Slachttax

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:52

Mindim schreef:
Ik zit eens naar de bedragen te kijken. Paard is het duurst, terwijl met al die intensieve veehouderijen, kippen, varkens en koeien toch een grotere ecologische stempel drukken hier. Zo pak je alsnog niet die enorme intensieve veehouderij aan, maar de kleine hobby boer en paardenhouder.

runderen (€340,63 per dier), varkens (€8,68), schapen (€16,32), geiten, paardachtigen (€455,80), en gevogelte ((€0,12).

Ik denk dat een gemiddeld paard veel vervuilender is dan een koe of varken. Paard leeft ten eerste meestal veel langer, heeft speciaal voer nodig (vooral varkens eten heel veel resten uit de voedingsindustrie, dus zo slecht nog niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:53

ruitje schreef:
1: Dan zeggen ze gewoon dat ze op wedstrijd gaan en komen nooit meer terug.
2: Dat is geen reden om een eigendom achter te houden.
3: Ze kunnen ook liegen over waar ze heen gaan en als de ander dan niet aanmeld zit je alsnog denk ik.

Dit word gewoon een borg-kwestie. 455 euro betalen en dit krijg je pas terug als de UBN overgezet is op een andere locatie.

Pittig bedrag wel :o

Nou, zeg dat!

Wat ik niet helemaal aan de discussie begrijp is dat het om slachttax gaat. Dat gaat dat toch om dieren die voor consumptie bedoeld zijn en waarbij het slachthuis de melding van slacht bij het I&R doet?
Niet om een euthanasie door de dierenarts, waarbij het dier aan destructie wordt aangeboden?

Rendac geeft niets door aan het RVO. Sommige gehouden dieren hoeven niet eens geregistreerd, dus als je die doodmeldt dan heeft niemand weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:55

Amy223 schreef:
Mindim schreef:
Ik zit eens naar de bedragen te kijken. Paard is het duurst, terwijl met al die intensieve veehouderijen, kippen, varkens en koeien toch een grotere ecologische stempel drukken hier. Zo pak je alsnog niet die enorme intensieve veehouderij aan, maar de kleine hobby boer en paardenhouder.

runderen (€340,63 per dier), varkens (€8,68), schapen (€16,32), geiten, paardachtigen (€455,80), en gevogelte ((€0,12).

Ik denk dat een gemiddeld paard veel vervuilender is dan een koe of varken. Paard leeft ten eerste meestal veel langer, heeft speciaal voer nodig (vooral varkens eten heel veel resten uit de voedingsindustrie, dus zo slecht nog niet)

Misschien wel, maar van paarden zijn er in Nederland een stuk minder van dan koeien of varkens of kippen. Dus de impact is lang zo groot niet.
En een koe 340 en een varken 9 euro vind ik ook nog best een verschilletje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:57

fjordjes schreef:
pillow schreef:
Die hele slachttax is er nog niet en ik zie ook niet gebeuren dat die er komt.

Inderdaad de enige zinnige opmerking.

Dank je wel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slachttax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:01

Mindim dat zeg ik ook al steeds.
Maar stel dit idiote plan zou doorgaan zeggen de bokkers weer dat het voor alles dat dood is geldt.

Ik zou ook zeggen slacht. Zo heet het immers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:04

DuoPenotti schreef:
Mindim dat zeg ik ook al steeds.
Maar stel dit idiote plan zou doorgaan zeggen de bokkers weer dat het voor alles dat dood is geldt.

Ik zou ook zeggen slacht. Zo heet het immers.

Nou, zo lees ik dat ook niet inderdaad. Bij de RVO wordt daar ook duidelijk een onderscheid in gemaakt wat betreft afmelding.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 23:23

Het punt is, dat zoals het voorstel nu op tafel ligt, dat daarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen consumptiedieren en dieren die gewoon dood gaan, met of zonder hulp van dierenarts.
Als niemand straks tegen dit wetsvoorstel protest inbrengt, is er grote kans dat het gewoon zo wordt aangenomen zoals dat NU in het voorstel staat.
(Het levert de regering een bak geld op, daar zullen de meeste partijen dus wel voor zijn, op de “boeren”partijen na.)
Er zullen dus mensen en organisaties actie moeten ondernemen om de bezwaren van paardenhouders kenbaar te maken.
Ik heb zelf inmiddels de KNHS gemaild met de vraag of zij hier iets mee gaan doen.
Ik weet verder niet welke organisaties er nog meer bestaan op het hippische vlak, LTO misschien voor bedrijven? Fokkers?
Paarden worden in Nederland niet primair voor de voedselindustrie gehouden, en daardoor past deze vorm van belasting niet voor deze diersoort.
(En volgens mij staat het tarief van deze slachttaks bijna gelijk aan de slachtprijs van een paard, dus niet interessant om zo je brood te verdienen)
De insteek van de wet is dat de “vervuiler betaalt”.
Alleen bij paarden betreft dat slechts de laatste eigenaar, bij wie het paard overlijdt.
En omdat het via de UBN registratie geïnd wordt, levert dat stalhouders naast een bak administratie ook nog een financieel risico op.

Ik vrees dat het straks extra lastig wordt om een ouder paard verkocht te krijgen.
En oude pony’s al helemaal.
(Ook idioot dat er geen 2 verschillende tarieven voor zijn; paard of pony)

En een hoge kostenpost voor “de Paardenkamp” en alle andere rusthuizen en particuliere opvangadressen die ouwetjes nog een mooi pensioen gunnen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:05

En dan te bedenken dat dit weer van die mooie eu regels zijn, want in Polen en Roemenie zijn ze nu natuurlijk ook druk bezig om alle paarden te zoeken en te registreren. :+

Fantastisch instituut die EU. Kost je een hoop centen en levert je een hoop gezeik.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 00:11

Het wetsvoorstel is ingediend door de Partij voor de Dieren.
Nederlands dingetje dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:14

hoefnageltje schreef:
Nederlands dingetje dus.

Maar mogelijk gemaakt door een EU wet die registratie vraagt en dan kan je dit soort dingen er aan hangen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:37

hoefnageltje schreef:
Nederlands dingetje dus.

De registratieplicht komt vanuit de EU. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:42

hoefnageltje schreef:
Het punt is, dat zoals het voorstel nu op tafel ligt, dat daarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen consumptiedieren en dieren die gewoon dood gaan, met of zonder hulp van dierenarts.
Als niemand straks tegen dit wetsvoorstel protest inbrengt, is er grote kans dat het gewoon zo wordt aangenomen zoals dat NU in het voorstel staat.
(Het levert de regering een bak geld op, daar zullen de meeste partijen dus wel voor zijn, op de “boeren”partijen na.)
Er zullen dus mensen en organisaties actie moeten ondernemen om de bezwaren van paardenhouders kenbaar te maken.
Ik heb zelf inmiddels de KNHS gemaild met de vraag of zij hier iets mee gaan doen.
Ik weet verder niet welke organisaties er nog meer bestaan op het hippische vlak, LTO misschien voor bedrijven? Fokkers?
Paarden worden in Nederland niet primair voor de voedselindustrie gehouden, en daardoor past deze vorm van belasting niet voor deze diersoort.
(En volgens mij staat het tarief van deze slachttaks bijna gelijk aan de slachtprijs van een paard, dus niet interessant om zo je brood te verdienen)
De insteek van de wet is dat de “vervuiler betaalt”.
Alleen bij paarden betreft dat slechts de laatste eigenaar, bij wie het paard overlijdt.
En omdat het via de UBN registratie geïnd wordt, levert dat stalhouders naast een bak administratie ook nog een financieel risico op.

Ik vrees dat het straks extra lastig wordt om een ouder paard verkocht te krijgen.
En oude pony’s al helemaal.
(Ook idioot dat er geen 2 verschillende tarieven voor zijn; paard of pony)

En een hoge kostenpost voor “de Paardenkamp” en alle andere rusthuizen en particuliere opvangadressen die ouwetjes nog een mooi pensioen gunnen.

In de link van de OP staat toch duidelijk dat het om het volgende?

De UBN-houder is belastingplichtig op het moment dat dieren naar de slacht gaan het gaat over levend afgevoerde dieren, er wordt niet over dode dieren gerept? Onttrekking is richting slachthuis, dat is iets anders dan een doodmelding. Dus eigenlijk is het de vraag of je bij een doodmelding ook slachttax moet betalen en dat lees ik er niet in.

Ook op de site van de PvdD gaat het over slachtdieren, ook hobbyboeren doen dieren naar de slacht.
Kan iemand mij anders verwijzen of quoten waar staat dat voor ingeslapen paarden een slachttaks betaald moet worden dan?

https://www.partijvoordedieren.nl/initi ... van-dieren

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:58

Mindim schreef:

De UBN-houder is belastingplichtig op het moment dat dieren naar de slacht gaan het gaat over levend afgevoerde dieren, er wordt niet over dode dieren gerept? Onttrekking is richting slachthuis, dat is iets anders dan een doodmelding. Dus eigenlijk is het de vraag of je bij een doodmelding ook slachttax moet betalen en dat lees ik er niet in.

Ook op de site van de PvdD gaat het over slachtdieren, ook hobbyboeren doen dieren naar de slacht.
Kan iemand mij anders verwijzen of quoten waar staat dat voor ingeslapen paarden een slachttaks betaald moet worden dan?

Dan gaat er dus straks gerekend worden wat goedkoper is. Als een dier bij de slacht dus niet wat opbrengt gaan ze dus euthanaseren

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:14

Ik zou het wel heftig vinden als dit doorgevoerd wordt. Dat zou betekenen dat de supermarkten in NL straks vol liggen met alleen nog maar vlees uit het buitenland. Hier zou ik niet gelukkig van worden. Het voegt dan echt helemaal niks toe op het gebied van milieu, dierwelzijn en kwaliteit van de producten.

Nederland loopt juist enorm voor qua ontwikkeling op deze vlakken. Ik snap niet waarom ze geen Nederlandse koeien in de winkels willen, maar in plaats daarvan de voorkeur geven aan rundvlees uit bijvoorbeeld Argentinië.. Lokaal geproduceerde vleesproducten worden zo minstens 2x duurder. Ik dacht eigenlijk dat ze juist lokale producten wilden stimuleren.

Exporteren van vlees zit er dan sowieso niet meer in. Met zo'n hoge tax kunnen de Nederlandse koeien echt niet meer meedingen op de wereldmarkt. Nu gaat dat op dit moment al lastiger, maar met de slachttax gaat het niet meer lukken.

Slim plan wel van de PvdD..
Als dit doorgevoerd wordt, is Nederland snel vrij van rundvee. Dat is precies wat ze al jaren willen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:15

Vrij van heel veel dieren.
En dat is inderdaad wat ze willen."
Maar te dom om te begrijpen dat het leed alleen maar groter word.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:16

chitra schreef:
Hondenbelasting is in Rotterdam echt een heel normaal iets. Voor het riool en afval betaal je ook naar rato hoe groot je huishouden is. Ik begrijp de weerstand niet zo goed eerlijk gezegd. We willen milieuvervuiling tegenwerken, en de meeste mensen gaan pas wat doen als ze dat in de portemonnee gaan voelen.

Als er maandelijkse kosten zitten aan honden, katten, paarden, dan zou dat indirect ook veel dierenleed voorkomen. Betaal je niet, dan mag je ook geen dieren houden. Als je de belasting al niet kan betalen, dan kan je ook geen voer en dierenartskosten betalen lijkt me.

Even voor jouw info, Rotterdam heeft al sinds 2018 geen hondenbelasting meer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:32

tammiebels schreef:
Mindim schreef:

Dan gaat er dus straks gerekend worden wat goedkoper is. Als een dier bij de slacht dus niet wat opbrengt gaan ze dus euthanaseren

Vlees voor consumptie gaat men niet euthanaseren vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:40

Animal schreef:
Ik zou het wel heftig vinden als dit doorgevoerd wordt. Dat zou betekenen dat de supermarkten in NL straks vol liggen met alleen nog maar vlees uit het buitenland. Hier zou ik niet gelukkig van worden. Het voegt dan echt helemaal niks toe op het gebied van milieu, dierwelzijn en kwaliteit van de producten.

Nederland loopt juist enorm voor qua ontwikkeling op deze vlakken. Ik snap niet waarom ze geen Nederlandse koeien in de winkels willen, maar in plaats daarvan de voorkeur geven aan rundvlees uit bijvoorbeeld Argentinië.. Lokaal geproduceerde vleesproducten worden zo minstens 2x duurder. Ik dacht eigenlijk dat ze juist lokale producten wilden stimuleren.

Exporteren van vlees zit er dan sowieso niet meer in. Met zo'n hoge tax kunnen de Nederlandse koeien echt niet meer meedingen op de wereldmarkt. Nu gaat dat op dit moment al lastiger, maar met de slachttax gaat het niet meer lukken.

Slim plan wel van de PvdD..
Als dit doorgevoerd wordt, is Nederland snel vrij van rundvee. Dat is precies wat ze al jaren willen.

Volgens mij willen ze juist dat er nederlands vlees in de schappen ligt en minder buitenland,dat men ook bewuster en minder vlees eet. En dat grote export van vlees wordt verminderd alsmede levende transporten. Ik kan daar nou niet echt tegen zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:42

Maar dat gaat niet gebeuren als ze hier een slachttax invoeren, dan word het vlees hier te duur, uit buitenland nog goedkoper en je hebt de uitkomst.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:49

DuoPenotti schreef:
Maar dat gaat niet gebeuren als ze hier een slachttax invoeren, dan word het vlees hier te duur, uit buitenland nog goedkoper en je hebt de uitkomst.

Precies dit inderdaad.. PvdD wil vooral graag zo min mogelijk dieren in Nederland. Dat is iets waar ze al jaren naar streven en op deze manier gaat dat wel lukken.

Een tax op vlees uit het buitenland is dan wss het volgende punt waar ze op gaan focussen. Maar het belangrijkste punt van de PvdD is afschaffen van de vee-industrie in Nederland, niet het verduurzamen of verbeteren van het dierwelzijn. De duurzame landbouw die ze willen, richt zich op plantaardig voedsel.

Ik ben ook voor het verduurzamen en verbeteren van het dierwelzijn! Ik zie ook graag dat de productie voor export omlaag gaat (en zo ook het aantal dieren), mensen bewust worden van wat ze eten en een nette prijs betalen voor vlees. En heel veel veehouders met mij.

Alleen doet de PvdD dat in mijn opinie op een hele foute manier. Ze zetten veehouders in een kwaad daglicht en proberen de Nederlandse veehouderij uit te roeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:44

DuoPenotti schreef:

Daar gaan ze wel wat op verzinnen. Zekers nu bekend is dat Nederland een van de grootse Europese aanjagers is van de kap in zuid amerika.

De slachttax komt bij de slachthuizen te liggen, niet bij de veehouder toch, ik zal even kijken waar ik dat ook al weer las. Maar goed zij zullen het weer doorberekenen aan de veehouder en uiteindelijk betaald de consument. En dat is precies hun bedoeling.

Maar goed, om op de paarden terug te komen, ik zie nergens dat voor doodmelding een tax moet worden betaald.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-21 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:47

Ik begrijp even die link met elkaar niet?

dat groen links heel slecht is voor het milieu door te willen dat we van het gas gaan?
Wat heeft dat te maken met dat wij hier dieren houden op een diervriendelijkere manier dan elders?
Ondertussen bewezen is dat 50% van de stikstof waar ze in het zuiden last van hebben over de grens komt?
Dus waarom is een slacht taks dan goed of niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:51

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp even die link met elkaar niet?

dat groen links heel slecht is voor het milieu door te willen dat we van het gas gaan?
Wat heeft dat te maken met dat wij hier dieren houden op een diervriendelijkere manier dan elders?
Ondertussen bewezen is dat 50% van de stikstof waar ze in het zuiden last van hebben over de grens komt?
Dus waarom is een slacht taks dan goed of niet goed?

Groenlinks, gas, waar heb jij het nu over?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:52

gaat dat niet over de biocentrales opstoken voor "groene" stroom?
En daardoor kappen en hierheen vervoeren?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:54

Ik ga het topic even doornemen. Klinkt als een kwalijke ontwikkeling!