Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:56

bigone schreef:
Zolang je niet de finesse ban de zaak weet kun je er niet over oordelen. Er staat ook een zinnetje , mevr had hoge lasten . Dan zou ik willen weten wat die hoge lasten zijn voor ik de uitvoerende instantie aanval. Ze heeft twee keer de kous op de kop gekregen bij de rechter dus tja. Ze werd structureel ondersteund door haar moeder zonder dit te melden.
Boetes zijn ronduit belachelijk maar terug vorderen van het gekregen geld of een regeling , prima.

Dat komt omdat de gemeente volgens de geldende regels handelt, wettelijk doen ze dus niks verkeerd. Dat maakt echter niet dat de regels die gehanteerd worden redelijk zijn. Als ik het goed heb kan mevrouw e.e.a. bestuursrechtelijk nog aanvechten, ik denk ook dat zij dat nog gaat doen. Zou ik wel doen, iig.

Bij hoge lasten, dan denk ik aan huur, waarschijnlijk ook GWL. Dat zijn flinke happen uit een bijstandsbudget.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:59

_San87_ schreef:
Fitzroy schreef:
Ik vraag me af hoe zo’n Inlichtingenbureau daarvan op de hoogte kan zijn :? Ben je dan niet door iemand erbij gelapt? Of moet je bonnetjes laten zien van je boodschappen?

Ofwel NSB-praktijken, ofwel een ijverige ambtenaar die geen boodschappen op de bonnetjes zag staan. Ergens hoop ik dat laatste.

Ik ken ook mensen die 4 paarden hadden, alle toeslagen en potjes leegtrokken die ze konden krijgen en die zijn ook verlinkt.

Ik zou zoiets zelf niet zo snel doen, leef en laat leven denk ik dan. En toch heb ik er wel begrip voor als iemand verder een 'luxe' leven heeft dat iemand verlinkt.

Weet natuurlijk niet of dat in deze casus zo is. Maar om even een ander geluid te laten horen en je dus niet weet waarom iemand verlinkt heeft :o

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:00

Dit is echt bezopen, moeten alle klanten van de voedselbank hun uitkering nu ook terug betalen :') ? Dat is toch hetzelfde, die krijgen ook gratis boodschappen.

En lekkere persoon die deze mevrouw 'verklikt' heeft, waardoor de sociale recherche onderzoek ging doen :(

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:01

Maar misschien maakt ze wel verkeerde keuzes, dat weet je niet. Ik moet daarbij bv denken aan ‘waar doen ze het van’. Daar werden ook verkeerde keuzes gemaakt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:01

Shadow0 schreef:
Dat argument vind ik echt geen waarde meer hebben als er een paar miljard euro zomaar wordt weggegeven aan buitenlandse investeerders, en er bovendien gewoon geen moeite gedaan wordt om de belangrijkste problemen bij lage inkomens (onbetaalbare en onhaalbare woningen bv) aan te pakken.
We kunnen best meer doen aan lastenverlichting, daarvoor hoeven we geen tandenborstels te tellen of kassabonnetjes na te pluizen.
Structureel dingen veranderen zoals hoge kostenposten door beleid goedkoper te maken: goed idee. Maar enorm veel tijd en moeite steken in 1 persoon die boodschappen krijgt verandert niks. (Plus nogmaals: het kost alleen maar heel veel geld en tijd, omdat er problemen gecreeerd worden waarvan we allang weten hoe dat verder gaat.)

Het bijna Stasi praktijken waar deze mensen al jaren tegen aan lopen. Zaken als tandenborstels tellen gaat echt extreem ver. Er is geen enkele persoonlijke levenssfeer meer mogelijk. Als je je oude tandenborstel vergeet weg te gooien heb je al een probleem. Ik snap gewoon niet dat er mensen zij die dit toejuichen. Daar kan ik echt niet met mijn verstand bij. Dan denk ik altijd, wat als deze mensen zelf eens in een soortgelijke situatie terecht komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:03

Mazida schreef:
Dit is echt bezopen, moeten alle klanten van de voedselbank hun uitkering nu ook terug betalen :') ? Dat is toch hetzelfde, die krijgen ook gratis boodschappen.

En lekkere persoon die deze mevrouw 'verklikt' heeft, waardoor de sociale recherche onderzoek ging doen :(

Je buren verlinken is zo jaren 40.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:03

ruitje schreef:
_San87_ schreef:

Ofwel NSB-praktijken, ofwel een ijverige ambtenaar die geen boodschappen op de bonnetjes zag staan. Ergens hoop ik dat laatste.

Ik ken ook mensen die 4 paarden hadden, alle toeslagen en potjes leegtrokken die ze konden krijgen en die zijn ook verlinkt.

Ik zou zoiets zelf niet zo snel doen, leef en laat leven denk ik dan. En toch heb ik er wel begrip voor als iemand verder een 'luxe' leven heeft dat iemand verlinkt.

Weet natuurlijk niet of dat in deze casus zo is. Maar om even een ander geluid te laten horen en je dus niet weet waarom iemand verlinkt heeft :o

Ja, ik weet ook dat er fraudeurs zijn. En die mogen van mij ook best aangepakt. Ik heb alleen het idee dat dat hier niet het geval is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:04

Fitzroy schreef:
Maar misschien maakt ze wel verkeerde keuzes, dat weet je niet. Ik moet daarbij bv denken aan ‘waar doen ze het van’. Daar werden ook verkeerde keuzes gemaakt.

Eens, we hebben gewoon te weinig gegevens om te kunnen oordelen.

Voor hetzelfde geld betekenen die 'hoge vaste lasten', dat ze een paard heeft dat ze niet weg wil doen, om maar wat extreems te noemen.

Edit: die boete vind ik hard, maar waarom zou zij een schenking niet terug hoeven betalen en een andere bijstandsgerechtigde wel?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:06

karuna schreef:
Bijstandsfraude is verkeerd. Bijklussen en gratis geld fout maar dit. -O-

Even vooropgesteld dat ik het een rare zaak vind dat hier zo streng tegen opgetreden wordt vind ik er eerlijk gezegd wel hetzelfde als bijstandsfraude, onder de streep heeft deze persoon meer te besteden als iemand die niet een moeder heeft die dit kan doen

Citaat:
Geen idee mag je nog bij iemand komen eten? Mag je bijvoorbeeld een jas kado doen?

Maar dan wordt het dus allemaal heel onduidelijk en moet je dit soort dingen dan ook allemaal opgeven, waar is de grens... Ik krijg bijvoorbeeld heel vaak groenten uit de tuinen van buren, moet je dat dan opgeven?

Heel ingewikkeld maken ze het hiermee, ga ervan uit dat iedereen die een bijstandsuitkering heeft wel eens iets krijgt en hoewel dit blijkbaar een structureel iets is is het niet eerlijk dat alleen deze persoon daarop aangepakt wordt, hoewel het op hetzelfde neerkomt als wanneer de moeder gewoon cash geld zou geven... Nouja, echt heel ingewikkeld!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:07

Fitzroy schreef:

Het is onderzocht dat geldzorgen en leven in armoede je IQ doen dalen. Dus ja, dat zou best kunnen. Maar of 7000 euro + 3500 boete eisen van iemand die niks heeft zoden aan de dijk zet?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:07

Bezopen dit. Als mijn dochter het krap had, zou ik ook boodschapjes voor haar halen. Ik zou niet bedenken zelf dat je dat moet opgeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:08

luxx schreef:
karuna schreef:
Bijstandsfraude is verkeerd. Bijklussen en gratis geld fout maar dit. -O-

Even vooropgesteld dat ik het een rare zaak vind dat hier zo streng tegen opgetreden wordt vind ik er eerlijk gezegd wel hetzelfde als bijstandsfraude, onder de streep heeft deze persoon meer te besteden als iemand die niet een moeder heeft die dit kan doen

Citaat:
Geen idee mag je nog bij iemand komen eten? Mag je bijvoorbeeld een jas kado doen?

Maar dan wordt het dus allemaal heel onduidelijk en moet je dit soort dingen dan ook allemaal opgeven, waar is de grens... Ik krijg bijvoorbeeld heel vaak groenten uit de tuinen van buren, moet je dat dan opgeven?

Heel ingewikkeld maken ze het hiermee, ga ervan uit dat iedereen die een bijstandsuitkering heeft wel eens iets krijgt en hoewel dit blijkbaar een structureel iets is is het niet eerlijk dat alleen deze persoon daarop aangepakt wordt, hoewel het op hetzelfde neerkomt als wanneer de moeder gewoon cash geld zou geven... Nouja, echt heel ingewikkeld!

Volgens de gemeente vertegenwoordigt eten een geldelijke waarde, dus die groenten zou je technisch gezien dan op moeten geven, zoals ik het lees.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:08

luxx schreef:

Als je je medemens die in de problemen zit niet eens meer mag helpen, wat is deze samenleving dan nog waard?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:15

_San87_ schreef:
Dammie schreef:
Die 50% boete erbij is belachelijk.
De bijstand is bedoeld als vangnet, dus dat de gemeente valt over een schenking van 7000 euro, dat snap ik wel. Dit is geen pak koffie of zoiets wat je meeneemt op bezoek.

Mevrouw heeft in de jaren ca 20 euro per week aan boodschappen gekregen van haar moeder, geen 7000 euro in een keer geschonken gehad.

Ik weet niet hoe jij rekent maar die 7039 euro is excl. de boete dus dan kom je op ongeveer 45 euro per week.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:17

Loretta schreef:
luxx schreef:

Als je je medemens die in de problemen zit niet eens meer mag helpen, wat is deze samenleving dan nog waard?

Daar ben ik het mee eens, maar als je er dus vanuit gaat dat iemand die een bijstandsuitkering heeft in de problemen zit wat is er dan mis mee een beetje bij te klussen, een paar uurtjes in de week bij iemand poetsen bijvoorbeeld? Om dus uit de problemen te komen. Waar is de grens dan? Wat mij betreft mag iemand dat trouwens hoor, mag dat allemaal, mamma die bijspringt, zwart bijklussen, whatever

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:18

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Mevrouw heeft in de jaren ca 20 euro per week aan boodschappen gekregen van haar moeder, geen 7000 euro in een keer geschonken gehad.

Ik weet niet hoe jij rekent maar die 7039 euro is excl. de boete dus dan kom je op ongeveer 45 euro per week.

Ik reken niks. Ik noem het bedrag dat ik in een artikel las, ze zou voor ca 20 euro in de week aan boodschappen hebben gekregen.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/bijstand ... pen-schonk

Dit artikel.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-12-20 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:20

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

6,41 Nibud dagbedrag x 7 = 44,87 , dat is waar de gehele boete op gebaseerd is. Of dat nu inderdaad wat er aan boodschappen gegeven is, verteld het verhaal niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:22

Dat maakt het trouwens wel nog veel vreemder.

De sociale recherche springt aan omdat er 'te luxe' boodschappen zouden zijn, terwijl dat dus gaat om minder boodschappen aan waarde dan het Nibud begroot.

Tamary: dat vertelt het verhaal wel deels: volgens de persoon zelf gaat het om ong 20 euro per week, niet om 45.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:23

Loretta schreef:
luxx schreef:

Als we onze medemens die in de problemen zit echt zouden helpen dan kunnen we de uitkeringen afschaffen.

Wij hebben in Nederland gekozen voor het solariteitsbeginsel, dus wij betalen als werkende bevolking de uitkering. Als je dan een paar honderd euro per maand geschonken krijgt is dat een extra die je niet meldt en dus fraude.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet begrijp want dat doe ik wel. Maar ik begrijp de overheid ook wel. Want waar is de grens van schenkingen als je dit bedrag toelaat? Als je hier als overheid niet duidelijk in bent dan krijg je alleen maar uitwassen. Want als 200 euro mag waarom zou 400 euro dan niet mogen? Of 1000?

En die boete...Als je alleen maar het bedrag terug hoeft te betalen als je gepakt wordt dan neem je het risico makkelijk. Als er ook nog eens een forse boete overheen komt dan is het afschrikwekkend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:23

Shadow0 schreef:
Dat maakt het trouwens wel nog veel vreemder.

De sociale recherche springt aan omdat er 'te luxe' boodschappen zouden zijn, terwijl dat dus gaat om minder boodschappen aan waarde dan het Nibud begroot.

Tamary: dat vertelt het verhaal wel deels: volgens de persoon zelf gaat het om ong 20 euro per week, niet om 45.

Yes, zie het artikel dat ik hierboven plaats.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:27

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Ik reken niks. Ik noem het bedrag dat ik in een artikel las, ze zou voor ca 20 euro in de week aan boodschappen hebben gekregen.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/bijstand ... pen-schonk

Dit artikel.

Op NOS staat dat het exclusief de boete is: https://nos.nl/l/2362361

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:33

Iemand die op bijstandsniveau zit betaald 20 euro zorgverzekering, krijgt kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, huurtoeslag is ongeveer de helft van je huur . Ik snap donders goed dat bijstand te veel is om van dood te gaan en net te weinig om te leven maar het kan. En wanneer ze zegt hoge kosten te hebben dan moet ze dat duidelijk maken. Nu komt er weer een sensatiebericht waar Wilders meteen op inspringt.
Ja er zijn mensen die echt tussen wal en schip vallen maar meestal is er bij dit soort berichten wel meer aan de hand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:36

janderegelaa schreef:
Als we onze medemens die in de problemen zit echt zouden helpen dan kunnen we de uitkeringen afschaffen.

Wij hebben in Nederland gekozen voor het solariteitsbeginsel, dus wij betalen als werkende bevolking de uitkering. Als je dan een paar honderd euro per maand geschonken krijgt is dat een extra die je niet meldt en dus fraude.

Dat wil niet zeggen dat ik het niet begrijp want dat doe ik wel. Maar ik begrijp de overheid ook wel. Want waar is de grens van schenkingen als je dit bedrag toelaat? Als je hier als overheid niet duidelijk in bent dan krijg je alleen maar uitwassen. Want als 200 euro mag waarom zou 400 euro dan niet mogen? Of 1000?

En die boete...Als je alleen maar het bedrag terug hoeft te betalen als je gepakt wordt dan neem je het risico makkelijk. Als er ook nog eens een forse boete overheen komt dan is het afschrikwekkend.

We hebben het hier over een moeder die haar dochter wat boodschappen toe stopte. Iets heel normaals in de privekring. Waar ik gewoon moeite mee heb is het feit dat mensen hun volledige waardigheid en privacy moeten inleveren. Het is een uitzichtloze situatie. Ik hoop voor jou dat jouw bedrijf nooit failliet mag gaan en je in dezelfde situatie terecht komt. Ik ken persoonlijk mensen die hiermee te maken hebben en het is geen waardig leven meer. Vooral ook omdat het uitzichtloos is. Een baan kunnen veel mensen wel vergeten, ze worden gewoon nergens aangenomen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:37

Jullie halen er wel van alles bij. Een een keer een gift is prima en is ook genoeg jurisprudentie over te vinden, maar zolang iemand periodiek lees wekelijks of maandelijks giften gaat ontvangen en daarmee in de levensbehoeften kan voorzien, heeft die persoon dus feitelijk dat laatste vangnet wat de bijstand is, niet nodig, althans voor een deel niet. Die persoon heeft dan daardoor namelijk maandelijk méér te besteden dan de bijstandsnorm. Dá's het hele moeilijke aan deze discussie. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het korten op de bijstand makkelijker vind als iemand maandelijks geld ontvangt en dat vrij kan besteden, dan iemand die zoals in dit geval in natura ontvangt.

Het maakt als ambtenaar niet uit wat wij er van vinden, aan ons de taak om de wet uit te voeren en de menselijke maat toe te passen waar de wet dat toelaat. En ja dat is soms verdomde lastig en nee wij zijn niet blind voor wat dat betekent voor de mensen...

Gelukkig is er in overheidsland wel steeds meer aandacht voor hoe de wet in dit soort gevallen uitpakt en dat de overheid zelf de grootste schuldeiser is en mensen daardoor soms juist in problematische schulden brengt. Dat daarin nog een hele weg te gaan is, spreekt voor zich. Dat is helaas niet in een korte tijd te realiseren....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:40

bigone schreef:
Iemand die op bijstandsniveau zit betaald 20 euro zorgverzekering, krijgt kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, huurtoeslag is ongeveer de helft van je huur . Ik snap donders goed dat bijstand te veel is om van dood te gaan en net te weinig om te leven maar het kan. En wanneer ze zegt hoge kosten te hebben dan moet ze dat duidelijk maken. Nu komt er weer een sensatiebericht waar Wilders meteen op inspringt.
Ja er zijn mensen die echt tussen wal en schip vallen maar meestal is er bij dit soort berichten wel meer aan de hand.

Kwijtschelding gemeentebelastingen als je minder dan 1500 euro op je rekening hebt staan (en voertuig max. 2269 waard is tenzij medisch noodzakelijk). Kan je netjes met geld omgaan krijg je dus straf, want voor je uitkering mag je 6225 eigen vermogen hebben.