Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:53

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:56

Telpeva schreef:
Sunnda schreef:
En dan te bedenken dat ik iemand sprak uit het westen en die hebben geen spatje regen gehad. :?

Hier lokaal echt alleen een spatje miezer (ten westen van Rotterdam) zo rond lunchtijd, maar dat was zo ongelooflijk minimaal dat ik mijn paraplu maar gewoon ingeklapt hield :') het was hier vanochtend nog vooral warm en broeierig, het koelt sinds vanmiddag wel af en het waait nu iets harder.

Zijn hier misschien bokkers uit de buurt van Geleen of Heerlen? Ik heb daar familie wonen en we hebben ze nog niet te pakken kunnen krijgen, geen bericht is meestal goed bericht maar als iemand mij gerust kan stellen dan graag O:) :)

Nee, maar hier heeft het maandag en dinsdag giga hard geregend. Maandag liep ik na mijn werk naar buiten en stond ik tot mijn enkels in het water. Ben in elk geval blij dat het hier is overgewaaid, al gun ik het andere stukken van Nederland natuurlijk ook niet.

Ik heb net ook een paar beelden gezien, ziet er echt onwerkelijk uit zeg. Jeetje, ben er gewoon stil van. Hoop dat het snel overwaait en dat de tijd en energie aan het opknappen kan worden besteed, in plaats van constant te dweilen met de kraan letterlijk open. Sterkte voor de mensen die er narigheid van hebben.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:56

Echt, mvdende, mensen hun huizen staan onder water en jij bent vooral blij dat jij al vakantie hebt gehad en gaat je afvragen hoe mensen op de ontruimde camping dit weekend kunnen genieten van het voorspelde mooie weer….. Misschien kan je je proberen te verplaatsen in mensen die huis onder water hebben staan en niet de mensen die een paar dagen eerder naar hun (droge) huis mogen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:57

tienus63 schreef:
Campings langs de IJssel in Overijssel worden ook al ontruimd.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/1987467/H ... aatregelen

Vorige week was ik in Deventer en het stond al erg hoog, terwijl het vorig jaar idioot laag stond. De stadscamping ontruimt nog niet, ben benieuwd hoe het afloopt.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:58

En ik altijd maar grappen dat we hier in het zuiden zover boven NAP zitten dat we ons geen zorgen hoeven te maken over natte voeten als de rest van Nederland onder water komt te staan... :')

Hier in de straat is er nog altijd niks aan de hand. Volgens mij zitten we wat dat betreft aan de goede kant van de beek, want de andere kant van de beek komt er slechter vanaf.

Die mensen op de jetski ken ik trouwens, echt iets voor hun. :')

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:59

Ik zal morgen zeker even wat foto's plaatsen van de situatie hier.

Ik mag niet klagen , al die arme mensen hun huizen en spullen als hier het huisje eronder stroomt is er voor ons niks aan de hand eigenlijk....

Net waren we nog aan het lopen door het dorpje ( rond 8 uur) en mensen waren druk met water wegscheppen en zandzakken leggen.

Volgens Buienradar gaat het droog worden en trekken daarna buien meer opzij over Brabant heen richting België. In ieder geval fijn dat voor de nacht droog wordt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:03

Emj_23 schreef:
Echt, mvdende, mensen hun huizen staan onder water en jij bent vooral blij dat jij al vakantie hebt gehad en gaat je afvragen hoe mensen op de ontruimde camping dit weekend kunnen genieten van het voorspelde mooie weer….. Misschien kan je je proberen te verplaatsen in mensen die huis onder water hebben staan en niet de mensen die een paar dagen eerder naar hun (droge) huis mogen..

Ondergelopen huizen is natuurlijk erg. Hopelijk valt het allemaal mee. Zijn tot nu toe niet heel veel huizen ondergelopen geloof ik. Ten minste, niet zoals op de beelden van België.....

Ongelooflijk dat het zo plaatselijk kan zijn..... zal wel even duren voordat de rommel allemaal weer is opgeruimd.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:04

De Maas in Limburg kan redelijk wat hebben nu dankzij de werken aan de grensmaas. Er zijn behoorlijk wat gebieden ingericht die op een veilige wijze kunnen onderlopen zonder dat mensen/woongebieden direct onderlopen. De vraag is nu... gaat het voldoen... de waterstanden van de Maas zullen naar verwachting zo hoog zijn als toen tijdens de overstromingen van 1993 en 1995...

Het probleem zit hem nu echt in al die "kleine riviertjes" zoals de Geul en de Gulp... die hebben minder ruimte om op veilige plekken te overstromen... en zijn momenteel alles behalve klein...

Dit is normaal een pony wei... langs een lieflijk zijtakje van riviertje de Geul:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is hoe het daar normaal uit ziet... (ponies zijn in veiligheid gebracht...)

Afbeelding

Afbeelding

Het is hier in ieder geval continu sirenes...
Laatst bijgewerkt door Neon op 14-07-21 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 22:04

mvdende schreef:
Van half tot eind juni in Zuid Limburg op vakantie geweest. Rondgereisd en nu vele plekjes onder water.

Onwerkelijk en blij dat mijn vakantie al achter de rug is.

Zullen veel toeristen nu in de knel komen te zitten denk ik..... hele hotels ontruimd, waar moeten die mensen allemaal heen vraag ik me af? (Behalve naar huis. Maar kan me voorstellen dat je de regen een paar dagen wil uitzitten want vanaf vrijdag is het weer stralend weer)

Die mensen kunnen nog naar huis, er zijn misschien ook mensen waarvan hun huis nu onbereikbaar zal zijn of ondergelopen met water.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:11

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:15

Verschrikkelijk voor alle getroffenen :(:)

Hier trekt het echt preciés langs af aan beide kanten, alleen onder in het dorp staat het water wel op de wegen. Zelf wonen we op een helling en is alleen de tuin goed nat.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:19

Jongens, Mvdende reageert vaker onredelijk. Misschien is het beste om daar niet op in te gaan? :j

Ik heb altijd gedacht dat wij aan de kust zoiets zouden overkomen en dat Limburg wel redelijk veilig lag.
Maar ik heb het te doen met iedereen die schade en/of angstige ervaringen hieraan over houdt. Dit is gewoon heftig. :knuffel: -O-

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:23

Wat ontzettend heftig, heel veel sterkte voor iedereen die last heeft van het vele water. Zeker met de paarden lijkt het me een heel naar pakket..

Ik woon “tussen de rivieren” vlak aan de Maas in Brabant.. ik heb geen idee hoeveel last we hier gaan krijgen als het hier aan komt. We hebben wel eens hoog water, maar toch wel een beetje bang dat dit next level kan worden..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:25

mvdende schreef:
Emj_23 schreef:

Ondergelopen huizen is natuurlijk erg. Hopelijk valt het allemaal mee. Zijn tot nu toe niet heel veel huizen ondergelopen geloof ik. Ten minste, niet zoals op de beelden van België.....

Ongelooflijk dat het zo plaatselijk kan zijn..... zal wel even duren voordat de rommel allemaal weer is opgeruimd.

Dat geloof jij ook alleen maar.
Kijk nu maar eens in de links die ik eerder gepost heb.

Men gaat niet voor niets mensen evacueren.

En verder met anderen hier eens dat jouw post egocentrisch overkomt.
Beetje empathie zou in deze niet misstaan.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 14-07-21 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:25

Het feest lijkt nu te schuiven naar de Belgische kant van de grens. Maasmechelen, die kant op. In de ‘taille van Limburg’ zitten we vooralsnog goed……

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:26

CupCakes_ schreef:
Jongens, Mvdende reageert vaker onredelijk. Misschien is het beste om daar niet op in te gaan? :j

Ik heb altijd gedacht dat wij aan de kust zoiets zouden overkomen en dat Limburg wel redelijk veilig lag.
Maar ik heb het te doen met iedereen die schade en/of angstige ervaringen hieraan over houdt. Dit is gewoon heftig. :knuffel: -O-

Onredelijk is nog zachtjes uitgedrukt. Je mag best iemand wijzen op gedrag.

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:26

Zit programma van Humberto te kijken en hoor dat het de komende dagen overstromingen in de uiterwaarden verwacht worden. Allereerst, wat een nachtmerrie voor alle inwoners die hiermee te kampen hebben.. vreselijk!

Maar wat ik me meteen afvraag..

Hoe zit het met de koeien en de paarden die daar vrij lopen? Worden die nu voortijdig geëvacueerd? Weet iemand dit?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:27

Bizar al die foto's. Echt ook niet voor te stellen dat dit ook NEderland is ofzo. Ik zit hoog en droog in het noorden van Nederland en daar is het gewoon de hele dag droog geweest. En dan te bedenken dat het in limburg maar blijft regenen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:29

Bah, zit net nieuws te kijken, treurig allemaal :(:)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:29

Ladybird schreef:
Bizar al die foto's. Echt ook niet voor te stellen dat dit ook NEderland is ofzo. Ik zit hoog en droog in het noorden van Nederland en daar is het gewoon de hele dag droog geweest. En dan te bedenken dat het in limburg maar blijft regenen.

Precies dit. Normaal zie je dit altijd in het buitenland gebeuren.
Onwerkelijk dat dit nu hier in NL aan de hand is. Sterkte voor iedereen die hier hinder en schade van krijgt. Y;(

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:30

BoTraining, in de link van L1 een filmpje van een koe met kalf, was uiteraard de brandweer voor gebeld, maar die kan het niet meer aan...ik dacht ook arme dieren, dat kalf gaat verdrinken als er niet heel snel hulp is...

Twee weken geleden hebben ze bij mijn vriendin in de straat idd de paarden geevacueerd.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 14-07-21 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:31

BOTtraining schreef:
Zit programma van Humberto te kijken en hoor dat het de komende dagen overstromingen in de uiterwaarden verwacht worden. Allereerst, wat een nachtmerrie voor alle inwoners die hiermee te kampen hebben.. vreselijk!

Maar wat ik me meteen afvraag..

Hoe zit het met de koeien en de paarden die daar vrij lopen? Worden die nu voortijdig geëvacueerd? Weet iemand dit?

Ik weet dat in Kessel alle dieren die in de uiterwaarde liepen weg zijn gehaald.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:33

Echt vreselijk voor de mensen daar. Zou graag ergens mee willen helpen maar heb even geen idee of daar behoefte aan is en natuurlijk de vraag hoe kom je daar…

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:34

Wat een watersnood. Bah bah :( :n

Heb het echt te doen met alles en iedereen in dat gebied.

Ik las ook net, koeien die in de knel zitten.
Je moet er als eigenaar niet aan denken.
Maar ook ondergelopen huizen. :n

Echt iedereen daar :knuffel: heel erg veel sterkte!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:36

ajesca123 schreef:
Echt vreselijk voor de mensen daar. Zou graag ergens mee willen helpen maar heb even geen idee of daar behoefte aan is en natuurlijk de vraag hoe kom je daar…

Veel plaatsen zijn onbereikbaar, daar waar die koeien liepen ga je al niet meer bijkomen, tenminste niet met een gewone auto of te voet...