Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
MarlindeRooz schreef:Kabayo schreef:Vroeger werden we veel strenger opgevoed. Ook vaak met een harde hand... denk dat dat je antwoord is op de opvoeding van tegenwoordig. Ze nemen hun eigen ouders al niet eens serieus Kennen totaal geen respect.
Ts goed gehandeld hoor! Ik vind het dapper
Het voorbeeld hierboven wat ik noemde uit mijn buurt, die kinderen werden thuis in elkaar gemept. Net als die vrouw trouwens. En toch onopgevoede kinderen die crimineel werden. Oh en wel elke zondag in de gereformeerde kerk.
Siesjuh schreef:Edit: ik las laatst dat stuk inderdaad wat je schreef Marlinde. Een 3-4 jarige bedenkt echt niet uit zichzelf om een hondje te schoppen, dat heeft ie ergens gezien. Maar hoeveel ouders vinden het wel niet grappig als Jantje of Claraatje beestjes dooddrukt, gewoon omdat het grappig is. Aan omgang met dieren is sowieso nog heel veel winst te behalen
pmarena schreef:Siesjuh schreef:Edit: ik las laatst dat stuk inderdaad wat je schreef Marlinde. Een 3-4 jarige bedenkt echt niet uit zichzelf om een hondje te schoppen, dat heeft ie ergens gezien. Maar hoeveel ouders vinden het wel niet grappig als Jantje of Claraatje beestjes dooddrukt, gewoon omdat het grappig is. Aan omgang met dieren is sowieso nog heel veel winst te behalen
Ik ben bang dat je je daar op verkijkt. Ieder kind is anders, maar vaak moeten ze toch leren dat een dier geen ding is en dat het gevoel heeft. Dus het is absoluut niet fair om er vanuit te gaan dat zo'n peuter / kleuter zijn ouders (ofzo) wel dierenschoppers zullen zijn
Zelfs de in principe meest lieve kinderen kunnen schokkend lomp uit de hoek komen als ze nog niet goed begrijpen dat andere mensen / dieren gevoelens hebben. Dat is een kwestie van opvoeding, maar dat heb je niet zomaar in 1 dag voor elkaar
pmarena schreef:Mwoah, op zich ben ik er niet op tegen om eens iets terug te doen. Als na 20 keer uitleggen zo'n jochie nog steeds tegen je aan gaat lopen meppen, dan kan hij wel eens zo'n zelfde mep terug krijgen om het wat duidelijker te maken van "dat wil je zelf toch ook niet".
Als ik kijk in de speeltuin dan is dat mepperige toch een dingetje bij de 5-6 jarige jongens. Zelfs de liefste sulletjes doen dat schijnbaar. Ik ben daar op een gegeven moment toch echt wel klaar mee hoor. Er komt een "wie niet horen wil..." moment en dan kunnen ze wèl ineens stoppen, als ze weten dat ze terugkrijgen wat ze doen
Sizzle schreef:We hebben het over 12 jarigen in de OP toch?
Die pak je doorgaans niet aan een armpje.
Bij basisschool scholieren is dat eigenlijk al niet meer ok.
Kinderen in de kleuterschool leeftijd zijn doorgaans niet zonder volwassene onderweg.
Het fysiek corrigeren van een kind dat niet van jezelf is zie ik eigenlijk enkel als toelaatbaar bij direct gevaar.
Kinke schreef:Urbanus schreef:By all means, please do. Verbaal corrigeren vind ik helemaal oké.
Aan m'n kinderen zitten zonder direct gevaar, niet.
Maar wat als het een ettertje is die fysiek wordt en de ouders grijpen niet in...