mysa schreef:D66 is niet 'heel links' hoor.
Hier stemmen we heel verschillend. En dat vind ik lastig inderdaad. We hebben daarom besloten het niet meer over politiek te hebben.
Ik vind D66 juist erg links.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Matheno schreef:mysa schreef:D66 is niet 'heel links' hoor.
Hier stemmen we heel verschillend. En dat vind ik lastig inderdaad. We hebben daarom besloten het niet meer over politiek te hebben.
Ik vind D66 juist erg links.
cp112 schreef:Captain schreef:Ik ben van mening dat het weinig uitmaakt, en daarnaast heb ik geen motivatie of uberhaupt tijd om me er eens in te gaan lezen. Wie staat waar voor etc. Want met alleen een stemwijzer invullen ben je er ook nog niet.
Hoezo weinig uit maakt? Als je stemt maakt het wel degelijk wat uit.
musiqolog schreef:Ik heb al heel lang geen relatie meer, maar waarschijnlijk zou het net zo zijn als met langjarige vrienden. Sommige dingen kunnen gewoon echt niet, maar je moet wel wat meningsverschillen overhouden om met elkaar te praten.
De partij waarop iemand stemt zegt ook niet alles. Met veel GroenLinksers kan ik lezen en schrijven, maar sommige vind ik mateloos irritant (overdreven woke, ideologisch commentaar op letterlijk alles wat je zegt en doet). En dat terwijl ik zelf mijn hele leven al PvdA stem en zelfs lid ben van die partij (slapend, een politieke carrière is niets voor mij), dus zo ver zit ik niet van ze af. Dat heeft m.i. meer te maken met persoonlijkheid dan met ideologie.
Maar net als vele anderen hier kan ik me geen relatie voorstellen met een populist. Sowieso zou het een afknapper bij het daten zijn; daarbij moet zo iemand ideeën hebben die fundamenteel van de mijne verschillen en tot ruzie leiden. Klein-christelijk kan ik me ook niet voorstellen, maar dat gaat terug op een verschil in cultuur en niet in persoonlijkheid. Wie orthodox of bevindelijk gereformeerd is (als het goed is ben je dat wanneer je CU of SGP stemt), is gewoon te anders opgegroeid dan ik voor een relatie. Op persoonlijk vlak kan ik vaak prima met die mensen overweg.
Niet dat we daarom uit elkaar zijn, maar onze enorme verschillen hebben wel een flinke kloof gecreëerd.
Nee hoor, dat moest hij niet van mij maar hij is zich gewoon meer in de politiek gaan interesseren en zich meer gaan inlezen. Mijn ouders zijn PvdA stemmers dus daar krijg je als kind toch wat van mee. Daarnaast zijn mijn ouders aardig wereld-wijs door reizen, werk en wonen en ook dat krijg je mee. Mijn vriend heeft zijn hele leven in hetzelfde kleine dorp gewoond samen met de rest van zijn familie. Zijn wereld was heel klein. We hadden dus zo'n andere achtergrond dat het niet echt gek was dat we verschillend stemde. Gelukkig kunnen wij heerlijk discussiëren met elkaar en kwamen we er met de jaren achter dat onze politieke voorkeur weldegelijk dicht bij elkaar ligt.
. De zogenaamde ruzies tussen mijn ouders waren hilarisch, en wij hadden er veel lol om. De vrijheid van denken was enorm belangrijk voor mijn ouders en ooit, als 18 jarige had ik mijn stem keuze bepaald na alle politieke bijeenkomsten afgelopen te hebben in de buurt. Gaaf om Joop den Uyl te zien spreken, Wiegel, van Agt, Ter Louw en Ria Beckers. Dus toen ik vertelde aan tafel op wie ik wilde gaan stemmen en waarom, kreeg ik van mijn broertje onder uit de zak
en dat hij heeft hij geweten. Nog nooit heb ik mijn vader zo scherp en boos gezien hetgeen mij verbaasde want ik had een nieuwe partij in de familie gebracht die zeker niet hun voorkeur had.
). Leven is zo veel leuker als je mét elkaar in gesprek gaat in plaats van óver elkaar. Laurora schreef:Mijn vriend en ik stemmen beide links.
Ik zou denk ik geen relatie kunnen hebben met iemand die rechts stemt.
(met iemand die in het midden stemt zou ik dan weer minderen problemen mee hebben) Mijn politieke overtuiging is deel van mijn persoonlijkheid en erg belangrijk voor me, ook omdat mijn leefwijze en normen en waarden afgestemd zijn op mijn politieke overtuiging. Daar zou ik echt niet op kunnen inleveren.
Ik zou ook geen relatie willen hebben met iemand die het niet met me eens is of niet soortgelijk denkt over bijvoorbeeld feminisme, of per se (elke dag) vlees wil eten. Voor mij vallen al dat soort dingen in dezelfde categorie, en daar wil ik het wel over eens zijn.