Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:59

Janneke2 schreef:
Waarom wordt Oekraïne zo raar geschreven...?
(Ze gebruiken zelf een 'OE'. De Engelse taal is mij dierbaar, maar er zijn grenzen.)

Ik ga niet hamsteren.

Van het gas af moeten we sowieso, dus het is een zetje in de goede richting.

En ik ben blij met wereldwijde economische sancties.

Van het gas af is leuk maar genoeg huishoudens die gasloos wonen maar toch te maken gaan krijgen met grove prijsstijgingen. Wij hebben stadswarmte en de prijs daarvan is gekoppeld aan gas "want het mocht in verhouding met gas niet veel/te duur(der) worden". Het gevolg is nu echter dat de gasprijzen gigantisch stijgen en mijn energierekening inmiddels ook met bijna 50% gestegen is, ondanks dat we al ruim 3 jaar gasloos wonen en de gasprijs per definitie niks op de stadswarmte zou moeten doen.

We hebben het okee thuis qua inkomen, maar de steeds hoger wordende energie-, benzine- en voedselprijzen baarden me tot op zekere hoogte wel zorgen. Al voor deze zet van Rusland.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik het verschrikkelijk vind voor iedereen in Oekraïne of banden met Oekraïne.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:01

KimD schreef:
Ik heb alvast een elektrische bakfiets gekocht en de auto te koop gezet. :j

_O- Wat een heerlijke opmerking. Mijn eerste lach vandaag die door de kamer knalt. _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:03

Nee ik ga niet hamsteren. Maar ik verwacht zeker wel gevolgen voor Nederland en onze economie. En ik zie sowieso weer een crisis aankomen over een aantal jaren. Als alles zoveel duurder gaat worden en de rente gaat stijgen om de inflatie tegen te gaan dan krijg je een sneeuwbaleffect. Dan krijg je mensen die hun huis niet meer kunnen betalen, bedrijven die gaan bezuinigen, personeel wat ontslagen gaat worden en daardoor ook het huis niet meer kunnen betalen en als gevolg daarvan een kelderende woningmarkt. Koopkrachtdaling en een neerwaartse economische spiraal.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:09

Het probleem negeren is nogal naïef. Economisch zal dit zeker gevolgen hebben voor Europa. Bovendien heeft Poetin al dreigementen uitgesproken naar de Navo toe en stijgt de onrust in de Baltische Staten, die lid zijn van de Navo.
Het westen kan moeilijk niét reageren. Dat zet de deur open naar nog meer Russische invallen.
Op het moment dan Poetin een Navolid aanvalt moet het westen militair reageren, anders heeft de hele Navo geen zin meer.
Dit zou wel eens het begin van de derde wereldoorlog kunnen zijn, en dat is geen paniekzaaierij maar realiteit. Vergeet niet dat Rusland kernwapens heeft en dat het Navo hoofdkwartier zich in Brussel bevindt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:11

Ergens maak ik mij heel egoïstische wel zorgen ja. Op de eerste plek voor de mensen daar, de situatie daar. Je zal er maar wonrn, verschrikkelijk. En wat is de kans dat dit een grotere oorlog wordt? Dat wij in zo'n situatie gaan komen? Dat vind ik ergens wel beangstigend.

En dan maak ik mij zorgen om het duurdere gas en de benzine... Voelt heel naar en egoïstisch, is het ook. Maar het gevoel is er wel :o

Ik ga niet hamsteren of iets. Maar ik ben wel benieuwd of alles nog wel te betalen is zo....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:23

Blacky94 schreef:
Janneke2 schreef:
Waarom wordt Oekraïne zo raar geschreven?

Van het gas af is leuk maar genoeg huishoudens die gasloos wonen maar toch te maken gaan krijgen met grove prijsstijgingen.

Ja, omdat nog niet iedereen van het gas af is - en dat moet toch echt en graag binnen vijf jaar.
Citaat:
Wij hebben stadswarmte en de prijs daarvan is gekoppeld aan gas "want het mocht in verhouding met gas niet veel/te duur(der) worden". Het gevolg is nu echter dat de gasprijzen gigantisch stijgen en mijn energierekening inmiddels ook met bijna 50% gestegen is, ondanks dat we al ruim 3 jaar gasloos wonen en de gasprijs per definitie niks op de stadswarmte zou moeten doen.

|(
Dat vind ik dus ook foute afspraken: het beleid zou moeten zijn dat wie toekomstgericht bezig is, beloond wordt - of toch in elk geval niet gestraft.
Citaat:
We hebben het okee thuis qua inkomen, maar de steeds hoger wordende energie-, benzine- en voedselprijzen baarden me tot op zekere hoogte wel zorgen. Al voor deze zet van Rusland.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik het verschrikkelijk vind voor iedereen in Oekraïne of banden met Oekraïne.

Ja.
Het is afschuwelijk.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:40

Ik maak me op moment vooral zorgen als er dusdanige gevolgen voor Nederland zijn dat er oproepen komen voor het leger in te gaan..... Mijn vriend zou best een van de gekke kunnen zijn die dan gaat |o
Laatst bijgewerkt door silvericathy op 24-02-22 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:46

silvericathy schreef:
Ik maak me op moment vooral zorgen als er dusdanige gevolgen voor Nederland zijn dat er oproepen komen voor het leger in te gaan..... Mijn vriend zou best een van de gekke kunnen zijn die dan gaat |o

Mijn vriend zei net ook al dat als NAVO betrokken raakt, de kans aannemelijk is dat het leger opgeschaald wordt met een dienstplicht/oproep. God ik mag toch hopen dat dat allemaal niet nodig gaat zijn... Heel egoïstisch van mij hoor, maar ik heb hem liever gewoon hier naast me op de bank (ikzelf zou medisch afgekeurd worden)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:47

Janneke2 schreef:
(Ja, gas. Maar daar moeten we toch van af. Telers in het Westland hebben een probleem, maar ik eet groenten van het seizoen.)

We moeten alleen maar "van het gas af" omdat onze overheid dat besloten heeft wegens belangen elders. In Duitsland wordt het juist gestimuleerd ( "ons" Groningse gas!). Gas is schoner dan veel andere brandstoffen en beter dan alles wat ze nu verzinnen. Van de elektra die we gebruiken is 5 tot 7% afkomstig van "schone" ( _O- ) energie als windmolens en zonnepanelen ( die weer fossiele brandstof kosten om te produceren!) de rest komt van kolen, kernenergie en "wait for it" GAS en niet te vergeten van "bio"massa, waar onze zuurstofverstrekkers de bomen in grote getallen voor gekapt worden.

We kunnen dus nu niet, nooit niet, van het gas af. Daarbij komt dat het kleine beetje wat huishoudens gebruiken daar sowieso niet aan zou kunnen bijdragen; de hele industrie draait op gas; ij veel fabrieken vliegen de kuubs gas met grote snelheid door gaspijpen van een meter doorsnee.

Wegkijken is iets waar veel mensen steeds beter in worden; de hele situatie is niet "de ver van je bed show" maar gaat ons allemaal straks keihard raken, de minima het hardst en de superrijken zullen we niks van merken. Daarbij is er veel meer aan de hand dan de meesten van ons denken en waar we ook nooit achter zullen komen maar waar we wel de gevolgen van zullen dragen want uiteindelijk zijn wij, als volk, niks meer of minder dan "collateral damage" ;(

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:51

VuurVleugels schreef:
silvericathy schreef:

Mijn vriend zei net ook al dat als NAVO betrokken raakt, de kans aannemelijk is dat het leger opgeschaald wordt met een dienstplicht/oproep. God ik mag toch hopen dat dat allemaal niet nodig gaat zijn... Heel egoïstisch van mij hoor, maar ik heb hem liever gewoon hier naast me op de bank (ikzelf zou medisch afgekeurd worden)

Mijn vriend gaat niet. Ik ga ook niet.

Ga niet mijn leven riskeren omdat een of andere kerel met een grote p*k syndroom zich het in z’n botte kop haalt een aanval te doen.

Ben nog altijd voor een soort fight club tussen mensen die het zo nodig vinden een oorlog uit te lokken. Ga zelf maar lekker met elkaar op de vuist. Zijn we daar ook weer vanaf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:56

Het zal me niet verbazen wanneer de prijzen aan de pomp naar 3 euro per liter gaan.

Energieprijzen gaan door het dak, gasprijzen idem, en dat gaan we allemaal in de portemonee voelen.

Minder koopkracht, productie neemt af, bedrijven gaan bezuinigen, ontslagen volgen.

Ja, dat gaat pijn doen. Maar ook dat komen te te boven. Hamsteren doe ik niet, we gaan deze zomer bijna volledig van het gas af en we hebben zonnepanelen. Maar hoe dan ook gaan we hoge prijzen zeker voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:57

VuurVleugels schreef:

Je bent de emancipatie toch niet vergeten? Misschien krijg jij wel een oproep en hij niet. Of gaan jullie samen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:59

enzino schreef:
VuurVleugels schreef:

Je bent de emancipatie toch niet vergeten? Misschien krijg jij wel een oproep en hij niet. Of gaan jullie samen.

Volgens mij beschrijft ze dat ook gewoon hoor. Beetje rare opmerking

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:59

Citaat:
Het zal me niet verbazen wanneer de prijzen aan de pomp naar 3 euro per liter gaan.

Het was vrij rustig bij de pomp trouwens. Maar de man achter de toonbank had zelf vanmorgen wel getankt ook voor het geval dat. Hij vermoed ook dat het vrij rap gaat stijgen naar grote hoogte. Hij had die ochtend de prijs al twee keer zien stijgen (hij heeft zelf geen invloed op de prijzen aan de pomp.dat gaat automatisch vanuit elders) nu drie cent sinds vanmorgen. Dat valt nog mee gelukkig.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:00

KimD schreef:
Ik heb alvast een elektrische bakfiets gekocht en de auto te koop gezet. :j

Ik denk hier dus serieus over na _O- .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:01

karuna schreef:
Citaat:

Het was vrij rustig bij de pomp trouwens. Maar de man achter de toonbank had zelf vanmorgen wel getankt ook voor het geval dat. Hij vermoed ook dat het vrij rap gaat stijgen naar grote hoogte. Hij had die ochtend de prijs al twee keer zien stijgen (hij heeft zelf geen invloed op de prijzen aan de pomp.dat gaat automatisch vanuit elders) nu drie cent sinds vanmorgen. Dat valt nog mee gelukkig.

Ja, het valt nu nog mee. Maar aangezien de prijs voor 1 ton ruwe olie al meer dan 100 dollar is, zal dat niet zo blijven, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:02

_San87_ schreef:

Energieprijzen gaan door het dak, gasprijzen idem, en dat gaan we allemaal in de portemonee voelen.

Minder koopkracht, productie neemt af, bedrijven gaan bezuinigen, ontslagen volgen.

Ja, dat gaat pijn doen. Maar ook dat komen te te boven. Hamsteren doe ik niet, we gaan deze zomer bijna volledig van het gas af en we hebben zonnepanelen. Maar hoe dan ook gaan we hoge prijzen zeker voelen.

Komt ook doordat Nederland itt tot de Fransen de energie prijzen niet heeft bevroren. Hier in Frankrijk is vrij weinig op dat gebied aan de hand. Wij hebben voor dezelfde prijs als 2021 onze gastank kunnen laten vullen. Wel omdat dit nu al veel goedkoper is, hebben we onze open haard dicht gegooid en zijn we over gegaan op pelletkachel. De pellets worden hier in de buurt geproduceerd. Daardoor hebben we nog 60% van onze tank ipv dat we al 1 of 2x bij hadden moeten tanken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:03

Danique_G schreef:

Rustig maar hoor, even overheen gelezen.
Maar misschien gaan de standaarden wel omlaag omdat jij dienstweigeraar gaat worden. Het tekort moet ergens vandaan komen terwijl jij in de gevangenis zit ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:05

Ik vraag me af waar die " we krijgen een oproep" vandaan komt. Zelfs al mocht de dreiging onze kant op komen ( hoop ik oprecht niet, maar het is wel een mogelijkheid gezien wat er nu al gebeurt in Oekraïne) dan nog verwacht ik geen mobilisatie als in: burgers met 0,0 ervaring worden opgeroepen om mee te vechten. Eerdere ervaringen hebben geleerd dat dit niet
zo best werkt als je je land wil verdedigen. Ik heb meer vertrouwen in de NAVO.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:07

enzino schreef:
Danique_G schreef:

Rustig maar hoor, even overheen gelezen.
Maar misschien gaan de standaarden wel omlaag omdat jij dienstweigeraar gaat worden. Het tekort moet ergens vandaan komen terwijl jij in de gevangenis zit ;)

Overheen lezen kan :)

Doet me niets. Ik ga niet vechten voor iemand anders. Ze gaan maar lekker tegen elkaar vechten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:13

Janneke2 schreef:
Waarom wordt Oekraïne zo raar geschreven...?
(Ze gebruiken zelf een 'OE'. De Engelse taal is mij dierbaar, maar er zijn grenzen.)

Dan kan wel eens mijn schuld zijn :')
Ik heb het eerste topic geopend namelijk waar dit op afgeleid is en heb het inderdaad verkeerd geschreven.
Niet vanuit het Engels maar vanuit het Duits, mijn Nederlands is nogal sterk gedegradeerd de afgelopen jaren :o

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:14

Ik maak me wel zorgen. Ik ben chronisch ziek vanwege de ziekte van Lyme. Daar heb ik niet zelf om gevraagd en is mij overkomen zonder dat ik daar zelf om heb gevraagd. Daardoor leef ik op minimum. Ik had een goede HBO fulltime baan maar nu kan ik dat niet meer. Ik woon in een flatje die slecht geïsoleerd is en betaal dus vooral veel energie en dure gasprijzen. In een flat kun je geen houtkachel neerzetten. Ik kom maandelijks gewoon echt niet rond. Ik zet de kachel lager en heb het koud. Ik zit nu onder een dikke deken. Ondertussen lees je dan berichten dat mensen goed voorbereid zijn. Die het beter hebben electrische auto's kunnen kopen en hun huizen isoleren en van zonne energie kunnen leven inclusief goed voorbereidde moestuinen. Zoiets steekt toch wel.
Ja fantastastisch dat je dat kunt maar als echt minima ben je gewoon dik de pineut. En met deze oorlog zal dat alleen maar erger worden. Daarom maak ik mij wel zorgen. En met dat de kloof tussen arm en rijk met de VVD steeds groter word en iedereen nog vooral op rechtste partijen stemt wordt dit denk ik ook niet snel opgelost.
En hoofdzakelijk heb ik te doen met al die mensen in Rusland en Oekraïne die nu moeten gaan vechten om leven en dood. Ik vraag mij af wat doen die mensen met hun dieren. Paarden etc, laat je die dan achter??

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:15

Danique_G schreef:
enzino schreef:

Dank je. Nogmaals: ik zou ook worden opgeroepen, maar sowieso worden afgekeurd.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 24-02-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:17

Popstra schreef:
Ik zie al weer complot theorieën op FB voorbij komen ook. Mensen worden steeds gestoorder.

Ja en dat politi als Trump en Baudet Poetin steunen.
Maar goed, die hebben alleen nog maar bestaansrecht door fake-news

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:19

Electra63 schreef:
Popstra schreef:
Ik zie al weer complot theorieën op FB voorbij komen ook. Mensen worden steeds gestoorder.

Ja en dat politi als Trump en Baudet Poetin steunen.
Maar goed, die hebben alleen nog maar bestaansrecht door fake-news

Zo raar is dat idee niet.
Trump heeft deze week Putin uitgebreid publiekelijk complimenten gegeven |o