volgende bosbessen, en weer een ander aardappelen. Maar dan wel meestal aan vergelijkbare prijzen als in de supermarkt, en in het seizoen wat goedkoper.
Stel, je deelt je land op in kleinere akkers, en je verbouwt van alles wat, en verkoopt alles via je eigen winkeltje en op de versmarkt, of aan locale boerderijwinkels. Zou dat in Nederland niet vol te houden zijn? Je krijgt dan immers wel een stuk meer voor je groente dan wanneer je het aan de supermarkt verkoopt.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:39

de voorbeelden die Maanon_ noemt laten ook goed zien dat er meer nodig is als alleen maar heel veel geld vanuit de overheid. de grootste horders zijn de regels die direct onze positie in de markt negatief beinvloeden, waardoor er weinig overblijft om geinvesteerd te worden in technologische innovatie die de arbeidskosten een beetje kunnen drukken. en die arbeidskosten drukken (wat kuggur zegt) de mogenlijkheden voor alternatievere vormen van landbouw.

8nnemiek schreef:
Heel interessant om ook de kant van de akkerbouwer te horen!
Het klinkt alsof de supermarkten ook een aardig deel van het probleem zijn. En wat lastig dat je overproductie niet altijd kwijt kan.

Wat ik mij afvraag: hier in de omgeving is redelijk veel boerderij-verkoop. De een verkoopt pompoenen, de ander asperges, de volgende bosbessen, en weer een ander aardappelen. Maar dan wel meestal aan vergelijkbare prijzen als in de supermarkt, en in het seizoen wat goedkoper.
Stel, je deelt je land op in kleinere akkers, en je verbouwt van alles wat, en verkoopt alles via je eigen winkeltje en op de versmarkt, of aan locale boerderijwinkels. Zou dat in Nederland niet vol te houden zijn? Je krijgt dan immers wel een stuk meer voor je groente dan wanneer je het aan de supermarkt verkoopt.

die boerderij winkels zijn super leuk in de hoeveelheid die we nu hebben. maar wie gaat elke dag/week uren van boerderij naar boerderij rijden om zn boodschappen te verzamelen? stel je woont in de stad, en hebt geneens een auto?
In duitsland gebeurt dat overigens wel veel hoor, dat de consument de tijd er voor over heeft, dus is echt een cultuur dingetje. maar zodra je gaat willen verzamelen op 1 plek, komt er een keten, waarin elke schakel ook een deel van de opbrengst pakt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:43

TS: heb je deze docu gezien: https://www.youtube.com/watch?v=64R2MYUt394

Ergens op het einde, als het gaat om oplossingen, wijst hij juist naar onze landbouw als oplossing voor veel problemen. Nee, niet alles gaat goed in NL. Maar we zijn echt kei en kei goed op veel gebieden. Dat mag ook gezegd worden.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:47

nog een kleine toevoeging op 8nnemiek.we hebben in zuid west nederland een tijdje de Agrimarkt gehad. was ook een supermarkt keten vanuit cooperatie boeren, met veel locale groentes (mits in het seizoen). de nadruk op gehad, ze hebben het volgens mij een jaar of 8 volgehouden... en die hadden toch echt wel flink wat grote supermarkten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:52

bettyvn, hier in Limburg gebeurt dat ook nog behoorlijk veel. Dat kan zomaar met de cultuur te maken hebben inderdaad. Ik weet nog goed dat we vroeger altijd te voet naar de boerderijwinkel gingen, die lag midden in de stad maar kreeg zijn groente aangeleverd van boerderijen in de omgeving. Verkocht ook echt alleen groente en fruit, en wat kleine dingen om wat bij te verdienen als sigaretten en postzegels.
Tegenwoordig staat hier ook in het hoogseizoen meestal een lange rij bij de aspergeboer, en bij de aardbeienkraam langs de weg. En 's winters verkopen die zelfde boeren vaak kerstbomen, en pompoenen, en prei.
In de grote stad zal dat lastiger worden, maar ik zou toch verwachten dat ook daar wel een oplossing voor moet zijn. De overheid zou van mij bv best het groente en fruit uit het buitenland duurder mogen maken, en dan Nederlandse oogst vrij maken van BTW.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:54

bettyvn schreef:
nog een kleine toevoeging op 8nnemiek.we hebben in zuid west nederland een tijdje de Agrimarkt gehad. was ook een supermarkt keten vanuit cooperatie boeren, met veel locale groentes (mits in het seizoen). de nadruk op gehad, ze hebben het volgens mij een jaar of 8 volgehouden... en die hadden toch echt wel flink wat grote supermarkten.

Die ken ik niet, maar wat zonde dat het geen succes is geworden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 14:58

Altijd hetzelfde, consumenten willen er niet voor betalen.
Ik zou hier gráág biologisch mijn schapen houden, maar je krijgt er niets voor. Meer kosten, meer werk, en je vlees gaat op dezelfde hoop? Nee bedankt.
Mensen zijn héél graag idealistisch met hun toetsenbord, met hun portemonnee daarentegen.... :n

Edit, en na wat reacties te hebben gelezen, iedere moeite blijkt teveel, zelfs al is er een winkel die dergelijke producten te koop aanbiedt dan is de Appie tóch makkelijker...Maar de boeren, die kunnen hun hele bedrijfsvoering wel even zó even omgooien... _O-
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 03-03-22 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:02

Maanon_ schreef:
Ik denk namelijk dat veel boeren best zouden willen, een uitzondering daar gelaten. Maar het hele systeem zou dan volledig op zijn kop moeten. Van boer, supermarkt én consument. Maar ook sommige consumenten hebben weinig keus door een zeer laag besteedbaar inkomen, ook die mogen we niet vergeten.

En dit is waarom regeneratieve landbouw nog niet grootschalig wordt toegepast. En ik zou met liefde direct in de boerderijwinkel mijn eten kopen, maar na een lange werkdag is de AH gewoon dichterbij en makkelijker bereikbaar.

Ik werk als bioloog deels met boeren, en ook ik merk dat veel boeren best willen maar óf niet kunnen óf niet weten waar te beginnen. Overigens is het 'elke vierkante meter telt' en onze extreme efficientie hier in NL vanuit natuurbeschermings perspectief deel van het probleem. Omdat elke vierkante meter telt (voor de opbrengst en inkomsten van de boer), willen/kunnen boeren het soms niet permiteren om een haag aan te planten, of bloemrijke stroken aan te leggen voor biodiversiteit. De extreme efficientie van onze landbouw dwingt tot een scheiding van landbouw en natuur, terwijl beide prima samen kunnen. Maar dan moet idd het hele systeem om zodat boeren ook financieel en qua regels de ruimte krijgen om dat te kunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:03

Als ik bio wil zal ik het zelf moeten verbouwen, in de winkel is dat voor mij onbetaalbaar.

Boerderijwinkel kan ook een verzamelwinkel in een dorp zijn natuurlijk, je hoeft niet meteen tig boerderijen af moeten lopen/fietsen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:08

tamary schreef:
Als ik bio wil zal ik het zelf moeten verbouwen, in de winkel is dat voor mij onbetaalbaar.

Boerderijwinkel kan ook een verzamelwinkel in een dorp zijn natuurlijk, je hoeft niet meteen tig boerderijen af moeten lopen/fietsen.

dan maar die producten komen niet schoon van het land. de uitval moet er uit gesoorteerd worden, en ze moetten naar het dorp vervoerd worden. dat moet allemaal volgens de voedselveiligheidseisen. kortom dat zijn al weer 3 schakels in de keten die een vinger in de pot hebben. Ik zeg niet dat kan he.. het kan alleen niet van vandaag op morgen zonder voldoende draagvlak van afnemers.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:45

Hier schieten de boerderijwinkels ook met paddenstoelen uit de grond. Wij zitten in een boerendorpje en hier heb je er al 3 :')

Dat is een van de redenen dat wij dat nu niet zouden willen, het is echt mega veel werk (veel verschillende gewassen die ook allemaal andere verzorging vragen, oogsten, evt wassen en sorteren, het winkeltje bevoorraden en de klanten helpen) zonder gegarandeerde afzet en er zitten er hier al 3.. Ook hebben wij de machines voor de gewassen die we nu telen en zullen andere gewassen hele andere kennis en machines vragen en dus best een investering zijn. Niet onmogelijk hoor, maar we hebben geen gegarandeerde afzet om dit te bekostigen. Zeker omdat we in een klein dorp zitten en de stad best een eind rijden is en de appie daar op de hoek zit :P

Wij hebben wel aanvraag gedaan om er wat (vlees)vee bij te houden zodat mensen meer een ‘totaalpakket’ konden kopen, ook om ons te onderscheiden. Vlees kun je ook eenvoudiger invriezen en heeft net wat meer sentiment dan een rode kool :+ Maar helaas, geen vee voor ons.

Wel ben ik het er helemaal mee eens dat in Nederland geproduceerd voedsel best meer gestimuleerd mag worden voor de consument! Maar dan zal het hele systeem al op zijn kop moeten, immers kopen supermarkten in waar het het goedkoopst is, zoals de erwtjes uit Frankrijk. Daar kunnen wij niet tegenop -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:55

Als je vlees wilt verkopen moet je ook een koelcel of grote vriezers hebben. En dan blijf je ook zitten met bepaalde delen. Bijna iedereen wil biefstuk, gehakt lukt ook wel maar genoeg 'niet populaire' delen. En de consument wil gemak, dus je moet dan ook ruime openingstijden hebben

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:11

Kinke schreef:
Als je vlees wilt verkopen moet je ook een koelcel of grote vriezers hebben. En dan blijf je ook zitten met bepaalde delen. Bijna iedereen wil biefstuk, gehakt lukt ook wel maar genoeg 'niet populaire' delen. En de consument wil gemak, dus je moet dan ook ruime openingstijden hebben

Ook dat ja! Er zit hier een boer in de buurt die verkoopt alleen pakketten, dus dan heb je geen keuze, alles zit er in. Wel slim, maar daar zul je ook minder afzet voor vinden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:48

zo doen wij het ook, pakketten van 10 of 15 kilo, verder geen keus.
En daar komt bij, als je maar een kleine koppel vee hebt, dan heb je misschien 1x per jaar een dier om te slachten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:49

zonnebloem18 schreef:
Beetje overtrokken, het was een misverstand en is allemaal netjes opgelost. Er zijn op dit moment 13 actieve herenboerderijen en nog velen in oprichting. Het is echt een heel goed initiatief.

Misverstand? hoezo dan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:49

Kinke schreef:
ik heb die eerste link even bekeken ....10.000 euro om expertise in te kopen en een bedrijfsplan op te stellen.
Dit is ook een bijzondere voorwaarde:
Als via het businessplan wordt aangetoond dat er voor een rendabele omschakeling meer grond nodig is om extensivering te bewerkstelligen, kan een beroep worden gedaan op de grondregeling voor natuurinclusieve landbouw. Hierbij verkoopt de veehouder eigen grond aan de provincie om die vervolgens terug in erfpacht te nemen.

Kortom, dan moet je eigen grond verkopen en daarna de grond gaan pachten. Tuuuuuurlijk

Niemand die hier iets van vindt?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:20

Ik heb 3 keer moeten lezen (in de link) voordat ik er iets van kon maken. Ik begreep de constructie niet helemaal :o

Citaat:
Als via het businessplan wordt aangetoond dat er voor een rendabele omschakeling meer grond nodig is om extensivering te bewerkstelligen, kan een beroep worden gedaan op de grondregeling voor natuurinclusieve landbouw. Hierbij verkoopt de veehouder eigen grond aan de provincie om die vervolgens terug in erfpacht te nemen. De provincie heeft hiervoor een budget van € 30 miljoen beschikbaar. Omdat op deze gepachte grond sprake is van beperkende gebruiksvoorwaarden, geldt een aangepaste pachtprijs. De agrariër koopt met de opbrengst van de verkochte grond zelf de aanvullende benodigde hectaren. De erfpacht duurt minimaal 26 jaar en geeft de gelegenheid om de investeringen terug te verdienen en geld te reserveren om de gronden terug te kopen, indien wenselijk.

Dus; je verkoopt je grond aan de provincie, gaat het weer pachten, en van de opbrengst van die grond kun je uitbreiden. De grondprijs hier ligt tussen de €8 en €10 per vierkante meter, dat is toch niet te doen? Buiten dat, onze grond ligt aan de boerderij, dus die gaat sowieso nooit verkocht worden :evaw:

Waarom koopt de provincie die grond die je nodig hebt niet en dat je die grond gaat pachten? Dat is toch logischer >;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:26

ik heb wel een vermoeden. Zo komen ze mooi van boeren af, land ingepikt en klaar is kees

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:53

Kinke schreef:
zonnebloem18 schreef:
Beetje overtrokken, het was een misverstand en is allemaal netjes opgelost. Er zijn op dit moment 13 actieve herenboerderijen en nog velen in oprichting. Het is echt een heel goed initiatief.

Misverstand? hoezo dan?

Bij een gewone boer is een ''misverstand'' gelijk duizenden euris aan boetes......

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:30

SARINO schreef:
Kinke schreef:
Misverstand? hoezo dan?

Bij een gewone boer is een ''misverstand'' gelijk duizenden euris aan boetes......

Hier staat wel wat er voor misverstand was https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/166424 ... n-grasland.
Boete is netjes betaald en een gelijk bedrag is geschonken aan het goed doel voor boeren.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:06

Maanon_ schreef:
Ik heb 3 keer moeten lezen (in de link) voordat ik er iets van kon maken. Ik begreep de constructie niet helemaal :o

Citaat:
Als via het businessplan wordt aangetoond dat er voor een rendabele omschakeling meer grond nodig is om extensivering te bewerkstelligen, kan een beroep worden gedaan op de grondregeling voor natuurinclusieve landbouw. Hierbij verkoopt de veehouder eigen grond aan de provincie om die vervolgens terug in erfpacht te nemen. De provincie heeft hiervoor een budget van € 30 miljoen beschikbaar. Omdat op deze gepachte grond sprake is van beperkende gebruiksvoorwaarden, geldt een aangepaste pachtprijs. De agrariër koopt met de opbrengst van de verkochte grond zelf de aanvullende benodigde hectaren. De erfpacht duurt minimaal 26 jaar en geeft de gelegenheid om de investeringen terug te verdienen en geld te reserveren om de gronden terug te kopen, indien wenselijk.

Dus; je verkoopt je grond aan de provincie, gaat het weer pachten, en van de opbrengst van die grond kun je uitbreiden. De grondprijs hier ligt tussen de €8 en €10 per vierkante meter, dat is toch niet te doen? Buiten dat, onze grond ligt aan de boerderij, dus die gaat sowieso nooit verkocht worden :evaw:

Waarom koopt de provincie die grond die je nodig hebt niet en dat je die grond gaat pachten? Dat is toch logischer >;)

Ik denk om het waardeverlies voor de boer te compenseren? Je verkoopt immer agrarische grond, maar pacht natuurgrond terug. Natuurgrond is minder waard dan wanneer het een agrarisch bestemmingsplan heeft (toch?). Maar ik snap heel goed dat als je eigen grond hebt, dat je die liever zelf anders gaat beheren dan via zo'n rare constructie weer terug krijgt. Staat er iets bij over de pachtcontracten? Als dat korte termijn contracten zijn is het helemaal een beetje raar :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:49

Standaard ouderwets pachtcontract is 99 jaar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:30

Op natuurgrond krijg je subsidie dus denk dat je beter af bent als je het aan houd ipv naar de provincie :+

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:54

Eelmo schreef:
Ik denk om het waardeverlies voor de boer te compenseren? Je verkoopt immer agrarische grond, maar pacht natuurgrond terug. Natuurgrond is minder waard dan wanneer het een agrarisch bestemmingsplan heeft (toch?). Maar ik snap heel goed dat als je eigen grond hebt, dat je die liever zelf anders gaat beheren dan via zo'n rare constructie weer terug krijgt. Staat er iets bij over de pachtcontracten? Als dat korte termijn contracten zijn is het helemaal een beetje raar :=

Alleen dat de pachtcontracten minimaal 26 jaar zullen zijn, geen idee of ze het op willen rekken naar 99 jaar, maar ik heb een vermoeden :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:35

Gaat niet om reguliere pacht maar om erfpacht.