Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vleddertje1 schreef:secricible schreef:Wat een bijzondere oorzaak/gevolg maak je ineens, die kan ik niet volgen... dus niet knippen betekent een keizersnede? Huh?
Een keizersnede wordt normaal niet gedaan omdat het laatste stukje niet past hoor.... hoogstens als het bekken niet past, maar dat knip je niet in met een schaar...
Nou ik kan je vertellen dat je ook op het allerlaatste moment ook gewoon nog naar OK kan hoor...ook als bijvoorbeeld een vacuumextractie mislukt ga je nog naar OK
secricible schreef:@mindim: Wat dan voor wie?
Ik denk dat baby dan dood is, dokter goed moet rapporteren maar kan niks verweten worden want heeft gehandeld volgens wettelijke verplichting en is niet aansprakelijk ofzo. Mama heeft een trauma schat ik en papa en mama zullen een pittige huwelijksperiode moeten doorstaan.
Maar ik weet niet of dat is wat je bedoelde?
_Nelleke_ schreef:Uiteindelijk denk ik dat 99% van de vrouwen het er mee eens is dat als de behandeling levensreddend is voor moeder of kind, dat de arts dan gewoon moet doen wat ie moet doen.
Het gaat er in dit soort gevallen om dat er handelingen worden gedaan tegen de zin van de moeder omdat:
- Het dan sneller gaat
- Het druk is op de afdeling
- Er geen/te weinig personeel is om iemand rustig te helpen
- Het makkelijker is voor de arts of verloskundige
- Er niet wordt geluisterd naar de moeder/vrouw
- Er geen tijd is om rustig de behandeling en noodzaak uit te leggen
Napie schreef:Ik sta aan de andere kant. Ik werk in de geboortezorg en zelf geen kinderen. Ik lees sommige verhalen met ongeloof maar aan de andere kant kan ik soms ook begrijpen waarom sommige keuzes zijn gemaakt maar vind ik het jammer dat dit niet is uitgelegd schijnbaar. Het is soms zo lastig. Mensen komen met een geboorteplan. We proberen echt wel aan alle kanten hier gehoor aan te geven maar we hebben ook te maken met de veiligheid van het kind. Moeten we hulpeloos toekijken als het kind in nood is maar we absoluut geen knip mogen zetten en een vacuüm mogen gebruiken? De uitkomst weet je nooit. Soms doe je een interventie en komt er een blakend kind uit. Is dat dan door de interventie of was het achteraf niet nodig geweest? Maar ook de andere kant gezien. Mensen die koste wat kost thuis bevallen en waarvan het kind uiteindelijk op mijn couveuse afdeling terecht komt door asfyxie, waarbij ouders bijvoorbeeld thuis een stuitbevalling doen. Alle wensen van ouders vervuld maar een kind die mogelijk hier zijn leven lang last van houd. Ik ben echt wel bewust van ons handelen maar soms kan je niet anders.
Urbiezira schreef:In dit soort discussies wordt het mij steeds duidelijker dat ik dus lekker extra geld investeer in een doula. Ben niet zo’n fan van het “meneer de dokter weet het beter” idee, als ik dat stug had volgehouden had ik nu in een rolstoel gezeten.
Sunnda schreef:Volgens mij moet je als vrouw niets, maar dan moet je de keus maken het zelfstandig te doen zonder arts/verpleegkundige.
Je kunt moeilijk iemand die zes jaar gestudeerd heeft als een soort hondje rond commanderen in het ziekenhuis door wat facebook verhalen of op 'gevoel'.
Suzanne F. schreef:Hier was een keizersnede absoluut niet bespreekbaar. Dat werd gewoon niet gedaan tenzij echt medisch noodzakelijk. Als ik had mogen kiezen dan had ik daar zeker voor gekozen.
Stef_Diva schreef:Zeker een onderwerp om bij stil te staan. Mijn eerste bevalling eindigde met een ritje ambulance, overname door gyneacoloog, knip, vacuum, duwen, paniek en heel veel gesprek “over mij heen” in plaats van met mij (zeggen dat het goed gaat, maar alle gezichten spraken iets anders/zeggen: ze doet niks, ik moet ingrijpen). Rationeel weet ik dat dit moest, want er bleek wel degelijk foetale nood, maar emotioneel heeft het veel kapot gemaakt, er was veel paniek. Heb mijn kraamtijd (6weken) veel gehuild en nog lang met een slecht gevoel rond gelopen. Ben ook nog terug geweest naar de slachtkamer, zoals ik het noemde. Dit raad ik iedereen met een slechte ervaring aan! Ik kwam erachter niet bang te zijn van de ruimte, wel van de gesproken woorden.
Bij 2e zwangerschap bewust geen bevalplan geschreven want alles kan toch anders gaan. Het enige wat ik steeds herhaalt heb, tijdens zwangerschap zowel bij eigen verloskundige als bij gynaecoloog is, dat ze “met mij moeten praten”. Dit os dan ook zeer duidelijk in mijn dossier gezet. En toen bleek dat tijdens mijn 2e bevalling er een overname dreigde heb ik ze dit horen overdragen aan elkaar. Dit voelde zo fijn, een overname bleef uit en de verloskundige 2elijn die er bij kwam heeft alles, maar dan okk echt alles aan mij uitgelegd. Half uurtje en ze was er, zonder paniek, in alle “rust”.