Geloven en medische wereld.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Geloven en medische wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 18:42

Inderdaad. Waarom niet vaccineren maar wel laten opnemen in het ziekenhuis als god toch over je waakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 09:33

Ik ben heel gelovig en meen ook dat God over me waakt. Maar ik heb me wel laten vaccineren omdat ik denk dat corona en de vaccinaties iets van de wereld zijn waar we nu eenmaal in leven.Iets werelds dus en dat is heel vervelend maar we zitten er nu mee.Een gevolg van de erfzonde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:11

Ik ken het schone verhaal van een dominee die ten tijde van een polio uitbraak dominee was op de Veluwe.
... 'theologisch/theoretisch was hij tegen enten'.

Op de ene of andere manier is deze dominee ooit rondgeleid door het verpleeghuis waar de zware polio patiënten werden verpleegd.

Nu zag hij het ook eens in de praktijk.

Plus dat hij zag hoe de verschillende mensen keihard werkten aan hetzij herstel, hetzij de patiënten het leven nog zo aangenaam mogelijk maken.

Ik weet niet exact hoe of het is afgelopen, maar dit bezoek heeft de man een serieuze geloofscrisis opgeleverd.
Die ik hem van harte gun.

PS. Toen ik (oma zijnde) twee jaar oud was heb ik de mazelen gehad, wat toen, 1962, iets volkomen normaals was. Voor mijn moeder was het een soort erekwestie: ik moest alle kinderziektes doormaken. (En nee, kinderziektes 'horen er bij' in deze gedachtegang, maar dat wil in de verste verte niet zeggen dat het onschuldig is.) (Ik heb bij tien kinderen gespeeld die de bof hadden, waarschijnlijk heb ik het 'subklinisch' doorgemaakt.)

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:40

De katholieke kerk heeft een heel duidelijk standpunt ingenomen, nl dat mensen een morele verantwoordelijkheid hebben om zich te laten vaccineren omdat ze er anderen mee beschermen en dat ze vaccinatie zien als een daad van liefde. Ze leggen er de nadruk op dat vaccins voor iedereen beschikbaar moeten komen, overal ter wereld.

https://youtu.be/JWf3Ji11EaU

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 13:03

Mjelleke schreef:
De katholieke kerk heeft een heel duidelijk standpunt ingenomen, nl dat mensen een morele verantwoordelijkheid hebben om zich te laten vaccineren omdat ze er anderen mee beschermen en dat ze vaccinatie zien als een daad van liefde. Ze leggen er de nadruk op dat vaccins voor iedereen beschikbaar moeten komen, overal ter wereld.

https://youtu.be/JWf3Ji11EaU

Dit klopt helemaal. Dit is het standpunt van onze huidige Paus Franciscus,die iedereen in en om Vaticaanstad heeft laten vaccineren met Pfizer.Het is nu zelfs zo dat de medewerkers die de vaccinatie geweigerd hebben geen loon meer krijgen,dus of ontslagen zijn of zelf weg zijn gegaan.Zelfs 3 leden van de beroemde Zwitserse Garde zijn vertrokken omdat ze de vaccinatie niet wilden.Hier is ontzettend veel kritiek op gekomen van Katholieken die tegen (verplichte) vaccinatie zijn en specifiek tegen de coronavaccinatie.Er is dus enorme onenigheid over.Mijn persoonlijke standpunt heb ik hierboven al vermeld nl.dat ik denk dat dit (corona) gewoon een werelds iets is en dat ik ,omdat ik nog in de wereld leef,(en ook hoop dat nog lange tijd te doen),de wereldse vaccinatie gewoon heb laten zetten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:10

Nou, dan ga ik misschien een hele rare opmerking maken. Je leest dat men vaak zegt: "Het is Gods wil als iemand tot de heer wordt geroepen"

Maar, stel nou dat je het vanuit een andere hoek bekijkt. "Het is Gods wil dat er een medicijn is ontwikkeld"

In zoverre, als God echt mensen bij zich wil roepen, zou hij dan het toestaan om medicijnen te ontwikkelen om mensen op aarde te houden?

Ik ben zelf niet gelovig. Ik heb wel respect voor anderen die wel gelovig zijn. Maar ik denk wel na over dit soort stellingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 14:36

Die redenatie heb ik ook en sommige geloven zeggen dit ook maar de groep echt zware gelovigen ziet dit toch anders.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:42

Ik moet dan altijd denken aan dat oude verhaaltje:

Een man zat tijdens een overstroming op het dak van zijn huis. Hij bad tot God: 'Heer, red mij!'
Even later kwam er een man met een roeiboot die hem aanmoedigde om in te stappen. 'Nee,' zei de man, 'God zal mij redden.'
Het water bleef stijgen en er kwam een team met een motorboot. 'Stap in!' 'Nee,' zei de man weer, 'God zal mij redden.'
Weer steeg het water en er kwam een helikopter, die een reddingslijn uitwierp. De man herhaalde: 'Nee, God zal mij redden.'
Helaas - het water bleef stijden en de man verdronk. Bij de hemelpoort aangekomen zei hij boos tegen God: 'U zou mij toch redden?' God keek hem hoofdschuddend aan. 'Ik heb je een roeiboot, een motorboot en een helikopter gestuurd. Wat wilde je nou?'

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:48

Door de zondeval zijn ziekte en dood in de wereld gekomen.De wereld zoekt daar (tijdelijke) geneesmiddelen voor.Vaak zijn die niet bepaald "kosher".Als er geen betere oplossing is zit er weinig anders op dan ze dan toch te nemen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 14:56

Het "probleem" is dat er niet alleen een God is, maar ook een duivel en de erfzonde (de mens is van nature/geboorte slecht).
Dan kun je vaccineren ook als het slechte zien.
De redenering is dan denk ik: dat is het werk van de duivel en/of door de erfzonde.
Als mens op aarde wordt je vertrouwen in God getest, je wordt in verleiding gebracht om slechte dingen te doen / God niet te gehoorzamen. Daar moet je weerstand tegen bieden.
Vaccineren is dan een teken van onvoldoende vertrouwen in Gods wil.

(persoonlijk volg ik die redenering overigens niet hoor, en waarom het een dan niet mag (vaccineren) en het ander wel (ziekenhuis opname / medicijnen), snap ik ook niet helemaal. Iedere geloofsbeleving heeft daar weer een eigen grens denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:13

Het probleem met corona is dat het een zeer besmettelijke ziekte is.Je kunt wel voor jezelf vinden dat het vaccin slecht is en het niet willen,maar dan blijf je ongevaccineerd wel een mogelijk doorgeefluik van het virus. Dus je kunt er dan anderen mee schaden.Het is niet een puur persoonlijke zaak om je niet te willen laten vaccineren.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:32

Ik denk dat iedere gelovige zijn eigen interpretatie er op na houdt. Het zijn ook net mensen :))

Zelf komt mijn familie uit een vrij zware omgeving met daarbij uit een zwaar hervormde gemeente.
Heel veel mensen in mijn omgeving zijn christen, maar heel weinig zijn er vanuit geloofsovertuiging niet gevaccineerd. Ik ken volgens mij helemaal geen mensen die zich niet laten helpen in het ziekenhuis of niet naar de huisarts gaan. Sterker nog de voorgangers in de kerken bidden in de dienst voor mensen die onderzoeken of ingrepen hebben in het ziekenhuis, vragen God om de artsen en medewerkers te zegenen.

Er zijn hele strenge stromingen waarin medisch misschien niet ruim gedacht wordt. ik denk dat dit een beduidende minderheid is in het christendom. Het probleem met het huidige vaccineren komt ook wel voor uit dat er in Openbaringen geschreven staat dat mensen het teken van het beest op de rechterhand en op het voorhoofd zullen dragen en dat er niet gehandeld kan worden als je dat niet hebt. Er zijn Mensen die er van overtuigd zijn dat dit nu gaande is met de vaccinaties icm de QR code’s. Dat dit over zal gaan in chips op de hand en het voorhoofd gezien dat minder fraudegevoelig is.

Ik ben overigens niet gevaccineerd voor Corona, ook niet voor baarmoederhalskanker. Niet vanuit geloofsovertuiging, ik heb alle andere normale entingen gewoon gehad. Ik vind het gewoon fijner om meer te weten over de lange termijn bijwerkingen dan dat er nu bekend is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:34

Ik vind dit oprecht een heel fascinerend onderwerp. Dank voor de uitleg, het is bijzonder om te zien hoe een ieder het voor zichzelf uitlegt en interpreteert.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:46

Sababber schreef:
Ik denk dat iedere gelovige zijn eigen interpretatie er op na houdt. Het zijn ook net mensen :))

Zelf komt mijn familie uit een vrij zware omgeving met daarbij uit een zwaar hervormde gemeente.
Heel veel mensen in mijn omgeving zijn christen, maar heel weinig zijn er vanuit geloofsovertuiging niet gevaccineerd. Ik ken volgens mij helemaal geen mensen die zich niet laten helpen in het ziekenhuis of niet naar de huisarts gaan. Sterker nog de voorgangers in de kerken bidden in de dienst voor mensen die onderzoeken of ingrepen hebben in het ziekenhuis, vragen God om de artsen en medewerkers te zegenen.

Er zijn hele strenge stromingen waarin medisch misschien niet ruim gedacht wordt. ik denk dat dit een beduidende minderheid is in het christendom. Het probleem met het huidige vaccineren komt ook wel voor uit dat er in Openbaringen geschreven staat dat mensen het teken van het beest op de rechterhand en op het voorhoofd zullen dragen en dat er niet gehandeld kan worden als je dat niet hebt. Er zijn Mensen die er van overtuigd zijn dat dit nu gaande is met de vaccinaties icm de QR code’s. Dat dit over zal gaan in chips op de hand en het voorhoofd gezien dat minder fraudegevoelig is.

Ik ben overigens niet gevaccineerd voor Corona, ook niet voor baarmoederhalskanker. Niet vanuit geloofsovertuiging, ik heb alle andere normale entingen gewoon gehad. Ik vind het gewoon fijner om meer te weten over de lange termijn bijwerkingen dan dat er nu bekend is.

Ja dat teken van het beest uit uit de Openbaringen,dat lijkt behoorlijk op wat er nu gaande is!Ik had al veel langer het idee trouwens dat we in de Eindtijd zitten. Veel voorspellingen uit de Openbaringen zijn al uit gekomen.Maar goed,ik leef er nu in en probeer er het beste van te maken....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 15:59

Hm nou ik ga naar de kerk maar dit gaat me allemaal wel echt wat te ver. Teken van het beest? Chips? Alsjeblieft zeg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:07

Meer wensdromen en afschuiven verantwoordelijkheden. En is al zo oud als de mensheid kennelijk.
Uitkomen van dit soort voorspelligen hebben meer van doen met onbewust actief daar naar toe werken dan van vooruitplannen door een hogere entiteit. Maar dat is net als het jij bent schuldig aan de misstap van een verre voorouder reden voor mij om op zijn minst niet blij te worden van religie.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:11

Al helemaal niet van geinstitutionaliseerde religie. Daar wordt door de leiding vanalles geïnterpreteerd uit eeuwenoude geschriften en vervolgens doen de hiërarchie en de groepsdruk de rest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:14

De grens ligt bij mijn weten bij de meeste zwaardere kerken bij preventie. Preventie (vaccineren dus vooral) mag niet, dat is de wil van God ondermijnen, maar behandelen mag wel.

Wat betreft de erfzonde vraag ik me nu overigens opeens af: Jezus was toch gestorven voor onze zonden? Inclusief toekomstige? Heft dat die hele erfzonde dan niet op? De logica dáárachter kan ik dus ook niet helemaal volgen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 16:22

Ibbel schreef:
De grens ligt bij mijn weten bij de meeste zwaardere kerken bij preventie. Preventie (vaccineren dus vooral) mag niet, dat is de wil van God ondermijnen, maar behandelen mag wel.

Wat betreft de erfzonde vraag ik me nu overigens opeens af: Jezus was toch gestorven voor onze zonden? Inclusief toekomstige? Heft dat die hele erfzonde dan niet op? De logica dáárachter kan ik dus ook niet helemaal volgen.

Dat klopt, ik heb daar een tijdje geleden een lang gesprek over gehad met iemand die daar theologisch meer mee bezig is. Wat ik daar van begrijp is dat je dan wel moet belijden dat Jezus voor je zonden is gestorven en dat zonden pas zijn vergeven als je er vergeving voor hebt gevraagd, dus ook plaatsvervangende vergeving voor erfelijke zonden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:57

Ik ken dit verhaal over Jacob Risseeuw. Een stoere Zeeuwse calvinist in de rampnacht.
Blue_Eyes schreef:
Een man zat tijdens een overstroming op het dak van zijn huis. Hij bad tot God: 'Heer, red mij!'
Even later kwam er een man met een roeiboot die hem aanmoedigde om in te stappen. 'Nee,' zei de man, 'God zal mij redden.'
Het water bleef stijgen en er kwam een team met een motorboot. 'Stap in!' 'Nee,' zei de man weer, 'God zal mij redden.'
Weer steeg het water en er kwam een helikopter, die een reddingslijn uitwierp. De man herhaalde: 'Nee, God zal mij redden.'
Helaas - het water bleef stijden en de man verdronk. Bij de hemelpoort aangekomen zei hij boos tegen God: 'U zou mij toch redden?' God keek hem hoofdschuddend aan. 'Ik heb je een roeiboot, een motorboot en een helikopter gestuurd. Wat wilde je nou?'

... en verder is Jacob Risseeuw van harte welkom in de hemel. Maar tja, als hij langer beneden had willen blijven, had-ie iets anders moeten doen.

Erfzonde is wat mij betreft rooms.
(Lang leve de oikumene, maar er zijn wel grenzen.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:00

anjali schreef:
Sababber schreef:

Ja dat teken van het beest uit uit de Openbaringen,dat lijkt behoorlijk op wat er nu gaande is!Ik had al veel langer het idee trouwens dat we in de Eindtijd zitten. Veel voorspellingen uit de Openbaringen zijn al uit gekomen.Maar goed,ik leef er nu in en probeer er het beste van te maken....

We zitten toch al in de eindtijd sinds de Hemelvaart van Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest? :7

Ibbel schreef:

Ja, Jezus is gestorven voor de zonden van alle mensen. Maar je moet wel in Hem geloven en Hem volgen, anders heb je er niet zoveel aan.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:23

Niet-gelovige meelezer, interessant topic, een kijkje in de keuken van het geloof in vele facetten.

@Blue-Eyes, jouw onderschrift, briljant. _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 20:46

Verder heb ik een bloedhekel aan de bloedtheologie.

Hoezo 'was God zo boos op ons', dat er iemand voor dood moest worden gemarteld...?
Ik kan er met de pet niet bij.
Ja, de rechtvaardige die dood wordt gemarteld, wordt door God gerehabiliteerd. Maar de rest, nee.

Zo geloof ik ook niet 'dat God offers wil', al is offeren wel goed. (Denk aan zoiets als vrijwilligerswerk.) Dat God offers nodig heeft klinkt mij bizar in de oren.
En het enige zinnige wat ik kan met het roomse begrip erfzonde is zoiets als: mijn kleinkinderen zitten opgescheept met het vervuilde milieu.

En in de hemel komen, tja. Daar ben ik niet zo mee bezig.
Gesteld dat ik later als ik dood ben voor die keuze kom, hemel of hel, dan misschien toch maar liever de hemel. Daar is het leuk.
Hoe kom je daar? Nou gewoon, door genade. Punt. (Je bent calviniste of je bent het niet.)

En ooit stelde iemand die vraag aan de Dalai Lama. Als boddisattva zijnde koos hij direct voor de hel: 'daar zijn de problemen die opgelost moeten worden!'
Food for thought...! (Misschien eerst een beetje uitrusten...? Maar ik vind het een opmerking om diep respect voor te hebben...)

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 21:44

Maar de erfzonde is niet iets alleen Rooms / katholieks. Ook in de hervormde en gereformeerde kerken speelt het een rol. https://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde

Mijn beeld (maar ik kom uit een hervormde/gereformeerde omgeving, dus misschien heb ik het mis) is juist dat de katholieke kerk er iets makkelijker/pragmatischer mee omgaat (sowieso met zondes in het algemeen): bij doop wordt de erfzonde afgewassen, en bij nieuwe zondes biecht je wat, en alles komt goed.
In de (zwaar) gereformeerde omgeving is het iets wat een heel leven opbouwt: ik ben ooit eens bij de begrafenis geweest van het 1,5 jarig zoontje van een collega. De halve dienst ging over dat we moesten bidden dat de zondes van het kind vergeven werden, en dat ieder mens slecht is.
Ik dacht kom op, kindje was 1,5. Wat kan die in z'n leven nu verkeerd gedaan hebben....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:00

Ik vind het serieus heel ernstig dat mensen geloven in erfzonde. Dat je echt van mening bent dat een pasgeboren baby al belast is met schuld. Dat is toch niet van deze tijd!?
Geloof, religies zijn imo ontstaan/bedacht omdat mensen op zoek zijn naar zingeving, houvast in het leven, en uit angst voor de dood.
Iets wat ik kan begrijpen in de context van vroegere eeuwen waar nog zo weinig bekend was over de aarde, en waar nog zoveel wetteloosheid was.
Maar in deze tijd in een moderne samenleving...
Waarom zou je willen geloven in iets of iemand almachtig dat ons allemaal bestuurt? Wat is daar het nut of het mooie van?