Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:52

Urbiezira schreef:
Waarom zou er radioactieve straling zijn vrijgekomen, Blussem? Het was geen radioactieve stof die voor de ontploffing zorgde, maar ammoniumnitraat. Zowel de kleur een grootte van de wolk, als de geur schijnt overeen te komen met een ontploffing van die stof.

Idd gezien mooie paddenstoel wolk.

CalipsoLover

Berichten: 5590
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:58

Deed me heel erg denken aan die ontploffing in 2015 in China. Toen ook iets van een 170 doden. Vreselijk.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:01

Verschrikkelijk dit.
En die mensen hebben het daar al jaren zo moeilijk.

Zag net een interview op tv met een man die met zijn boot in een andere haven 10km verderop lag en alles gezien ( en gevoeld ) heeft.

In België is ook ooit zo'n ramp geweest met ammoniumnitraat. Wel al heel lang geleden maar ook heel veel slachtoffers.

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:04

|( hebben daar zo lang gewerkt. Vond/vind het afschuwlijk wat er gebeurt is.
Gelukkig van de meeste bekende al gehoord dat ze veilig zijn

heidy_wilco

Berichten: 4481
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:05

Christiene schreef:
Vervelende erbij dat er ook corona is.. naast alle ziektes die je nu krijgt van wie weet wat voor gif er vrij is gekomen .. en de riolering zal vast beschadids zijn.. aan voer van eten levensmiddellen ect..


De belangrijkste graansilo is vernietigd :(

Hannanas
Berichten: 13045
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:21

Toch frustrerend dat je dan leest dat de honden (dé helden die nu van levensbelang zijn) vandaag niet zijn ingezet omdat de plaatselijke politie (ofzo) de honden niet in de bussen wilde hebben.. kom op zeg..

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:31

Triest ja.. Volgens mij was Beiroet eerder al in het nieuws toen er zo veel honden en katten op straat werden gedumpt omdat de mensen bang waren voor corona.

Electra63

Berichten: 17992
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 20:24

Ik had vandaag nog geen nieuws gezien. Maar wat een verschrikkelijke verhalen en beelden.
Wat een chaos.
Maar wat mooi, dat er Nederlanders een bijdrage leveren om nog slachtoffers te vinden.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:56

Hannanas schreef:
Toch frustrerend dat je dan leest dat de honden (dé helden die nu van levensbelang zijn) vandaag niet zijn ingezet omdat de plaatselijke politie (ofzo) de honden niet in de bussen wilde hebben.. kom op zeg..


:? In een programma bij ons zag ik beelden van een heleboel reddingswerkers met honden op het terrein.

Mooi om te zien ook hoe Macron de mensen een hart onder de riem gestoken heeft. Als eerste staatshoofd en wereldleider was hij gister op de plek van de ramp.
Dit heeft hen echt hoop gegeven dat hij daar stond en naar hen luisterde, temidden van het puin en de bevolking die alles kwijt is.
Ik hoop zo dat hij toch kan waarmaken wat hij belooft.

Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:59

Hannanas schreef:
Toch frustrerend dat je dan leest dat de honden (dé helden die nu van levensbelang zijn) vandaag niet zijn ingezet omdat de plaatselijke politie (ofzo) de honden niet in de bussen wilde hebben.. kom op zeg..


Maar het is zo’n chaos daar, als rescue team maak je meestal geen vliegende start omdat alles in puin ligt.

Wij hebben iedereen kunnen bereiken, allemaal veilig dankzij de lockdown. Daardoor zaten veel mensen binnen of waren buiten de stad. Anders was het dodental nog hoger geweest. De jachthaven en een populaire plek (Zaitunay bay) om te eten en rond te hangen, ligt op steenworp afstand van de ontploffing.

Hopelijk komt er voldoende internationale druk om de regering daar aan te gaan pakken. Structurele oplossingen voor de mensen daar en hoop voor de toekomst.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:51

Het is écht écht vreselijk wat daar gebeurd is. Gewoon niet te vatten. Al die arme mensen. Begin er maar aan, herstellen van dit in een land wat al bankroet is en geducht voor corruptie. Ik hoop echt dat alle hulp daar goed terecht komt want het volk daar heeft echt niet nog meer problemen nodig.
Is het eigenlijk geweten hoe de ontploffing is kunnen gebeuren? Ik weet dat er kunstmest oid lag, maar hoe is die reactie begonnen? Kan dat zelf ontbranden?

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:43


Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:55

Er zijn verhalen dat er lassers aanwezig waren in de buurt en dat de vonken van het lassen het brandje zijn begonnen. Toen zijn er massaal brandweerlieden gekomen om te blussen. Alleen dat ammoniumnitraat heeft niet veel nodig om te ontploffen, dus dat is even later ook gebeurd. Helaas stonden veel mensen voor hun ramen te kijken naar de brand en zijn ze onder andere daardoor gewond geraakt.

Bizarre is dat waarschijnlijk het parlement zelf de verantwoordelijke is. Meerdere malen is gemeld dat de gevaarlijke lading in de haven lag. Ik vraag me af of de juiste mensen nu opgepakt zijn, ik vrees van niet. Dat zal ook heel erg gevoelig gaan liggen bij de bevolking, het verbaasd me niet dat er weer protesten zijn. Hariri heeft het fantastisch opgebouwd, maar momenteel zit de macht en het geld bij bepaalde families en komt dit het land niet ten goede.

Bovenstaand is ook de reden waarom Macron zonder enig probleem rond kan lopen daar en als held wordt gezien. Nu maar hopen dat de zittende macht een stap opzij kan gaan doen. Dat de hulpgelden goed besteed worden en dat de mensen weer hoop krijgen.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:35

Hoe haal je het in je botte kop om nu te gaan relschoppen tegen de regering! Alsof de hulpverleners nu tijd en zin hebben om zich daar ook nog eens mee bezig te houden >;) 8)7

Raineri
Berichten: 6350
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:44

PoelieWoelie schreef:
Hoe haal je het in je botte kop om nu te gaan relschoppen tegen de regering! Alsof de hulpverleners nu tijd en zin hebben om zich daar ook nog eens mee bezig te houden >;) 8)7


Nou ja, de Libanese overheid is niet bepaald heilig. Sinds oktober vorig jaar waren er al gigantische protesten.

tamary

Berichten: 29294
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:03

PoelieWoelie schreef:
Hoe haal je het in je botte kop om nu te gaan relschoppen tegen de regering! Alsof de hulpverleners nu tijd en zin hebben om zich daar ook nog eens mee bezig te houden >;) 8)7

2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen zeiden ze vroeger al toen Nederland nog flink verzuild was. Libanon heeft 2 moslim stromingen + christenen en die werken niet (lekker) samen. Iedereen zijn eigen hachje/beurs spekken, zo corrupt als wat en de gewone burgers betalen de onbetaalbare rekeningen ervoor. Hier een stuk van de nos over politiek Libanon voor betere uitleg :
https://nos.nl/collectie/13846/artikel/ ... -in-de-weg

Die burgers maken zich dus, net als de hulpverleners trouwens, terecht zorgen of die hulp wel op de juiste plek terecht gaat komen, hoeveel ervan dat zal zijn en wat voor addertjes er nog onder het gras zitten omdat een of andere relipartij ook vinger in de pap wil houden.

Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:32

PoelieWoelie schreef:
Hoe haal je het in je botte kop om nu te gaan relschoppen tegen de regering! Alsof de hulpverleners nu tijd en zin hebben om zich daar ook nog eens mee bezig te houden >;) 8)7


Nou ze zijn deels schuldig en al jaren bezig om het land af te breken en zelf de zakken ge vullen. Dus ik snap het wel. Het hele land weet wie de schuldige is van het gebeuren. Het geld wordt onderling verdeeld en het liefst met Saoudische vrienden erbij.

Geen werk, geen geld om eten te kopen (hyperinflatie), dus pure wanhoop. Elke dag maar hopen dat er water uit de kraan komt en of er voldoende stroom is.

Daarnaast vele vluchtelingen en grensovergangen die overal dicht zijn. Naast de drie geloven in de regering zijn er nog heel veel anderen (druzen, armeniers, grieks orthodoxen, katholieken, etc.). Ook zijn er gebieden die gecontroleerd worden door de gewapende Hezbollah. Een hele complexe situatie.

IMF heeft eind vorig jaar al hulp aangeboden onder de voorwaarden dat het goed terecht komt, helaas vertrouwen ze de regering onvoldoende en komt niemand verder. Nu dit nog erover heen...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:52

Het land is ontploft en het Land is ontploft kan je zo wel stellen denk ik.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:59

Als je keek naar de explosie dan zou je haast denken dat het een bom is geweest hoe gecontroleerd die explosie was in 1 harde klap.
Zou best kunnen een torpedo afgevoerd van uit een onderzeeër.

Het enig wat wel bij een bom is dat het in 1 keer gaat en niet eerst begint met een brand.

Ik heb ondertussen de foto's gezien van de krater en die is echt bizar groot. Net of er een gigantisch bom op de haven is gegooid.

Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:10

Ammoniumnitraat is an sich een zwaar explosief, er lag dus een bom daar. Met de juiste omstandigheden niet ontplofbaar, maar door een vonkje en onjuiste opslag vernietigend.

Vrouw van de Nederlandse ambassadeur is overleden, wat ontzettend triest zeg. Net als al die verhalen van mensen die nu naar boven komen.

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:19

Het is een stof waar bommen van gemaakt worden door terroristen, dus het is niet gek dat zo'n hoeveelheid hetzelfde effect heeft als een enorme bom.

Een onderzeeër in zo'n ondiep gedeelte van de zee is natuurlijk onzin, en dan zou die ook nog eens een bochtje om een haven in hebben moeten schieten :+ Nee, ik denk niet dat het nodig is om hier complottheorieën op los te laten. Het was bekend dat deze stof er lag, en bij een brand gaat dat nu eenmaal de lucht in, helaas.

Vreselijk dat de vrouw toch overleden is. Is het dodental nog verder opgelopen? Ik heb het nieuws niet meer gevolgd.
Wel de drone en satelliet beelden gezien, jee wat een ravage..

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:30

Er was op Canvas een 4-delige reeks '' De slag om Libanon '' met een nederlandse journalist die in Libanon geboren is en weer ter plaatse ging om de reeks te maken.
Hallucinant gewoon.
Die regering bleef maar belastingen verhogen om zichzelf te verrijken en de mensen hadden al niks meer. Laatste was de belasting op Whatsapp...

Na de explosie wilden de mensen er weg, maar sinds een paar dagen lijken ze vastberaden om te blijven en hun land er weer mee bovenop te helpen. Maar die regering moet eerst weg natuurlijk.

Ongelooflijk wat een veerkracht ze nog steeds hebben na jaren en jaren van oorlog, ellende en miserie.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/06 ... m-libanon/

Ik zag ook beelden van het bureau van de belgische ambassadeur in Beiroet. Helemaal vernield. En dat was 3km verderop.

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:07


Sakura789

Berichten: 2833
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:52

Het is waar.

Het enige wat ze konden doen...

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Tientallen doden en duizenden gewonden in Beiroet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:48

Gene wat ik heel bizar vindt van hoe kan zo rijk land zo afhankelijk zijn van hulp uit anderen landen?

Toen wijn hier Bijlmer ramp hadden en de vuurwerk ramp in Enschede hebben we dat zelf prima zelf opgelost.