Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Schemerdier schreef:Demolenhoek:
Maar wie moet dan beslissen over het lichaam van de vrouw tijdens de zwangerschap? De vrouw heeft dus geen enkele zeggenschap meer, want zij is verplicht het kind te baren; maar wie beslist dan wel over hoeveel echo's ze moet laten maken, wat ze wel en niet mag eten (want de vader zal toch niet willen dat ze bijvoorbeeld blijft roken of drinken en zo het kind mogelijks schade toebrengt?), of er een vruchtwaterpunctie of nipt test of hoe heten die dingen, wordt uitgevoerd? Of ze in het ziekenhuis bevalt of thuis?
Wie/ hoe ga je voorkomen dat de moeder zich niet van de trap probeert te gooien, pillen te slikken of iets anders dat haarzelf/de baby schade toebrengt? Ga je haar 9 maanden opsluiten?
Dus je lichaam is voor 9 maanden gewoon niet meer van jezelf? Ik denk dat dat redelijk traumatiserend is.
En dan, na de bevalling: moedermelk. OF moet de baby sowieso kunstvoeding krijgen, die volgens de meerderheidsopinie toch minder 'goed' is dan borstvoeding (als borstvoeding lukt natuurlijk). De vader zal toch wel willen dat zijn kind de best mogelijke start krijgt, dus de moeder moet nog minstens een half jaar ofzo voor melkkoe spelen? Zonder enige zeggenschap daarover?
Daarnaast, waarschijnlijk al minstens even traumatiserend:
De vrouw wil, om welke reden dan ook, geen kind. Nu wordt ze een kind opgedrongen. Door de hormonen en biologische reacties en wat dan ook, zal ze er hoogstwaarschijnlijk na de bevalling wel een band mee voelen. Hoe conflicterend moet dat wel niet zijn, biologisch gezien er wel voor willen zorgen, maar met je verstand dat kind eigenlijk helemaal niet willen?
Welke vrouw zal na de bevalling dan ook zomaar wegstappen van haar baby en dat kind in de steek laten? En ook al doet ze dat, want dat is wat ze immers wou, verder leven zonder kind, zal ze haar dan niet de rest van haar leven schuldig voelen?
De relatie is dus sowieso over, want ik kan me niet voorstellen dat die vrouw haar 'partner' dan nog kan rieken of zien. Dus het kind groeit al hoe dan ook met één ouder op.
Misschien een 'leuk' idee dat de vader evenveel zeggenschap heeft over de embryo, maar ik denk dat je niet zo goed over de consequenties hebt gedacht.
Mazida schreef:Zodra een man ook zwanger kan worden en kan baren heeft hij naar mijn mening net zoveel zeggenschap over het kind in de buik als de moeder, tot die tijd alleen moeder
Schemerdier schreef:Demolenhoek:
Maar wie moet dan beslissen over het lichaam van de vrouw tijdens de zwangerschap? De vrouw heeft dus geen enkele zeggenschap meer, want zij is verplicht het kind te baren; maar wie beslist dan wel over hoeveel echo's ze moet laten maken, wat ze wel en niet mag eten (want de vader zal toch niet willen dat ze bijvoorbeeld blijft roken of drinken en zo het kind mogelijks schade toebrengt?), of er een vruchtwaterpunctie of nipt test of hoe heten die dingen, wordt uitgevoerd? Of ze in het ziekenhuis bevalt of thuis?
Wie/ hoe ga je voorkomen dat de moeder zich niet van de trap probeert te gooien, pillen te slikken of iets anders dat haarzelf/de baby schade toebrengt? Ga je haar 9 maanden opsluiten?
Dus je lichaam is voor 9 maanden gewoon niet meer van jezelf? Ik denk dat dat redelijk traumatiserend is.
En dan, na de bevalling: moedermelk. OF moet de baby sowieso kunstvoeding krijgen, die volgens de meerderheidsopinie toch minder 'goed' is dan borstvoeding (als borstvoeding lukt natuurlijk). De vader zal toch wel willen dat zijn kind de best mogelijke start krijgt, dus de moeder moet nog minstens een half jaar ofzo voor melkkoe spelen? Zonder enige zeggenschap daarover?
Daarnaast, waarschijnlijk al minstens even traumatiserend:
De vrouw wil, om welke reden dan ook, geen kind. Nu wordt ze een kind opgedrongen. Door de hormonen en biologische reacties en wat dan ook, zal ze er hoogstwaarschijnlijk na de bevalling wel een band mee voelen. Hoe conflicterend moet dat wel niet zijn, biologisch gezien er wel voor willen zorgen, maar met je verstand dat kind eigenlijk helemaal niet willen?
Welke vrouw zal na de bevalling dan ook zomaar wegstappen van haar baby en dat kind in de steek laten? En ook al doet ze dat, want dat is wat ze immers wou, verder leven zonder kind, zal ze haar dan niet de rest van haar leven schuldig voelen?
De relatie is dus sowieso over, want ik kan me niet voorstellen dat die vrouw haar 'partner' dan nog kan rieken of zien. Dus het kind groeit al hoe dan ook met één ouder op.
Misschien een 'leuk' idee dat de vader evenveel zeggenschap heeft over de embryo, maar ik denk dat je niet zo goed over de consequenties hebt gedacht.
DeMolenhoek schreef:Ok, dan heb ik mij verkeerd verwoord. Dan moet een vrouw maar geen piemel meer toe laten in haar lijf.
DeMolenhoek schreef:Vrouwen die blijven roken en drinken tijdens de zwangerschap zijn in mijn ogen sowieso geen kinderen waard. Je brengt jou kind vanaf dag 1 al bewust schade toe en dat blijf je doen. Lekkere moeder ben je dan.
DeMolenhoek schreef:Schemerdier: Er bestaat gewoon een richtlijn over hoeveel echo's nodig zijn. Net zoals wat je wel en niet mag eten en ja, daar moet er gewoon aan gehouden worden. Vrouwen die blijven roken en drinken tijdens de zwangerschap zijn in mijn ogen sowieso geen kinderen waard. Je brengt jou kind vanaf dag 1 al bewust schade toe en dat blijf je doen. Lekkere moeder ben je dan. Hier in België wordt een nipt test al standaard ingepland. Deze kan altijd geweigerd worden en daar heeft de vrouw ook gewoon recht op. Net zoals het weigeren van een punctie zonder aanwijsbare reden. Kind kan gewoon prima met kunstvoeding opgevoed worden, gebeurt nu ook al genoeg (alhoewel ik pro borstvoeding ben) Waarom zou de vrouw niet mogen kiezen waar ze bevalt?
En jij noemt het traumatiserend. De mannen die ik ken die het hebben voorgehad hebben ook een trauma hoor. Tot ptss aan toe. Dus allemaal makkelijk gezegd dat alle gevolgen dan voor de vrouw zijn. Het weghalen en een man aan kant schuiven die het doodgraag wilt zorgt ook voor voldoende trauma's bij de man. Maar het is wel duidelijk dat die trauma's blijkbaar niet erg zijn bij een man...
Haithi: Als je mijn eerdere posts had gelegen had je ook het voorbeeld gezien waarbij ik aandroeg dat kinderen wel gewenst waren maar op een later tijdstip, het kwam vroeger als verwacht etc (maar lees even terug om alles te zien)
secricible schreef:Ik heb ook al een paar keer overwogen n.a.v. De week van het leven dit topic te openen.
Ik word oprecht verdrietig van de slogans van week van het leven. “Baas in eigen buik is niet meer van deze tijd”. Ik vind het ontzettend bedreigend voor het recht op zelfbeschikking van de vrouw.
En waar die grens ligt? Precies op diezelfde plek. Ik ben niet pro-abortus (ik vind dat ook een hele rare term...), ik ben pro- eigen keuze voor de vrouw over haar eigen lijf. In plaats van de vrouw te veranderen in een soort levende couveuse zonder rechten over haar lichaam.
Het feit dat een stel grijze mannen, een politieke partij waar vrouwen nota bene geen stem in hebben, denken het recht te hebben te beslissen over andermans baarmoeder. Ik vind daar echt heel heel heel veel van.
Eenieder moet het recht hebben te kiezen. Voor abortus, of tegen abortus. Maar alleen over zijn eigen lichaam, niet dat van een ander. Verplichte abortus is net zo fout als verboden abortus.
Shadow0 schreef:DeMolenhoek schreef:Ok, dan heb ik mij verkeerd verwoord. Dan moet een vrouw maar geen piemel meer toe laten in haar lijf.
Ik denk dat de vrouwen van de vrouwenbeweging uit de jaren '70 wel een punt hadden toen ze opriepen dat iedere vrouw gewoon lesbisch moest worden![]()
Maar zo werkt het dus niet.
Laten we teruggaan naar de basis: seks is meestal leuk en prima, zolang beide zijden ermee instemmen. Het is verstandig om zowel als man en als vrouw na te denken over bescherming (soa's zijn er ook nog) EN de mogelijkheid dat ejaculatie tot zwangerschap kan leiden. Dan is het ook de verantwoording van beiden en van ieder voor zich om zich daarnaar te gedragen...
... en daarna is het een tijdje de keuze van de vrouw alleen. Haar lichaam. De pil, de morning-after-pil en uiteindelijk abortus: iemand die zwanger wordt mag besluiten dat niet te willen. En dat mag dus ook nog na de seks.
Vindt een man dat niet 'eerlijk', dat hij zijn zaad heeft gegeven en nu even zonder macht of zeggenschap zit, dan is dat echt heel jammer voor hem, maar soms zijn dingen nou eenmaal niet anders. Deal with it.
Er is geen manier om dit 'eerlijk' te maken, want elke 'eerlijkheid' gaat ten koste van de lichameijke integriteit van de vrouw en is dus ook niet eerlijk.
Dus... dit is hoe het is en hier moeten we het mee doen.
dromertje2 schreef:Maar een beetje meedogen voor de man mag ook.
Ik lees hier dat de man er maar mee moet dealen terwijl omgekeerd de vrouw zeker geen trauma mag oplopen.
De vrouw heeft de eindbeslissing, helemaal mee eens.
Maar niet ontkennen dat de vader daar heel hard kan onder lijden.
DeMolenhoek schreef:Oh, we gaan persoonlijk worden. Fijn.
Schemerdier: Zelfs een homoseksueel koppel dat de perfecte ouders zouden zijn geraken nauwelijks tot niet aan kind. Laat staan een alleenstaande man (ken ook voorbeelden genoeg)
Schemerdier schreef:dromertje2 schreef:Maar een beetje meedogen voor de man mag ook.
Ik lees hier dat de man er maar mee moet dealen terwijl omgekeerd de vrouw zeker geen trauma mag oplopen.
De vrouw heeft de eindbeslissing, helemaal mee eens.
Maar niet ontkennen dat de vader daar heel hard kan onder lijden.
Klopt, maar hij kan wel nog altijd bij een andere vrouw of alleenstaand zijn kansen gaan wagen en voor een kind gaan.
Een vrouw die onvrijwillig zwanger is geworden heeft in het geval dat demolenhoek schetst geen enkel alternatief: ze is verplicht het kind te baren.
Shae schreef:Sorry, maar als een man mij zou proberen een zwangerschap uit te laten zitten die ik niet wil dan kan hij echt een andere fokzeug uitkiezen. Andersom ook. Zou ik de zwangerschap écht niet willen beëindigen en hij zou me proberen te dwingen om 'm te beëindigen dan kan hij ook opsodemieteren.
Daar hebben ze niet voor geknokt, zodat een kerel die 'm er zelf in heeft gespoten en daarna achterover kan leunen tot de baby gebaard is alsnog dingen mag afdwingen. Dan onderschat je echt de impact op je lijf en je koppie van zwangerschap, bevalling en moederschap.
dromertje2 schreef:Shae schreef:Sorry, maar als een man mij zou proberen een zwangerschap uit te laten zitten die ik niet wil dan kan hij echt een andere fokzeug uitkiezen. Andersom ook. Zou ik de zwangerschap écht niet willen beëindigen en hij zou me proberen te dwingen om 'm te beëindigen dan kan hij ook opsodemieteren.
Daar hebben ze niet voor geknokt, zodat een kerel die 'm er zelf in heeft gespoten en daarna achterover kan leunen tot de baby gebaard is alsnog dingen mag afdwingen. Dan onderschat je echt de impact op je lijf en je koppie van zwangerschap, bevalling en moederschap.
Zij heeft het ook toegelaten he,heeft erook haar aandeel in.