IMANDRA schreef:Superpony ja klopt. Ik meen dat onderzoeken ook uitwijzen dat kinderen bij wie ‘corrigerende tikken’ (of erger) is toegepast ook leren dat geweld een prima manier is om te reageren op iets waar je het niet mee eens bent. Dat is het voorbeeld wat je als ouder namelijk meegeeft aan je kinderen: geweld gebruiken bij/door (een soort van) onmacht.
Maar zal het nu ook niet anders zijn dan vroeger? Nu is het na het opladen en uit onmacht dat ouders slaan. Vroeger was het gewoon geen discussie en een klap. Toch hadden veel kinderen vroeger veel meer respect en ook angst voor die klap.
Dat zijn niet allemaal mensen geworden die anderen mishandelen of respectloos behandelen.
Ergens moet verschil zitten. En dan bedoel ik niet dat het vroeger niet gebeurde, maar waar het mis gaat dat jeugd zelf ook agressief wordt en waar niet.
Wij hadden bij de vorige buren een huilkind. Ik was buiten op de oprit en zag dat het kind de vader sloeg. Later viel het me op dat het vaker agressief werd. Ik hoorde verder niks, zag niks en mensen kwamen heel heilig en netjes over. Had alleen gezeur met ze en ze gingen verhuizen.
Maar nu wordt er heel vaak gezegd; geen suikers geven. Kind heeft adhd etc. Heel veel mensen zullen bij dat stel zeggen dat ze veel te zacht zijn en teveel toelaten. Maar wat gebeurt achter gesloten deuren dat een kind van 2 al zo agressief is?
Maar keurig uitziende mensen met nette baan, worden niet snel scheef aangekeken.
Brainless schreef:Vroeger werd er ook veel mishandeld en in elkaar geslagen.
Dus het is een drogreden om te zeggen dat het nu ineens komt omdat kinderen niet gecorrigeerd mogen worden.
Vroeger werd er ook al aan homomeppen gedaan, maar dat kwam niet in de krant.
Mijn opa (van voor de oorlog) zei ook al dat je toen niet door een bepaald buurtschap moest fietsen omdat je dan even de buurt uit werd geholpen (dat ging ook andersom hoor).
Het is echt niet de huidige generatie.
En behoorlijk ook. Wij reden veel buiten in het Naarderbos, een ontmoetingsplek en daar hoorde je ook dat ze gingen "poten rammen". Deden ze zelfs met honkbalknuppels..... Je snapt de lol niet, maar het was wel iets wat bekend was.
Mijn man en ik hebben heel jong met de auto ergens gestaan en zitten zoenen en daar werd ook al op het raam getikt en liepen ze door. Zeiden letterlijk; ga maar door. Hoorden we achteraf dat het ook een homo ontmoetingsplaats was.
Waar we uit gingen waren veel jongens uit een ander land. Spraken prima Nederlands, gingen naar scholen, op zelfde plekken uit etc. We hadden er geen last van en een deel mengde ook prima.
Maar met de kermis kwamen jongens met een donkere huidskleur. Ik weet nog dat de politie die jongens uit het dopr begeleidde, omdat de politie geen zin had in gedoe.
Waar in mijn ogen iedereen vrij zou moeten zijn om naar elke willekeurige kermis te gaan in elke willekeurige woonplaats.
Maar goed, wij wonen als westerlingen in ZO Groningen en hebben nergens last van. Paar dorpen verderop kom je er echt niet tussen en kan je flink last hebben. Wordt minder, want goedkope huizen gaan steeds vaker naar mensen van buitenaf.
Maar veel mensen die hun droom hebben ingepakt omdat ze niet gewenst waren in een dorp.
Dat bezitterige van mijn dorp, stad, land vind ik sowieso ook al apart. Net als ik ben voor die club en jij voor die, dus we zijn vijanden.
Iemand uit Rotterdam zei letterlijk een keer tegen me dat de arena een mooie gaskamer was voor alle Amsterdammers........Ik was boos, verbaasd en verdrietig tegelijk. Snap je het dan niet? Is het stoer geklets, maar wel oerdom?
En ik ben Amsterdammer en ook wel opgevoed met alles buiten Amsterdam is boer, ver weg, anders etc. Maar je leert en komt ergens, mijn bereik is groter dan dat van mn ouders en ook die veranderde mee met de tijd.
En ook al denk je zo, hoeft dat geen haat te zijn. Haat is echt iets heel ergs.