Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:21

verootjoo schreef:
Mwa.... je stopt toch echt zelf een sigaret in je mond. Iedereen weet dat het slecht is.

Je hebt gemist waar de tabaksindustrie hun producten en opzettelijk verslavender maakte, en heel bewust misinformatiecampagnes heeft ingezet (en dat nog steeds doet.)

Het is ook zo'n lekker eerlijke strijd: elk individu voor zich tegenover een wereldwijde miljardenindustrie. Dat is echt gelijkwaardig.

Citaat:
En mensen kiezen er zelf voor vuurwerk te misbruiken. Iedereen weet dat dat gevaarlijk is.
Met gewoon vuurwerk wat consumenten om 00.00uur afsteken is echt niks mis vind ik.

Het grootste deel van de schade van vuurwerk is omdat vuurwerk gebaseerd is op het idee van explosies. Dat is altijd schadelijk, ook om 00.00uur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:22

Telpeva schreef:
Fijn! Hopelijk blijft het verbod ook meteen voor komende jaren, hier zijn ze ook al een week of 2 bezig waaronder ook hele zware knallen. Strontvervelend gewoon.
Voor de mensen die er van houden om op 31 december mooi spul af te steken vind ik het jammer, voor de overlast gevende etterbakken die maandenlang de buurt treiteren kan ik alleen maar denken: net goed, en nu oprotten.

Het probleem is dat alleen de mensen die alleen op 31 december vuurwerk af willen steken aangepakt worden. Al het vuurwerk dat nu afgestoken wordt is al illegaal knallen, en is in 90% van de gevallen ook illegaal vuurwerk en is dus sowieso nooit in de legale handel geweest (de rest is vuurwerk van vorige jaren).

Je pakt met deze regels dus niet de overlastmakers, je zet alleen de toon. Ook de honden die weken in pension moeten vanwege het illegale vuurwerk worden er niet mee geholpen, die zouden immers maar 3-5 dagen in pension moeten als het puur van het illegaal afsteken van legaal vuurwerk zou zijn (dat is immers slechts de laatste 3 dagen te koop).

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:23

Ik ben sceptisch; ik ben juist bang dat het vuurwerk wat wél wordt aangestoken, want dat gaat 100% gebeuren, illegale troep is. Dat knalt luider, maar is tevens gevaarlijker en onbetrouwbaarder. Handhaven blijft daarbij een kat-en-muisspel. De vuurwerkklap hoor je drie straten verderop wel, maar als een boa of agent die drie straten verderop staat, dan is er een reële kans dat hij de vuurwerkafsteker niet meer kan vinden, of bij een groep jeugd niet met zekerheid kan zeggen welk lid het vuurwerk heeft afgestoken.

Vuurwerkshows zijn naar mijn mening, ivm corona, niet mogelijk. Je wilt voorkomen dat mensen in grote groepen bijeen komen. Ik kan mij geen vuurwerkshow zonder publiek voorstellen... ;)
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 09-11-20 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:23

Mijn dieren hebben er gelukkig geen last van waar ze nu staan, maar de rotzooi die niemand wenst op te ruimen |o . Van mij mag het ook afgelopen zijn enkel al om de troep die het geeft.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:24

daantjuhhh schreef:
Als ze nou alleen zouden knallen op 31 december. Maar nee het gaat hier het hele jaar door. Ik heb de hond in ieder geval wel 1 tot 3 x per week over de zeik.

2 weken terug ofzo is er nog een heel jong kindje voor het leven verminkt in het gezich door vuurwerk wat in de kinderwagen kwam.

Ja... verschrikkelijk.
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 09-11-20 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:25

Ik ben een van de weinigen die tegen is :) . Vind het nogal wat om een jarenlange traditie te verbieden op grond van 'minder druk op de zorg' . Waar is dan het einde? Want zo valt er nog wel meer te verbieden.

Ik heb helemaal niks met vuurwerk, maar als ze per morgen besluiten buitenritten op een paard te verbieden: want minder ongelukken en het gaf toch al veel overlast.

Of motorrijden, of of of....

Ik vind dat vrijheden waar de overheid zich niet mee moet bemoeien :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:28

ruitje schreef:
Ik ben een van de weinigen die tegen is :) . Vind het nogal wat om een jarenlange traditie te verbieden op grond van 'minder druk op de zorg' . Waar is dan het einde? Want zo valt er nog wel meer te verbieden.

Ik heb helemaal niks met vuurwerk, maar als ze per morgen besluiten buitenritten op een paard te verbieden: want minder ongelukken en het gaf toch al veel overlast.

Maar ruitje, van jouw en mijn buitenrit heeft niemand anders last. Als jij en ik van ons paard lanceren is het eigen schuld dikke bult.

Als ik met de hond over straat ga en die schrikt zich het schompes van vuurwerk, kan de hond er niets aan doen.
Als ik geraakt word door zo een vuurwerkding terwijl ik langs loop, kan ik er niks aan doen.
Als iemand zijn eigen fikken eraf wil knallen, prima, maar doe dat dan terwijl ik er geen last van heb.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:29

Roosch schreef:
Maar ruitje, van jouw en mijn buitenrit heeft niemand anders last. Als jij en ik van ons paard lanceren is het eigen schuld dikke bult.

Als ik met de hond over straat ga en die schrikt zich het schompes van vuurwerk, kan de hond er niets aan doen.
Als ik geraakt word door zo een vuurwerkding terwijl ik langs loop, kan ik er niks aan doen.
Als iemand zijn eigen fikken eraf wil knallen, prima, maar doe dat dan terwijl ik er geen last van heb.

Maar dat is niet de reden dat het verbod er is. Dat is er om de druk op de zorg te verlagen.

Ik begrijp wel wat Ruitje zegt. Ik had daar nog niet over nagedacht op die manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:29

Mizora schreef:
Het probleem is dat alleen de mensen die alleen op 31 december vuurwerk af willen steken aangepakt worden. Al het vuurwerk dat nu afgestoken wordt is al illegaal knallen, en is in 90% van de gevallen ook illegaal vuurwerk en is dus sowieso nooit in de legale handel geweest (de rest is vuurwerk van vorige jaren).

Nu, op dit specifieke moment, klinkt de vuurwerkoverlast inderdaad vooral als illegaal zwaar vuurwerk. Enorme explosies, geen siervuurwerk.
Maar de andere jaren was het grootste deel van overlastgevend vuurwerk legaal gekocht vuurwerk, of daar leek het op: wel veel siervuurwerk (dat echter ook zwaar explodeert.)

En vuurwerk is dus altijd schadelijk voor het milieu en altijd risicovol. Dus het is jammer voor de mensen die het af willen steken op 31 december maar het was al niet meer houdbaar. Alle misbruik draagt daar niet aan bij en zijn ook een reden om het op te geven, maar het liep al op z'n einde, alleen al vanwege de luchtvervuiling en de zware metalen die in het milieu komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:30

Roosch schreef:
ruitje schreef:

Maar dat is niet het doel van het verbod. Het verbod gaat om de ziekenhuizen te ontlasten. En het kan je toch niet ontgaan zijn dat de ruitersport ook voor aardig wat zkh opnames zorgt.
Idem met motorrijden/skiën/andere risicosporten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:30

Misschien is een pol ook handig?

Zouden er geen betaalbare lasershowboxjes verkocht kunnen worden? Wel het effect om voor naar buiten te gaan, maar geen gevaar.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:31

Klopt dat dat nu niet de oorzaak is. Wel waarom ik zo een ongelofelijke hekel aan vuurwerk heb.

Ook met voetbal en andere sporten zijn er ziekenhuisbezoekjes. Dat is het risico van de sport zeg maar. :))

Mocht er dan toch vuurwerk afgestoken worden, vind ik dit jaar een vuurwerkshow ook geen optie. Je wil immers geen kudde mensen bij elkaar krijgen met corona..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 22:32

Shadow0 schreef:
Mizora schreef:

Nu, op dit specifieke moment, klinkt de vuurwerkoverlast inderdaad vooral als illegaal zwaar vuurwerk. Enorme explosies, geen siervuurwerk.
Maar de andere jaren was het grootste deel van overlastgevend vuurwerk legaal gekocht vuurwerk, of daar leek het op: wel veel siervuurwerk (dat echter ook zwaar explodeert.)

En vuurwerk is dus altijd schadelijk voor het milieu en altijd risicovol. Dus het is jammer voor de mensen die het af willen steken op 31 december maar het was al niet meer houdbaar. Alle misbruik draagt daar niet aan bij en zijn ook een reden om het op te geven, maar het liep al op z'n einde, alleen al vanwege de luchtvervuiling en de zware metalen die in het milieu komen.

Dat is zeker waar!
Ik dacht altijd dat die harde knallen vooral door illegaal vuurwerk kwamen, maar blijkbaar knalt legaal vuurwerk tegenwoordig al bijna net zo hard :oo

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:37

Ik vind het jammer.
meestal zijn mensen die ongelukken krijgen jongeren(ikzelf ben dat ook) die gevaarlijk doen met vuurwerk. zo ben ik zelf helemaal niet, vind ik ook heel gevaarlijk. ik vind wel dat vuurwerk een soorty leuke sfeer maakt :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:39

Heerlijk, mag voor altijd zijn wat mij betreft.
Vorig jaar kon ik tot 4 uur s’nachts niet eens slapen van de pokkeherrie

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:46

Shadow0 schreef:
Mizora schreef:

In mijn gemeente is het altijd voornamelijk illegaal vuurwerk geweest dat voor overlast zorgt. Siervuurwerk kan zeker ook illegaal vuurwerk zijn, dat is echt niet alleen maar knalvuurwerk.

Overigens maakt het voor mij niets uit, ik heb de afgelopen 10 jaar niets meer afgestoken en de 5 jaar daarvoor niet meer dan grondbloemen en kleine potjes en zelfs dat nauwelijks. Ik heb er altijd alleen maar last van, bang voor knallen, zeer gevoelige slijmvliezen (oog/neus/keel; ik kan geen parfums dragen en moet opletten met deo's. Ik loop altijd meerdere dagen met geïrriteerde ogen en dichte neus, soms zelfs met ontstoken ogen na de jaarwisseling terwijl ik binnen blijf rond middernacht), dieren die over de flos gaan.

Ik blijf echter bij het standpunt dat het wegnemen van de 8 uur dat het legaal afgestoken mag worden en de 3 dagen dat het verkocht mag worden niet de grote verschillen voor dieren en gewonden gaat opleveren, doordat dit in verreweg de meeste gevallen toch met illegaal vuurwerk is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:49

Roosch schreef:
ruitje schreef:

Allereerst, het word gedaan vanwege de druk op de zorg. Niet of mensen last hebben van jouw hobby.

Ten tweede: Er zijn nogal wat mensen die last hebben van paarden buiten. Dat is nou precies het mooie, jij gedraagd je prima dus niemand heeft last van jou.

Maar er zijn ook ruiters die overal mest laten liggen, hun paard niet onder controle hebben, of over een wandelpad galopperen :) .

Dus, als ze morgen paardrijden verbieden: Is er een heel groot deel van NL wat dat net zo prima vind, als dat wij het vuurwerk afschaffen prima vinden.

En dat vind ik dus niet oke :) . Waar is het einde? Er is zoveel wat druk levert op de zorg.

daantjuhhh

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:02

De druk op de zorg treft niet alleen de medewerkers in de zorg.

Maar ook gezinnen die afhankelijk zijn van de zorg. Mijn broertje wacht bijv al bijna een jaar op een open hart operatie.

Corona zorgt er wel voor dat dit proces langer duurt dan zou moeten. Wat een groot risico is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:03

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:05

ruitje schreef:
Citaat:
Deze jaarwisseling hebben zich 396 mensen met vuurwerkletsel gemeld bij de spoedeisendehulpafdeling van een ziekenhuis.

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... veerd.html

Citaat:
Per jaar zijn er zo'n 74 000 ruiters betrokken bij een ongeval. Zeker 9 000 keer leidt dit tot een 'ritje' naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.

https://www.trouw.nl/nieuws/ritje-te-pa ... ~b3db2cf0/

Ok, nu ik dit lees lijkt dat verbod vanwege de druk op de zorg mij echt een drogreden.

Nou idd.... beter de risicosporten verbieden. Niet meer paardrijden, motorrijden, mountainbiken... etc

BigOne

Naast de schade, afgelopen jaarwisseling minstens 15 miljoen euro en daar zitten nog geen bedragen bij van wat de zorg gekost heeft en de afkeuringen, doden , letselschade uitkeringen , de zorgkosten . Besef wel dat wij dat allemaal indirect betalen door verhogen van verzekeringskosten.
Hieronder het verslag over de zorg tijdens de jaarwisseling , alles bij elkaar zelfs zonder Corona voor mij al jaren genoeg om individueel vuurwerk af te schaffen.

Samenvatting
Op 31 december 2019 en 1 januari 2020 zijn 385 personen op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis behandeld voor vuurwerkletsel. Hiervan waren 101 slachtoffers jonger dan 15 jaar.
Naast de vuurwerkslachtoffers die op een SEH-afdeling behandeld werden, bezochten naar schatting 900 personen met vuurwerkletsel een huisartsenpost.
Het totaal aantal vuurwerkslachtoffers dat tijdens de jaarwisseling 2019-2020 is gezien op een SEH-afdeling of een huisartsenpost bedraagt daarmee bijna 1.300. Dit betekent een stijging ten opzichte van de afgelopen twee jaarwisselingen. Het aantal SEH-bezoeken bedroeg een tiental minder dan vorig jaar, maar de 900 HAP- behandelingen zijn er 100 meer dan vorig jaar en 200 meer dan twee jaar geleden.
Het overgrote deel van de slachtoffers bestond uit jongens of mannen: 85 van de SEH-bezoekers en 79 procent van de patiënten op de HAP. De helft van de vuurwerkletsels werd opgelopen door jongeren of kinderen onder de 20 jaar.
Brandwonden en oogletsel kwamen zoals elk jaar weer het meest voor. Van alle slachtoffers op zowel de SEH-afdeling als de HAP had bijna 4 op de 10 (39%) een brandwond, en ruim een kwart (27%) oogletsel. Jongeren liepen relatief meer brandwonden op dan oudere slachtoffers, maar minder oogletsel.
De helft van de vuurwerkletsels ontstond bij omstanders, die het vuurwerk niet zelf hadden afgestoken.
Veruit de meeste letsels werden veroorzaakt door legaal vuurwerk (81%). Siervuurwerk was verantwoordelijk voor 55 procent van de letsels

Christiene

Rambogirl schreef:
Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod!!

Echter nu niet meer. Dit kan je niet maken om nog meer ondernemers diep de schulden in te jagen. 90% van t vuurwerk is al in Nederland en de folders zijn al geprint. Dit hadden ze dan in de zomer al moeten verbieden, liefst jaren geleden.
Elke stad/dorp hun eigen gezamelijke vuurwerkshow is goed genoeg.

Precies dit.. gaan ze in November het verbieden .. waar gaat al dat vuurwerk heen wat opgeslagen ligt en de handelaren wibkels gaan failiet.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:08

Ik baal echt als een stekker als dit besluit werkelijkheid gaat worden... voor de duidelijkheid, ik zit middenin de verkoop wat mijn positie misschien iets verandert :Y)

Maar wat veel vergeten wordt te noemen is het feit dat we dit jaar sowieso al afstand hebben moeten doen van al het 'gevaarlijke' vuurwerk. Dus knalvuurwerk, vuurpijlen, knalmatten en single shots. We zouden deze oud & nieuw dus bijna alleen nog maar sier gaan verkopen, maar zelfs dat mag waarschijnlijk niet... en dan nog maar niet te spreken over al die illegale bende die hoe dan ook toch het land wel in zal komen.

En inderdaad zoals meerdere al noemen, de voorbereidingen zijn allang bezig dus was dan meteen vorig jaar met een geheel verbod gekomen in plaats van nu last minute

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:10

Melisjeee schreef:
Ik baal echt als een stekker als dit besluit werkelijkheid gaat worden... voor de duidelijkheid, ik zit middenin de verkoop wat mijn positie misschien iets verandert :Y)

Maar wat veel vergeten wordt te noemen is het feit dat we dit jaar sowieso al afstand hebben moeten doen van al het 'gevaarlijke' vuurwerk. Dus knalvuurwerk, vuurpijlen, knalmatten en single shots. We zouden deze oud & nieuw dus bijna alleen nog maar sier gaan verkopen, maar zelfs dat mag waarschijnlijk niet... en dan nog maar niet te spreken over al die illegale bende die hoe dan ook toch het land wel in zal komen.

En inderdaad zoals meerdere al noemen, de voorbereidingen zijn allang bezig dus was dan meteen vorig jaar met een geheel verbod gekomen in plaats van nu last minute

Bestaat het bedrijf alleen van vuurwerkverkoop ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:11

Wat betreft die genoemde getallen hierboven moet je natuurlijk wel even omrekenen naar de ‘dagkoersen’.

Met ca 400 / 1.300 in ongeveer twee dagen zit je een stuk hoger dan bij die paardengetallen (202 ongelukken per dag en 24,nogwat ritjes SEH per dag).

Nou mag je natuurlijk eigenlijk niet kijken naar alleen het gemiddelde, maar de spreiding is uit deze cijfers niet op te maken *zet zorglogistieke pet weer af*