Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
josien_m_ schreef:Sizzle schreef:Bij mijn huidige werk moeten we oppassen niet de andere kant op door te slaan. Op het moment hebben we echt wel een beetje te weinig mannen.
Het is een werkgever die deeltijd actief aanbiedt en aangeeft familieleven te ondersteunen, daar solliciteren dan ook weer niet genoeg mannen op terwijl er ondertussen geklaagt wordt dat mannen zo slecht deeltijd banen kunnen krijgen. Dan zou je denken dat het storm loopt.
Ik weet niet wat voor werk jij doet natuurlijk.
Maar tot nu toe is het in het algemeen in sektoren waar meer vrouwen dan mannen kwamen te werken, de status, de betaling en de doorgroeimogelijkheden achteruit gegaan...
Sunnda schreef:Quota's zijn een gruwel vind ik en slecht voor een bedrijf. Je wilt de beste, punt.
Chawi schreef:Ik leg niemand langs een meetlat. Ik heb weinig tot eigenlijk geen last van andermans keuzes in hoe ze hun leven indelen.
Ik vind alleen wel dat als je praat over feminisme, gelijkwaardigheid, gelijke lonen etc. Je niet alleen naar andere kan wijzen, maar wij als vrouwen ook ons gelijkwaardiger moeten gaan gedragen.
En natuurlijk zijn er gezinnen waar alles prima gelijkwaardig is, dat zijn helaas nog steeds de uitzonderingen.
70% van de vrouwen in een relatie met kinderen kunnen niet hun eigen broek ophouden zonder (ex)partnersteun. 50% van de relaties eindigen in een breuk.
Waar is dan die gelijkwaardigheid, zelfstandigheid, keuzevrijheid?
Chawi schreef:Ik leg niemand langs een meetlat. Ik heb weinig tot eigenlijk geen last van andermans keuzes in hoe ze hun leven indelen.
Ik vind alleen wel dat als je praat over feminisme, gelijkwaardigheid, gelijke lonen etc. Je niet alleen naar andere kan wijzen, maar wij als vrouwen ook ons gelijkwaardiger moeten gaan gedragen.
En natuurlijk zijn er gezinnen waar alles prima gelijkwaardig is, dat zijn helaas nog steeds de uitzonderingen.
70% van de vrouwen in een relatie met kinderen kunnen niet hun eigen broek ophouden zonder (ex)partnersteun. 50% van de relaties eindigen in een breuk.
irmaz schreef:Ik beschouw mezelf niet als feminist, vind het een nogal rare term.
Ik ben het met BaileyMix eens dat er dringend een cultuur-upgrade plaats moet vinden en niet alleen bij de mannen maar ook bij de vrouwen. Alle mannen hebben een moeder gehad, waar was die met de opvoeding? Persoonlijk vind ik dat (de meeste) jongens in Nederland ernstig te kort komen. Gemiddeld worden ze veel te veel gepamperd door mams waardoor het vaak passieve, beperkte personen worden die moeite hebben met emoties, samenwerken en out of the box denken en van vrouwen verwachten dat ze alleen maar oh en ah roepen en vertellen dat ze geweldig zijn. (En veel vrouwen doen dit dus ook nog omdat zij zijn opgevoed met het idee dat dit normaal is)
Meisjes daarintegen krijgen van kleins af aan de vraag gesteld "kun je dat wel?" of "weet je zeker dat je dat kunt?" Waardoor het aan zichzelf twijfelende, perfectionistische volwassenen worden. Giegelende meisjes vinden volwassenen leuk, jongens moeten serieuzer worden. Nederlandse scholen passen zich altijd aan aan het tempo van de middenmoot, meisjes ontwikkelen zich op jonge leeftijd vaak sneller maar worden geremd omdat dit niet hoort en past in ons 'middelmatigheid is de norm' besef.
Bij het starten van de carrière willen veel vrouwen vaart maken, maar zeker niet geholpen door het er jonger uitzien dan je bent en het paternalistische "kun je dat wel meisje" worden jonge vrouwen ook hier vaak tegen gehouden waardoor ze opgebrand zijn voor hun 30ste.
En ja ik ben voor een vrouwen quotum, dat is echt de enige manier om verandering te krijgen. En de bullshit dat je dan niet de beste op de plek zou krijgen is op zo veel manieren fout. Als je minder dan de helft vrouwen in je bedrijf hebt dan weet je 1 ding zeker: dat het te veel aan mannen zeker niet de beste zijn op die plek, voor die plekken zijn er namelijk vrouwen die hoger op de ranglijst staan en dus beter zijn. (Andersom geldt dat trouwens ook)
Overigens interessant weetje dat ik laatst op hoorde: Blijkbaar kost het absurd veel energie als je in een omgeving verblijft (werkt) waarin je weinig mensen zoals jijzelf tegenkomt. Dus zoals vrouwen in een bedrijf (en maatschappij) waar voornamelijk mannen rondlopen, gekleurde mensen in een witte omgeving, ....
Conclusie zou dus moeten zijn dat je pas echt van je arbeidspotentiaal gebruik maakt als je een goede mix hebt van verschillende mensen. Houd je het bij allemaal dezelfde dan weet je zeker dat je hooguit de 'middelmatigheid norm' haalt.
robert45 schreef:Je zal in bepaalde beroepen zoals de zorg meer vrouwen tegenkomen omdat die van nature zorgzamer zijn.
Sizzle schreef:Robert, als er meer vrouwen in de bouw hadden gezeten dan was het inmiddels wellicht meer met machines geautomatiseerd ipv met spierballen je lijf voor je 40e kapot maken
Je ziet hoefsmeden ook steeds minder uit de hand bekappen sinds de opkomst van handige steuntjes.
Sizzle schreef:Gelijkwaardig is niet gelijk.
Avalanche schreef:Maar die quota zijn juist daarvoor best een goede tool, omdat mensen heel erg bevooroordeeld kunnen zijn in die dingen, en het gebeurt echt dat een blanke man wordt gekozen over een veel beter gekwalificeerd persoon die vrouw is of gekleurd. Die quota zijn bedoeld om dat tegen te gaan, zodat écht de beste persoon wordt gekozen
Roodvos schreef:Maar het probleem is dat er (bijna) nooit maar één kandidaat de beste is. En dan gaan bij de keuze allerlei onbewuste processen een rol spelen. En aangezien die keuzes vaak door (witte) mannen worden gemaakt ben je als vrouw direct al in het nadeel. Het aan "de markt" zelf overlaten is geprobeerd, maar dat heeft niet gewerkt. Er zal dus actief aan verandering gewerkt moeten worden. Ik ben daarom voor een quotum.
Soepblik schreef:Chawi schreef:Ik leg niemand langs een meetlat. Ik heb weinig tot eigenlijk geen last van andermans keuzes in hoe ze hun leven indelen.
Maar wat versta jij onder je "gelijkwaardig gedragen?" Hoe ziet de ultieme gelijkwaardige vrouw er volgens jou uit?
Sizzle schreef:Wat een vreemde definitie vind ik dat.
Als 2 mensen er met volle verstand voor kiezen om elkaar op die manier aan te vullen en ondersteunen en daar ook beide gelukkig in zijn dan is dat een uitstekende keus. Immers is het belangrijkste in het leven dat je zelf tevreden en gelukkig bent.
Zodra 1 partij zich afhankelijk opstelt en de ander daar onder bukt, of omgekeerd de een de ander in een afhankelijke positie duwt, dan geef ik je gelijk. Dan is dus 1 partij ondergeschikt aan de ander.