George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:27

Popstra schreef:
Het is zoals Will Smith zegt, discriminatie word niet erger, het word gefilmd!

En dat klopt ook wel. Het was nooit anders en zal nooit anders worden

Het is toch eigenlijk wel gek dat wij als mensen zoveel problemen hebben over de hoeveelheid pigment in iemands huid. En dat die problemen ook nog eens onoverkomelijk lijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:27

Ik vind het zelf nog een "ver-van-mijn-bed" verhaal en zie eerlijk gezegd niet zo goed wat wij hier als Europeanen aan kunnen doen.

De VS worden geregeerd door blanke mannen van middelbare leeftijd. Dit is altijd al zo geweest, en dit zal ook niet snel veranderen. Zolang je blank bent, een goed salaris hebt en in de juiste wijken woont heb je een goed leven in de VS. Alles daarbuiten, en je hebt al minder kansen.

De VS zijn ontstaan door het uitroeien van de volken die er toentertijd woonden, om plaats te maken voor, jawel, de blanke man. Die hebben zwarte slaven naar het land toegehaald en dit zit nog altijd diep geworteld in de cultuur.

Er is op geen enkel gebied gelijkheid in dat land. En zolang dat niet veranderd, zullen er nog veel meer George Floyd's komen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:33

In ons eigen land komt ook etnisch profileren voor. Als er een blonde Nederlander of een Turk/Marokkaan of iemand met donkere huidskleur in een dikke auto rijd dan worden de laatst genoemde steevast dikwijls aangehouden en moeten hun ID laten zien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:34

Beiden kanten zijn imo gek.

Het racisme zit ergens diep verweven in de Amerikaanse samenleving en de cultuur maakt het moeilijm hier wat aan te doen. De cultuur in Amerika is zowieso hard. Je maakt het op eigen kracht of je bent een loser.
Zo kweek je vijvers van mensen die niet meekomen en hun heil in verkeerde zaken zoeken.

Maar nu dat op grote schaal rellen omdat het niet anders kan..nee daar zie ik ook het nut niet van in.
De meeste willen gewoon vechten en jatten. Meer is het niet.
'Fijn, deze nieuwe psp die ik zojuist uit een geplunderde store gehaald heb, hiermee voel ik mij een stuk minder gedicrimimeerd.'

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:34

Popstra schreef:
In ons eigen land komt ook etnisch profileren voor. Als er een blonde Nederlander of een Turk/Marokkaan of iemand met donkere huidskleur in een dikke auto rijd dan worden de laatst genoemde steevast dikwijls aangehouden en moeten hun ID laten zien.

Maar lang niet in de extreme mate als in de VS, dat valt echt niet te vergelijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:37

Ik begrijp dat dit fictie/entertainment is. Maar Grey's Anatomy is niet bang om maatschappelijke onderwerpen te gebruiken in hun afleveringen. Er was een aflevering waarbij een kind werd neergeschoten door de politie omdat het aan het inbreken was in zijn eigen huis (hij was de sleutel vergeten). Kind was uiteraard ongewapend.

Daaruit kwam deze scène, en die heeft zo enorm veel indruk op mij gemaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:44

Wij volgen hier ook regelmatig wat er allemaal gaan de is... Dit soort oliebol bevestigd voor mij maar weer wat voor derdewereldland Amerika eigenlijk is.

Ik vind het echt enórm treurig wat er gebeurd is, dat het eigenlijk gewoon orde van de dag is in Amerika. Diep treurig. En dan durf je jezelf het land van de mogelijkheden te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:48

Maar laten we niet vergeten dat, ondanks dat het daar nu zo erg is, racisme een wereldwijd probleem is en ook gewoon in ons eigen kikkerlandje.

Zwarte Piet

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:52

-
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 25-04-25 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:52

_San87_ schreef:
Wij volgen hier ook regelmatig wat er allemaal gaan de is... Dit soort oliebol bevestigd voor mij maar weer wat voor derdewereldland Amerika eigenlijk is.

Ik vind het echt enórm treurig wat er gebeurd is, dat het eigenlijk gewoon orde van de dag is in Amerika. Diep treurig. En dan durf je jezelf het land van de mogelijkheden te noemen.

Land van onbegrensde mogelijkheden, daar horen ook de negatieve zaken bij. Niet de bedoeling van de uitspraak, maar wel soms logisch gevolg van de vrijheden die onbegrensde mogelijkheden mogelijk maken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:53

Resistance schreef:
Maar laten we niet vergeten dat, ondanks dat het daar nu zo erg is, racisme een wereldwijd probleem is en ook gewoon in ons eigen kikkerlandje.

Zwarte Piet

Volgens mij zijn er al meer dan genoeg topics om over zwarte piet te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:54

Ik hoef nu niet over zwarte piet te praten, ik schets enkel een beeld van dat racisme heus niet enkel gelinkt is aan de VS maar ook zo ontzettend diepgeworteld in onze Nederlandse maarschappij zit. :)

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:55

-
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 25-04-25 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:56

Tytonidae schreef:
tamary schreef:
Land van onbegrensde mogelijkheden, daar horen ook de negatieve zaken bij. Niet de bedoeling van de uitspraak, maar wel soms logisch gevolg van de vrijheden die onbegrensde mogelijkheden mogelijk maken.

Ik vind dit een mooie verwoording. Land van de extremiteiten, zowel positief als negatief.
(Wat ik dan wel weer apart vind is dat de wereld toch wel weer achter Amerika aanloopt. Als zoiets in bijvoorbeeld Rusland was gebeurd was er lang niet zo'n opzet over geweest.)

Dat komt omdat ons het beeld verspreid wordt dat Rusland "fout" is en de VS "goed".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:58

Resistance schreef:

Zwarte Piet

De menselijke obsessie met de hoeveelheid pigment die iemand in de huid heeft speelt hier ook. Vanmiddag hebben ze er om 1700 een demonstratie over. Maar nu te zeggen dat het hier 1 op 1 te vergelijken is met de situatie in Amerika is ook niet helemaal correct.

BigOne

Racisme bestaat al sinds weet ik veel wanneer. Ik ben zeker voor de protesten maar helaas worden de goede bedoelingen bijna altijd gevolgd door plunderingen en geweld door? Jawel, 90 % gekleurde mensen.
Hoe wil je voor vol aangezien worden wanneer je je eigen stad vernield. Het word tijd dat er een tweede Martin opstaat. En het verspreid zich nu blijkbaar over de hele wereld en zoals ik zei, protesteren prima maar alles wat volgt niet. Deze agent heeft iemand simpelweg vermoord, ze kenden elkaar van een bijbaan en het filmpje laat duidelijk zien aan de gezichtsuitdrukking van de agent dat hij doelbewust iemand om het leven brengt en daar geen enkele moeite mee heeft. Maar wat alle vernielende protestanten duidelijk maken is dat de USA jaren terug geworpen word in de tijd, dit is niet de manier om een verandering van het corps af te dwingen.

Loretta

Resistance schreef:
Ik hoef nu niet over zwarte piet te praten, ik schets enkel een beeld van dat racisme heus niet enkel gelinkt is aan de VS maar ook zo ontzettend diepgeworteld in onze Nederlandse maarschappij zit. :)

Zwarte Piet in Juno.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:59

tamary schreef:
_San87_ schreef:

Land van extremen. Dank je feestelijk. Mijn beeld van Amerika was al niet heel positief, dit maakt het er niet beter op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:01

Loretta schreef:
Resistance schreef:

Zwarte Piet

De menselijke obsessie met de hoeveelheid pigment die iemand in de huid heeft speelt hier ook. Vanmiddag hebben ze er om 1700 een demonstratie over. Maar nu te zeggen dat het hier 1 op 1 te vergelijken is met de situatie in Amerika is ook niet helemaal correct.

Waar zie je mij stellen dat het hier 1 op 1 vergelijkbaar is met Amerika? Nergens, namelijk.

Anoniem

Ik volg het ook. Bizarre rellen.

Bizarre casus. Ik heb een deel van het filmpje gezien en dat was tamelijk gruwelijk. Bizar dat agenten in de VS zo'n geweldsmonopolie hebben en zich zo vrij voelen het ook maar te pas en te onpas te gebruiken. Zelfs tot de dood volgt :\ .

Loretta

_San87_ schreef:
Land van extremen. Dank je feestelijk. Mijn beeld van Amerika was al niet heel positief, dit maakt het er niet beter op.

Amerika is inmiddels een karikatuur can zich zelf geworden. Ongelooflijk hoe het land er nu bij licht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:03

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Amerika is inmiddels een karikatuur can zich zelf geworden. Ongelooflijk hoe het land er nu bij licht.

Ja, dit vat het wel samen inderdaad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:03

Resistance schreef:
Waar zie je mij stellen dat het hier 1 op 1 vergelijkbaar is met Amerika? Nergens, namelijk.

Dat klopt ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:07

Mijn punt zijnde: ik zie in mijn omgeving een héleboel mensen die nu roepen dat ze het allemaal zo afschuwelijk vinden wat er gebeurt, maar ik ben zéér benieuwd, wanneer dit is uitgedoofd, of ze net zo fanatiek anti-racisme blijven (want enkel geen racist zijn is niet genoeg; racisme schuilt in iedereen. Ik merk bij mezelf dat ik soms opeens onbewust iets racistisch denk, en me dan realiseer: wow, het zit gewoon zo diepgeworteld in alles en iedereen, en dat is geen excuus. We moeten er tegen blijven vechten!) of het dan allemaal weer een beetje laten. Racisme is altijd erg, in welke mate dan ook, en ik twijfel er niet aan dat de rest in dit topic daar hetzelfde in staat. Maar we mogen gewoon nooit verslappen en we moeten het probleem blijven aankaarten, of het nu ver weg in de VS is of hier onder onze neus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:10

Marjo schreef:
Popstra schreef:

Maar lang niet in de extreme mate als in de VS, dat valt echt niet te vergelijken.

Er is hier een aantal jaren terug ook een Antiliaan overleden na een wurggreep van politie. Vergeet dat niet.