democratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:02

Maar is het probleem nu de Nederlandse of de Duitse democratie? Een Nederlandse politieke partij organiseert zelfs een partijcongres nu, wel op afstand, maar het gaat toch door. Ook zijn er nog steeds debatten en briefings in de Tweede kamer die iedereen online kan volgen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:03

Magrathea schreef:
Volgens mij zijn er wel feestjes ontruimd in Nederland (met aantallen mensen die redelijkerwijs niet allemaal daar konden wonen), maar van preventief onderzoek heb ik niet gehoord

Maar als ik mijn vrouw of kinderen het hele huis door sla en de buren bellen de politie, dan heb ik ze ook voor de deur staan. Maar dat wil niet gelijk zeggen dat mijn grondrechten geschonden zijn of dat we in een politiestaat wonen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:05

Ik geef met liefde mijn vrijheid op als ik daarmee bijdraag aan de volksgezondheid. Ik snap ook niet hoe je nu in tijden van een wereld crisis de staat wilt gaan aanklagen. Hoe kom je op het idee? Zoiets als jaaa maar dit pik ik niet ofzo? Pech gehad, oliebol is happening en daar zal iedereen rekening mee moeten houden of je nou psychische goed bij je verstand bent of niet.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:21

Dinopino schreef:
Destination wat ik wel of niet geloof doet niet ter zake. Waarom mag je het niet over democratie hebben, en je afvragen of de maatregelen die getroffen worden in verhouding zijn. Je kan het er mee eens zijn of je bent het er mee oneens. Daar is niets mis mee.

Natuurlijk vind ik het heel erg al die mensen die overlijden of zwaar ziek worden in de wereld. Niet alleen in Nederland. en voor degene die denken dat ik teveel op internet aan het rondsnuffelen ben en daardoor een verkeerd en gekleurd beeld hebben. Dat mag je gerust denken. Ieder zijn mening.

Waarom mag je niets afvragen tegenwoordig. En wees gerust ik houd me aan alle regels. Blijf braaf op afstand, blijf braaf thuis. Enkel wanneer ik na het ziekenhuis moet en daar houd ik me ook aan alle regels.

Ik snap persoonlijk niet goed waarom hier zo n agressiviteit tot bepaalde onderwerpen is. Ik ontken hier toch niets. Ik stel gewoon een vraag of de genomen maatregelen wel rechtstaatskundig zijn. Wanneer er in Nederland agenten voor de deur staan die in jouw huis gaan controleren of de aanwezigen wel tot het huis behoren. Hoever zal je in deze situatie alles toestaan. Ik weet niet waarom jullie het woord demonstreren of protesteren aanhalen. Dat is niet mijn intentie. Vroeg me gewoon af hoever laten jullie alles toe onder het mom van veiligheid.

Hier ben ik het wel mee eens. Hoewel we dit tot een zekere hoogte serieus moeten nemen, gaat het soms echt wel te ver. Ik zie mensen posten dat "de politie hier niet is langsgeweest hoor!", maar misschien gebeurt dit op andere plekken wel? Dat je uit de tuin wordt gehaald als iets verdacht lijkt? Dat gaat gewoon een paar stappen te ver.
Mensen mogen ook heus wel even dimmen wat betreft dit onderwerp. Andere meningen over de manier waarop deze situatie wordt aangepakt op sommige fronten mogen best geuit worden, anders kan je de vrijheid van meningsuiting ook meteen het raam uit gooien.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:30

Lynnepinny schreef:
Dinopino schreef:
Destination wat ik wel of niet geloof doet niet ter zake. Waarom mag je het niet over democratie hebben, en je afvragen of de maatregelen die getroffen worden in verhouding zijn. Je kan het er mee eens zijn of je bent het er mee oneens. Daar is niets mis mee.

Natuurlijk vind ik het heel erg al die mensen die overlijden of zwaar ziek worden in de wereld. Niet alleen in Nederland. en voor degene die denken dat ik teveel op internet aan het rondsnuffelen ben en daardoor een verkeerd en gekleurd beeld hebben. Dat mag je gerust denken. Ieder zijn mening.

Waarom mag je niets afvragen tegenwoordig. En wees gerust ik houd me aan alle regels. Blijf braaf op afstand, blijf braaf thuis. Enkel wanneer ik na het ziekenhuis moet en daar houd ik me ook aan alle regels.

Ik snap persoonlijk niet goed waarom hier zo n agressiviteit tot bepaalde onderwerpen is. Ik ontken hier toch niets. Ik stel gewoon een vraag of de genomen maatregelen wel rechtstaatskundig zijn. Wanneer er in Nederland agenten voor de deur staan die in jouw huis gaan controleren of de aanwezigen wel tot het huis behoren. Hoever zal je in deze situatie alles toestaan. Ik weet niet waarom jullie het woord demonstreren of protesteren aanhalen. Dat is niet mijn intentie. Vroeg me gewoon af hoever laten jullie alles toe onder het mom van veiligheid.

Hier ben ik het wel mee eens. Hoewel we dit tot een zekere hoogte serieus moeten nemen, gaat het soms echt wel te ver. Ik zie mensen posten dat "de politie hier niet is langsgeweest hoor!", maar misschien gebeurt dit op andere plekken wel? Dat je uit de tuin wordt gehaald als iets verdacht lijkt? Dat gaat gewoon een paar stappen te ver.
Mensen mogen ook heus wel even dimmen wat betreft dit onderwerp. Andere meningen over de manier waarop deze situatie wordt aangepakt op sommige fronten mogen best geuit worden, anders kan je de vrijheid van meningsuiting ook meteen het raam uit gooien.

Er is een verschil tussen je mening uiten en mensen oproepen om te demonstreren wanneer dit gezien de omstandigheden is verboden.

En verder, ik heb niemand gehoord die in huis is gecontroleerd, het staat me vrij om dat te zeggen ;) Wanneer iemand wel in huis is gecontroleerd, mogen ze dat ook zeggen en was het wellicht zelfs in de media gedeeld, omdat er veel meer mensen zullen zijn die vinden dat dit te ver gaat.

Overigens, dimmen? Ik zie niemand hier die niet netjes reageert?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:37

Komt denk ik omdat TS In die complottheorieën rondom 5G gelooft. Daarom reageren mensen zo lacherig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:37

TS. Vertel eens, hoeveel gevallen ken je waar de politie aan de deur is geweest om te controleren of de personen daar aanwezig tot een huishouden Behoren?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:40

@Destination, "Mensen in een psychose zien ook gewoon echt dingen die er niet zijn" en "Iets minder chemtrails tot je snuiven TS" vind ik toch echt niet fijn overkomen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:42

Lynnepinny schreef:
@Destination, "Mensen in een psychose zien ook gewoon echt dingen die er niet zijn" en "Iets minder chemtrails tot je snuiven TS" vind ik toch echt niet fijn overkomen.

De chemtrail was misschien niet netjes, maar dat van de psychose ging niet over TS. Dat was naar aanleiding van het artikel over een Duitse juriste.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:52

Lynnepinny schreef:
Dinopino schreef:

Tuurlijk mag iedereen zijn mening uiten. Maar ik vind de OP en ook jouw bericht een beetje stemmingsmakerij.
Dit soort theorieën zijn er m.i. mede aanleiding voor dat er nu spontaan overal zendmasten in brand vliegen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:37

Ik zelf ben totaal geen complotdenker en vind het ook belachelijk dat dat gebeurt met die 5G masten :+ Complotdenken en het niet volledig eens zijn met de huidige aanpak vind ik wel los van elkaar staan. Ik geloof wel zeker in de ernst van het virus en houdt me netjes aan de regels, maar dat ik het niet overal helemaal mee eens ben is iets anders.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:13

Laat ik voorop stellen dat ik het volledig eens ben met de maatregelen die op dit moment getroffen worden. Daarnaast geloof ik ook niet in de complottheorieën die op het internet in de rondte gaan. Toch heeft TS wel een punt waar zeker hele nuttige discussies over gevoerd kunnen worden. Al is de manier waarop ze dit punt maakt wellicht minder handig verwoord.

Zo bedacht ik het me laatst hoe makkelijk het eigenlijk is voor een bewindsvoerder om vergaande maatregelen in te voeren die onze vrijheid drastisch inperken. Natuurlijk zijn deze maatregelen in de huidige context volledig terecht. Het geeft echter wel stof tot nadenken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:44

Lynnepinny schreef:
Dinopino schreef:

Mensen worden helemaal niet uit hun tuin gehaald, omdat iets verdacht lijkt. Als je dat soort beweringen wilt spuien, dan is het echt aan jou om met bewijzen daarvoor te komen. Heb je die bewijzen niet, dan hoor je dat soort beschuldigingen niet te uiten. Dat is namelijk wat de basis van bijna elke complottheorie is; "Stel dat dit of dat waar is, dan..."

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:46

rien10 schreef:
TS. Vertel eens, hoeveel gevallen ken je waar de politie aan de deur is geweest om te controleren of de personen daar aanwezig tot een huishouden Behoren?

Niet helemaal hetzelfde, maar het feit dat studentenhuizen beboet worden omdat ze met 3 man in de keuken zitten gaat wel een beetje heel erg ver. :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:48

topsylover schreef:
rien10 schreef:

Niet helemaal hetzelfde, maar het feit dat studentenhuizen beboet worden omdat ze met 3 man in de keuken zitten gaat wel een beetje heel erg ver. :=

Waar is dit gebeurd dan? En op basis van wat?
Want je mág gewoon met 3 man uit niet hetzelfde huishouden in je keuken zitten...

Gewoon indianenverhalen dit.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:04

Het is waar dat studenten die in studentenhuizen wonen *buitenshuis* niet als huishouden worden gezien. Zo voorkomen ze dat grote groepen studenten, die misschien wel in hetzelfde huis wonen, andere studenten die niet samenwonen op ideeën brengen. Ik heb geen kennis van hoe het *binnenshuis* geregeld is en daar ga ik dus ook geen uitspraken over doen, juist om geen mogelijk nepnieuws te verspreiden.

Serieus mensen, wordt bokt nu ook al een platform voor nepnieuws? In alle chaos de laatste tijd zit ik écht niet op nog meer paniek te wachten, en ik geloof niet dat ik daar de enige in ben >;)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:16

verootjoo schreef:
Want je mág gewoon met 3 man uit niet hetzelfde huishouden in je keuken zitten...

Een studentenhuis wordt niet aangemerkt als huishouden. Technisch gezien mag ik niet tegelijk met mijn huisgenoten in de keuken zijn dus. -O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:19

En je hebt ook de politie aan de deur gehad om daar op te controleren en sterker nog, te beboeten?

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:33

Ik heb de indruk dat het topic meer bedoeld is om mensen even te laten nadenken over de rechten die ze hebben, en in hoeverre de huidige maatregelen in het licht van die rechten passend zijn. Daar is natuurlijk niks mis mee. Het artikel dat eerder werd aangehaald van mensenrechten.nl geeft daar naar mijn idee een goed beeld van.

Daarna spreekt TS van een situatie waarbij de politie voor je deur staat om te controleren. Ik las dat als een hypothetische situatie. Een soort: stel je voor dat ... Wat zou je dan doen? Zou je dat ok vinden? Dat dit nu niet daadwerkelijk het geval is, maakt daarvoor niets uit. Je kunt alsnog de theoretische denkstappen volgen. Een beetje filosoferen, niets mis mee.

Ik denk dat het wel degelijk zinvol is om na te denken over mensenrechten en daar ten alle tijden bij stil te staan, maar in dit topic wordt de theoretische discussie verward met de werkelijkheid. Ik weet natuurlijk niet met welke intentie TS dit topic gestart is, maar het lijkt mij allemaal niet zo schandalig.

Ten slotte zie ik nergens staan dat TS graag mensen op wil roepen tot een (illegale) demonstratie, dus zullen we die beschuldiging even achterwege laten?
Laatst bijgewerkt door NailB op 18-04-20 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:33

Karl66 schreef:
En je hebt ook de politie aan de deur gehad om daar op te controleren en sterker nog, te beboeten?

Nee, maar als we op het balkon zitten kunnen we wel een boete verwachten. Is al bij meerdere studentenhuizen gebeurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:37

Nederland heeft een parlementaire democratie. Duitsland is een parlementaire republiek. Dus houd maar op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:49

topsylover schreef:
verootjoo schreef:

Een studentenhuis wordt niet aangemerkt als huishouden. Technisch gezien mag ik niet tegelijk met mijn huisgenoten in de keuken zijn dus. -O-

Technisch gezien mag je gewoon 3 mensen op bezoek hebben dus zou niet weten waarom niet.

Boetes krijg je alleen voor samenscholing buitenshuis of een overduidelijk (studenten)feestje maar niet voor 3 studenten op een balkon.

Geloof er geen zak van dat dat al gebeurt is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:52

topsylover schreef:
Nee, maar als we op het balkon zitten kunnen we wel een boete verwachten. Is al bij meerdere studentenhuizen gebeurd.

Op het balkon? Want in Utrecht ging het om het grasveld buiten (openbare ruimte.)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:06

topsylover schreef:
rien10 schreef:

Ja? Is de politie daar binnen Geweest?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:29

Eerst was het de keuken, toen werd het het balkon en in de praktijk blijkt het dus om buitenshuis te gaan...