Dido2316 schreef:Overigens worden leerlingen in de onderbouw heel vrij gelaten in hun boekkeuze en kunnen ze alles in de categorie Harry Potter of De grijze jager gewoon lezen. Doen ze ook niet, dus het probleem zit al eerder en is volgens mij van alle tijden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat internet het allemaal niet beter heeft gemaakt.
Ik was altijd een leesmonster, heb de dorpsbibliotheek letterlijk leeggelezen, maar de literatuurlijst van school was in mijn tijd (ruim 40 jaar geleden) echt ook níet te pruimen. In die tijd moest je verplicht uit iedere eeuw beginnend bij de Middeleeuwen minimaal 1 boek lezen. Dus dat werden boeken als Marieken van Nimwegen, en werk van Brederode en Joost van den Vondel, plus de verplichte Couperus, Multatuli en Vestdijk. En wat dan 'moderne' literatuur was, waren uiteraard boeken als Turks Fruit en De diamant. Oeroeg van Hella Haasse was uiteraard zeer populair omdat het 60 pagina's was oid.
Vréselijk. Ik lees nog steeds geen Nederlandse auteurs. Waarom zou je als kind ook boeken voor volwassenen lezen? Jan Terlouw zat in mijn tijd trouwens nog in de politiek

En waarom zou je De Kameleon of De Bob Evers serie niet kunnen analyseren als kind? Op taalgebruik, clichés, spanningsopbouw, humor, whatever. Is vast iets op te bedenken.
Engelse boeken idem. Wat móet je in vredesnaam met Shakespeare? (Ook in GB trouwens). Laat de jeugd voor mijn part Agathy Christie lezen, of 'De Vijf'. Of de Discworld serie.
Citaat:Nederlandse literatuur is een vak apart, en nee ik vind ook niet alles mooi, maar dat is ook een antwoord hè op je boekverslag… van mij mag je dat als leerling in elk geval gerust zeggen. Als je het maar kan onderbouwen.
In mijn tijd moest een boekverslag het boek vertellen, niet meer en minder. Ik betwijfel of ik ermee weg was gekomen als ik een verslag had ingediend over "Van oude mensen" met als kern van de zaak: sorry, ben na 2 hoofdstukken gestopt, niet om dóór te komen

Pak Multatuli en maak er een klassikale geschiedenisles van. Zet dat boek in de context van de tijd, van de politiek, van de cultuur van die tijd, van de klassenstrijd. Dán leg je iets uit over literatuur en waarom dat belangrijk is. En plak er in deze tijd meteen een stukje racisme en het (ontkennen van) de overheersing door blanken aan vast. En vooruit, gooi de Gouwe Koets en ook nog bij en de ophef daarover.
Ik had taal, geschiedenis, biologie (ziekten!) en economie op school véél leuker én begrijpelijker gevonden als er eens één leraar op het idee was gekomen die dingen met elkaar te verbinden. Als er eens één leraar had uitgelegd dat politiek/economie, gezondheid, cultuur en welvaart met elkaar in verband staan en in verschillende periodes in de geschiedenis andere effecten hadden.