Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:56

Ik kan alleen maar hopen dat ze binnen de grenzen van Afghanistan blijven en niet landje pik over de grens gaan doen. Want dan gaat het wel escaleren ben ik bang.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:56

de geschatte cijfers over de Taliban strijdmacht: minstens 55.000 tot 85.000 strijders.
In 2016 stonden ze op de Forbes lijst van terreurorganisaties op plaats 5 met 340 miljoen euro. In 2020 hadden ze maar liefst 1,36 miljard euro aan middelen. Vroeger waren ze vooral afhankelijk van dubieuze donaties, vorig jaar bestond dit nog maar uit 15% van hun budget. Het merendeel hebben ze vergaard met illegale mijnbouw (393 miljoen euro) en drugssmokkel (353 miljoen euro).
Lijkt me een duidelijk verhaal waarom het leger niks in te brengen heeft.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:58

mvdende schreef:
[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]

Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.

Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.

Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.

Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.

Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.

En alles wat op Facebook staat is waar :z

mvdende schreef:
Niemand weet wat de toekomst gaat brengen en of de Taliban op een gegeven moment óók zn buurlanden gaat binnenvallen.

Of dat ze na 20 jaar bezetting gewoon tevreden met hun eigen stukje aardbol en het hierbij laten.

Het laatste scenario is denk ik het beste. Ontzettend banketstaaf voor de vrouwen die de afgelopen 20 jaar hebben kunnen leven zonder streng Islamitisch beleid. Die misschien terug moeten naar "vroeger" naar streng Islamitisch.

Maar voor ons in het westen de veiligste oplossing.

Het erbij laten? Heb je enig idee welke terroristische daden gelinkt zijn aan de Taliban en de manier waarop ze nu al, binnen deze korte tijd, hebben laten zien hoe ze de rechten van vrouwen (zo jong als 12) ondermijnen? Ze hebben uitingen van vrouwen al weggehaald en het algehele woord respect is ver te zoeken tegenover een vrouw die daar woont.

Wanneer deze groep weer macht krijgt, is er een grote kans dat hier ontzettend veel nare dingen uit voort gaan komen (óók naar de Westerse wereld). En dan kunnen ze roepen dat ze allerlei dingen van plan zijn, maar woorden en daden zijn nogal verschillend en ze hebben nou niet echt een record voor het nemen van beslissingen (en deze uitvoeren) in het 'voordeel' van de gemiddelde, onschuldige mens.
Laatst bijgewerkt door Courses op 17-08-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:59

Dan zijn het best nog wat mensen die het met die leer eens zijn… of zouden ze gedwongen worden? Meestal worden de armsten geronseld die toch niks meer te verliezen hebben.. mooie verhalen en weer een rekruut

… Facebook? Wat heeft dat ermee te maken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:07

Cer schreef:
Dan zijn het best nog wat mensen die het met die leer eens zijn… of zouden ze gedwongen worden? Meestal worden de armsten geronseld die toch niks meer te verliezen hebben.. mooie verhalen en weer een rekruut

Is dat laatste minder erg dan gedwongen worden dan?
As je maar goed genoeg gehersenspoeld wordt ga je er vanzelf achterstaan.
Er lopen hier ook zat mensen achter sektes aan.

Cer

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:10

Ik geef niet aan of het 1 erger is dan het ander :?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:11

Ik kreeg in je post het idee dat je zei dat mensen zich bij de taliban aansluiten omdat ze het ermee eens zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:16

Cowgirl schreef:
Citaat:
Er is óók geen één keer terug gevochten tegen de Taliban. De meeste dorpen en steden gaven zich na een gesprek al over, zonder één schot te hebben afgevuurd.

Je hoeft denk ik ook geen deskundige te zijn om te raden hoe dat gegaan is :n

En toch ben ik benieuwd? Ik heb er geen verstand van maar 300.000 getrainde afgaanse strijders tegen 75.000 taliban.. ‘And they just gave up’… (hoor ik tijdens een uitzending, niet mijn uitspraak)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:19

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:20

De situatie is verschrikkelijk. Ik probeer er niet te veel van te lezen want dan blijf ik er mee bezig.

Wat Cer hier boven zegt idd, hoe kan het dat ze zo snel terrein hebben gewonnen?
En iedereen die hier zo hard roept dat er íets moet gebeuren, dat snap ik. Maar wát dan? Hoe dan? Voor hoe lang?

Edit: thanks vero. Even lezen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:24

Onderschat trouwens de taliban niet. Je vergelijkt nu 300.000 getrainde strijders met 75.000 taliban. Maar de taliban is ook zeer zeer sterk getraind, enorm slim, doordacht.
Tel daarbij op dat die 300.000 man al jaren en jaren moegestreden zijn voor amper een blijk van waardering. Dat raakt ook een keer op.
Dat beschrijft het artikel van het ad ook goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:27

Nou nou, ik schrijf alleen na wat ik lees, want ik helemaal geen verstand van de situatie daar (ter verduidelijking :) )

Kort samengevat ligt het aan de corrupte regering, lees ik het dan goed? En de taliban die op die manier mensen overhaalt ..
Maar uiteindelijk is het dan toch een “intern probleem”?

Echt, je leven is zo afhankelijk van waar je wieg toevallig staat.. :n vreselijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:31

Zeker een intern probleem. Mensen hebben ook geen ‘feeling’ meer met het land en geen moreel om ervoor te vechten. Wat wil je dan, als je president al niet achter je staat. Kies je voor je land of kies je ervoor om een grotere kans te hebben dat je nog een tijdje samen met je vrouw en kinderen kan leven.
Taliban voelen dat haarfijn aan want die doen altijd eerst jaren onderzoek naar zwakke plekken, en huppakee, gat is nu enorm groot (mogelijk ook door hunzelf gecreeerd) en ze duiken er gelijk vol in.

Maar dat het een intern probleem is betekent mi niet dat wij ons niet hoeven bekommeren om de mensenrechten die daar gruwelijk geschonden worden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:33

verootjoo schreef:

Ik denk dat dit inderdaad het hele eieren eten is.

De mogelijkheid was er wél de wíl niet....

En dus is Afghanistan nu in handen van de Taliban.

Een beetje "eigen schuld, dikke bult" is het wel....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:34

Maar dat doen we toch bij meer mensen.. ons niet bekommeren ? En wie zijn “wij”?
Heb je als “vreemd land” wat te vertellen over de interne problematiek van een ander land? Of mag je (?) pas wat doen als het je eigen landsgrenzen betreft ?
Ik vind t lastig …

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:37

Cer schreef:
Maar dat doen we toch bij meer mensen.. ons niet bekommeren ? En wie zijn “wij”?
Heb je als “vreemd land” wat te vertellen over de interne problematiek van een ander land? Of mag je (?) pas wat doen als het je eigen landsgrenzen betreft ?
Ik vind t lastig …

Wel als de mensenrechten zo drastisch geschonden worden. Ik dacht dat dat toch het doel was van de verenigde naties eigenlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:39

Echt? Wat doen “we” in China en noord Korea dan? Ik dacht niet heel veel, maar internationale politiek is niet mn ding.. ik ga eens googlen op wat de verenigde naties doen..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:41

Noord Korea zal wel geen lid zijn en China zijn we ms te afhankelijk van :=
Geen idee eigenlijk. Wat in China gebeurt is ook echt verschrikkelijk. Maar weet niet waarom daar niet ingegrepen wordt.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:43

Ik heb zo te doen met een groot deel van de bevolking daar. Vreselijk. -O- Mensen die zich vastklampen aan vliegtuigen, het lijkt op de film Greenland, maar dan de keiharde realiteit...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:44

En Afghanistan is wel lid?
(Ik heb geen idee hoor)

En kun je dan militairen “opofferen” voor een intern conflict in een buitenland? (Is misschien wel zo hoor, geen idee of dat gangbaar is?)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:46

verootjoo schreef:
Cer schreef:
Ik vind t lastig …

Wel als de mensenrechten zo drastisch geschonden worden. Ik dacht dat dat toch het doel was van de verenigde naties eigenlijk.

Nee, óók niet als er mensenrechten geschonden worden heeft een ander land geen het recht tot ingrijpen.

Zal gezellig worden.... als we China en Noord Korea maar even binnenvielen omdat de bevolking daar onder een dictatuur leeft.

De leefomstandigheden in N. Korea zijn niet veel beter dan in Afghanistan, maar we vallen toch N. Korea niet binnen...... gelukkig niet.

Met de verschillende geloofsovertuigingen in de wereld, zijn er óók verschillende meningen over wát en wélke mensenrechten er eigenlijk zijn....

Onze westerlijke kijk hierop is toch écht héél anders dan de kijk van een Dictatuur. Of van een streng Islamitisch geloof.

Echt, ze moeten het voorlopig even zélf uitzoeken/ uitvechten in Afghanistan, daar moeten wij ons deze keer NIET mee bemoeien, anders krijgen we een herhaling van de afgelopen 20 jaar en als we dan over 20 jaar in 2040 wéér een poging doen tot terugtrekking, dan gebeurt gewoon weer hetzelfde anno nu.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:47

Cer schreef:
En Afghanistan is wel lid?
(Ik heb geen idee hoor)

En kun je dan militairen “opofferen” voor een intern conflict in een buitenland? (Is misschien wel zo hoor, geen idee of dat gangbaar is?)

Ja Afghanistan sowieso, alle NL missies waren vredesmissies van de VN.
En we ‘offeren’ idd militairen op. Ook in Mali, ook in Irak, ook in Bosnië/Servië/Kroatië etc destijds. Vanuit de VN gaan er dan mensen op uitzending voor een vredesmissie.

Of misschien is het alleen als er officieel hulp wordt gevraagd aan de VN.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:48

Tja Afghanistan. Ik voel vooral boosheid, verdriet, geschoktheid en een enorme bezorgdheid.

Bezorgdheid→ arme, arme mensen daar die nu wegvluchten en als de dood zijn (mijn inziens volkomen terecht) voor de Taliban gezien hun geschiedenis en wat ze veel mensen hebben aangedaan;

Geschoktheid→ dat het zo goed getrainde leger→ zo slecht betaald lijkt te zijn en eigenlijk de overwinning met al het wapentuig van het westen zo in de schoot heeft geworpen van de taliban. Dat de regering zo corrupt blijkt te zijn dat daar niets aan gedaan is tijdens de wederopbouw of wellicht kon dit ook helemaal niet. Maar ook geschokt omdat eenvoudige Pien dit letterlijk voorspeld heeft hier met een glaasje wijn op de bank, ik zat er één week naast als het ging om het bereiken van Kabul. Dus ik ben ook heel heel erg boos, want als suffertje Pien dit kan bedenken dan zeker overheden die veel meer op de hoogte zijn als ik van dit land.
Verdriet→ wat staan al die mensen te wachten die even hebben mogen proeven aan vrijheid, onderwijs en nu komende jaar hun leven niet zeker zijn. Zodra de camera's vertrokken zijn dan sluit het land en ik huiver nu al bij voorbaat welk regiem daar weer zal gaan plaatsvinden. Afschuwelijke barbaarse taferelen, en ik wil er niet eens aan denken.
Verdriet→ voor al die (veelal) jonge mensen wereldwijd die meegedaan hebben aan de opbouw van dit land want ze geloofden erin. Die vaak enorm getraumatiseerd zijn. Die wellicht het gevoel hebben een deel van hen leven vergooid te hebben. Dat laatste geloof ik niet. In de harten en hoofden van heel veel mensen waaronder meisjes zit kennis, zit het gevoel van zich mogen ontwikkelen, zit het gevoel van dat ze gelijkwaardig zijn, dankzij al deze dappere mensen. Maar alleen al het feit dat een hele jeugd in redelijke vrijheid daar 20 j aar heeft mogen leven→ dat is alleen al iets om heel erg trots op te zijn. De trauma's , de uitzending, het harde werken waren zeer zeker NIET voor niets. Deze mensen hebben hoop gehad, ze zijn nu bang, maar door de opbouw van Afghanistan zijn deze mensen veranderd.

Ik sta erbij en ik kijk ernaar. En dit is mijn allereerste reactie. Ik was heel heel erg boos toen het ondersteuningsleger wegging, en vooral ook de snelheid waarmee dit ging. aar gedane zaken nemen ging keer. Het is wat het is.
Laten we hopen dat er echt heel heel erg veel mensen nog weg kunnen komen. Want anders blijft er niets meer van hen over. Laten we hopen dat er heel veel landen genereus zullen zijn. Ik hoorde dat er al heel wat verplaatsingen zijn geweest, door de Amerikanen, Duitsers, en Fransen e.a
Tja, we kunnen alleen maar hopen, bidden etc voor dit arme arme land.

Voor mij is het nog veel te vroeg voor allerlei praatjes van: "we hadden daar toch niet eeuwig kunnen blijven". Dan denk ik: "het zal allemaal wel", maar je kunt toch ook niet de mensen over de klink laten gaan en alleen maar ingrijpen als de Taliban weer ruimte gaat geven voor terrorisme waardoor het westen heeft ingegrepen.

Er zitten zoveel kanten aan dit verdrietige verhaal. Maar dat is allemaal rationeel. De mensen die daar nu zitten, de werkers voor de regering, de werkers voor de legers, de vrouwen en de meisjes→ die zijn er maar klaar mee. En alleen dat gegeven vind ik zo vreselijk verdrietig. Dus ja, Ruitje, ik vind hier nogal wat van. Zoals je ziet. En vooral vind ik het heel verdrietig. Zo verdrietig, dat ik het er eigenlijk niet eens over wil hebben, en ik zie dat zelfde bij mijn man. Dus hebben we het er maar niet over.
En dan nemen we een glas, doen een plas, ook al gebeuren er hele nare dingen in dit land , Haïti, en teveel andere landen. Pfffff we gaan door...want zo is het dan ook nog.... |(

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 20:56

Helaas krijg ik veel mee over de situatie in afghanistan.
Mijn vriend is zelf 12 jaar geleden gevlucht uit afghanistan maar heeft er nog steeds familie wonen in kabul.

Ik kan je zeggen dat heel veel wat er daar gebeurd je niet in de media zal lezen.

Veel mensen in afghanistan voelen zich verraden door de president Ghani.
De taliban kon niet voor niets zo snel alle steden veroveren. Het afghaanse leger mocht van Ghani niet vechten tegen de taliban.
Hoe graag ze het wel zouden willen. Ze mochten niets.
Wat ik heb begrepen (geen idee of het ook echt zo is) is dat president Ghani afghanistan verkocht heeft aan de taliban.

Op dit moment is er nog maar 1 provincie die geheel veilig is en nog geen taliban is. Dat is panshjir. Al sinds de jaren 90 hebben de bewoners van panshjir heft in eigen handen genomen en vechten wel tegen de taliban. Ze hebben zelfs hun eigen grenscontroles als je panshjir in wilt gaan.

Wij hopen dat de familie van mijn vriend alsnog zo snel mogelijk naar panshjir kunnen gaan.

En ik hou mijn hart vast voor alle vrouwen. De taliban belooft op dit moment veel, maar als ik alle berichten hoor/lees/zie vanuit afghanistan ben bang dat ze die beloftes niet na zullen leven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 21:17

AmyJamess schreef:
Helaas krijg ik veel mee over de situatie in afghanistan.
Mijn vriend is zelf 12 jaar geleden gevlucht uit afghanistan maar heeft er nog steeds familie wonen in kabul.

Ik kan je zeggen dat heel veel wat er daar gebeurd je niet in de media zal lezen.

Veel mensen in afghanistan voelen zich verraden door de president Ghani.
De taliban kon niet voor niets zo snel alle steden veroveren. Het afghaanse leger mocht van Ghani niet vechten tegen de taliban.
Hoe graag ze het wel zouden willen. Ze mochten niets.
Wat ik heb begrepen (geen idee of het ook echt zo is) is dat president Ghani afghanistan verkocht heeft aan de taliban.

Op dit moment is er nog maar 1 provincie die geheel veilig is en nog geen taliban is. Dat is panshjir. Al sinds de jaren 90 hebben de bewoners van panshjir heft in eigen handen genomen en vechten wel tegen de taliban. Ze hebben zelfs hun eigen grenscontroles als je panshjir in wilt gaan.

Wij hopen dat de familie van mijn vriend alsnog zo snel mogelijk naar panshjir kunnen gaan.

En ik hou mijn hart vast voor alle vrouwen. De taliban belooft op dit moment veel, maar als ik alle berichten hoor/lees/zie vanuit afghanistan ben bang dat ze die beloftes niet na zullen leven.

Ben bang dat de 173.000 inwoners van Panshjir slechts een verkeersdrempel zijn als de Taliban op bezoek komt.