Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mvdende schreef:[url]Sussende woorden in persconferentie Taliban, 'we zijn innerlijk gegroeid' - https://nos.nl/l/2394216[/url]
Ik vind dit wel veelbelovend eigenlijk.
Zoals het nu op mij overkomt wil de Taliban "alleen maar" een streng Islamitisch klimaat.
Dat streng Islamitisch niet matcht met hoe wij in het westen leven, dat weten we.
Maar er zijn óók landen/ regio's van landen die nog streng Katholiek, Christenen, Boeddhisme enz zijn... daar is het nu ook relatief gewoon rustig en "goed" leven. Neem Myanmar, Nepal enz als voorbeeld.
Niet dat ik erg blij ben met nóg een islamitisch land, ik ben helemáál geen fan van de Islam en hun gedachtes.
mvdende schreef:Niemand weet wat de toekomst gaat brengen en of de Taliban op een gegeven moment óók zn buurlanden gaat binnenvallen.
Of dat ze na 20 jaar bezetting gewoon tevreden met hun eigen stukje aardbol en het hierbij laten.
Het laatste scenario is denk ik het beste. Ontzettend banketstaaf voor de vrouwen die de afgelopen 20 jaar hebben kunnen leven zonder streng Islamitisch beleid. Die misschien terug moeten naar "vroeger" naar streng Islamitisch.
Maar voor ons in het westen de veiligste oplossing.
Cer schreef:Dan zijn het best nog wat mensen die het met die leer eens zijn… of zouden ze gedwongen worden? Meestal worden de armsten geronseld die toch niks meer te verliezen hebben.. mooie verhalen en weer een rekruut
Cowgirl schreef:Citaat:Er is óók geen één keer terug gevochten tegen de Taliban. De meeste dorpen en steden gaven zich na een gesprek al over, zonder één schot te hebben afgevuurd.
Je hoeft denk ik ook geen deskundige te zijn om te raden hoe dat gegaan is
Cer schreef:Maar dat doen we toch bij meer mensen.. ons niet bekommeren ? En wie zijn “wij”?
Heb je als “vreemd land” wat te vertellen over de interne problematiek van een ander land? Of mag je (?) pas wat doen als het je eigen landsgrenzen betreft ?
Ik vind t lastig …
verootjoo schreef:Cer schreef:Maar dat doen we toch bij meer mensen.. ons niet bekommeren ? En wie zijn “wij”?
Heb je als “vreemd land” wat te vertellen over de interne problematiek van een ander land? Of mag je (?) pas wat doen als het je eigen landsgrenzen betreft ?
Ik vind t lastig …
Wel als de mensenrechten zo drastisch geschonden worden. Ik dacht dat dat toch het doel was van de verenigde naties eigenlijk.
Cer schreef:En Afghanistan is wel lid?
(Ik heb geen idee hoor)
En kun je dan militairen “opofferen” voor een intern conflict in een buitenland? (Is misschien wel zo hoor, geen idee of dat gangbaar is?)
AmyJamess schreef:Helaas krijg ik veel mee over de situatie in afghanistan.
Mijn vriend is zelf 12 jaar geleden gevlucht uit afghanistan maar heeft er nog steeds familie wonen in kabul.
Ik kan je zeggen dat heel veel wat er daar gebeurd je niet in de media zal lezen.
Veel mensen in afghanistan voelen zich verraden door de president Ghani.
De taliban kon niet voor niets zo snel alle steden veroveren. Het afghaanse leger mocht van Ghani niet vechten tegen de taliban.
Hoe graag ze het wel zouden willen. Ze mochten niets.
Wat ik heb begrepen (geen idee of het ook echt zo is) is dat president Ghani afghanistan verkocht heeft aan de taliban.
Op dit moment is er nog maar 1 provincie die geheel veilig is en nog geen taliban is. Dat is panshjir. Al sinds de jaren 90 hebben de bewoners van panshjir heft in eigen handen genomen en vechten wel tegen de taliban. Ze hebben zelfs hun eigen grenscontroles als je panshjir in wilt gaan.
Wij hopen dat de familie van mijn vriend alsnog zo snel mogelijk naar panshjir kunnen gaan.
En ik hou mijn hart vast voor alle vrouwen. De taliban belooft op dit moment veel, maar als ik alle berichten hoor/lees/zie vanuit afghanistan ben bang dat ze die beloftes niet na zullen leven.