Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:45

xDenies schreef:
Katten lopen overal al los met alle gevolgen van dien. Is dat iets wat we moeten willen? Wat betreft de honden; hoe gaan ze dat doen? Sommige honden zijn zo verpest dat het vragen om ellende is om daar 'natuurlijk gedrag' voor z'n neus te gooien. En dan inderdaad .. hoe te handhaven.

Dat gaat nog heel interresant worden. Want volgens de Europese habitat richtlijn zou er zelfs een rechtszaak gevoerd kunnen worden dat katten niet meer naar buiten mogen.

pmarena

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:46

Katten op eigen erf houden en het probleem is van alle kanten opgelost toch?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:48

Precies niemand zegt gooi alles maar los. Net als konijnen, wij hebben hier een prima verblijf waarin ze kunnen graven, rennen, droog zitten, binnenhok hebben etc. Maar ze zitten ook veilig voor roofdieren want ook dat hoort bij goede huisvesting

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:50

Gisteren zijn alweer 4600 varkens omgekomen bij een stalbrand in Nederweert. Dat kan toch allemaal niet zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:50

anjali schreef:
Gisteren zijn alweer 4600 varkens omgekomen bij een stalbrand in Nederweert. Dat kan toch allemaal niet zo.

Dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 09:51

mpc_rijder schreef:
Nouja, neem bijvoorbeeld het stikstofdossier. Het vergelijkbare daarmee is dat er belangen lijnrecht tegenover elkaar staan. Wat dus inderdaad resulteert in eindeloze rechtzaken, omdat er geen oplossingen zijn waarmee je alle partijen tevreden kan stellen.

Precies dit dus. En dan nog alle neven effecten die daar bij komen in sectoren die niets en dan ook niets met landbouw en natuur te maken hebben. Zo konden bouwvakkers een tijdje hun werk niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:01

Terecht dat er wat meer regels komen omtrent het dierenwelzijn. Alleen wat is de grens van wat straks nog acceptabel is? Er wordt geschreven dat het dier er geen pijn of ongemak van mag ondervinden als het in een hok of kooi wordt gehouden? Wordt de definitie van ongemak nog verder gedefinieerd?

Ik zie helaas nog teveel paarden die 24/7 op stal worden gehouden of 1 uurtje de paddock in mogen. 144 is een lachertje wat dat betreft. Wanneer ze dagelijks water krijgen en gevoerd worden doet 144 helemaal niks, ook al zijn de paarden veel te mager.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:04

Zowel in het artikel als hier op bokt lees ik een hele hoop egoïstische reacties. Dan denk ik: beeld je eens in dat je dat dier bent. Die vogel die de hele dag op een stokje in een kooi moet zitten, dat paard in die stal van 3x3 met een paar uurtjes paddock per dag als je mazzel hebt, dat varken die nooit daglicht ziet. Weten jullie hoeveel varkens er in Nederland zijn? Meer dan 10 miljoen. En hebben jullie OOIT varkens gezien? Dat is toch geen leuk leven voor een varken? Hele dag opgepropt in een schuur, nooit je eigen ding kunnen doen..
Maar oh wat zielig voor de mensen is deze wet. Want straks moet je als paardeneigenaar even je hekwerk (laten) aanpassen. Dat zou toch zonde zijn van het geld. Uiteraard kan een stapmolen of een bodem van 30.000 euro er wel vanaf. En uiteraard allemaal nieuwe dekjes en peesbeschermers in 20 verschillende kleuren. Maar je omheining wolf proof maken? Belachelijk!
Ik hoor in de negatieve reacties alleen maar ik / ik / ik / ik / de mens / de mens / de mens.
En die intensieve veehouderij, dat is de oorzaak van bijna alle ellende in de wereld. Zou top zijn als dat eens stopt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:04

Amber_anne schreef:
Het verkopen van dieren in een dierenwinkel moet al helemaal gestopt worden. Daar begint het al dat mensen denken dat de kleine verblijven oke zijn

Helemaal mee eens, de drempel is veel te laag nu. Daarnaast informeren ze mensen totaal niet. Als ze één konijn, vogel of een ander groepsdier verkopen zouden ze op zijn minst moeten informeren of er al meer dieren zijn thuis. En anders alleen per twee verkopen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:06

Kidde schreef:
Amber_anne schreef:
Het verkopen van dieren in een dierenwinkel moet al helemaal gestopt worden. Daar begint het al dat mensen denken dat de kleine verblijven oke zijn

Helemaal mee eens, de drempel is veel te laag nu. Daarnaast informeren ze mensen totaal niet. Als ze één konijn, vogel of een ander groepsdier verkopen zouden ze op zijn minst moeten informeren of er al meer dieren zijn thuis. En anders alleen per twee verkopen.

Daar ben ik het totaal mee eens. Je kan bij de kruidvat nog geen paracetamol of neusspray halen zonder dat je zowat ondervraagd wordt, maar een cavia heb je zo gekocht...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:08

_lauraaa_ schreef:
144 is een lachertje wat dat betreft. Wanneer ze dagelijks water krijgen en gevoerd worden doet 144 helemaal niks, ook al zijn de paarden veel te mager.

Maar nu is dat geen wet dus kan 144 daar ook niets mee.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:09

Amber_anne schreef:
xDenies schreef:

Maar dat geldt net zo goed voor die ene 'hobby'fokker van bijvoorbeeld Cavia's thuis die geen juist voorbeeld meegeeft en verwacht.

Zeker mee eens hoor! Dieren in dierenwinkels worden helaas vaak gekocht als impuls aankoop, dat bevordert het onderzoek doen naar een diersoort ook niet. Het is ook al jaren verboden om honden en katten in een dierenwinkel te verkopen dus waarom mogen de andere dieren nog wel

Ik ben het met je eens. Ik heb in een goede dierenwinkel gewerkt waar dus geen lage drempel was. Maar wanneer je een 'nee' gaf aan je klant, liepen ze de Pets Place bij 'de buren' naar binnen en hadden ze alsnog een 'ja'. En als het daar niet op 'voorraad' was gingen ze wel naar de plaatselijke kinderboerderij die ook konijntjes fokte. Dus tsja .. het is een heel groot probleem waar heel goed over na gedacht moet worden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:10

rien10 schreef:
Amber_anne schreef:
Ik zie hier eigenlijk niks mis mee, het niet uiten van natuurlijk gedrag zorgt voor ontzettend veel stress en dus leed voor dieren

En ja elke keer als ik een vogel of konijn zie in een hokje dan zal ik een melding maken. Ik hoop dat dit ook geldt voor vissen in veel te kleine aquaria

Als je gaat eten bij een vriendin, flappie in zijn hok ziet, dan bel jij 114?

Ik heb wel eens er een opmerking over gemaakt ja. Vaak hebben mensen zich gewoon niet ongelezen en bij de winkel krijg je ook alles zomaar mee. Het heeft er in elk geval voor gezorgd dat iemand twee ipv een parkiet genomen heeft, dus dat zie ik ook als winst. Zeg jij er dan helemaal niets over? Je hoeft natuurlijk niet gelijk 144 te bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:13

xDenies schreef:
Ik ben het met je eens. Ik heb in een goede dierenwinkel gewerkt waar dus geen lage drempel was. Maar wanneer je een 'nee' gaf aan je klant, liepen ze de Pets Place bij 'de buren' naar binnen en hadden ze alsnog een 'ja'. En als het daar niet op 'voorraad' was gingen ze wel naar de plaatselijke kinderboerderij die ook konijntjes fokte. Dus tsja .. het is een heel groot probleem waar heel goed over na gedacht moet worden.
En vervolgens staan die beestjes na drie weken op Marktplaats, "want ze nemen toch meer tijd in beslag dan we dachten." 8)7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:15

xDenies schreef:

Bestond er dan niet het probleem dat klanten zo of zo wegliepen? De kruidvat is hier al genoemd. Ik vind het zo of zo irritant dat een winkel vragen gaat stellen wat ik met een doosje paracetamol doe. Maar voor zowel een doosje paracetamol als een dier kun je uiteraard antwoorden geven die sociaal wenselijk zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:16

Marjo schreef:
anjali schreef:

Dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken :+

Juist wel,want door die foute stallingswijze konden ze geen kant op.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:16

Lindor92 schreef:
Leo schreef:

Als ze niet de ruimte krijgen wel. Ligt het dan aan het onthoornen of de manier van houden?

Dat hoeft niet aan de manier van houden te liggen.

Waar liggen de problemen dan wel? Oprechte interesse, ik leer graag wat bij. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:18

Mkango schreef:
]En vervolgens staan die beestjes na drie weken op Marktplaats, "want ze nemen toch meer tijd in beslag dan we dachten." 8)7

Ook een leuk onderwerp voor een rechtszaak. Online marktplaatsen. Ben je straks verplicht om paarden via een handelaar aan te schaffen. Paardenhandelaren ruiken nu natuurlijk de kans om de markt naar zich toe te trekken. Ik heb mijn paarden altijd via een particulier gekocht. Maar ben ik straks verplicht om naar een handelaar te gaan misschien

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:25

Loretta schreef:
xDenies schreef:

Bestond er dan niet het probleem dat klanten zo of zo wegliepen? De kruidvat is hier al genoemd. Ik vind het zo of zo irritant dat een winkel vragen gaat stellen wat ik met een doosje paracetamol doe. Maar voor zowel een doosje paracetamol als een dier kun je uiteraard antwoorden geven die sociaal wenselijk zijn.

Natuurlijk bestond die kans er. Dat gebeurde ook. Maar wij hadden een visie en daar stonden we achter. HamsterScaping is niet voor niets een wereldwijd begrip geworden. De klant die daadwerkelijk écht een huisdier wilt en daar goed voor wilt zorgen die gaan juist naar een 'winkel' zoals wat wij hadden. Er kwamen dan ook echt klanten van heine en verre omdat ze door ons geholpen wilde worden want wij gaven eerlijk en goed advies. Dus tsja voor die klant die er niet tegen kon, 2 andere. Dat heeft ook jaren gekost omdat te laten inzien hoor, ik heb daar 7 jaar gewerkt en 7 jaar hard gemaakt voor het welzijn van dieren.
Maar goed, zoals ik al zei. Dat hele concept/idee is weg sinds de overname.

Maar je zegt het zelf als: Je vind het irritant dat er vragen worden gesteld over een doosje paracetamol. Dat merk je wel aan een klant hoor. Maar als je met diezelfde instelling een dier gaan aanschaffen ben je gewoon niet goed bezig.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:25

Ben benieuwd hoe dit gaat uipakken zolang het maar ten goede komt van alle dieren ben ik voor. Denk alleen dat we nu een overschot gaan krijgen omdat de dierem gedumpt gaan worden ipv huisvesting aan te passen. En wat zijn de gevolgen in de paardensector? Zijn postzegel landjes genoeg? Hoe gaan grote pensionstallen zonder weide dit oplossen? Mag een hengst alleen in een weiland naast andere paarden? Vragen vragen vragen met hopelijk snel antwoorden.
Laatst bijgewerkt door Ninette op 02-06-21 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:26

Ik werk in een dierenwinkel en wij willen wel het beste voor het dier alleen merken we heel vaak dat de mens er niet aan wil, niet wil luisteren en het gewoon niet kan schelen.

Bijv. wij adviseren en verkopen geen vissenkom vervolgens attenderen we ze er echt op dat je een goudvis niet in een kom moet houden, maar er zijn zoveel mensen die ondanks het negatieve advies toch lekker dat goudvisje in die kom willen houden. Of tropische vissen waarbij we zeggen dat ze echt niet in koud water gehouden kunnen worden. Meneer wou het toch echt. Mijn baas verteld dat ze dan binnen een dag of week dood zullen gaan maar toch niet luisteren he.

Konijnen die ze alleen willen houden. Heb het eens geweigerd te verkopen als ze 1 wou en toen had ik gelijk een klacht aan mijn broek.

Dus je wilt het beste voor het beestje maar je krijgt wel een klacht, dat is toch niet goed of wel.

Wij krijgen wel vaak te horen dat mensen konijnen duur vinden 60 euro voor twee dus daarmee hopen we maar te voorkomen dat het nog veel meer een impuls aankoop word.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:27

anjali schreef:

Ga je dat ook tegen vrienden met paarden zeggen als er een stalbrand is geweest en het paard de brand niet heeft overleefd?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:28

pmarena schreef:
Katten op eigen erf houden en het probleem is van alle kanten opgelost toch?

Maar hoe houdt je ze op eigen erf? Mijn kat is een binnenkat, ik zou het echt niet veilig vinden die in de tuin los te laten, ook al zitten er kat-proof dingen op de schutting (dat beest is tegelijkertijd te slim en te dom voor zn eigen goed). Hij zou maar ontsnappen en onder een auto terecht komen, moet er niet aan denken...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:28

Loretta schreef:
Leo schreef:
Je kunt op zijn minst het gesprek aangaan. Niet alles hoeft meteen met grof geschut, daar bereik je geen andere manier van denken en inzicht mee.

Er valt niks meer te bespreken met iemand die zijn zin al heeft doordat het in de wet verankerd is.

Ik heb dit drie keer gelezen maar begrijp echt niet wat je bedoelt.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 10:30

Kinke schreef:
anjali schreef:

Ga je dat ook tegen vrienden met paarden zeggen als er een stalbrand is geweest en het paard de brand niet heeft overleefd?

Paarden horen sowieso niet thuis in een stal. Die horen in een wei te lopen.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Het werd tijd dat konijnen en vogels onder andere uit de kooien moeten. Het is te bizar voor woorden dat dat in deze tijd nog kan.