Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:30

Ik heb geregeld te maken met dergelijke clienten met zulke overtuigingen. Of dit nu een god betreft, een geloof of of het nu over COVID-19 of 5G gaat.

Ik voel me altijd vrij awkward omdat ik niemand voor het hoofd wil stoten met mijn visie of mening op dat gebied en ik wil ook niet te geïnteresseerd lijken omdat ik dan nogmeer onzin ter oren krijg.

Mensen die op blote voeten lopen om beter 'te aarden', de aarde die plat is inderdaad, gebruik van bepaalde kruiden die het hogere bewustzijn activeren (al geloof ik wel in gebruik van THC/wietolie), vogels die uit de lucht vallen door 5G zendmasten, schraapkunsten op de huid met stenen waardoor blauwe plekken ontstaan en dat daardoor de 'afvalstoffen' die in de haarvaten zitten opgeruimd worden...
Of mensen die erachter komen dat er een patent is op het SARS virus... Die lezen zich niet verder in en zien dan dat het om een SARS vaccin gaat.. Mensen die kinderen niet laten vaccineren voor de basis standaard dingen. Als zoiets nou niet effectief is zoals de rhino enting voor paarden bv denk ik:prima. Maar ook gewoon niet enten voor de bof/rodehond/etc etc is best wel dom.
Maar dat soort dingen. En dat er een complot zat achter 9-11 en MH17. Pffd vermoeiend.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:33

WowAmigo schreef:
Ik vraag me dan ook af hoe je dan als gewone burger dan een “ongewone” burger wordt, uiteindelijk werkt het bij ons in de democratie toch zo dat iedereen verkozen kan worden, vanaf welk niveau wordt je dan ingewijd ofzoiets?

Goede vraag, als je zo’n functie als Rutte hebt? :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:48

Karl66 schreef:
Magrathea schreef:

Heb je misschien de netflix docu "Beyond the curve" gezien? Gaat precies hierover.
Het is echt een heel interessante blik op wat nogal makkelijk weg te zetten is als een stel gekkies. Er zegt ook iemand (een astronoom): dit zijn mensen die de wetenschap in de steek heeft gelaten, en dat is echt zonde. Dit hadden namelijk in veel gevallen echt goede onderzoekers kunnen zijn, ze kunnen goed artikelen lezen, overtuigen etc, maar ze zijn geridiculiseerd en daardoor juist gesterkt in hun overtuiging.
Anyway, zeker kijken, erg verhelderend. Hij duurt 1,5u geloof ik dus dat is ook goed te doen als je vanavond niks te doen hebt :D

Sorry, maar dat is echt een oversimplificatie van mensen die in samenzweringstheorieën geloven. Ja, er zullen vast hele intelligente, potentiële onderzoekers tussen zitten die daar terecht zijn gekomen doordat ze geridiculiseerd zijn. Maar het is een hele grote en bonte groep van allerlei verschillende types. Van redelijk onschuldig tot keihard kwaadaardig.

Oke, ik had m even anders moeten verwoorden: ik doelde op de mensen die aan het hoofd staan van zo'n beweging en die de "wetenschappelijke" praatjes houden op youtube, podcasts maken enzo.
Niet het soort mensen dat jij aanhaalt, dan ben je inderdaad gewoon een gevaarlijke idioot :n
De mensen die er klakkeloos achteraan lopen... Nee, daar kan ik dan weer niet bij, zeker niet als je zelf beweert een kritisch persoon te zijn :+

Wel denk ik nog steeds dat het in veel discussies over complot-gevoelige onderwerpen goed is om te beseffen dat je prima een idee belachelijk kunt vinden, zolang je op de bal blijft spelen en niet op de mens.
Dan denk ik aan iemand die "eens een keer" iets heeft gehoord over een platte aarde, die moet je uitleggen waarom het niet zo is, en niet afdoen met "haha je bent echt gek als je dat gelooft"

Magrathea

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:52

Ik denk trouwens dat het heel terecht is dat bepaalde info niet op straat ligt, je ziet wat er gebeurt als mensen met 1 stukje daarvan aan de haal gaan :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:57

Bedoel trouwens niet dat ik in de theorieën geloof maar ik vind sommige wel interessant om te lezen met de discussie eromheen.

Ja eens hoor Magrathea, maar ik ben dan zo benieuwd wat er allemaal dan besproken wordt :’)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 00:09

Hutcherson: als therapeut? Hoe ga je daar mee om als ik vragen mag?
Zelf heb ik Lyme in mijn lijf, en daar gaan ook verhalen over.
Lang verhaal kort zou de huidige bacterie die zo moeilijk uit te roeien is een biowapen zijn.
In de oorlog zou er op Plum island, een eiland met een onderzoekslab en verder dieren gekloot zijn met de bacterie in opdracht van Hitler.
90% zeker Hitler, maar op een gegeven moment heeft men alles verlaten en enkele weken later waren er aan land dode vogels met Lyme.
En beesten zwommen meen ik ook over.

Daar zou Lyme geworden zijn wat het nu is en er schijnen documenten van te bestaan.
Er waren mensen in dat wereldje met Lyme die daar echt mee zaten.
Ik dacht alleen maar: hoe het ontstaan is is het ontstaan, dat verandert niks aan de situatie.
En ja mijn lijf naar de tëring door een biowapen zou zacht gezegd heel erg zijn, maar er veranderd niks als men dat toegeeft hoor.
Echt niks, misschien moet ik het ook niet willen weten hoe het nou echt zit.
Het is een naar bacteriebeestje in een teek, niets meer of minder en daar houd ik het op.

Maar ik snap dus niet dat mensen daar zo mee bezig zijn, het is inmiddels zo wijd verspreid dat je er niks tegen doet.
Wil je de opdrachtgever aanklagen?
Die is allang en breed dood want dat was meen ik me te herinneren Hitler volgens het verhaal.
Plus het is 75 jaar of meer geleden?

Al die professoren en onderzoekers zijn allang en breed overleden, want dat ben je niet met je twintigste al.
Dus je weet dat je er hoe dan ook nooit achter komt want de ergste daders, waren niet de eventuele jonge assistenten.
Die kunnen wat vertellen, maar het is niet meer na te gaan bij de rest van de onderzoekers.
Dus er achter kom je nooit, dan zou je zeggen dat loslaten haalbaar moet zijn.
Zeker omdat het zo lang geleden is en al die mensen al overleden zijn of erg oud.
Je kunt niemand meer straffen of verhoren, dus wat je er dan mee opschiet?

Ik ben wel oprecht héél benieuwd naar hoe men dat aanpakt in de ggz.
Als je dat niet openbaar wil doen zou ik een pb heel interessant vinden.
Je moet iemand in zijn waarde laten en tegelijk ze wijs maken dat wat ze denken bullshit is.
Dat is als je het zo rechtlijnig even zegt best wel een lastige combinatie lijkt me?
Een uitdaging zeg gerust.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 00:36

Kijk dit vind ik nu interessant moonfish :) dit wist ik echt niet dat daar zo’n theorie over ging.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 01:13

Ik tot ik lyme kreeg ook niet.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 01:27

Ik heb naasten die hun kinderen niet tegen corona gaan laten vaccineren omdat ze geloven dat in het vaccin een chip zit waarmee ze overal gevolgd worden. De bedoeling daarvan is om de bevolking slaafje van de regering te maken. Waar halen ze het vandaan!? Dat kan niet zomaar in west-europa... Ik geloof ook dat niet altijd alles wat verteld wordt 100% de waarheid is en dat er dingen zijn die de 'gewone burger' niet mag weten, maar de meeste dingen die beweerd worden zijn echt onlogisch.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 02:17

@moonfish: jep als therapeut. Dat is af en toe heel erg moeilijk om mensen in hun waarde te laten, geen discussie aan te gaan (want die win je niet) en daarbij je clientrelatie niet te verstoren. Het vervelendste vind ik als zulke mensen, met zulke overtuigingen mijn proberen te overtuigen. Jehova's doen het vaak, en nodigen me uit bij hun bijeenkomst (waar ik geen behoefte aan heb). Ik probeer altijd wel te luisteren naar wat mensen vinden en geloven. Ik vraag door als ik iets niet weet of begrijp en zo kom je wel tot een diepere laag waarom iemand is zoals ie is en kun je daarmee verder in je behandeling (soms weet je al dat je met bepaalde oplossingen niet aan hoeft te komen). Bv ooit iemand gehad die wilde niet in de buurt komen van accu's of elektra. Daar zou straling vanaf komen (en dat is ook echt zo) en zij had het gevoel dat ze daar slecht op functioneerde en dat het kanker gaf in het lichaam. Dat is helemaal haar recht om dat te geloven... Maar dan moet ik niet aankomen met het advies voor een sta-op-stoel omdat ik haar echt belabbert in haar niet-elektrische fauteuil vind zitten.

Dus ik luister naar de mensen, ik vraag door. Afhankelijk van de persoon of hoe goed ik iemand ken, stel ik critische vragen van een ander perspectief. Zeker als men mijn visie vraagt, en ik blijf altijd respectvol, ook al heb ik persoonlijk best wel een mening over hun visie..
Dat doet er niet toe.. Mijn mening.
Het is hun waarheid.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:07

Ik heb niet alles gelezen.
Wat een negativiteit zeg!

Ik geloof niet in een platte aarde.
Ik geloof niet in een God in welke soort dan ook. Maar geloof wel dat sommige mensen bepaalde "gave" hebben.
Ik geloof ook niet dat covid een hoax is. Maar vraag me wel af hoe het begonnen is en of we daar ooit de echte waarheid over horen.
Wel denk ik dat 9/11 anders in elkaar zit dan Amerika de wereld wil doen geloven.
En ja dat denk ik wel eens vaker.
De machthebbers van de wereld hebben veel in te brokkelen in wat er gebeurt.
En ik denk dat dit nog altijd voor eigen gewin is en niet niet voor het "domme" volk onder hen.
En dat er echt niet open en bloot word verteld hoe ze dat allemaal doen.

Ben ik nu een niet weldenkend mens?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:14

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:17

Voel je je aangesproken, Penotti? Want met wat jij nu zegt ben ik het wel eens, en ik ben geen complotdenker. Wat betreft covid, men is er nu achter dat het niet van de wildmarkt komt en ook niet uit een laboratorium en er word verder gezocht.
Wat bedoel je met 9/11? Hoe ziet Amerika dat gebeuren?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:18

_Penotti schreef:
Ik heb niet alles gelezen.
Wat een negativiteit zeg!

Ik geloof niet in een platte aarde.
Ik geloof niet in een God in welke soort dan ook. Maar geloof wel dat sommige mensen bepaalde "gave" hebben.
Ik geloof ook niet dat covid een hoax is. Maar vraag me wel af hoe het begonnen is en of we daar ooit de echte waarheid over horen.
Wel denk ik dat 9/11 anders in elkaar zit dan Amerika de wereld wil doen geloven.
En ja dat denk ik wel eens vaker.
De machthebbers van de wereld hebben veel in te brokkelen in wat er gebeurt.
En ik denk dat dit nog altijd voor eigen gewin is en niet niet voor het "domme" volk onder hen.
En dat er echt niet open en bloot word verteld hoe ze dat allemaal doen.

Ben ik nu een niet weldenkend mens?

Wat doe je met wat je denkt Penotti?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:20

nynke55 schreef:
Voel je je aangesproken, Penotti? Want met wat jij nu zegt ben ik het wel eens, en ik ben geen complotdenker. Wat betreft covid, men is er nu achter dat het niet van de wildmarkt komt en ook niet uit een laboratorium en er word verder gezocht.
Wat bedoel je met 9/11? Hoe ziet Amerika dat gebeuren?

9/11 moet je maar eens over googelen staan best wat interessante stukken over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:20

Heel knap Hutcherson, ik zou het niet kunnen. Ben het absoluut met je eens dat elk mens mag geloven in wat hij/zij vind . Wat ik niet goed vind is dat ze soms denkbeelden verspreiden waardoor mensen in gevaar worden gebracht , bvb anti 5G , dan gaan er weer wat zendmasten platbranden of anti vaccinatie. Het lijkt of er nooit een tussenweg is en het standaard antwoord ( omdat ze het zelf niet kunnen geven) onderzoek zelf. Ook de dame in het programma op tv afgelopen week, onderzoek zelf, ik ga jou niet vertellen wat je moet geloven . Ze kwam heel netjes over en het leek een goed interview . Maar op de laatste vraag , nadat er nogmaals aangedrongen werd west er dan onderzocht moest worden kwam het woord Bil Gates . Tja mijn eerste gedachte , oké alu hoedje weg ermee . Maar ondertussen is het wel weer op tv uitgesproken zonder enige uitleg of antwoorden en zijn er ongetwijfeld mensen die bvb in de leugens over chipinplantaten gaan trappen en vervolgens niet meer gaan vaccineren .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:25

Ja misschien vol ik me deels aangesproken omdat ik inderdaad niet klakkeloos geloof wat er door regeringen en andere machthebbers de wereld ingeholpen word.
Ik denk dan inderdaad dat er altijd een dubbele agenda is.
En ik denk dat mensen dat al zien als complot denken.

9/11
Ik heb nu de links niet meer paraat, als ze nog bestaan. Ga ze voor nu ook niet meer opzoeken.
Maar toen waren er hele films opgezet door bouwkundige deskundige die stap voor stap met hun onderbouwde kennis lieten zien dat de gebouwen nooit zo op deze manier hetzelfde in konden storten.
En die brachten dat zonder alu hoedjes, met feiten hoe heet dingen worden enz.
En Bush heb ik altijd een enge man gevonden.
En daar heb ik toen de mening gevormd dat er meer aan de hand was dan een paar terroristen die Amerika aanvallen.

Ik doe verder niets met wat ik denk.
Hier gaat het er nu over, dus spreek ik erover, maar verder zal ik dat niemand opdringen.
Voor mij mag ieder er van denken wat hij/zij wil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:28

Maar penotti , indirect geef je aan dat wanneer ik niet in conspiracy geloof ik klakkeloos achter de leiders/politiek aanloop? Dan heb je het mis. En dat is ook nergens beweerd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:29

Dat is niet wat ik zeggen. Want dat bedoel ik niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:29

Sureido, ik weet dat er allerlei verhalen gaan over 9/11, ik vraag me alleen af welke er vanuit amerika komen. En dan bedoel ik wat Penotti zegt: wat Amerika ons wil doen geloven.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:30

nynke55 schreef:
Sureido, ik weet dat er allerlei verhalen gaan over 9/11, ik vraag me alleen af welke er vanuit amerika komen. En dan bedoel ik wat Penotti zegt: wat Amerika ons wil doen geloven.

Die willen ons doen geloven dat er terroristen achter zitten.
En dat geloof ik dus niet meer.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:34

En hoe bepaal je dan over welke uitgegeven informatie je twijfelt en hoe weet je of de informatie die je gevonden hebt wel klopt?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:36

Qimm schreef:
En hoe bepaal je dan over welke uitgegeven informatie je twijfelt en hoe weet je of de informatie die je gevonden hebt wel klopt?

Hoe bepaal jij dat?

iedereen bepaald dat toch voor zichzelf?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:38

Niet klakkeloos geloven wat de regering beweerd is wel een gezonde instelling, denk ik. Altijd zelf nadenken waarom een regering iets doet, dat houd de boel in beweging en daarvoor hebben we gelukkig de oppositie. In landen met een dictator hebben ze die luxe niet. Maar vaak word er doorgeslagen en is niks nooit goed. Ik denk dat je je bij alles af moet vragen, wie word er beter van?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:39

Denk jij dat de Amerikanen dat zelf gedaan hebben? Wat hadden ze daar dan als voordeel van?